Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waarom stroming vloeistof in gesloten koelcircuit?

Waarom stroming vloeistof in gesloten koelcircuit? 27 okt 2014 20:23 #564651

  • SSL
  • SSL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
Gegevens:
Mijn Sole Mini 23 heeft een gesloten koelcircuit en een open koelcircuit, waar zeewater door stroomt. (Ik meen dat dit indirecte koeling wordt genoemd).
In het open koelcircuit bevindt zich een waterpomp (en ook o.a. een toevoerafsluiter, een wierfilter, een uitlaat en een afvoerafsluiter).
Naar ik meen bevindt zich in het gesloten koelcircuit geen pomp. (Dus in totaal is er 1 koelwaterpomp in de gehele motor).

Vraag:
Stroomt de vloeistof in het gesloten circuit? Zo ja als gevolg van thermische convectie (verschillen in dichtheid tgv verschillen in temperatuur)?

Met vriendelijke groeten,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom stroming vloeistof in gesloten koelcircuit? 27 okt 2014 20:37 #564668

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Er zit een centrifugaal pomp voor het koelvloeistof door de motor te laten stromen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom stroming vloeistof in gesloten koelcircuit? 27 okt 2014 21:20 #564713

  • SSL
  • SSL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
Ik geloof dat meteen. (In mijn automotor zit immers ook een waterpomp in het -gesloten- koelcircuit).

Echter ik ben verbaasd dat ik nooit vernomen heb van schade en/of onderhoud aan deze waterpomp en wel van schade en onderhoud aan de waterpomp (met name de impeller) in het open circuit.

Is dat omdat ik mij onvoldoende verdiept heb of omdat deze centrifugaalpomp betrouwbaarder is en minder preventief onderhoud behoeft? (Ik acht dat heel wel mogelijk omdat aan een waterpomp in een automotor ook zelden of nooit preventief onderhoud behoeft).

Met vriendelijke groeten,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom stroming vloeistof in gesloten koelcircuit? 27 okt 2014 21:28 #564721

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Zo'n centrifugaalpomp voor het gelosten circuit heeft inderdaad net als in een auto niet echt onderhoud nodig. Veel meer dan een metalen waaier in een ruim pomphuis is zo'n pomp ook niet.

Als deze pomp V-snaar aangedreven is, heeft de V-snaar natuurlijk wel onderhoud nodig. Maar dat is niet altijd het geval. Bij mij is ie geknapt afgelopen zomer en de temperatuur schoot meteen het rood in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom stroming vloeistof in gesloten koelcircuit? 27 okt 2014 21:31 #564724

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Zoals Philip schrijf gaan deze pompen nauwelijks stuk en onderhoud hoef je er niet aan te plegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom stroming vloeistof in gesloten koelcircuit? 28 okt 2014 08:31 #564844

Een centrifucgaalpomp werkt niet als er geen water in staat. Ofwel, is niet zelfaanzuigend. Een impellerpomp wel.

Daarom hebben wij van die irritante ruber dingetjes in onze motor op het circuit dat vanuit droge toestand water op moet slurpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom stroming vloeistof in gesloten koelcircuit? 28 okt 2014 08:56 #564856

boarderbas schreef :
Daarom hebben wij van die irritante ruber dingetjes in onze motor op het circuit dat vanuit droge toestand water op moet slurpen.

Wat ze dus alleen doen als ze nog weinig slijtage vertonen en ook de impeller geen slijtage vertoond.
Al een heel klein lekje langs de impeller zorgt ervoor dat je het aanzuigen van lucht kunt vergeten.
Gelukkig zit de impellerpomp (vrijwel?) altijd onder de waterlijn .
Alleen het filter strooit vaak toet in het eten als deze boven de waterlijn zit en daarin ook maar het kleinste luchtlekje zit.
Vandaar dat je nogal regelmatig hoort over koelproblemen door lucht in het koelwater. :ohmy:
Maar daarover heb ik al vaker mijn mening geventileerd. ;)

Overigens is een impellerpomp ook alleen echt zelfaanzuigend als er al een beetje water in zit .
Ook de maximale hoogte die hij aan kan zuigen is beperkt tot een meter of twee.
Het is nu eenmaal geen vacuümpomp dei ook lucht kan pompen( hooguit als hij gloednieuw is)
Hoewel, eigenlijk kan elke pomp water aanzuigen vanuit een lager gelegen toevoer , ook een doodnormale centrifigaalpomp zolang er maar geen luchtbellen meekomen en de druk aan de zuigzijde hoger is dan de dampdruk van het aangezogen water ( en dat is bij koud water al bijna vacuüm) plus de drukverliezen in de aanzuig van de pomp (de zogenaamde NPSH oftewel "net positive suction height").
Maar nu wordt ik vrees ik weer te technisch. :blush:
Ad
Laatst bewerkt: 28 okt 2014 11:59 door Erikdejong. Reden: Quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom stroming vloeistof in gesloten koelcircuit? 28 okt 2014 09:04 #564859

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
SSL schreef :
Gegevens:
Mijn Sole Mini 23 heeft een gesloten koelcircuit en een open koelcircuit, waar zeewater door stroomt. (Ik meen dat dit indirecte koeling wordt genoemd).
In het open koelcircuit bevindt zich een waterpomp (en ook o.a. een toevoerafsluiter, een wierfilter, een uitlaat en een afvoerafsluiter).
Naar ik meen bevindt zich in het gesloten koelcircuit geen pomp. (Dus in totaal is er 1 koelwaterpomp in de gehele motor).

Vraag:
Stroomt de vloeistof in het gesloten circuit? Zo ja als gevolg van thermische convectie (verschillen in dichtheid tgv verschillen in temperatuur)?

Met vriendelijke groeten,

Zonder enige twijfel heb je een waterpomp zoals hieronder door de diversen is aangegeven, maar een antwoord op jouw vraag is dat er een Thermo Syphon werking bestaat, dus dat warme vloeistof opstijgt t.o.v. koude vloeistof. Een dergelijk systeem wordt o.m toegepast bij het electrisch opwarmen van een motor en krijg je een natuurlijke circulatie en warmt je hele motor op waar ook koelvloeistof komt. Een dergelijk systeem ben ik nog nooit om iets te koelen tegengekomen en komt waarschijnlijk omdat de circulatiesnelheid veel te laag is. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 28 okt 2014 09:05 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom stroming vloeistof in gesloten koelcircuit? 28 okt 2014 09:19 #564867

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864

Bijlage MI17_003.jpg niet gevonden

J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom stroming vloeistof in gesloten koelcircuit? 28 okt 2014 09:34 #564874

svalk schreef :
Zonder enige twijfel heb je een waterpomp zoals hieronder door de diversen is aangegeven, maar een antwoord op jouw vraag is dat er een Thermo Syphon werking bestaat, dus dat warme vloeistof opstijgt t.o.v. koude vloeistof. Een dergelijk systeem wordt o.m toegepast bij het electrisch opwarmen van een motor en krijg je een natuurlijke circulatie en warmt je hele motor op waar ook koelvloeistof komt. Een dergelijk systeem ben ik nog nooit om iets te koelen tegengekomen en komt waarschijnlijk omdat de circulatiesnelheid veel te laag is. B)

Bij thermosyphonwerking is de stroomsnelheid zo laag dat er maar weinig warmteoverdracht plaatsvindt.
De warmteoverdrachtscoëfficient is nl hoofdzakelijk afhankelijk van de stroomsnelheid.
Daarom is een diesel zonder pomp in het interne circuit simpelweg onmogelijk.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom stroming vloeistof in gesloten koelcircuit? 28 okt 2014 09:47 #564885

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
SSL schreef :
Ik geloof dat meteen. (In mijn automotor zit immers ook een waterpomp in het -gesloten- koelcircuit).

Echter ik ben verbaasd dat ik nooit vernomen heb van schade en/of onderhoud aan deze waterpomp en wel van schade en onderhoud aan de waterpomp (met name de impeller) in het open circuit.

Is dat omdat ik mij onvoldoende verdiept heb of omdat deze centrifugaalpomp betrouwbaarder is en minder preventief onderhoud behoeft? (Ik acht dat heel wel mogelijk omdat aan een waterpomp in een automotor ook zelden of nooit preventief onderhoud behoeft).

Met vriendelijke groeten,

In de garage waar ik af en toe ga kijken, vervangt met regelmatig de waterpomp van de wagens bij het vervangen van de distributieriem, zeker bij oudere wagens.
(2de of 2de distributieriem bvb of als er zichtbare tekenen zijn van lekage aan de waterpomp )
Dit omdat zo een waterpomp weinig kost, en na verloop van tijd toch gaat slijten.
De kosten om de waterpomp achteraf te vervangen zijn hoog, omdat alles er terug af moet, wat bij het vervangen van de distributieriem toch ook afgebouwd wordt.
Dus deze slijt wel, maar meestal pas na lange tijd.
( meestal alleen de afdichting van de as. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom stroming vloeistof in gesloten koelcircuit? 28 okt 2014 12:26 #564955

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Bij mijn auto werd de waterpomp op voorhand vernieuwd bij een x aantal km. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom stroming vloeistof in gesloten koelcircuit? 28 okt 2014 12:58 #564967

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
vaak gaat de waterpomp in de auto bijna of iets langer mee dan een distrubutieriem.
ooit bij de bmw de distributie vervangen zelf gedaan en twijfelde of ik de waterpomp mee zou vervangen, 200 km later waterpomp kapot :S
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom stroming vloeistof in gesloten koelcircuit? 28 okt 2014 13:18 #564975

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
buitenwaterpomp zal ook meer slijten door meegenomen vuil, zand en dergelijke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom stroming vloeistof in gesloten koelcircuit? 28 okt 2014 13:58 #564992

En , een impellerpomp is de kleinste pomp met een forse opbrengst en voldoende opvoerhoogte.
Een impellerpomp die bijv 25 liter per minuut doet bij 5 meter opvoerhoogte bestaat eigenlijk niet eens.
Oorzaak is dat bij een centrifugaalpomp de maximaal haalbare opvoerhoogte een functie is van het toerental in het kwadraat en de waaierdiameter.Bij een impellerpomp is dat niet zo.Dat is eigenlijk een soort verdringerpomp.
Bovendien houdt een impellerpomp vrijwel zijn opvoerhoogte bij een laag (stationair) toerental terwijl bij een centrifugaalpomp de opvoerhoogte met het kwadraat van het toerental omlaag gaat.
Bij het stationair toerental zou een centrifugaalpomp gewoonweg vrijwel helemaal geen water meer leveren .
En zo zijn er waarschijnlijk nog een paar zaken die ik even vergeten ben :blush:
Overigens kunnen centrifugaalpompen , afhankelijk van de uitvoering, best tegen rommel zoals zelfs zand e.d. hoor.
Er bestaan zel;fs (grote) centrifugaalopmpen die keien kunnen verwerken ( zandzuigerpompen) en zelfs groente zoals worteltjes en spercieboontjes (en dat is echt geen grapje !).

Er bestaan wel andere pomptypes die als buitenwaterpomp zouden kunnen dienen maar die zijn veel gecompliceerder en (dus) duurder.

Als je alles over pompen zou willen weten zou je eens naar deze beurs meoten gaan.www.bedu.nl/nieuws/35/industri...essing_vakbeurs_2014
Heelaas net voorbij.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom stroming vloeistof in gesloten koelcircuit? 28 okt 2014 14:20 #565001

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
jessejohn schreef :
vaak gaat de waterpomp in de auto bijna of iets langer mee dan een distrubutieriem.
ooit bij de bmw de distributie vervangen zelf gedaan en twijfelde of ik de waterpomp mee zou vervangen, 200 km later waterpomp kapot :S

Klopt helemaal, mijn pomp werd vervangen tegelijk met de distributieriem. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 28 okt 2014 14:20 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom stroming vloeistof in gesloten koelcircuit? 28 okt 2014 19:41 #565119

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Yellow Boat schreef :
Alleen het filter strooit vaak toet in het eten als deze boven de waterlijn zit en daarin ook maar het kleinste luchtlekje zit.
In dat geval kan ie maar beter boven de waterlijn zitten. :(
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom stroming vloeistof in gesloten koelcircuit? 28 okt 2014 19:44 #565121

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535

Bijlage DVCI0008.jpg niet gevonden


Dit is een iets groter model centrifugaalpomp... :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom stroming vloeistof in gesloten koelcircuit? 28 okt 2014 20:06 #565131

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
zeekraal schreef :
Yellow Boat schreef :
Alleen het filter strooit vaak toet in het eten als deze boven de waterlijn zit en daarin ook maar het kleinste luchtlekje zit.
In dat geval kan ie maar beter boven de waterlijn zitten. :(


Nee

De beste plek is op de hartlijn van het schip en dat het water 1a2cm onder de deksel rand blijft , zo kan je de deksel los halen zonder dat er water in de boot komt.

Lucht os vele malen dunner dan water daarom kan je wel een lucht lek hebben maar hoeft er geen water lekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom stroming vloeistof in gesloten koelcircuit? 28 okt 2014 20:36 #565147

Yellow Boat schreef :
svalk schreef :
Zonder enige twijfel heb je een waterpomp zoals hieronder door de diversen is aangegeven, maar een antwoord op jouw vraag is dat er een Thermo Syphon werking bestaat, dus dat warme vloeistof opstijgt t.o.v. koude vloeistof. Een dergelijk systeem wordt o.m toegepast bij het electrisch opwarmen van een motor en krijg je een natuurlijke circulatie en warmt je hele motor op waar ook koelvloeistof komt. Een dergelijk systeem ben ik nog nooit om iets te koelen tegengekomen en komt waarschijnlijk omdat de circulatiesnelheid veel te laag is. B)

Bij thermosyphonwerking is de stroomsnelheid zo laag dat er maar weinig warmteoverdracht plaatsvindt.
De warmteoverdrachtscoëfficient is nl hoofdzakelijk afhankelijk van de stroomsnelheid.
Daarom is een diesel zonder pomp in het interne circuit simpelweg onmogelijk.

Ad

Ad, dit gaat niet helemaal op. De zeer oudjes onder de diesels (vaak eencilinders) hebben soms geen pomp en de koeling berust op de verdamping van het koelwater. Inderdaad bij de huidige zwaarder belaste diesels is dit onmogelijk.
gr,
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom stroming vloeistof in gesloten koelcircuit? 28 okt 2014 21:01 #565163

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Fer schreef :
zeekraal schreef :
Yellow Boat schreef :
Alleen het filter strooit vaak toet in het eten als deze boven de waterlijn zit en daarin ook maar het kleinste luchtlekje zit.
In dat geval kan ie maar beter boven de waterlijn zitten. :(


Nee

De beste plek is op de hartlijn van het schip en dat het water 1a2cm onder de deksel rand blijft , zo kan je de deksel los halen zonder dat er water in de boot komt.

Lucht is vele malen dunner dan water daarom kan je wel een lucht lek hebben maar hoeft er geen water lekken.
Maar dat zit wel erg dicht bij elkaar.
Verder zou ik zo 'n mechanisch betrekkelijk zwak plastic ding niet onder de waterlijn willen hebben.
Lucht in het wierfilter komt niet door het onder of de boven de waterlijn plaatsen daarvan.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom stroming vloeistof in gesloten koelcircuit? 29 okt 2014 09:14 #565307

zeekraal schreef :
Yellow Boat schreef :
Alleen het filter strooit vaak toet in het eten als deze boven de waterlijn zit en daarin ook maar het kleinste luchtlekje zit.
In dat geval kan ie maar beter boven de waterlijn zitten. :(

