Probleem met lucht in het wierfilter kan ook komen doordat er lucht onder de boot komt ( onder helling tijdens zeilen of bij hard varen) wat dan in het filter blijft zitten omdat dit i.h.a. ruim boven de waterlijn zit.Overigens hebben boten met een saildrive daar minder last van omdat daar de koelwateraanvoer onderin de saildrive zit.
Bovendien blijft elk luchtbelletje in het filter hangen en zamelt daar op net zo lang tot de pomp lucht krijgt en het dan verder laat afweten.
En er zitten altijd wel wat luchtbelletjes in het water , zeker als er wat meer golfslag staat.
Een impellerpomp, zeker een wat oudere is echt niet in staat dat er weer uit te zuigen.
Oplossing: zet het wierfilter net onder de waterlijn ( een paar cm is genoeg) .
Omdat de koelwaterpomp meestal ook onder de waterlijn zit kan lucht én water er gewoon naar toe lopen zonder dat de pomp het aan moet zuigen.
Nadeeltje is natuurlijk dat je de boordafsluiter van het koelwater moet sluiten als je het filter schoon moet maken.
Voordeel is dat een beetje losdraaien van het filterdeksel eventuele lucht laat ontsnappen , ook terwijl de motor draait.Ook het opvullen van het filter gaat na het schoonmaken vanzelf als je de boodafsluiter even open draait.
Wel eraan denken dat je bij van boord gaan altijd de koelwaterafsluiter dicht zet maar dat hoort eigenlijk sowieso .
Over die plaats van een koelwaterfilter is hier trouwens al meerdere malen uitgebreid gediscussieerd
![;) ;)](/media/kunena/emoticons/wink.png)
Ad