Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Newbie....gele diesel motor?

Re: Newbie....gele diesel motor? 22 okt 2014 14:44 #562496

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
MarcoD schreef :
.... Deze gaat via de nabestelling en dan zet ik hem er zelf in.
...
Hou er rekening mee dat er geen luchtbelletjes in de leiding of filter komen. Goed ontluchten na het vervangen van een dieselfilter. Zo niet, kun je dat ook volgend jaar doen, als je motor is afgeslagen ;)
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Newbie....gele diesel motor? 22 okt 2014 16:45 #562519

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
MarcoD schreef :
Vandaag het jaarlijkse onderhoudsbeurtje laten uitvoeren. Dit bleek eenvoudiger dan ik mij had voorgesteld.
De olie werd vervangen (15W40), de impeller werd vervangen en het dieselfilter werd bekeken. Deze laatste bleek in mijn dieseltje een antiek exemplaar die niet op voorraad was. Deze gaat via de nabestelling en dan zet ik hem er zelf in.

Al met al dus erg meegevallen, volgend jaar zelf maar doen.
Bedankt voor de reacties, volgend jaar ook maar olie bij de gamma of hema halen :)

Vaar je ook nog dit jaar en van de winter ? Anders een beetje vreemd dat de nieuwe impeller er nu al ingaat zonder gebruikt te gaan worden. Te doen gebruikelijk is de impeller er in de herfst uit te halen en al dan niet in wat vaseline bewaren en terug te monteren in het voorjaar. Het is niet de meest beste houding voor zo'n impeller. :( :(
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Newbie....gele diesel motor? 27 okt 2014 19:27 #564615

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 310
Let op met de oliesoorten die je gaat gebruiken!
Er is voor de motor een zgn single-grade olie (SAE20) voorgeschreven, dit is niet voor niets!
In moderne olieën zitten tegenwoordig allerlei toevoegingen, ik heb de reinigende werking al voorbij zien komen, maar er zijn er veel meer.
Het grote verschil is al gelijk in de moderne viscositeit aanduiding te zien, waar oude(re) oliesoorten singlegrade zijn (sae20) zijn moderne oliesoorten zgn multigrade, bijvoorbeeld 15W40. Dit houd in dat de olie zich bij lage temperaturen gedraagt als een SAE15 olie (relatief dun) en als de temperatuur oploopt gedraagt de olie zich als SAE40. De olie zal dus minder snel 'dun'worden als deze warm wordt, een wezenlijk verschil voor een motor!
In iets minder vaak voorkomende gevallen is het ook zeker mogelijk dat moderne olie oudere motoren aantast, ik heb al meegemaakt dat er keerringen oplossen, pakkingen gaan lekken of zelfs lagerschalen zwaar beschadigen.

Mijn advies: gebruik uitsluitend de voorgeschreven olie, of de juiste vervanger daarvoor! 'Oude' olieën zijn niet voor niets nog steeds in de handel!
Olie zou ik gewoon kopen bij een automaterialen zaak, daar betaal je een nette prijs voor het goede type olie. Ga dan niet naar een halfords, maar naar bijvoorbeeld brezan of star automaterialen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Newbie....gele diesel motor? 27 okt 2014 20:24 #564654

  • MarcoD
  • MarcoD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 113
svalk schreef :
MarcoD schreef :
Vandaag het jaarlijkse onderhoudsbeurtje laten uitvoeren. Dit bleek eenvoudiger dan ik mij had voorgesteld.
De olie werd vervangen (15W40), de impeller werd vervangen en het dieselfilter werd bekeken. Deze laatste bleek in mijn dieseltje een antiek exemplaar die niet op voorraad was. Deze gaat via de nabestelling en dan zet ik hem er zelf in.

Al met al dus erg meegevallen, volgend jaar zelf maar doen.
Bedankt voor de reacties, volgend jaar ook maar olie bij de gamma of hema halen :)

Vaar je ook nog dit jaar en van de winter ? Anders een beetje vreemd dat de nieuwe impeller er nu al ingaat zonder gebruikt te gaan worden. Te doen gebruikelijk is de impeller er in de herfst uit te halen en al dan niet in wat vaseline bewaren en terug te monteren in het voorjaar. Het is niet de meest beste houding voor zo'n impeller. :( :(

Afgelopen weekend de boot overgevaren naar de winterstalling. Toen de boot eenmaal op de kant stond de motor nog even laten lopen en via de wierpot koelvloeistof door het systeem laten gaan. Goede tip aangaande de impeller, deze zal ik bij het verder winterklaar maken van de boot demonteren en in de vaseline zetten.

Wat betreft de olie kan ik mij vinden in Yannick z'n post. De vorige eigenaar heeft de motor afgevuld met 15W40. Afgelopen seizoen viel het mij op dat er na lang motoren een beperkte hoeveelheid olie onder het blok lag. Iets meer dan het 'normale' zweten van de motor.
Wellicht dat dit er dan toch beperkte lekkage is ontstaan door gebruik van de nieuwe olie? Inmiddels zit er toch (via een jachtservice) weer 15W40 in.
Volgend jaar zal ik zelf het beurtje uitvoeren, en met deze overwegingen dan toch de voorgeschreven 'oude' olie bestellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Newbie....gele diesel motor? 27 okt 2014 20:35 #564666

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
doe dat, ik aangegeven het al aangegeven ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Newbie....gele diesel motor? 27 okt 2014 22:09 #564760

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
MarcoD schreef :
svalk schreef :
MarcoD schreef :
Vandaag het jaarlijkse onderhoudsbeurtje laten uitvoeren. Dit bleek eenvoudiger dan ik mij had voorgesteld.
De olie werd vervangen (15W40), de impeller werd vervangen en het dieselfilter werd bekeken. Deze laatste bleek in mijn dieseltje een antiek exemplaar die niet op voorraad was. Deze gaat via de nabestelling en dan zet ik hem er zelf in.

Al met al dus erg meegevallen, volgend jaar zelf maar doen.
Bedankt voor de reacties, volgend jaar ook maar olie bij de gamma of hema halen :)

Vaar je ook nog dit jaar en van de winter ? Anders een beetje vreemd dat de nieuwe impeller er nu al ingaat zonder gebruikt te gaan worden. Te doen gebruikelijk is de impeller er in de herfst uit te halen en al dan niet in wat vaseline bewaren en terug te monteren in het voorjaar. Het is niet de meest beste houding voor zo'n impeller. :( :(

Afgelopen weekend de boot overgevaren naar de winterstalling. Toen de boot eenmaal op de kant stond de motor nog even laten lopen en via de wierpot koelvloeistof door het systeem laten gaan. Goede tip aangaande de impeller, deze zal ik bij het verder winterklaar maken van de boot demonteren en in de vaseline zetten.

Wat betreft de olie kan ik mij vinden in Yannick z'n post. De vorige eigenaar heeft de motor afgevuld met 15W40. Afgelopen seizoen viel het mij op dat er na lang motoren een beperkte hoeveelheid olie onder het blok lag. Iets meer dan het 'normale' zweten van de motor.
Wellicht dat dit er dan toch beperkte lekkage is ontstaan door gebruik van de nieuwe olie? Inmiddels zit er toch (via een jachtservice) weer 15W40 in.
Volgend jaar zal ik zelf het beurtje uitvoeren, en met deze overwegingen dan toch de voorgeschreven 'oude' olie bestellen.

Als je lekkage hebt zal dat niet opgelost worden door er "oude" olie in te gooien.
M.i. is "moderne" olie waardoor je lekkage krijgt borrelpraat.
Ik zou het lek maar gaan zoeken en oplossen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl