Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zekering Volvo Penta

Zekering Volvo Penta 30 sept 2014 14:15 #555687

Hallo zeilvrienden,
Mijn Maxi 84-92 is uitgerust met een Volvo Penta MD 7a 110S. Nou zie ik in het elektrische schema dat er een zekering in de motor zit. Ik heb ook nog een losse reserve zekering maar hoe ik ook zoek, ik kan hem op de motor nergens vinden. Op foto's op het net zag ik dat die soms boven op de motor zit, bij mij dus niet. Zou het kunnen zijn dat ze die zekering niet hebben toegepast m.a.w. de draden gewoon hebben doorverbonden? Het lijkt mij onwaarschijnlijk, maar toch.
Groeten, Henk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zekering Volvo Penta 30 sept 2014 21:10 #555840

  • XX2
  • XX2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 38
Geen MD 7 maar wel VP: bij mij zit deze in een plastic doosje, grootte lucifersdoosje, bovenop. Tijdje gedonder mee gehad en tijdelijk opgelost door doorverbinden. Vervangen door nieuw doosje. Maar het zou kunnen dat iemand dat laatst achterweg heeft gelaten?
It's My Life.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zekering Volvo Penta 30 sept 2014 21:43 #555849

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
De motor heeft wel of beter gezicht had wel een zekeringdoos maar kan zij weg gehaald door de vorige eigenaar na dat ze waren door gebrand bv, kom dot nog wel eens tegen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zekering Volvo Penta 01 okt 2014 08:59 #555890

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3589
Fer schreef :
...kom dot nog wel eens tegen
Wat wordt er precies beveiligd door deze zekering? Kan het zijn dat dit in gewijzigde installaties inmiddels dichter bij de stroombron gebeurt? Of ben ik nu al te optimistisch? :whistle:
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zekering Volvo Penta 01 okt 2014 11:18 #555912

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Ook op deze VP zit oorspronkelijk een zekeringblokje(vier zekeringen ingegoten waarvan 1 in gebruik is ).
Part no:29.
Deze blokjes zijn na verloop van tijd niet meer betrouwbaar en geven onder invloed van trillingen soms storing.
Misschien dat de vorige eigenaren dit al ondervangen hebben door de boel te overbruggen.
Ik heb dit ondervangen door een losse zekering houder te plaatsen.
De zekering dient om i.g.v. kortsluiting het electrische circuit te vrijwaren van uitbranden.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 01 okt 2014 11:20 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zekering Volvo Penta 01 okt 2014 14:03 #555955

Mijn Maxi 84 en daarmee ook de VP is van 1978 dus is het zeker geen nieuw uitvoering. Ik ga nog eens goed kijken het zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zekering Volvo Penta 01 okt 2014 14:21 #555961

Hans V schreef :
Fer schreef :
...kom dot nog wel eens tegen
Wat wordt er precies beveiligd door deze zekering? Kan het zijn dat dit in gewijzigde installaties inmiddels dichter bij de stroombron gebeurt? Of ben ik nu al te optimistisch? :whistle:

Hoezo dat ? die zekering zat al dicht bij de stroombron nl. in de draad die vanaf de startmotor naar het contactslot loopt en dat van spanning voorziet en zo o.a. het startstroom stuursignaal en de alarm sensoren van spanning voorziet.
Dat is trouwens bij alle motoren zo.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zekering Volvo Penta 01 okt 2014 14:22 #555962

Hans V schreef :
Fer schreef :
...kom dot nog wel eens tegen
Wat wordt er precies beveiligd door deze zekering? Kan het zijn dat dit in gewijzigde installaties inmiddels dichter bij de stroombron gebeurt? Of ben ik nu al te optimistisch? :whistle:

Hoezo dat ? die zekering zat al dicht bij de stroombron nl. in de draad die vanaf de startmotor naar het contactslot loopt en dat van spanning voorziet en zo o.a. het startstroom stuursignaal en de alarm sensoren van spanning voorziet.
Dat is trouwens bij alle motoren zo.
Ad
ps, Heb je geen handboekje ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zekering Volvo Penta 01 okt 2014 15:04 #555999

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Sailing schreef :
Hallo zeilvrienden,
Mijn Maxi 84-92 is uitgerust met een Volvo Penta MD 7a 110S. Nou zie ik in het elektrische schema dat er een zekering in de motor zit. Ik heb ook nog een losse reserve zekering maar hoe ik ook zoek, ik kan hem op de motor nergens vinden. Op foto's op het net zag ik dat die soms boven op de motor zit, bij mij dus niet. Zou het kunnen zijn dat ze die zekering niet hebben toegepast m.a.w. de draden gewoon hebben doorverbonden? Het lijkt mij onwaarschijnlijk, maar toch.
Groeten, Henk

Bij mij zit dat zekeringblokje ergens achterop een schot geschroefd, dichtbij het contactslot en een relatief eindje van het blok. Kan dus overal verstopt zitten. Ik zou zeggen: volg de bedrading naar contactslot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zekering Volvo Penta 03 okt 2014 01:21 #556527

Update over de zekering. Ik heb nog eens heel goed gekeken maar nergens is die zekering te vinden. Ik denk dus dat de draad gewoon is doorverbonden en is de reserve zekering die ik in een gereedschapskistje vond de oorspronkelijke zekering. Wel vond ik een extra aansluiting met een zwevende zekering direct op de accu, maar dat kan ook van een ander instrument of b.v. van de verwarming zijn. Dat ga ik nog uitzoeken. Iedereen bedankt voor het meedenken. Groeten, Henk.
Laatst bewerkt: 03 okt 2014 01:22 door LeSoleil-II. Reden: foutje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zekering Volvo Penta 03 okt 2014 07:19 #556557

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3589
Yellow Boat schreef :
Hans V schreef :
Kan het zijn dat dit in gewijzigde installaties inmiddels dichter bij de stroombron gebeurt? Of ben ik nu al te optimistisch? :whistle:

Hoezo dat ? die zekering zat al dicht bij de stroombron nl. in de draad die vanaf de startmotor naar het contactslot loopt en dat van spanning voorziet en zo o.a. het startstroom stuursignaal en de alarm sensoren van spanning voorziet.
Dat is trouwens bij alle motoren zo.
Ad
Ik bedoel dichter bij de startaccu (en dus mogelijk in een andere ruimte). Zoals Koko ook opmerkt kun je de zekering dan over het hoofd zien.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 03 okt 2014 07:21 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zekering Volvo Penta 03 okt 2014 19:32 #556813

Ik heb het nog eens goed nagekeken maar er is tussen de contactschakelaar en de startmotor waar de zekering volgens het schema zou moeten zitten niets te vinden. De draden lopen verder allemaal naar de twee hoofdschakelaars dus de conclusie moet zijn dat er geen zekering aanwezig is. Daar hou ik het dan maar op. Allemaal bedankt voor het meedenken. Groeten, Henk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl