Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: problemen Johnson waterpomp van Yanmar 2GM 20 F EU

problemen Johnson waterpomp van Yanmar 2GM 20 F EU 22 okt 2014 08:12 #562334

  • vribo
  • vribo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 392
Beste lezers,

al jaren heb ik problemen met de externe circulatie.
met name als ik gezeild heb is de wierpot leeg.
vorige draadje hierover heb ik ook gelezen.
vervangen; slangen naar en van wierpot, dubbele klemmen, nieuwe wierpot met vaseline, nieuwe impellur met rubber ring.
toen dat allemaal niet hielp, deksel van pomp gevlakt, en met kit gemonteerd.
allemaal zonder goed resultaat.
pomp ziet er goed uit, en oogt niet versleten.
Motor is van 2004 maar heeft waarschijnlijk niet veel mer dan 500 uur gedraaid.
varend op de motor geen probleem maar onder zeil gauw een lege wierpot.

kraantje dicht is een tijdelijke oplossing.

vraag over het pomp:
kan ik het deksel wel vlakken?
kan het deksel op meerder manieren geplaatst worden of op maar een manier?


Vetus beluchter vlak voor de uitlaat heb ik recent schoongemaakt.
het klepje was erg vies , het leek wel roet.


graag jullie ervaringen en tips.

dank.

Dirk
Je moet zeilen
op de wind van vandaag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: problemen Johnson waterpomp van Yanmar 2GM 20 F EU 22 okt 2014 08:18 #562335

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
deksel kan je vlakken maar dit moet dan wel goed geburen, dus de deksel moet overal goed vlak zijn.

sommig dele kan in omdraaien en of verdraaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: problemen Johnson waterpomp van Yanmar 2GM 20 F EU 22 okt 2014 09:43 #562373

Probleem met lucht in het wierfilter kan ook komen doordat er lucht onder de boot komt ( onder helling tijdens zeilen of bij hard varen) wat dan in het filter blijft zitten omdat dit i.h.a. ruim boven de waterlijn zit.Overigens hebben boten met een saildrive daar minder last van omdat daar de koelwateraanvoer onderin de saildrive zit.
Bovendien blijft elk luchtbelletje in het filter hangen en zamelt daar op net zo lang tot de pomp lucht krijgt en het dan verder laat afweten.
En er zitten altijd wel wat luchtbelletjes in het water , zeker als er wat meer golfslag staat.
Een impellerpomp, zeker een wat oudere is echt niet in staat dat er weer uit te zuigen.
Oplossing: zet het wierfilter net onder de waterlijn ( een paar cm is genoeg) .
Omdat de koelwaterpomp meestal ook onder de waterlijn zit kan lucht én water er gewoon naar toe lopen zonder dat de pomp het aan moet zuigen.
Nadeeltje is natuurlijk dat je de boordafsluiter van het koelwater moet sluiten als je het filter schoon moet maken.
Voordeel is dat een beetje losdraaien van het filterdeksel eventuele lucht laat ontsnappen , ook terwijl de motor draait.Ook het opvullen van het filter gaat na het schoonmaken vanzelf als je de boodafsluiter even open draait.
Wel eraan denken dat je bij van boord gaan altijd de koelwaterafsluiter dicht zet maar dat hoort eigenlijk sowieso .
Over die plaats van een koelwaterfilter is hier trouwens al meerdere malen uitgebreid gediscussieerd ;)
Ad
Laatst bewerkt: 22 okt 2014 09:46 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: problemen Johnson waterpomp van Yanmar 2GM 20 F EU 22 okt 2014 18:45 #562556

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Je vraagt om ervaringen en tips. Die kun je krijgen, maar eerst een vraag.
Je schrijft dat het verschijnsel zich niet voordoet als de buitenboordkraan dicht is en ook niet als je op de motor hebt gevaren maar als je nu een zeiltochtje achter de rug hebt met weinig of geen helling, zit er dan ook lucht in de wierpot?
En dat andere draadje, was dat het (vergelijkbare?) probleem bij Gregor?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: problemen Johnson waterpomp van Yanmar 2GM 20 F EU 22 okt 2014 18:53 #562559

sluit de pomp eens direct aan op de buitenkraan
dan weet je of het filter lekt
ik zou als je twijfelt over het dekseltje van de pomp gewoon een nieuwe kopen en niet gaan rommelen

groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: problemen Johnson waterpomp van Yanmar 2GM 20 F EU 22 okt 2014 19:00 #562561

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
Bij een motor met 500 draaiuren kan het niet aan de pomp liggen. Bovendien heb je de impeller en de slangen al vervangen.
Het moet dus wel door het aanzuigen van lucht via de koelwaterinlaat komen dat de wierpot vol lucht zit. Zeker als het verschijnsel zich niet voordoet als je de kraan sluit.
Probeer het eens zonder wierpot, maar wel met de kraan open. Gewoon de slangen doorverbinden. Als je op de motor vaart, vaar je niet onder helling, de inlaat zit dan zeker onder water. Mijn yanmar2GM uit 1993 vaart overigens al sinds 1993 zonder wierpot en heeft sindsdien 1000 uur gelopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: problemen Johnson waterpomp van Yanmar 2GM 20 F EU 22 okt 2014 22:22 #562603

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
De wierpot raakt leeg als je vaart loopt. Dat duidt op leegzuigen via de inlaat door het langs stromende buitenwater. (Ejectorwerking van de inlaat). Dan moet er aan de andere kant in het koelsysteem een luchtlekje zitten waardoor de onderdruk wordt genivelleerd en lucht wordt aangezogen. Dat kan via de ontluchter, maar tussen ontluchter en inlaat bevindt zich de impellerpomp, dus niet erg waarschijnlijk, of via de keerring van de impellerpomp. Lucht lekt heel gemakkelijk in relatief grote volumes door kleine openingen.
Ooit het draaideksel van zo'n Vetus filter lek gehad, en door extreem zwaar aandraaien toch dicht gekregen. Die geven gauw enige luchtlekkage. Een beetje lekkage laat al snel veel lucht door.
Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 23 okt 2014 08:39 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: problemen Johnson waterpomp van Yanmar 2GM 20 F EU 24 okt 2014 11:53 #563143

  • vribo
  • vribo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 392
Heren, dank voor de tips.
de pomp ligt inmiddels thuis en ziet er goed uit.
Boot ligt op het droge.
wierpot is van Vetus, deksel met vaseline afgesmeerd.
Ik ga alles rustig nalopen bij het winter klaar maken.
Deksel is gevlakt met waterproof schuurpapier op een glasplaat, ook was het deksel afgekit met vloeibare pakking dus luchtlekkage daar lijkt mij haast onmogelijk.

de inlaat doorvoer en schelp ga ik binnenkort vervangen, mogelijk dat in de schelp aangroei zit.

zou aanzuiging ook nog mogelijk zijn via de uitlaat?


Dirk
Je moet zeilen
op de wind van vandaag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: problemen Johnson waterpomp van Yanmar 2GM 20 F EU 24 okt 2014 15:08 #563213

De impellerpomp mag je niet als lucht dicht beschouwen.

Een beetje lekken van water merk je niet zo snel op, de pomp levert meer dan genoeg.
Een goede nieuwe impeller zal beter afsluiten en mogelijk ook wat luchtlekkage aankunnen, maar meestal is er wel een klein luchtlekje.
De beluchter is dan de toevoer van de lucht, die komt niet via de uitlaat.
Om die reden ben ik van mening dat de beluchter beter direct na de pomp kan zitten dan net voor het uitlaat injectiepunt.
De motor blijft dan gevuld met water, dat anders via de pomp retour door de aanzuig zou kunnen verdwijnen wanneer de lekkage wat groter is, of heel lang gevaren wordt zonder dat de motor draait.

De laatste impeller die ik kocht, raakte net niet de wand van de pomp, alleen op de kam maakten de schoepen contact.
De oude die er uitkwam raakte wel de pompwand, vermoedelijk zwelt het rubber toch een beetje.
Van de oude waren drie schoepen op rij er af, de overgebleven schoepen leverden nog wel ruim genoeg water voor de koeling.
Het was wèl duidelijk merkbaar dat minder water geleverd werd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: problemen Johnson waterpomp van Yanmar 2GM 20 F EU 24 okt 2014 16:11 #563241

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
vribo schreef :
Heren, dank voor de tips.
de pomp ligt inmiddels thuis en ziet er goed uit.
Boot ligt op het droge.
wierpot is van Vetus, deksel met vaseline afgesmeerd.
Ik ga alles rustig nalopen bij het winter klaar maken.
Deksel is gevlakt met waterproof schuurpapier op een glasplaat, ook was het deksel afgekit met vloeibare pakking dus luchtlekkage daar lijkt mij haast onmogelijk.

de inlaat doorvoer en schelp ga ik binnenkort vervangen, mogelijk dat in de schelp aangroei zit.

zou aanzuiging ook nog mogelijk zijn via de uitlaat?


Dirk

ik zou de schelp meer naar de kiel verplaatsen zodat je zeker bent als je boot op zijn zij ligt deze gen lucht kan happen. (in dien dit natuurlijk kan en misschien dit hij al diep)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

problemen Johnson waterpomp van Yanmar 2GM 20 F EU 29 okt 2014 16:55 #565589

  • vribo
  • vribo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 392
Dag Fer en Saeftinghe,

de ontluchter zit direct na de uitgang boven de motor, slang lengte 35 cm, en gaat daarna omlaag naar de uitlaat.
de schelp zit al erg diep gemonteerd.
Ik heb ook al gedacht aan de ontluchter, daarom schoongemaakt.
je zou verwachten dat een goede impellor dat zou afsluiten, volgend jaar komt er een nieuwe impellor in.

morgen ga ik de pomp weer monteren om antivries in de warmte wisselaar en uitlaat te pompen.
dan ga ik gelijk de schelp controleren.

dank voor jullie meedenken.

groetjes,

Dirk
Je moet zeilen
op de wind van vandaag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl