Indirecte koeling heeft doorgaans een thermostaat van rond de 60º .
Voor zout water soms 50º, de temperatuur waarboven ketelsteen zich begint af te zetten.
Voor zoet water begint dat tegen de 70º.
Indirecte koeling waarbij de temperatuur naar ongeveer 80º gaat zal niet tot problemen leiden.
Bij directe koeling vervuilt het nogal, waar bij de cilinder aan de keerkoppeling zijde meestal het eerst te warm wordt door vervuiling.
Het koelwater wordt dan niet direct echt warmer en je alarm kan te laat afgaan.
Bij indirecte koeling blijft in ieder geval dat deel schoon, en dus vloeistof temperatuur is een betere indicatie. Je mag verwachten dat bij de ombouw de zaak schoongemaakt is.
Het directe deel is dan heel simpel schoon te houden.
Daar zit dan ook het meeste voordeel; het simpel reinigen van het zeewater gedeelte.
Ik heb een MD 7 voorzien van indirecte koeling, die heeft de 15 jaar perfect gedraaid. Daarna ben ik de boot uit het oog verloren.
Je hebt waarschijnlijk een elektrisch ciculatie pompje. Dat is waar ik het eerst een storing zou verwachten.
De warmte wisselaar zal waarschijnlijk de oliekoeler van een vrachtwagen kunnen zijn, die zijn zeer ruim aan de maat om een motor tot een pk of dertig te koelen.
Je zou een thermometer kunnen plaatsen, je ziet dan direct of de temp. wat hoger is dan normaal, en het alarm kort boven die 80º stellen, Het orginele alarm zou mogelijk daar in de buurt zitten.