Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: in de soep?

in de soep? 12 sept 2014 21:01 #551265

  • CorryD
  • CorryD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 64
Vlak voor de vakantie kreeg onze westerly motorproblemen. Na een middagje sleutelen scheen dit verholpen. Echter tijdens de vakantie opnieuw problemen. Een kapotte pakking, wat verstopte filters en losse schroeven. Na twee dagen leek alles onder controle. Tijdens de testvaart sloeg de motor een paar keer af tijdens langzaam varen. Ook nog steeds veel rook, maar niet constant. Verder geprutteld en lekker gezeild daarna. Vanmorgen zeilend vertrokken vanaf de steiger en tijdens de tocht naar huis viel de motor opeens stil. Eerst zakte het toerental hoorbaar, toen een soort van knal en toen helemaal niets meer...........We kregen een sleep van een vriendelijke speedbootvaarder en kwamen gelukkig weer heelhuids in de haven. Aan de buitenkant van de motor is niet te zien waar dit euvel vandaan komt. Iemand een idee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in de soep? 13 sept 2014 05:44 #551298

  • CO26
  • CO26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 373
Hoi Corry,
Het helpt wel als je ook verteld om welk soort/type motor het gaat natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in de soep? 13 sept 2014 05:49 #551299

touw in de schroef?

mischien heeft het tweede niets met het eerste te maken

groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in de soep? 13 sept 2014 07:45 #551315

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Tja, wat is er aan gesleuteld, welke pakking ging stuk, hoe is het met onderhoud gesteld, filters,impellor, schone diesel?
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in de soep? 13 sept 2014 08:57 #551329

diesel op? geloof het of niet, maar dat gebeurt als je niet oplet :S :S !
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in de soep? 13 sept 2014 13:46 #551372

  • CorryD
  • CorryD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 64
Het gaat om een 38 jaar oude volvo penta MD7A. Alle brandstoffilters zijn vervangen en op de brandstofpomp bij het fijnfilter is een nieuwe pakking aangebracht. Tevens is de week ervoor de lekkende keerring aan de vliegwiel zijde vervangen. De vorige lekte een beetje en is er compleet uit gekomen. Ook als ik de kleppen open zet is er met geen mogelijkheid met de slinger beweging in te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in de soep? 13 sept 2014 14:04 #551375

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
Lijkt mij een vastloper. Kijk ook eens of er nog olie in het carter zit. Misschien afgetapt en niet meer bijgevuld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in de soep? 13 sept 2014 14:14 #551377

  • CorryD
  • CorryD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 64
er zit nog olie in het carter, dat is meteen gecheckt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in de soep? 13 sept 2014 14:32 #551380

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
Staat ie in z'n vrij? Iets in de schroef zou kunnen.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in de soep? 13 sept 2014 15:48 #551390

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6461
Waterslag? Kan ook door lekke koppakking, witte rook?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in de soep? 13 sept 2014 16:06 #551393

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Zet de motor in neutraal en torn de motor.
Dat kan meestal aan de voorkant met een handel om met de hand te starten.
Kleppen lichten en kijk of de motor rond gaat.
Staat de motor vast dan vrees ik inderdaad dat je een vast loper heb.
De klep of kleppen kunnen krom zijn van waterslag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in de soep? 13 sept 2014 17:08 #551405

  • CorryD
  • CorryD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 64
Geen witte rook als waarschuwing en als ik de compressie er met de handel afhaal is er met de slinger aan de voorkant ook geen enkele beweging in te krijgen. Het enige dat wellicht wat opviel is donkergrijze rook(onverbrande diesel?) ook als hij warm was. Verder heeft hij ongeveer een week geleden een half uurtje ook blauwachtig uitgespuwd, olie dus, en derhalve het oliepeil nauwlettend in de gaten gehouden. Na dat half uurtje geen blauw meer gezien en het oliepeil bleef op niveau. Ook de temperatuur van het koelwater bij de uitlaat bleef gewoon iets meer dan handwarm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in de soep? 13 sept 2014 17:31 #551409

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
dehler schreef :
Zet de motor in neutraal en torn de motor.
Dat kan meestal aan de voorkant met een handel om met de hand te starten.
Kleppen lichten en kijk of de motor rond gaat.
Staat de motor vast dan vrees ik inderdaad dat je een vast loper heb.
De klep of kleppen kunnen krom zijn van waterslag.

kleppen gaan niet krom van waterslag,bij waterslag zit de klep op de zitting er kan dan van alles krom en kapot maar krom krijg je de klep dan niet.
Als krukas nog een heel klein beetje beweegt is de kans dat er een zuiger vast zit als die helemaal vast zit dan is de kans groot dat er een krukaslager is vastgelopen.(zuigers die vastlopen gaan vaak weer los na afkoeling)
Bij waterslag kan die altijd nog de andere kant op gedraaid worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in de soep? 13 sept 2014 20:56 #551471

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Van internet geplukt:
Waterslag.

Is water welke door de uitlaatpoorten van het spruitstuk de motor weer inloopt via 1 van de openstaande uitlaatkleppen. Het water komt dus boven op de zuiger te staan van de betreffende openstaande verbrandingskamer. Als dan in het slechtste geval op dat moment de motor zou worden gestart dan komt de zuiger alwaar het water zich bovenop heeft verzameld omhoog totdat hij niet meer kan. (lucht is uiteindelijk te comprimeren , maar water dus niet). Deze abrupte stop van de motor wordt dus waterslag genoemd. Het resulteerd minimaal in het grijs uitzien van de motorolie welke dan vernieuwd diend te worden ,als ook het olie filter. Erger wordt het als na de ellende de diesel ook nog is gaan roken , want dan is de kans groot dat u een kromme drijfstang heeft opgelopen. In dit geval komt u uit bij een erkent vakman en zal de motor op de werkbank moeten.... ( motor eruit)

Hoe komt het water erin?

Vele denken dat water in de uitlaat dan ook via de achterkant naar binnen komt .. hebben dat ook onderzocht en zijn er dan ook zeker van geworden dat dat niet kan omdat de slang is gemonteerd aan een zwanehals of dat de slang via een hoge bocht weer naar beneden word afgebogen en vervolgens het schip verlaat. Dat is dus correct gedacht want water komt dus ook zeker niet via de achterkant, maar langs de buitenwaterpomp. We hebben te maken met hevelwerking van het water . Dit water kan de vrijheid van de uitlaatslang vinden omdat het injectiepunt lager ligt dan de waterspiegel buiten de boot. Bij het uitzetten van de motor blijft dan soms het water doorhevelen totdat de slang geheel is opgevult en de motor in kan lopen. (Meestal kun je dan wel concluderen dat de waterpomp versleten is en dat deze door de specialist moet worden opgeknapt of moet worden vernieuwd)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in de soep? 13 sept 2014 21:48 #551486

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
Waterslag is nadat er water in de cylinder is gekomen en die aan de compressieslag is begonnen immers zou er niks te compremeren zijn als de in of uitlaatklep open staat,het water zou er dan gewoon uitgeperst worden door de geopende klep.
Overigens kan waterslag ook anders onstaan,iemand hier had een lek en flink water in zijn boot staan een beetje water is aangezogen en als gevolg daarvan was een drijfstang krom die motor is gewoon blijven doorlopen(beroerd).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in de soep? 13 sept 2014 22:39 #551488

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Kleppendeksel Verweideren en kijken hoe de kleppen staan, als van beiden cilinders 1 klep openstaat is het geen waterslag

Verstuivers trekken om te controleren voor waterslag kan ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in de soep? 13 sept 2014 22:42 #551489

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Zorg dat je de motor in zij vrij krijgt, dit moet je controleren door middel van het met de hand verdraaien van de schroefas. Vaak wil een koppeling die in zijn werk tot stilstand komt niet makkelijk in zij vrij komen, dot heeft te maken met plakken van de cones
Laatst bewerkt: 13 sept 2014 22:54 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in de soep? 14 sept 2014 10:18 #551547

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
CorryD schreef :
Het gaat om een 38 jaar oude volvo penta MD7A. Alle brandstoffilters zijn vervangen en op de brandstofpomp bij het fijnfilter is een nieuwe pakking aangebracht. Tevens is de week ervoor de lekkende keerring aan de vliegwiel zijde vervangen. De vorige lekte een beetje en is er compleet uit gekomen. Ook als ik de kleppen open zet is er met geen mogelijkheid met de slinger beweging in te krijgen.

Eerlijk gezegd vrees ik het ergste.
Langzamer gaan lopen betekend dat hij vast aan het lopen is en dan de knal erachteraan dat hij definitief vast staat hetgeen ook blijkt uit het feit dat hij niet meer rond te tornen is>
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: in de soep? 14 sept 2014 21:41 #551678

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Wa Fer zegt: eerst zeker weten dattie echt in zijn vrij staat. Kleppendeksel eraf, kijken hoe de kleppen staan. Als er een ingedrukt staat, en je kunt nog immer niet tornen, ben je de klos, en moet de hele bende uit elkaar.

Sorry. Ik denk niet dat hier veel anders van te maken is. De werkelijke schade kan nog meevallen. Maar als je niet zelf kunt sleutelen zit in ieder geval tegen veel uren aan te kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl