Ik ben er toch nog niet helemaal uit waarom we GTL zouden willen gebruiken.
Dat het een synthetische brandstof is maakt voor een dieselmotor weinig uit. gewone diesel was vroeger ook gekraakt (gedistilleerd) uit aardolie maar dat is al lang niet meer zo. en bevat ook deels bio brandstoffen die ook gesynthetiseerd zijn. zeker 10% en als het schadelijk was had je het al wel gemerkt.
Verder is GTL een brandstof die via het Fischer-Tropsch procedé is vervaardigd, en veroorzaakt plaatselijk veel CO2
Dus hier verbrand het schoner
Voor ons leefklimaat is het beter,
Maar elders vervuilt het net zo hard as gewoon diesel.
Ergens is het dus toch een vorm van het probleem verplaatsen.
Nee de Russen zijn een paar stappen verder met het XTL proces, waardoor de brandstoffen op kleinere schaal en efficiënter geproduceerd kunnen worden, dus in de buurt van de afnemer, bijvoorbeeld door biomassa om te zetten in brandstoffen op de plaatselijke gemeentewerf.
En daarmee ben je met de russische XTL techniek al weer twee stappen voor op het huidige GTL want je hoeft het niet vanuit Afrika of Quatar te verschepen waarmee je dus brandstof spaart, en nog steeds wel broeikas gassen produceert, maar veel minder als bij GTL en niet zo gecentraliseerd als bij GTL. plus als je er biomassa in kiept dan heb je ook geen gas nodig.
Interessante bronnen:
nl.wikipedia.org/wiki/Fischer-Tropschbrandstoffen
emergingfuels.com/licensing/xtl/
www.afdc.energy.gov/fuels/emerging_xtl_fuels.html
www.fwc.com/getmedia/23d97884-...11.pdf.aspx?ext=.pdf
www.tno.nl/content.cfm?context...%2013:08:12.0&Taal=2