Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: AV in een direct gekoelde motor

AV in een direct gekoelde motor 24 sept 2014 16:33 #554168

  • fdr
  • fdr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
leden, ik heb in mijn compromis 850 een bukh dv 20,direct gekoeld,ik laat hem in het najaar, koelwater gezien, gewoon leeg lopen.Dat geeft naar mijn idee roestvorming in de koelkanalen DUS wil ik de truc met AV toevoegen wel eens proberen. het systeem,as i do understand, is dus, motor warm, in de hijsbanden, daarna motor starten en AV in de wierpot, totdat het er uit komt...ik vrees dat tegen die tijd de thermostaat allang weer dichtzit.
de vraag is dus..hoe conserveeert men, koelkanalen gezien direct gekoelde motoren,,,grtn fdr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AV in een direct gekoelde motor 24 sept 2014 16:52 #554177

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
In mijn geval: thermostaat eruit, motor starten en antivries in de wierpot tot het bij de uitlaat naar buiten komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AV in een direct gekoelde motor 24 sept 2014 17:17 #554180

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Ik haal de koelwaterslang van de uitlaat los en hang die in een puts, stop het invoer tule in de uitlaat af. Vervolgens maak ik de kw aanzuigslang los van de huidafsluiter en hang deze ook in de puts. Deze vul ik met AV mengsel en start nu de motor. Controleer de koeling goed op circuleren en laat nu de motor draaien tot dat de motor op temperatuur is zoals bij normale buitenwater koeling, kun je zien op de temperatuurmeter of voelen/meten met thermometer. Zo vult de motor met AV mengsel en circuleert dit een tijdje door de motor en als op temperatuur ook de thermostaat opent is alles gevuld met deze vloeistof. Zo doorstaat mijn BUKH de koude maanden.

Bijlage 26112012039_2014-09-24.jpg niet gevonden



Hierna ook de natte uilaat weer aansluiten en deze ook even vullen met het restand uit de puts, daarna verwijder ik de impellor, die gaat dan ook in winterslaap.
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Laatst bewerkt: 24 sept 2014 17:20 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AV in een direct gekoelde motor 24 sept 2014 18:30 #554198

Heb ook een Bukh dv 20. Ik tap de motor af met de aftap kraantjes op het blok en verwijder de bout met de anode. Vervolgens haal ik de thermostaat eruit en giet de motor vol met AV. Dan even starten met de buitenwaterkraan dicht en giet AV in de wierpot zodat ook de aanvoerslang, waterpomp e.d. Met AV gevuld zijn. Door het starten loopt de AV ook het waterlock van de uitlaat in zodat het hele systeem is gevuld.

Alleen maar de motor op temperatuur brengen en AV in de wierpot gieten is m.i. Een te groot risico dat het door de bypass van de thermostaat verdwijnt.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AV in een direct gekoelde motor 25 sept 2014 08:29 #554318

En het is maar zeer de vraag of je de motor onbelast warm genoeg krijgt zodat de thermostaat ook werkelijk open gaat.
Controleren kun je dat immers niet.
Bovendien wordt het circulerende AV uiteraard warm en dat gaat flink stinken en is ook niet echt gezond.
Thermostaat eruit is echt het beste en gaat nog sneller ook.
En je kunt hem meteen controleren wat ook af en toe niet onverstandig is.
Ad
Laatst bewerkt: 25 sept 2014 08:31 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AV in een direct gekoelde motor 25 sept 2014 08:37 #554321

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Als je het koelwater met antivries recirculeert in een emmer wordt het uiteindelijk warm genoeg om de thermostaat open te krijgen, daar moet je helemaal niet bang voor zijn. Ik heb het zo ook jarenlang gedaan met mijn md7a. Je kan op die manier trouwens voor de antivries azijn gebruiken om je motor binnenin te ontkalken. Dus eerst 10L azijn in een emmer en rondpompen, daarna kort spoelen met zoet water en daarna de antivries erin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AV in een direct gekoelde motor 25 sept 2014 09:12 #554329

Warschijnlijk heb je gelijk.
Blijft de vraag hoe je weet dat de thermostaat open is.
En controleren zou ik dat ding sowieso .
Juist bij een direct gekoelde motor hebben die bepaald niet het eeuwige leven.
Ad
Laatst bewerkt: 25 sept 2014 09:13 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AV in een direct gekoelde motor 25 sept 2014 10:08 #554339

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Ja, ontkalken gaat ook prima zo. Op de foto ben ik dat ook aan het doen.Mijn AV is blauw gekleurd en hier zie je een schoonmaakazijn oplossing. Op de Bukh zit een thermometer die keurig aan geeft hoe warm het koelwater het blok verlaat.Bij buitenwaterkoeling al bij 50-65C gaat de thermostaat open, en inderdaad anders de schroef erbij om wat te belasten.
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AV in een direct gekoelde motor 25 sept 2014 19:13 #554494

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Jutter schreef :
Ik haal de koelwaterslang van de uitlaat los en hang die in een puts, stop het invoer tule in de uitlaat af.

Hierna ook de natte uilaat weer aansluiten en deze ook even vullen met het restand uit de puts, daarna verwijder ik de impellor, die gaat dan ook in winterslaap.

Dit zou ik niet durven. De uitlaat is dan niet meer gekoeld. Het uitlaatgas is zeer heet, ook onbelast. Het is dan alleen minder veel. Ik zou bang zijn voor mijn uitlaat demper en ook de aansluitingen onderweg naar buiten toe.

Thermostaat er uit, en doorspoelen met AV.

Maar waar gaat het om? Roest? Die is over een periode van 30 jaar nauwelijks te voorkomen. Of leeglaten veel slechter is dan vol laten (met AV), wat dat betreft, betwijfel ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AV in een direct gekoelde motor 25 sept 2014 20:42 #554523

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik betwijfel dat ook. Als je nou het blok alleen eens aftapt een doorblaast met hoge luchtdruk..? Wel alle slangen even los om evt. vacuum te vermijden.

Wij doen dat al jaren met een grote langzaamloper, gewoon aftappen, geen av etc.. Wierpot leeg, keerkoppeling koeling ook leeg, koelwaterpomp aftappen..

De waterlock zou ik persoonlijk, althans in mijn opstelling , gewoon leeghalen door de uitlaatslang even los te nemen door het water eruit te zuigen/pompen whatever. Dan is het daarbinnen gewoon droog en je loost ook nog eens geen av in het water en je hebt er minder van nodig..
Dat is dan wel een systeem met een eenvoudige waterlock en een uitlaatslang na de waterlock die op afschot naar de waterlock toe loopt vanaf de kont. Er is geen zwanenhals.

We vergeten trouwens wel de kkoppeling. Indien deze watergekoeld is moet die ook leeg..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 25 sept 2014 20:45 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AV in een direct gekoelde motor 31 okt 2014 15:33 #566424

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Joop66 schreef :
Jutter schreef :
Ik haal de koelwaterslang van de uitlaat los en hang die in een puts, stop het invoer tule in de uitlaat af.

Hierna ook de natte uilaat weer aansluiten en deze ook even vullen met het restand uit de puts, daarna verwijder ik de impellor, die gaat dan ook in winterslaap.

Dit zou ik niet durven. De uitlaat is dan niet meer gekoeld. Het uitlaatgas is zeer heet, ook onbelast. Het is dan alleen minder veel. Ik zou bang zijn voor mijn uitlaat demper en ook de aansluitingen onderweg naar buiten toe.

Thermostaat er uit, en doorspoelen met AV.

Maar waar gaat het om? Roest? Die is over een periode van 30 jaar nauwelijks te voorkomen. Of leeglaten veel slechter is dan vol laten (met AV), wat dat betreft, betwijfel ik.
Dat valt wel mee hoor,de uitlaatslang kan daar tegen. Staat gewoon in de bedieningshandleiding van mijn motor bij winterklaarmaken.


Bijlage:

Bestandsnaam: eigenaarsh...36NL.pdf
Bestandsgrootte:2,026 KB
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Laatst bewerkt: 31 okt 2014 15:35 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AV in een direct gekoelde motor 31 okt 2014 20:47 #566550

Ik doe in pricipe hetzelfde als Jutter en Vipe. Alleen heb ik een afsluiter onder de wierpot. Hierdoor kan ik de aanvoer onder de wierpot afsluiten. Ik neem de koelwater injectie slang van de uitlaat los en hang deze in de wierpot. Natuurlijk de aansluiting op de uitlaat afdoppen. Ik vul de wierpot met AV en laat de motor warm lopen met de AV Eventueel iets bijvullen als blijkt dat de wierpot tot onder de zijaansluiting wordt leeggetrokken. Omdat de vloeistof inhoud maar gering is, is deze ook redelijk snel op temperatuur en gaat de thermostaat ook snel open (50 - 65 graden). Omdat het koelwater na de wierpot eerst door de koppeling loopt is deze ook van AV voorzien. Doe dit al jaren zo en nog nooit een probleem gehad, ook niet met een te hete uitlaat.
gr,
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl