Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Andere thermostaat bij indirecte koeling

Andere thermostaat bij indirecte koeling 02 okt 2014 12:57 #556318

Hallo allemaal,
Ik heb een VP MD5A met een later aangebrachte indirecte koeling. Ik wil de thermostaat vervangen en denk zelf dat ik een andere thermostaat nodig heb dan bij directe koeling (ik verwacht dat de bedrijfstemperatuur namelijk verandert). Wie weet welke thermostaat ik nodig heb?
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere thermostaat bij indirecte koeling 02 okt 2014 13:14 #556321

Bij directe koeling heeft een MD5A een thermostaat die bij 60 graden(volgens handboekje) begint te openen en pas bij 90graden geheel open staat.
Overigens zegt een nieuwere uitgave van het handboek 50 en 75 graden wat me waarschijnlijker lijkt (drukfout in het oorspronkelijke handboek?)
Bij indirecte koeling zou dat ongeveer 75 resp 95 graden moeten zijn zoals bij de meeste scheeps(jacht)diesels met indirecte koeling bijv. mijn Vetus.
Ik zou er gewoon niks aan veranderen want de kans is aanwezig dat een motor die zijn hele leven op een relatief lage temperatuur heeft gedraaid bij temperatuurverhoging allerlei vervelende problemen gaat krijgen zoals lekke pakkingen .
Bovendien heeft indirecte koeling i.p.v. directe eigenlijk alleen een gunstig effect op het corroderen en/of kalkvorming en maar weinig of niets op de levensduur (tenminste niet bij gemiddelde gebruik door zeiljachten) of brandstofverbruik.
Wel is het verstandig om de thermostaat af en toe te controleren ( pannetje heet water en een thermometer).
Ad
Laatst bewerkt: 02 okt 2014 13:20 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere thermostaat bij indirecte koeling 02 okt 2014 13:24 #556322

Dank je Ad, ik zit niet te wachten op onnodige vervelende problemen :)
De indirecte koeling zit er al een poosje in (>12 jaar). Het centrale deel van de motor heeft een andere kleur dan de aangeplakte onderdelen, dus ik vermoed dat een vroegere eigenaar een gescheurd blok heeft gehad door bevriezing en toen een indirecte koeling heeft aangebracht. De tekst op het expansievat is in het Zweeds en mijn bootje is pas na 1998 naar NL gehaald.

Is het nodig om de thermostaat voor controle een keer eruit te halen of laten zitten zolang er geen problemen zijn?
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere thermostaat bij indirecte koeling 02 okt 2014 13:29 #556326

Af en toe controleren ( elke paar jaar) is altijd verstandig want ook een thermostaat kan defect raken hoewel dat in een indirect systeem niet vaak gebeurt i.t.t. een direct systeem.
Overigens hoeft ook een direct gekoelde motor echt niet te bevriezen als je hem maar op de juiste manier winterklaar maakt.
En uiteraard kan bij een indirect systeem het buitenwaterdeel en de warmtewisselaar nog steeds bevriezen.
Daarom zie ik een indirect systeem wat bevriezen betreft niet echt als een voordeel.
Ad
Laatst bewerkt: 02 okt 2014 13:31 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere thermostaat bij indirecte koeling 02 okt 2014 13:34 #556327

De Zweedse eigenaar blijkbaar wel ;)

Ik wil de thermostaat wel eens controleren, ben alleen bang dat het een klus is die leidt tot ellende omdat er van die koperen leidingen aan het thermostaathuis zitten. Zo lang het werkt, laat ik het liever zo.
Dank voor je antwoorden!
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere thermostaat bij indirecte koeling 02 okt 2014 14:14 #556335

Indirecte koeling heeft doorgaans een thermostaat van rond de 60º .
Voor zout water soms 50º, de temperatuur waarboven ketelsteen zich begint af te zetten.
Voor zoet water begint dat tegen de 70º.

Indirecte koeling waarbij de temperatuur naar ongeveer 80º gaat zal niet tot problemen leiden.

Bij directe koeling vervuilt het nogal, waar bij de cilinder aan de keerkoppeling zijde meestal het eerst te warm wordt door vervuiling.
Het koelwater wordt dan niet direct echt warmer en je alarm kan te laat afgaan.

Bij indirecte koeling blijft in ieder geval dat deel schoon, en dus vloeistof temperatuur is een betere indicatie. Je mag verwachten dat bij de ombouw de zaak schoongemaakt is.
Het directe deel is dan heel simpel schoon te houden.
Daar zit dan ook het meeste voordeel; het simpel reinigen van het zeewater gedeelte.

Ik heb een MD 7 voorzien van indirecte koeling, die heeft de 15 jaar perfect gedraaid. Daarna ben ik de boot uit het oog verloren.

Je hebt waarschijnlijk een elektrisch ciculatie pompje. Dat is waar ik het eerst een storing zou verwachten.
De warmte wisselaar zal waarschijnlijk de oliekoeler van een vrachtwagen kunnen zijn, die zijn zeer ruim aan de maat om een motor tot een pk of dertig te koelen.
Je zou een thermometer kunnen plaatsen, je ziet dan direct of de temp. wat hoger is dan normaal, en het alarm kort boven die 80º stellen, Het orginele alarm zou mogelijk daar in de buurt zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere thermostaat bij indirecte koeling 02 okt 2014 15:00 #556352

Dank je, ik ben ook wel blij met de indirecte ombouwset. Ik heb idd een elektrisch pompje. Volgens mij is het een Martec setje.

Bijlage l_warmtewisselaar-b.jpg niet gevonden

Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere thermostaat bij indirecte koeling 02 okt 2014 15:02 #556355

Nog beter: het is de varmevaxlare ;)

Bijlage varmevaxlare.png niet gevonden

Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere thermostaat bij indirecte koeling 02 okt 2014 15:18 #556367

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
bertilbeumer schreef :
Hallo allemaal,
Ik heb een VP MD5A met een later aangebrachte indirecte koeling. Ik wil de thermostaat vervangen en denk zelf dat ik een andere thermostaat nodig heb dan bij directe koeling (ik verwacht dat de bedrijfstemperatuur namelijk verandert). Wie weet welke thermostaat ik nodig heb?

je moet de originele thermostaat blijven gebruiken, deze motor mag en kan niet warmer worden ivm uitzetten van de zuiger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere thermostaat bij indirecte koeling 02 okt 2014 15:31 #556373

Roger uit. Scheelt ook een hoop werk. Dank allemaal
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl