Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: grijswitte stinkende rook

grijswitte stinkende rook 26 okt 2014 07:20 #563787

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 737
Ha allemaal

Mijn bukh DV24HME motor met warmtewisselaar (uit 2000) stinkt en rookt al een tijdje. Hij start en loopt overigens prima.
Bij het starten een grijze wolk (ach da's bij 't starten)
Bij veel toeren een zwarte rook.
Na veel toeren geeft íe (bij terug naar vrij) een filmpje diesel (?) op het water.
Nu de boot even achter het huis ligt zag ik (onder de steiger) dat als hij weinig toeren maakt er ook een grijswitte stinkende rook geeft, belast en onbelast.
De thermometer geeft een temp van ca 60 a 65 graden aan (als die betrouwbaar is).

De handleiding geeft aan dat:
grijze/witte rook : thermovalve leaking >> maar wat is dat, is dat de thermostaat ?
zwarte rook : luchtfilter verstopt >> is schoon

Op de site van Fer lees ik:
grijze/witte rook : slechte verbranding door lage compressie, te koude motor of te late inspuiting.
zwarte rook : slechte verbranding door teveel brandstof en/of te weinig lucht. Kan ook voorkomen bij zware motorbelasting in combinatie met slecht werkende brandstofinspuitapparatuur.


Moet ik het nu zo lezen dat ik de thermostaat eens moet testen (is dat die thermovalve?)
Hoe en waar kan ik de temperatuur betrouwbaar meten?

Of zijn het gezien het filmpje diesel en de opmerking over inspuiting eerder de verstuivers?

Of moet ik me geen zorgen maken en lekker laten roken?

Als ik met deze zaken naar de dealer ga ben ik bang dat ik me blauuw betaal met minimaal resultaat.
Wie kan me op het goede spoor zetten?
Laatst bewerkt: 26 okt 2014 07:21 door Ekke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grijswitte stinkende rook 26 okt 2014 07:33 #563789

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Je zegt "rookt al een tijdje". Hoe lang al, wat is er aan onderhoud gedaan in die tijd en daarvoor. Hoe zijn de verstuivers? Al eens getest? Hoe is het met de klepspeling gesteld? Kompressie gemeten? Klinkt dit vertrouwd in je oren? Zoniet dan toch maar naar de pro al kost dat ook wat. Gratis onderhoud bestaat niet.
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grijswitte stinkende rook 26 okt 2014 07:55 #563795

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 251
Het is vrijwel zeker dat de verstuivers niet goed werken. Er uit halen en na laten kijken. Denk eraan dat er nieuwe ringen worden geplaatst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grijswitte stinkende rook 26 okt 2014 07:58 #563796

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 737
Dank voor je antwoord Jutter, Escapade,
Jaarlijks oliewissel, koelvloeistof, antivries en impeller in de winterbeurt met de vraag, als er iets mis is, bel dan. Zelf nalopen of er ergens een lekje of iets los zit, trildempers, schroefas, uitlaatbocht ed. Maar doe zelf geen 'inwendige' dingen.
De grijze rook is de laatste 3 jaar. Daarvoor geen rook en bleef zelfs de olie blank maar maakte ook nauwelijks motor uren.
De kleppen zijn zelfstellend. Volgens de motorenman op de haven zou een verstuiver nog niet hoeven hoeven bij die leeftijd.
Bij een auto heb je een grote en een kleine beurt en weet je een beetje wat er aan komt. Maar met bootje....

Ik moet dus een prijs opvragen voor:
- compressie meten
- verstuivers testen
- ...
Laatst bewerkt: 26 okt 2014 07:59 door Ekke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grijswitte stinkende rook 26 okt 2014 08:04 #563797

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Als je zelf de verstuiver kan verwijderen mag je heb wel bij mij langs brengen dan test ik heb wel even.

Testen zeg niet alles, ik heb wel eens dat de verstuiver er redelijk uit ziet maar de klant wilde Toch dan hij vervangen weet en alle problemen opgelost na de revisie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grijswitte stinkende rook 26 okt 2014 08:14 #563801

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
EkkeNekkepen schreef :
De kleppen zijn zelfstellend.
- ...

Weet je dat wel zeker?
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grijswitte stinkende rook 26 okt 2014 08:14 #563802

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Nog even een vraag

Als de motor loopt kan je dan even in het expansie vast kijken of er lucht borrelt in de vloeistof. Neem een zaklantaarn mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grijswitte stinkende rook 26 okt 2014 08:29 #563808

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Jutter schreef :
EkkeNekkepen schreef :
De kleppen zijn zelfstellend.
- ...

Weet je dat wel zeker?


Ik ken geen Bukh waar dit van zelf gaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grijswitte stinkende rook 26 okt 2014 08:32 #563810

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Fer schreef :
Jutter schreef :
EkkeNekkepen schreef :
De kleppen zijn zelfstellend.
- ...

Weet je dat wel zeker?


Ik ken geen Bukh waar dit van zelf gaat
Ik ook niet. B)
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grijswitte stinkende rook 26 okt 2014 08:54 #563819

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ik zeg tijd voor een ander monteur ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grijswitte stinkende rook 26 okt 2014 09:53 #563851

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
moge je een verstuiver revisie overwegen dan kan ik die uitvoeren tegen een forumleden prijs.

Als de verstuiver nozzel er in zit die ik vermoed ben je rond de 60 euro kwijt per verstuiver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grijswitte stinkende rook 26 okt 2014 11:35 #563904

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 737
Dank voor jullie antwoorden

Dat zelfstellende dacht ik in de handleiding gelezen te hebben. Nog eens lezen leert mij dat ik een slechte lezer ben of een goede fantast, daar hoef ik de monteur niet de schuld van te geven hoor, die heeft dat niet gezegd.

Ik ga straks eens met de zaklamp in het expansievat kijken als motor loopt. Ik heb niet zo'n plastic vaatje met een slangetje, volgens mij zit het bovenop de warmtewisselaar.
Gisteren de koelvloeistof vervangen dus hij zal wel even moeten lopen.

Fer, bedankt voor aanbod, maar uit de antwoorden maak ik op dat ik ook naar de kleppen moet laten kijken. Ik neem motor niet zo onder de snelbinders mee naar Beverwijk.
Als ik een monteur hier uit de buurt laat kijken moet ik dus vragen naar kleppen stellen, verstuivers controleren.

Maar wat is nu die thermo valve die aan het lekken zou zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grijswitte stinkende rook 26 okt 2014 11:51 #563907

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
je kan de thermostaat er uit halen en nakijken. :)

vermoedt niet dat het daar aanleg maar zou het toch uitsluiten.
Laatst bewerkt: 26 okt 2014 12:20 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grijswitte stinkende rook 26 okt 2014 12:19 #563913

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Gewoon in een pannetje water op het fornuis en een thermometer erin en kijken wanneer hij opent.
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grijswitte stinkende rook 26 okt 2014 12:56 #563922

Is die thermovalve geen klep in de inlaat? Veel motoren halen hun "koude" verbrandingslucht van het uitlaatspruitstuk weg om sneller op temperatuur te komen. Als deze vast blijft zitten dan haalt de motor als hij warm wordt te hete en dus te ijle lucht aan en heeft dan een brandstofovermaat. Bij een heet spruitstuk kan dat makkelijk betekenen dat hij van een redelijke lambda naar onderstochiometrisch gaat! (roet dus)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grijswitte stinkende rook 26 okt 2014 13:03 #563926

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
boarderbas schreef :
Is die thermovalve geen klep in de inlaat? Veel motoren halen hun "koude" verbrandingslucht van het uitlaatspruitstuk weg om sneller op temperatuur te komen. Als deze vast blijft zitten dan haalt de motor als hij warm wordt te hete en dus te ijle lucht aan en heeft dan een brandstofovermaat. Bij een heet spruitstuk kan dat makkelijk betekenen dat hij van een redelijke lambda naar onderstochiometrisch gaat! (roet dus)

Niet bij scheepsdieseltjes als Bukh.
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grijswitte stinkende rook 26 okt 2014 13:16 #563930

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
filters schoonmaken is makkelijk en nodig.

dit doe je met wat remmenreiniger, het filter bestaan standaard uit ene metaalgaas filter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grijswitte stinkende rook 26 okt 2014 14:08 #563953

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 737
De koelvloeistof in de warmtewisselaar lijkt inderdaad om de 2 sec een belletje te geven. Lastig te zien omdat het ook trilt.
Het is een soort lange lege bak bovenop de warmtewisselaar met een gaatje naar dieper erin.
Het luchtfilter is helemaal schoon.
Wat betekent t als daar belletjes komen Fer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grijswitte stinkende rook 26 okt 2014 14:09 #563954

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
lekker kop helaas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grijswitte stinkende rook 26 okt 2014 14:28 #563960

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 737
Hmmm
Dat lijkt serieus te gaan kosten.
Mijn associatie met witte rook is ineens een andere.

Dank voor jullie hulp.
Fer, ik stuur je graag een pb
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grijswitte stinkende rook 26 okt 2014 14:31 #563961

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
de pm doet het niet of zo iets

is je motor warm geweest?

witte rook krijg je als de vloeistof naar binnen word gezogen dit is niet het geval, ik zou het nog even aankijken en er zeker van zijn dat je luchtbellen in je exspantie vat hebt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grijswitte stinkende rook 26 okt 2014 14:42 #563967

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 737
Toch maar om geprobeerd, er lijkt steeds meer te werken.
Motor is niet te warm geweest, zit altijd onder 70 graden op de meter.
Heb wel gezien dat het buisje achter de waterpomp lekt, daar moet n nieuwe pakking in. Geen water in de olie gelukkig.
Ik zou meet klachten moeten hebben met een lekke kop toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grijswitte stinkende rook 26 okt 2014 14:56 #563970

Ik kan me moeilijk voorstellen dat bijv. een lekke cylinderkop of andere wijze van waterinlek die witte rook geeft zonder dat de motor helemaal niet meer loopt.Er zit altijd zeer veel water in de uitlaatgassen , zeker van een watergekoelde uitlaaat zoals de meeste boten hebben.
Immers, alle koelwater van buiten gaat al via de uitlaat naar buiten .
Ook wordt bij het verbranden van diesel behoorlijk veel water (naast o.a. CO2) gevormd als verbrandingsprodukt.Vandaar dat je uit de uitlaat van een auto wel eens water ziet druppelen als die nog koud is .
De uitlaatgassen van een scheepsdiesel met watergekoelde uitlaat zijn daarom altijd met waterdamp verzadigd en geven , afhankelijk van de (lage) buitentemperaturen een witte damp.Net als je uitgeademde adem in de winter.
Alleen mag die niet grijs zijn en zeker niet naar diesel stinken.Die van de diesel dan... :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grijswitte stinkende rook 26 okt 2014 14:58 #563973

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Een lekke koppakking betekent niet automatisch koelvloeistof in de olie of in de cilinders.
Het kán, maar het hoeft niet.
Het betekent wél altijd een hogere koelvloeistoftemperatuur.
Vaak is het te zien aan gasbelletje die bij warme draaiende motor omhoog blijven komen in de expansietank. vaak is het wel zo dat de koelvloeistof niveau zakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

grijswitte stinkende rook 26 okt 2014 15:01 #563974

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
zou het even in de gaten blijven houden, zeker of dat e belletje in het expansie vat blijven en
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl