Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Bukh dv10 moeilijk starten

Bukh dv10 moeilijk starten 29 sept 2014 13:02 #555314

  • m.a
  • m.a's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Hallo allemaal,

Ik ben sinds dit weekend trotse eigenaar geworden van een Vanguard type 2. Nu heb ik net een tocht van 2 x 13 uur motoren achter de rug en dat is eigenlijk zonder problemen verlopen. Motor liep perfect en kon geen gekke dingen ontdekken. Het enige probleem is: Hij start erg moeilijk tot bijna niet. ik heb het idee dat hij eerst 20 seconden op de startmotor moet lopen en waarna ik de eerste ploffen hoor en hij aanslaat. maar dan loopt hij een seconden of 10 en valt hij langzaam uit. Hij reageert op dat moment ook niet op de gashendel. pas als ik dit 5 keer herhaald heb en hij eindelijk wil reageren op het gas loopt hij de rest van de dag perfect en start hij bij een warme motor ook gewoon goed. Ik ben heb verder alleen ervaring met bezine motoren en totaal niet met diesel. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen alvast bedankt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 moeilijk starten 29 sept 2014 13:47 #555330

Dat "riekt" wel heel erg naar lucht in het brandstofsysteem.
Ik zou eerst maar eens een handboek en liefst ook de service manual opduiken.
Die vindt je trouwens ( wel meestal alleen Engels) hier:
www.motoren.ath.cx/
Maar als je totaal onbekend bent met een dieselmotor zou ik ook een keer een dieselcursus volgen of minstens een boekje kopen zoals dit: www.vaarwinkel.nl/shop/proddet...=reedsdieselhandboek of www.vaarwinkel.nl/shop/proddetail.asp?prod=ALK0024 .
Of natuurlijk een ander ZF lid in de buurt raadplegen.
Ad
Laatst bewerkt: 29 sept 2014 13:48 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 moeilijk starten 29 sept 2014 14:27 #555344

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1588
Hoi M.a.
ik heb een DV20 en een beetje hetzelfde probleem. Het schijnt bij een oudere en koude DV vaker voor te komen dat je lang moet doorstarten. Als het zomer is gaat het over het algemeen sneller, maar als het koud is (<12 graden) dan moet ik ook wel een s een halve minuut starten. Niet echt tof. Als ie eenmaal gedraaid heeft start hij direct.

Ik heb al ontlucht, ik heb de diesel terugloop van boven naar onderin de tank verhuisd, maar niet echt verbeteringen gemerkt.
Ik wil graag nog een keer met Fer afspreken voor een lektest, want ik vermoed toch een slijtage aan de zuigerveren, of lekkage door de kleppen waardoorer bij koud weer te weinig compressie is.
succes!
jeroen
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 moeilijk starten 29 sept 2014 14:38 #555349

  • m.a
  • m.a's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Ad bedankt voor de tips. Ga gelijk even doornemen.

@Jeroen heb jij dan ook dat hij niet reageert op het gas geven? dan loopt hij wel stationair maar bij het gasgeven blijft hij zelfde toerental lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 moeilijk starten 29 sept 2014 14:54 #555354

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1588
Nee, als ik start en hij begint te lopen/bokken dan kan ik wel dmv van meer gas geven het toerental verhogen. als ik koud start geef ik meestal al wat gas bij. Ik heb het idee dat dat iets helpt.
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 moeilijk starten 29 sept 2014 15:53 #555368

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
MoonRiver schreef :
Nee, als ik start en hij begint te lopen/bokken dan kan ik wel dmv van meer gas geven het toerental verhogen. als ik koud start geef ik meestal al wat gas bij. Ik heb het idee dat dat iets helpt.

Zitten er geen gloeikaarsen op dit type motor ?
Lijkt alsof het probleem mee te maken heeft met een koud motorblok.
Als er wel gloeikaarsen inzitten lijkt het er op dat ze niet/niet voldoende werken.
Heb vroeger ook wel eens problemen gehad met een motor die moeilijk wou starten, bleek dat de draad naar de gloeikaarsen los was geraakt.
Was wel een moderne motor.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 moeilijk starten 29 sept 2014 16:03 #555374

  • m.a
  • m.a's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Tony2920 schreef :
MoonRiver schreef :
Nee, als ik start en hij begint te lopen/bokken dan kan ik wel dmv van meer gas geven het toerental verhogen. als ik koud start geef ik meestal al wat gas bij. Ik heb het idee dat dat iets helpt.

Zitten er geen gloeikaarsen op dit type motor ?
Lijkt alsof het probleem mee te maken heeft met een koud motorblok.
Als er wel gloeikaarsen inzitten lijkt het er op dat ze niet/niet voldoende werken.
Heb vroeger ook wel eens problemen gehad met een motor die moeilijk wou starten, bleek dat de draad naar de gloeikaarsen los was geraakt.
Was wel een moderne motor.

Ik las ergens dat die er niet inzitten bij dit type. Omdat het een direct ingespoten diesel motor is(?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 moeilijk starten 29 sept 2014 16:08 #555375

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1588
Ze bestaan wel, als opzetstuk in het luchtfilter, maar zit er standaard niet op. Zijn ook pittig aan de prijs trouwens bij clouds..
Maar het zou wel kunnen helpen.

www.frenchmarine.com/product/B...it-For-DV20-1059-211

Je kunt testen of dat voor jou werkt door 10 sec met een verfbrander of haardroger in het luchtinlaat stuk te blazen voor je start.
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Laatst bewerkt: 29 sept 2014 16:30 door MoonRiver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 moeilijk starten 29 sept 2014 16:39 #555382

  • m.a
  • m.a's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Heb een beetje rondgekeken en denk dat het aan 2 dingen zou kunnen liggen.

- Lucht in het brandstofsysteem (slecht starten, en af en toe het toerental wat sneller en langzamer gaat lopen bij stationair)
- Compressie verlies (klep die niet goed sluit of zuigerveren)

Daarbij merkte ik ook op dat bij het punt van de luchtinlaat het lijkt alsof hij blaast inplaats van zuigt. Ik weet niet of dit nou zo lijkt of ook echt is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 moeilijk starten 29 sept 2014 16:45 #555385

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
m.a schreef :
Heb een beetje rondgekeken en denk dat het aan 2 dingen zou kunnen liggen.

- Lucht in het brandstofsysteem (slecht starten, en af en toe het toerental wat sneller en langzamer gaat lopen bij stationair)
- Compressie verlies (klep die niet goed sluit of zuigerveren)

Daarbij merkte ik ook op dat bij het punt van de luchtinlaat het lijkt alsof hij blaast inplaats van zuigt. Ik weet niet of dit nou zo lijkt of ook echt is.
Als dit zo is heb je een lekke inlaatklep en is je startprobleem te verklaren(slechte compressie).
Probeer eerst maar eens je kleppen te stellen.
Inlaat 0,25, uitlaat 0,3 mm. bij een koude motor.
Is het probleem daarmee niet opgelost,dan wordt het kop trekken en kleppen schuren of vernieuwen/
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 29 sept 2014 16:46 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 moeilijk starten 29 sept 2014 20:36 #555463

  • m.a
  • m.a's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
douwe schreef :
m.a schreef :
Heb een beetje rondgekeken en denk dat het aan 2 dingen zou kunnen liggen.

- Lucht in het brandstofsysteem (slecht starten, en af en toe het toerental wat sneller en langzamer gaat lopen bij stationair)
- Compressie verlies (klep die niet goed sluit of zuigerveren)

Daarbij merkte ik ook op dat bij het punt van de luchtinlaat het lijkt alsof hij blaast inplaats van zuigt. Ik weet niet of dit nou zo lijkt of ook echt is.
Als dit zo is heb je een lekke inlaatklep en is je startprobleem te verklaren(slechte compressie).
Probeer eerst maar eens je kleppen te stellen.
Inlaat 0,25, uitlaat 0,3 mm. bij een koude motor.
Is het probleem daarmee niet opgelost,dan wordt het kop trekken en kleppen schuren of vernieuwen/

Is het stationair blijven lopen ookal geef ik gas ook te wijten aan slechte compressie ?wat me ook opviel is dat de motor ook beetje rookt grijs wittig niet echt dikke rook. Is dit normaal?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 moeilijk starten 29 sept 2014 21:09 #555472

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
m.a schreef :
douwe schreef :
m.a schreef :
Heb een beetje rondgekeken en denk dat het aan 2 dingen zou kunnen liggen.

- Lucht in het brandstofsysteem (slecht starten, en af en toe het toerental wat sneller en langzamer gaat lopen bij stationair)
- Compressie verlies (klep die niet goed sluit of zuigerveren)

Daarbij merkte ik ook op dat bij het punt van de luchtinlaat het lijkt alsof hij blaast inplaats van zuigt. Ik weet niet of dit nou zo lijkt of ook echt is.
Als dit zo is heb je een lekke inlaatklep en is je startprobleem te verklaren(slechte compressie).
Probeer eerst maar eens je kleppen te stellen.
Inlaat 0,25, uitlaat 0,3 mm. bij een koude motor.
Is het probleem daarmee niet opgelost,dan wordt het kop trekken en kleppen schuren of vernieuwen/

Is het stationair blijven lopen ookal geef ik gas ook te wijten aan slechte compressie ?wat me ook opviel is dat de motor ook beetje rookt grijs wittig niet echt dikke rook. Is dit normaal?

Grijs wittige rook wijst erop dat de ingespoten brandstof nog niet goed verbrand t.g.v. te lage temperatuur van de gecomprimeerde lucht(te lage compressie). Daardoor krijgt hij dat zware vliegwiel dat op een Buhk zit niet direct in beweging.
Wat ik begrijp loopt de motor na enige tijd wel goed loopt hetgeen erop duit dat de boel op temperatuur is en de brandstof wel goed verbrand.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 29 sept 2014 21:11 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 moeilijk starten 30 sept 2014 10:55 #555600

  • fdr
  • fdr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
vroeger startte mijn bukh dv20 ook traag. Na onderzoek dealer bleek...
vuile startmotor
geen correct werkende nozzles
te lage druk hd pomp
en te strakke kleppen
Na correctie start hij vlot
grtn fdr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 moeilijk starten 30 sept 2014 11:52 #555621

  • m.a
  • m.a's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Ik denk dat ik de kleppen maar is ga nakijken dan. Is dit te doen zonder moment sleutel? ik heb nog wel een oude momentsleutel liggen maar vertrouw die niet meer zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 moeilijk starten 30 sept 2014 12:13 #555630

Als je een "goed gevoel" hebt voor het vastzetten van bouten en moeren kan het zonder momentsleutel(tje) maar ik begrijp dat je nooit eerder kleppen hebt gesteld ?
Dan zou ik het eerst een keer (voor) laten doen want ook het stellen zelf is een kwestie van
"effe weten hoe".
Je kunt de borgmoeren van het boutje wat de klep aandrukt(zogen. "ball stud", ik weet even de Nederlandse naam niet) makkelijk te vast draaien waardoor die afbreekt.
En die krengen zijn gruwelijk duur!
Is mij een keer gebeurd bij een MD5A :blush: . Nieuwe kostte maar leifst €49 :ohmy:

Meer in de workshop manual (www.boatservicehaarlem.nl/bukh..._workshop_manual.pdf), pagina 30 en verder.
Dar boutje is nr. 14 op pagina 33.
Ad
Laatst bewerkt: 30 sept 2014 12:36 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 moeilijk starten 30 sept 2014 12:42 #555648

  • m.a
  • m.a's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Yellow Boat schreef :
Als je een "goed gevoel" hebt voor het vastzetten van bouten en moeren kan het zonder momentsleutel(tje) maar ik begrijp dat je nooit eerder kleppen hebt gesteld ?
Dan zou ik het eerst een keer (voor) laten doen want ook het stellen zelf is een kwestie van
"effe weten hoe".
Je kunt de borgmoeren van het boutje wat de klep aandrukt(zogen. "ball stud", ik weet even de Nederlandse naam niet) makkelijk te vast draaien waardoor die afbreekt.
En die krengen zijn gruwelijk duur!
Is mij een keer gebeurd bij een MD5A :blush: . Nieuwe kostte maar leifst €49 :ohmy:

Meer in de workshop manual (www.boatservicehaarlem.nl/bukh..._workshop_manual.pdf), pagina 30 en verder.
Dar boutje is nr. 14 op pagina 33.
Ad

Dank voor het antwoord. In dit filmpje wordt ook een heldere uitleg gegeven:



Weet jullie misschien een goede monteur voor scheepsdiesels omgeving Nijkerk?
Laatst bewerkt: 30 sept 2014 12:43 door m.a.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 moeilijk starten 30 sept 2014 13:37 #555675

  • fdr
  • fdr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
Boerman motoren Baarn in mijn Bukh dealer, levert goed werk, heeft het wel druk.
Bedenk dat bukh diesels een oud ontwerp is, de originele hd pomp is zelfs niet meer te leveren. Beter dus iemand vragen die weet waar hij mee van doen krijgt, dan de eerste de beste dieselmonteur. Als je de voorrijdkosten te hoog vindt, vaar je de boot van nijkerk via de eem naar hem toe. In dat geval wel ff kijken wanneer de brug over de weg naar Spakenburg in de winter open gaat. grtn fdr
Laatst bewerkt: 30 sept 2014 13:58 door fdr. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 moeilijk starten 01 okt 2014 11:50 #555917

  • m.a
  • m.a's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Ik heb vandaag weer even proberen te starten maar nu kreeg ik hem niet eens meer aan. Wat me wel opviel, normaal kreeg ik altijd een pieptoon als je het sleuteltje naar links deed en de motor niet liep. dit werd de laatste dagen minder en het piepje is nu helemaal verdwenen. Kan het niet starten hier ook mee te maken hebben?
Boerman motoren Baarn in mijn Bukh dealer, levert goed werk, heeft het wel druk.
Bedenk dat bukh diesels een oud ontwerp is, de originele hd pomp is zelfs niet meer te leveren. Beter dus iemand vragen die weet waar hij mee van doen krijgt, dan de eerste de beste dieselmonteur. Als je de voorrijdkosten te hoog vindt, vaar je de boot van nijkerk via de eem naar hem toe. In dat geval wel ff kijken wanneer de brug over de weg naar Spakenburg in de winter open gaat. grtn fdr

Bedankt fdr. Ik heb hem een mailtje gestuurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 moeilijk starten 01 okt 2014 12:21 #555923

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12167
Met niet starten bedoel je nog steeds niet aanpakken? M.a.w.: de startmotor draait nog wel gewoon rond?

Het piepje wordt geactiveerd door de oliedruksensor. Deze gaat uit wanneer er oliedruk komt. Als hij bij starten niet piept, dan zit er wellicht elektrisch iets mis. Heeft de motor misschien een elektrische opvoerpomp? Als er een slechte elektrische verbinding is zou het misschien kunnen voorkomen dat de startmotor het wel doet, maar dat er bijvoorbeeld geen brandstof wordt aangevoerd.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 01 okt 2014 12:22 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 moeilijk starten 01 okt 2014 13:21 #555941

  • m.a
  • m.a's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Klopt inderdaad. De startmotor draait wel gewoon. Is dit toevallig de opvoerpomp?

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 moeilijk starten 01 okt 2014 13:32 #555944

In het verre verleden heb ik hetzelfde gehad met mijn Bukh 10.
uitlaat pufte wat witte rook,..motor sloeg wel aan wilde niet op toeren komen etc. De oplossing,bij de automaterialen een gloeikaars van een VW oid gehaald, deze haaks in een adaptorbus geschroeft en de adaptor bus tussen inlaat en luchtfilter geplaatst. Flink relais ertussen om de kaars te voeden. Voor de start heel even (ca 20 sec) laten gloeien en starten.
Dat de motor uit de inlaatklep iets blaast bij weinig toeren, er is een overlap in de opgaande slag waarbij inlaat en uitlaat allebij openstaan, Dit is het spoelmoment. Inlaatklep opend voor DB terwijl de uitlaatklep nog openstaat (uitlaatslag) Hiermee worden de verbrandingsgassen nog even nagespoeld en kan de volgende lading in een schone verbrandingskamer vermengd worden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 moeilijk starten 01 okt 2014 13:54 #555954

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
m.a schreef :
Ik heb vandaag weer even proberen te starten maar nu kreeg ik hem niet eens meer aan. Wat me wel opviel, normaal kreeg ik altijd een pieptoon als je het sleuteltje naar links deed en de motor niet liep. dit werd de laatste dagen minder en het piepje is nu helemaal verdwenen. Kan het niet starten hier ook mee te maken hebben?

Dat het pieptoontje steeds zwakker wordt kan er zeer goed op duiden dat de accu steeds zwakker wordt en misschien vanaf het begin te zwak is geweest om de motor met voldoende toeren te starten.
Probeer eens met een andere (goede) accu.
Dit om andere oorzaken eventueel uit te sluiten.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 01 okt 2014 14:29 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 moeilijk starten 01 okt 2014 14:13 #555958

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12167
m.a schreef :
Is dit toevallig de opvoerpomp?
Dat zou kunnen, maar het zou ook alleen een brandstoffilter kunnen zijn. Zitten er draden aan?
douwe schreef :
Dat het pieptoontje steeds zwakker wordt kan er zeer goed op duiden dat de accu steeds zwakker wordt en misschien vanaf het begin te zwak is geweest om de motor met voldoende toeren te starten.
Als de accu zo zwak is dat is dat het pieptoontje het niet meer doet, dan draait de startmotor echt niet meer. Ik zou het eerder in de bekabeling zoeken dan in de accu zelf.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 01 okt 2014 14:15 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 moeilijk starten 02 okt 2014 11:13 #556291

  • m.a
  • m.a's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Even een update.

Ik heb er een andere accu in gezet. en voor dat ik ging starten het handmatige dieselpompje gebruikt. En toen liep hij ineens weer (duurt nog wel lang met starten). Hij rookt een klein beetje ik heb een filmpje gemaakt. Is deze rook acceptabel of wijst dit op problemen met compressie? wat me wel opviel is dat hij wel wat olie verbruikt.

Laatst bewerkt: 02 okt 2014 11:13 door m.a.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh dv10 moeilijk starten 02 okt 2014 16:39 #556400

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
m.a schreef :
Even een update.

Ik heb er een andere accu in gezet. en voor dat ik ging starten het handmatige dieselpompje gebruikt. En toen liep hij ineens weer (duurt nog wel lang met starten). Hij rookt een klein beetje ik heb een filmpje gemaakt. Is deze rook acceptabel of wijst dit op problemen met compressie? wat me wel opviel is dat hij wel wat olie verbruikt.


Loopt prima. Dat roken is vrij normaal voor een direct ingespoten motor.
Dat deed mijn helemaal gereviseerd Farymann ook
Zal wel minder roken als je de motor belast.
Dat olie verbruik kun je pas meten als je een tijd gedraaid hebt en je het peil van het carter kunt vergelijke met voor en na de draaiperiode.
Vraag: Piepte het alarm weer nadat je er een andere accu op gezet had?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl