Hallo,
Ik heb een Bavaria 300 (ja ja, een Bav, ik weet het...
![;) ;)](/media/kunena/emoticons/wink.png)
) met een Volvo Penta MD2002 van 1989 (direct gekoeld) met ongeveer 1500 draaiuren. Al een hele zomer neemt hij nogal weinig koelwater waardoor er op 2000 t/min al witte stoom begon te komen.
Wat heb ik al gedaan?
- De aanvoerleidingen tussen de saildrive, wierpot, impeller, beluchter en motor zijn met de waterslang doorgespoeld en zijn proper.
- De saildrive is met de waterslang doorgespoeld (van binnen naar buiten).
- Al de slangen zijn dubbel vastgezet: dus geen luchtlekken. De rubberen ring van het deksel van de wierpot is ingevet en luchtdicht.
- De impeller en de pakking zijn vervangen.
- Van het deksel van het impellerhuis heb ik de verf verwijderd en dan omgedraaid.
Zo zag het deksel er uit voor schoonmaken:
Bijlage impellerdeksel1.JPG niet gevonden
Zo zag het er uit na lichtjes afschuren:
Bijlage impellerdeksel2.JPG niet gevonden
De motor neemt alvast meer koelwater, althans terwijl hij in de box lag te draaien (met schroef in werking). Ik heb helaas niet de kans gehad om er effectief even mee te gaan varen.
Na de winter gaat de boot uit het water en ga ik de saildrive proberen proper te maken.
Ik vraag me af of de impellerkam aan vervanging toe is. Kan er iemand met kennis van zaken dat beoordelen?
Bijlage impellerkam1.JPG niet gevonden
Bijlage impellerkam2.JPG niet gevonden
Bijlage impellerkam3.JPG niet gevonden
Alvast bedankt voor de reacties!!
Pieterjan.