Nee hoor, een klein luchtlekje laat in omgekeerde richting maar heel weinig water door . Ongeveer 1/750ste van de hoeveelheid lucht.Hele kleine lekjes waar belletjesgewijs lucht door komt laten vaak helemaal geen water door vanwege de oppervlaktespanning van het water.
Ik heb het bovendien over hooguit enkele cm onder de waterlijn.
Overigens, wat heb je liever? druppelsgewijze waterlekkage of een heetgelopen motor , uiteraard altijd op een zeer ongelegen moment.
Overigens zit bij mij het filter ook al 18 jaar onder de waterlijn en ik heb daar nog nooit waterlekkage gehad.
Uiteraard wel altijd even checken maar dat kan mooi als je de koelwaterafsluiter open of dicht zet ( dat laatste doe je toch wel als je van boord gaat?). :dry:

Trouwens , hoe zit het eigenlijk bij lekkagemogelijkheden onder het filter tot aan de bodem?
En daar kun je vaak helemaal niet makkelijk controleren.
Trouwens , wat te denken van de koelwaterslangen op de motor en de watergekoelde uitlaatslangen met hun slangklemmen ?Die zitten meestal ook onder de waterlijn.
Nee , ik denk , weet wel zeker dat het koelwaterfilter maar een heel klein deel is van de lekkagemogelijkheden.

Voorkomen van dat soort lekkages is een kwestie van regelmatige controle en goed onderhoud.
Dus ook af en toe een keer die O-ring van het koelwaterfilter vervangen en steeds insmeren met , daar is tie weer, siliconenvet.
Ad
Laatst bewerkt: 29 okt 2014 09:19 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom stroming vloeistof in gesloten koelcircuit? 29 okt 2014 16:21 #565559

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Yellow Boat schreef :
Overigens, wat heb je liever? druppelsgewijze waterlekkage of een heetgelopen motor
Eerlijk gezegd, geen van beide. En nogmaals, ik zie geen rechtstreeks verband tussen koelproblemen en een boven de waterlijn geplaatst wierfilter.
Nee , ik denk , weet wel zeker dat het koelwaterfilter maar een heel klein deel is van de lekkagemogelijkheden.
Dat lijkt me logisch. Maar of de kans nu 0,1 of 1 of 10 % is, boven de waterlijn geplaatst is de kans 0.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom stroming vloeistof in gesloten koelcircuit? 29 okt 2014 16:24 #565564

zeekraal schreef :
Yellow Boat schreef :

Eerlijk gezegd, geen van beide. En nogmaals, ik zie geen rechtstreeks verband tussen koelproblemen en een boven de waterlijn geplaatst wierfilter.

Nee maar wel als er lucht zich in het filter opzamelt tot de pomp lucht trekt . Dat trekt de pomp in ieder geval niet meer weg . Of het moet een hele nieuwe zijn.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom stroming vloeistof in gesloten koelcircuit? 29 okt 2014 16:31 #565570

zeekraal schreef :
ik zie geen rechtstreeks verband tussen koelproblemen en een boven de waterlijn geplaatst wierfilter.
<knip>
Maar of de kans nu 0,1 of 1 of 10 % is, boven de waterlijn geplaatst is de kans 0.

vraag eens aan Gregor... koelprobleem (vrijwel) opgelost met een lager geplaatst wierfilter.
Het punt is dat een ietsje ingesleten impellerpomp niet voldoende meer aanzuigt en een te hoog wierfilter met een minimaal lekje lucht aanzuigt en leegloopt als de motor stilstaat. De ietsje versleten impeller krijgt vervolgens het water niet meer omhoog gezogen. Voila, probleem.

Je wierfilter zit meestal niet in het midden (hartlijn) van de boot. Dus over 1 van de 2 boegen zal het onder water zitten..... Je kans wordt dus nooit nul.

Wierfilter op mijn bootje zit zo dat de deksel er nét vanaf kan zonder dat het overloopt (boot in ruststand). Zelfs zonder deksel erop zuigt de pomp aan, want de waterdruk van buitenaf laat de aanvoer precies overlopen in de buis die naar de pomp gaat. Probleemloos, alleen niet laten bevriezen...
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl