Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Diesel filter vervangen, tank loopt leeg

Diesel filter vervangen, tank loopt leeg 02 okt 2014 07:53 #556206

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
Ik heb gisteren geprobeerd om mijn diesel filter te vervangen.
Toevoer kraantje aan de tank dicht en filter beginnen losdraaien.
Maar halverwege merkte ik op dat de hoeveelheid diesel die eruit loopt wel heel groot is.
Ik hoor ook duidelijk dat er 'bubbels' in de tank komen dus ik veronderstel dat die via de retour leiding diesel blijft aanzuigen.
Met andere woorden ik kan de filter niet verwijderen zonder dat de tank leegloopt.

Er is geen kraantje op de retour leiding, moet ik er daar één bijplaatsen ?
Of mis ik iets ?

Bijlage photo3.JPG niet gevonden

The sea transport us, but it also transforms us.
It represents a doorway to the world - and to our innermost selves - open to anyone with the determination and courage to walk through.
Beth A. Leonard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel filter vervangen, tank loopt leeg 02 okt 2014 08:44 #556234

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
Zo van de foto vermoed ik dat het filter lager zit dan de tank? Lijkt me dan dat je een afsluiter voor het filter nodig hebt.
Als de zuigbuis boven op de tank zit kan je daar misschien de slang losmaken en lucht in de leiding laten dan stopt het hevelen. Mogelijk kan je de slang boven dieselniveau tillen?
Je laat wel extra lucht in de leiding!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel filter vervangen, tank loopt leeg 02 okt 2014 08:45 #556236

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
iGrf schreef :
Ik heb gisteren geprobeerd om mijn diesel filter te vervangen.
Toevoer kraantje aan de tank dicht en filter beginnen losdraaien.
Maar halverwege merkte ik op dat de hoeveelheid diesel die eruit loopt wel heel groot is.
Heb je, voor je kijkglas en filter losmaakte, de diesel die daarin zit afgetapt via de plug die onder op het filter zit?
Via die plug kun je in ieder geval de inhoud van het systeem na de kraan op de tank en vóór de opvoerpomp gecontroleerd opvangen (bakje eronder). De ontluchtingsschroef bovenop het filterhuis losdraaien helpt daarbij.
Je kan dan ook constateren of de diesel inderdaad blijft lopen als filter en kijkglas leeg zijn. En er dus kennelijk diesel uit de tank blijft komen.

Als de tank hoger ligt dan het begin van de retourleiding en het filter is hevelen theoretisch mogelijk, maar het lijkt me niet zo waarschijnlijk.

--
stegman
Laatst bewerkt: 02 okt 2014 08:47 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel filter vervangen, tank loopt leeg 02 okt 2014 08:54 #556240

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
lodewijk stegman schreef :
iGrf schreef :
Als de tank hoger ligt dan het begin van de retourleiding en het filter is hevelen theoretisch mogelijk, maar het lijkt me niet zo waarschijnlijk.

--
stegman

Filter lager dan tank in aanvoerleiding hevelt toch heel makkelijk?
Natuurlijk niet als de retourleiding er lucht bij zou laten maar die zit toch met aparte aansluiting elders op de tank?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel filter vervangen, tank loopt leeg 02 okt 2014 08:59 #556242

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Waterblok schreef :
lodewijk stegman schreef :
iGrf schreef :
Als de tank hoger ligt dan het begin van de retourleiding en het filter is hevelen theoretisch mogelijk, maar het lijkt me niet zo waarschijnlijk.

Filter lager dan tank in aanvoerleiding hevelt toch heel makkelijk?
Natuurlijk niet als de retourleiding er lucht bij zou laten maar die zit toch met aparte aansluiting elders op de tank?
Ik weet het ook niet, hoor. De opvoerpomp zit er altijd nog tussen en mag de retourleiding niet bovenin de tank (en dus boven het niveau van de diesel) uitkomen?

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel filter vervangen, tank loopt leeg 02 okt 2014 09:05 #556247

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
Ik zie hier gewoon een aanvoerleiding van boven of onder de tank naar een lager gemonteerd filter.
Motor en pomp komen na het filter, dus filter open loopt tank leeg hoe dan ook.
Boven op tank aanvoer zal altijd hevelen omdat de hevel pas opgeheven wordt als er lucht in zuigbuis kan, tank leeg dus.
Maar evenals Stegman weet ik het ook niet en veronderstel ik een lager dan tank gemonteerd filter met alleen een aanvoerleiding tussen die twee
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel filter vervangen, tank loopt leeg 02 okt 2014 09:18 #556253

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Ik zou niet speculeren maar de in- en uitgaande leiding van het filter even loshalen en dan kijken waar er diesel uit blijft stromen. Uit de aanvoerleiding: kraantje is kapot > vervangen door kogelafsluiter. Uit de afvoerleiding (leiding naar de motor): hevelen via retourleiding > extra afsluiter plaatsen. Het is wat geknoei, maar dan weet je in ieder geval snel waar je het moet zoeken.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel filter vervangen, tank loopt leeg 02 okt 2014 09:19 #556254

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Waterblok schreef :
Ik zie hier gewoon een aanvoerleiding van boven of onder de tank naar een lager gemonteerd filter.
Motor en pomp komen na het filter, dus filter open loopt tank leeg hoe dan ook.
Boven op tank aanvoer zal altijd hevelen omdat de hevel pas opgeheven wordt als er lucht in zuigbuis kan, tank leeg dus.
Maar evenals Stegman weet ik het ook niet en veronderstel ik een lager dan tank gemonteerd filter met alleen een aanvoerleiding tussen die twee
Ik ben zelf bezig met het maken van een nieuwe dieseltank. Ik monteer daarop zo'n universele Vetus-aansluitset, waarin vulopening, aanvoerleiding, ontluchting en retour in één appendage zijn opgenomen.

De gebruiksaanwijzing geeft aan dat van de aanvoeraansluiting een metalen pijpje naar de bodem van de tank moet lopen. Deze is ook bijgeleverd. Voor de retouraansluiting is een dergelijk pijpje niet aanwezig en de gebruiksaanwijzing geeft ook niet aan dat de retourleiding tot op de bodem van de tank moet doorlopen.
Ik vermoed daarom dat de meeste retourleidingen (als ze OP de tank zijn gemonteerd) niet doorlopen maar bovenin de tank eindigen.
Hevelen via de retourleiding is dan naar mijn idee vrijwel onmogelijk.

--
stegman
Laatst bewerkt: 02 okt 2014 09:22 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel filter vervangen, tank loopt leeg 02 okt 2014 10:00 #556263

Hevelen vanuit de tank natuurlijk niet maar de retourleiding loopt dan wel leeg en waarschijnlijk de opvoerpomp ook.Dan heb je vervolgens lucht in het brandstofsysteem wat uiteraard niet de bedoeling is.
Dat is trouwens eigenlijk onmogelijk omdat een dergelijke membraanpomp in zowel zuig als pers een (rubber) klepje hebben wat alleen in de normale transportrichting doorlaat en dus niet terug kan doorlaten.
Ik denk dat mogelijk dat die pomp defect is v.w.b. de klepjes.
Dat de motor wel normaal loopt komt omdat de motor immers lager dan de tank is en de diesel dus ook wel vanzelf naar de motor stroomt.

Om wat voor motor gaat het eigenlijk?
Dan kan ik eens kijken of er een opengewerkte tekening van die opvoerpomp te vinden is.
Ad
Laatst bewerkt: 02 okt 2014 10:06 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel filter vervangen, tank loopt leeg 02 okt 2014 10:09 #556265

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
Heb hier al wat nuttige informatie gelezen en een paar dingen die ik nog eens moet herlezen denk ik :)

Maar om een paar dingen te verhelderen :

Tank zit inderdaad boven de motor
de diesel loopt van de tank naar de opvoerpomp op de motor om dan via de benzine filter naar de injector pomp te gaan en dan een retour naar de tank.

Ik heb gisteren de filter (boutje boven aan) bijna helemaal losgemaakt, er is toen zeker een liter of 2 diesel uitgelopen voor ik het ding terug vastgemaakt heb want had geen zin om heel de tank in mijn bilge te krijgen.

Dat de kraan stuk is zou natuurlijk best kunnen, ik zal eens een paar leidingen losmaken en kijken waar de diesel van blijft komen.
Gelukkig kan ik dit in de haven doen en niet ergens in de golven met een gestopte motor omdat er vuil in de filter zit :)
The sea transport us, but it also transforms us.
It represents a doorway to the world - and to our innermost selves - open to anyone with the determination and courage to walk through.
Beth A. Leonard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel filter vervangen, tank loopt leeg 02 okt 2014 10:16 #556266

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Yellow Boat schreef :
Hevelen vanuit de tank natuurlijk niet maar de retourleiding loopt dan wel leeg en waarschijnlijk de opvoerpomp ook.Dan heb je vervolgens lucht in het brandstofsysteem wat uiteraard niet de bedoeling is.
Als je filters vervangt (grof- en/of fijnfilter) dan moet je hoe dan ook opnieuw ontluchten, dus ik zie het probleem van "lucht in het systeem" niet zo.
Maar zoals ik al eerder zei: het lijkt me onwaarschijnlijk dat er brandstof naar het groffilter blijft hevelen via de retourleiding. Om meerdere redenen.

Laat TS nu eerst maar eens aangeven of hij eerst het filter heeft afgetapt, voor hij het loshaalde. Zonder meer losdraaien kan misschien de indruk wekken dat de tank leegloopt; er loopt namelijk nogal wat diesel uit.

De hypothese van een kapot klepje in de pomp lijkt me in dit stadium ook nogal ver gezocht, eerlijk gezegd.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel filter vervangen, tank loopt leeg 02 okt 2014 10:17 #556267

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
lodewijk stegman schreef :
De gebruiksaanwijzing geeft aan dat van de aanvoeraansluiting een metalen pijpje naar de bodem van de tank moet lopen. Deze is ook bijgeleverd. Voor de retouraansluiting is een dergelijk pijpje niet aanwezig en de gebruiksaanwijzing geeft ook niet aan dat de retourleiding tot op de bodem van de tank moet doorlopen.
Ik vermoed daarom dat de meeste retourleidingen (als ze OP de tank zijn gemonteerd) niet doorlopen maar bovenin de tank eindigen.
Fer geeft echter aan dat het veel verstandiger is om de retourleiding door te laten lopen en ongeveer 4 cm boven de tankbodem te laten eindigen. Ik neem aan dat deze kennis ook bij de bouwers van dieseltanks bekend is. De aanname dat de meeste retourleidingen bovenin de tank eindigen lijkt me dus niet gegrond.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 02 okt 2014 10:19 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel filter vervangen, tank loopt leeg 02 okt 2014 10:20 #556270

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
Mijn eerste filter zit met bovenkant ongeveer op hoogte bovenkant tank, het filter op de motor zit wat lager maar niet veel. Tank ligt achter de motor boven schroefas en slapen we op.
Motor zelf komt boven de hoogte van bed uit en dus boven tank, het handopvoerpomje zit daar op hoogste punt.
En TS: er zit zeer waarschijnlijk ook een aftapmogelijkheid ONDER het filter!
Boutje boven zal voor ontluchten zijn.
Laatst bewerkt: 02 okt 2014 10:23 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel filter vervangen, tank loopt leeg 02 okt 2014 10:25 #556272

lodewijk stegman schreef :
Yellow Boat schreef :
Hevelen vanuit de tank natuurlijk niet maar de retourleiding loopt dan wel leeg en waarschijnlijk de opvoerpomp ook.Dan heb je vervolgens lucht in het brandstofsysteem wat uiteraard niet de bedoeling is.
Als je filters vervangt (grof- en/of fijnfilter) dan moet je hoe dan ook opnieuw ontluchten, dus ik zie het probleem van "lucht in het systeem" niet zo.
Maar zoals ik al eerder zei: het lijkt me onwaarschijnlijk dat er brandstof naar het groffilter blijft hevelen via de retourleiding. Om meerdere redenen.

Laat TS nu eerst maar eens aangeven of hij eerst het filter heeft afgetapt, voor hij het loshaalde. Zonder meer losdraaien kan misschien de indruk wekken dat de tank leegloopt; er loopt namelijk nogal wat diesel uit.

De hypothese van een kapot klepje in de pomp lijkt me in dit stadium ook nogal ver gezocht, eerlijk gezegd.

--
stegman

Misschien ver gezocht maar als de diesel niet via de aanvoerleiding komt moet het via de retourleiding komen en moeten die klepjes wel doorlaten.
Immers , er zijn maar twee mogelijkheden waardoor de tank kan leeghevelen.
En ik heb zoiets zelf wel eens meegemaakt zij het bij een "ouderwetse" automotor met carburateur.
Alleen is dan niet het teruglopen het probleem maar het niet meer lopen.

En dat je na het vervangen van het groffilter je hele brandstofsysteem moet ontluchten is niet , in ieder geval niet altijd, waar.
Als je het groffilter na vervangen goed ontlucht is dat in principe niet nodig.

Overigens is het af en toe ( elke 4-5 jaar of zo) nakijken van dt pompje sowieso aan te bevelen omdat er ook een filtergaasje in zit wat wel eens kan vervuilen , vooral als er geen groffilter is ingebouwd.En dat is nog steeds af en toe het geval.
Ad
Laatst bewerkt: 02 okt 2014 10:29 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel filter vervangen, tank loopt leeg 02 okt 2014 10:29 #556275

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
iGrf schreef :
Heb hier al wat nuttige informatie gelezen en een paar dingen die ik nog eens moet herlezen denk ik :)

Maar om een paar dingen te verhelderen :

Tank zit inderdaad boven de motor
de diesel loopt van de tank naar de opvoerpomp op de motor om dan via de benzine filter naar de injector pomp te gaan en dan een retour naar de tank.
Zeker weten? Die volgorde lijkt me een beetje vreemd. Normaal zit het groffilter (het delphifilter op je foto) vóór de pompen op de motor. Vaak zit er nog een fijnfilter op de motor zelf.
Ik heb gisteren de filter (boutje boven aan) bijna helemaal losgemaakt, er is toen zeker een liter of 2 diesel uitgelopen voor ik het ding terug vastgemaakt heb want had geen zin om heel de tank in mijn bilge te krijgen.
Eén vraag heb je nog niet beantwoord: heb je eerst het filter, (met de kraan op tank dicht) afgetapt? Als je dat had gedaan, had je al vóór je het filter loshaalde kunnen constateren of er meer diesel uit het filter kwam dan normaal was. Twee liter is veel meer dan er bij aftappen met dichte kraan op de tank uit hoort te komen. Veel meer dan een kwart liter kan dat niet zijn.

Ik zou zeggen: tap, zonder het filter los te maken, nog eens af met de plug onder op het kijkglas en kijk dan of de diesel blijft lopen. Is dat zo, dan is de kraan op de tank de eerste verdachte.

--
stegman
Laatst bewerkt: 02 okt 2014 10:31 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel filter vervangen, tank loopt leeg 02 okt 2014 10:43 #556279

lodewijk stegman schreef :

Ik zou zeggen: tap, zonder het filter los te maken, nog eens af met de plug onder op het kijkglas en kijk dan of de diesel blijft lopen. Is dat zo, dan is de kraan op de tank de eerste verdachte.

--
stegman

Sterker nog. Als je boven op het filter de be/ontluchtingsschroef niet losdraait hoort er helemaal niks uit te komen.

Overigens kun je de opvoerpomp natuurlijk best testen door gewoon de afvoerslang van het filter naar de pomp los te halen.
Daar hoort dan niks uit te komen. En uit het filter natuurlijk ook niet.
Ad
Laatst bewerkt: 02 okt 2014 10:43 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel filter vervangen, tank loopt leeg 02 okt 2014 10:43 #556280

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
lodewijk stegman schreef :

Laat TS nu eerst maar eens aangeven of hij eerst het filter heeft afgetapt, voor hij het loshaalde. Zonder meer losdraaien kan misschien de indruk wekken dat de tank leegloopt; er loopt namelijk nogal wat diesel uit.

Nee niet eerst de filter afgetapt.
maar er is zeker meer dan 2l uitegelopen en ik hoorde duidelijk 'blub blub' geluiden uit de tank.
The sea transport us, but it also transforms us.
It represents a doorway to the world - and to our innermost selves - open to anyone with the determination and courage to walk through.
Beth A. Leonard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel filter vervangen, tank loopt leeg 02 okt 2014 10:48 #556281

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
Yellow Boat schreef :
Sterker nog. Als je boven op het filter de be/ontluchtingsschroef niet losdraait hoort er helemaal niks uit te komen.

dan klopt er inderdaad iets niet, ik had vorige keer al de aftapschroef onderaan de filter open gedraaid.
Toen bleef er ook al diesel uitlopen (had wel de kraan aan de dieseltank niet dichtgedraaid).
The sea transport us, but it also transforms us.
It represents a doorway to the world - and to our innermost selves - open to anyone with the determination and courage to walk through.
Beth A. Leonard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel filter vervangen, tank loopt leeg 02 okt 2014 11:04 #556286

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
ilCigno schreef :
Fer geeft echter aan dat het veel verstandiger is om de retourleiding door te laten lopen en ongeveer 4 cm boven de tankbodem te laten eindigen. Ik neem aan dat deze kennis ook bij de bouwers van dieseltanks bekend is. De aanname dat de meeste retourleidingen bovenin de tank eindigen lijkt me dus niet gegrond.
Dat de meeste retourleidingen bovenin de tank eindigen is een te snelle conclusie van mijn kant, dat ben ik met je eens.
Anderzijds is de reden die Fer opgeeft om de retourleiding tot op de bodem van de tank door te laten lopen slechts een excuus om niet tijdig wat te doen aan een brandstofpomp waarvan de terugslagklep lekt. Raar verhaal.

Wat duidelijk is dat de retourleiding bij lang niet alle brandstoftanks eindigt op de bodem van de tank. Nu is het voor TS lastig te constateren hoe de situatie bij hem is, maar als de terugslagklep op de pomp nog goed functioneert (zoals Ad aangaf) is dat nog een extra reden waarom hevelen via de retourleiding niet zo waarschijnlijk is.

Verder hoop ik dat TS het verschil kan zien tussen 2 liter en 1/4 liter en hoop ik dat hij in het vervolg gewoon de organieke methode volgt om een filter te verwisselen, door het eerst af te tappen en het dan pas los te draaien. Zoals hij het nu deed leidt het altijd tot veel geknoei met diesel en ik kan me zomaar voorstellen dat TS daar een beetje zenuwachtig van werd.

--
stegman
Laatst bewerkt: 02 okt 2014 11:10 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel filter vervangen, tank loopt leeg 02 okt 2014 11:06 #556289

iGrf schreef :
Yellow Boat schreef :
Sterker nog. Als je boven op het filter de be/ontluchtingsschroef niet losdraait hoort er helemaal niks uit te komen.

dan klopt er inderdaad iets niet, ik had vorige keer al de aftapschroef onderaan de filter open gedraaid.
Toen bleef er ook al diesel uitlopen (had wel de kraan aan de dieseltank niet dichtgedraaid).

Tja , uiteraard blijft er dan wel diesel lopen.Dat betekent dan dat er geen verstopping in de toevoer zit .
Maar daarom gaat het hier niet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel filter vervangen, tank loopt leeg 02 okt 2014 11:10 #556290

lodewijk stegman schreef :
Verder hoop ik dat TS het verschil kan zien tussen 2 liter en 1/4 liter en hoop ik dat hij in het vervolg gewoon de organieke methode volgt om een filter te verwisselen, door het eerst af te tappen en het dan pas los te draaien. Zoals hij het nu deed leijdt het altijd tot veel geknoei met diesel en ik kan met zomaar voorstellen dat TS daar een beetje zenuwachtig van werd.

--
stegman

En ik raad hem echt aan om een keer een dieselcursus te volgen.
Want ik heb het vermoeden dat alles rond de motor een "black box"voor TS is.
En zoiets kan je onderweg heel vervelend opbreken . Daar kun je immers niet even de wegenwacht bellen.... :ohmy:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel filter vervangen, tank loopt leeg 02 okt 2014 11:27 #556295

Voor wat het waard is: Ik heb een zelfde soort opstelling, alleen dan met koperen brandstofleiding in plaats van slangen naar en van het filter.

Na het dichtdraaien van de brandstofkraan bij de tank heb ik géén last van hevelen. Bij het losdraaien van de aftap plug onderop (een waardeloos plastic vleugelschroefje..) is de enige diesel die er uit stroomt de diesel uit het filter en glaasje zelf. Ook wordt er geen lucht aangezogen.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel filter vervangen, tank loopt leeg 02 okt 2014 11:27 #556296

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
lodewijk stegman schreef :
Verder hoop ik dat TS het verschil kan zien tussen 2 liter en 1/4 liter en hoop ik dat hij in het vervolg gewoon de organieke methode volgt om een filter te verwisselen, door het eerst af te tappen en het dan pas los te draaien. Zoals hij het nu deed leidt het altijd tot veel geknoei met diesel en ik kan me zomaar voorstellen dat TS daar een beetje zenuwachtig van werd.
--
stegman

het was zeker meer dan 1/4 l :)

maar ik heb nu bijgeleerd dat ik eerst de filter moet aftappen en het dan opnieuw proberen.
Dus kraan dicht
filter aftappen
filter losdraaien en vervangen
kraan open
diesel 'pompen' en dan doorstarten om het zelfontluchtende systeem 'nat' te krijgen

Ik probeer dat volgende week en laat hier iets weten.
The sea transport us, but it also transforms us.
It represents a doorway to the world - and to our innermost selves - open to anyone with the determination and courage to walk through.
Beth A. Leonard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel filter vervangen, tank loopt leeg 02 okt 2014 11:34 #556298

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Yellow Boat schreef :
En ik raad hem echt aan om een keer een dieselcursus te volgen.
Want ik heb het vermoeden dat alles rond de motor een "black box"voor TS is.
Dat laatste lijkt mij ook.
Maar die dieselcursus, dat zijn wij.
Het lastige van zo'n cursus is dat ie noodgedwongen blijft hangen in algemeenheden. Terwijl de manier waarop een dieselmotor en zijn brandstofsysteem zijn ingebouwd van jacht tot jacht verschilt. Plus wat de diverse vorige eigenaren er daarna nog aan hebben gerommeld..

Ik weet wel dat ik sinds 2008 (toen ik mijn eerste boot met een inbouwdiesel kocht) een tamelijk steile leercurve heb gehad, want aanvankelijk was ik ook niet zo op hoogte van alle details die specifiek zijn voor dieselmotoren. Dat heeft me destijds wat problemen opgeleverd, waardoor ik nog steeds bovengemiddeld geboeid ben door de materie. En ik leer nog steeds bij.

Maar goed: inmiddels is ook duidelijk wat de standaard-handelwijze is als je motor het niet meer doet (ook als je niet weet dat ontluchten nodig is na droogdraaien): je belt de KNRM. Officieel goedgekeurd door pakweg 70 % van de ZF-leden.

Hoezo, dieselcursus..?

--
stegman
Laatst bewerkt: 02 okt 2014 11:50 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel filter vervangen, tank loopt leeg 02 okt 2014 11:38 #556302

iGrf schreef :
het was zeker meer dan 1/4 l :)

maar ik heb nu bijgeleerd dat ik eerst de filter moet aftappen en het dan opnieuw proberen.
Dus kraan dicht
filter aftappen
filter losdraaien en vervangen
kraan open
diesel 'pompen' en dan doorstarten om het zelfontluchtende systeem 'nat' te krijgen

Ik probeer dat volgende week en laat hier iets weten.

Hoho, na het vervangen en kraan open zetten eerst het filter ontluchten door de ontluchtschroef bovenop een beetje los te draaien tot er diesel zonder luchtbelletjes uitkomt(flinke prop keukenpapier bij de hand houden!)
Anders duurt het ontluchten daarna zo lang.
Bovendien blijf je dan nog een hele tijd luchtproblemen houden.
Maar ook hier geldt , lees e.e.a. eens door in het handboekje want daarin stat dat normaliter prima beschreven.
Heb je geen handboekje dan zijn die wel te vinden op internet of bij Fer.

Trouwens , dat zelfontluchten valt in de praktijk bar tegen zoals ik afgelopen zomer constateerde nadat ik met de dieselvoorraad net niet de haven van Havneby op Romo haalde :ohmy: Duurde maar liefst 20 minuten voor de motor weer een beetje op toeren kwam (liep na bijvullen wel weer)En ik had bijna 3 knopen ebstroom tegen(vandaar het dieseltekort).
Maar da's een ander verhaal.

@ Lodewijk; Natuurlijk kun je hier ook heel wat opsteken maar een dieselcursus is toch echt zeer aan te bevelen voor "absolute diesel leken".
Ad
Laatst bewerkt: 02 okt 2014 11:42 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl