svalk schreef :
MarcoD schreef :
Vandaag het jaarlijkse onderhoudsbeurtje laten uitvoeren. Dit bleek eenvoudiger dan ik mij had voorgesteld.
De olie werd vervangen (15W40), de impeller werd vervangen en het dieselfilter werd bekeken. Deze laatste bleek in mijn dieseltje een antiek exemplaar die niet op voorraad was. Deze gaat via de nabestelling en dan zet ik hem er zelf in.
Al met al dus erg meegevallen, volgend jaar zelf maar doen.
Bedankt voor de reacties, volgend jaar ook maar olie bij de gamma of hema halen

Vaar je ook nog dit jaar en van de winter ? Anders een beetje vreemd dat de nieuwe impeller er nu al ingaat zonder gebruikt te gaan worden. Te doen gebruikelijk is de impeller er in de herfst uit te halen en al dan niet in wat vaseline bewaren en terug te monteren in het voorjaar. Het is niet de meest beste houding voor zo'n impeller.

Afgelopen weekend de boot overgevaren naar de winterstalling. Toen de boot eenmaal op de kant stond de motor nog even laten lopen en via de wierpot koelvloeistof door het systeem laten gaan. Goede tip aangaande de impeller, deze zal ik bij het verder winterklaar maken van de boot demonteren en in de vaseline zetten.
Wat betreft de olie kan ik mij vinden in Yannick z'n post. De vorige eigenaar heeft de motor afgevuld met 15W40. Afgelopen seizoen viel het mij op dat er na lang motoren een beperkte hoeveelheid olie onder het blok lag. Iets meer dan het 'normale' zweten van de motor.
Wellicht dat dit er dan toch beperkte lekkage is ontstaan door gebruik van de nieuwe olie? Inmiddels zit er toch (via een jachtservice) weer 15W40 in.
Volgend jaar zal ik zelf het beurtje uitvoeren, en met deze overwegingen dan toch de voorgeschreven 'oude' olie bestellen.