Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: BMW D7 onderhoud en onderdelen

BMW D7 onderhoud en onderdelen 25 aug 2014 13:28 #545056

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
Ik heb net een dufour 1800 gekocht met daarin een BMW D7 van 1980.
Dus het motortje heeft al wat jaartjes op de teller maar draaide nog mooi tijdens de testvaart.
Hoewel de motor regelmatig onderhoud gekregen heeft en dit jaar nog bijna niet gedraaid heeft ga ik voor de zekerheid toch maar een onderhoudje doen voor ik met de boot naar ‘huis’ vertrek.
’t Is te zeggen ik ga de olie vervangen, de delphi diesel filter is net nieuw dus die laat ik zitten en een olie filter zit er niet op.

Ik heb reeds een owners en workshop manual gevonden maar ik heb nog een paar vraagjes :

Volgens de manual moet er SAE30 olie in, momenteel zit er 0W30 olie in.
Is die (bij een koudstart) niet te dun ? Zeker omdat de motor toch niet zo warm wordt als bv een auto motor. (directe koeling met thermostaat en boven alarm op 70 graden celcius). Dus kieper ik er SAE 30 in of kan een nieuwere multigrade olie geen kwaad ?

De impellor ga ik voorlopig afblijven, er kwam genoeg koelwater uit de uitlaat en er is een reserve aanboord.

Nu zie ik in de manual dat er anodes in het koelwater systeem zitten, geen idee wanneer die voor het laatst vervangen zijn.
De boot heeft altijd op zoet water gelegen ik ga hem overvaren naar de grevelingen dus het nieuwe thuiswater is zout.
Hoe dringend moet ik deze vervangen ? zelfs als ze versleten/op zijn, kan ik dan nog zonder permanente schade een paar uurtjes motoren ?
Of moet ik ze zeker voor het vertrek nakijken en eventueel vervangen.

Over het algemeen heb ik nog de vraag waar ik onderdelen voor dat motortje kan vinden.
Ik heb wel een sparepart catalogus gevonden maar daar word ik niet zoveel wijzer uit.
BV die bovengenoemde anode is : 17 11 1329197 en item nummer ‘4’ op de tekening.
Maar zonder een dealer die deze onderdelen kan leveren is het nogal moeilijk.
PS ik woon in Belgie en heb niet veel (goede) watersport winkels in de buurt dus liefst online bestellen :)
Bijlagen:
The sea transport us, but it also transforms us.
It represents a doorway to the world - and to our innermost selves - open to anyone with the determination and courage to walk through.
Beth A. Leonard
Laatst bewerkt: 25 aug 2014 13:33 door iGrf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BMW D7 onderhoud en onderdelen 25 aug 2014 14:46 #545093

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
sae30 is een olie die bij elke temperatuur even dik blijft. zomer of winter.

ik zou in deze motor met het advies sae 30 het liefst een singlegade gooien ipv multigrade. het is inderdaad een heel veilig advies waar je altijd goed mee zit.

alleen snap ik niet waar je die SAE30 vandaan haalt?

Want ik zie in de service manual het volgende:

Lubricating oil, engine HD-API CC/CD

oftewel er mag gewoon 15w40 in. mineraal
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BMW D7 onderhoud en onderdelen 25 aug 2014 14:53 #545095

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241

Bijlage BMWD7ownersmanual.pdf niet gevonden

Mephisto schreef :

alleen snap ik niet waar je die SAE30 vandaan haalt?

Want ik zie in de service manual het volgende:

Lubricating oil, engine HD-API CC/CD

oftewel er mag gewoon 15w40 in. mineraal

In de handleiding die ik gevonden heb staat er
HD-API CC/CD SAE 30
1 litre (0.26 US Gal)

"HD-API CC/CD" stukje begreep ik niet, maar SAE30 wel dus daar heb ik me dan maar op gebaseerd.
Niet juist dus ?
The sea transport us, but it also transforms us.
It represents a doorway to the world - and to our innermost selves - open to anyone with the determination and courage to walk through.
Beth A. Leonard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BMW D7 onderhoud en onderdelen 25 aug 2014 15:11 #545101

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
in mijn versie staat het SAE30 er niet achter maar die is nieuwer

SAE30 is wel een hele veilige keuze, en aangezien het een hatz basisblokje is snap ik waar de sae 30 vandaan komt wat hatz adviseerd het ook

ik zou er denk ik in dit geval ook SAE 30 inkiepen
Laatst bewerkt: 25 aug 2014 15:11 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BMW D7 onderhoud en onderdelen 25 aug 2014 20:41 #545245

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5163
Veel onderdelen zijn nog gewoon leverbaar. De Nederlandse importeur is gevestigd in Culemborg. De BMW D7 is een Hatz motor. Kijk eens op www.hatz-diesel.com daar vindt je vast ook wel een importeur in Belgie. Mijn ervaring hier in Nederland is dat ze onderdelen opsturen als je die bestelt.

Overigens kan je opofferings annodes er uit draaien, als ze nog voor de helft goed zijn gaan ze nog wel even mee. Ze zijn vrij prijzig. Ik dacht iets van 45 per stuk.
Laatst bewerkt: 25 aug 2014 20:57 door Palomine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BMW D7 onderhoud en onderdelen 26 aug 2014 13:31 #545590

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
Ik heb via hatz-diesel een verdeler voor belux gevonden.
Hele vriendelijke mensen die bijna onmiddellijk om mijn email antwoorden.

Nu hebben ze wel geen weet van een 'marined' versie van hun Hatz E673.
vrij vertaald vindt de contact persoon een bizarre motor :)

in elk geval was hij wel zo vriendelijk om de pagina's met onderdelen uit zijn handboek van toen in te scannen en door te mailen.
scans hang ik mee aan deze post, moest iemand ze kunnen gebruiken.

Voor de puur mechanische onderdelen zal dit wel kloppen maar dingen als impellors, anodes en de uitlaatlijn heb ik daar niet veel aan natuurlijk.
Bijlagen:
The sea transport us, but it also transforms us.
It represents a doorway to the world - and to our innermost selves - open to anyone with the determination and courage to walk through.
Beth A. Leonard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BMW D7 onderhoud en onderdelen 26 aug 2014 13:47 #545596

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5163
Dat was niet mijn ervaring met Hatz Nederland link.

Mijn kontakt daar was Michel Hekman. Die wist er alles van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BMW D7 onderhoud en onderdelen 26 aug 2014 14:15 #545618

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
Palomine schreef :
Dat was niet mijn ervaring met Hatz Nederland link.

Mijn kontakt daar was Michel Hekman. Die wist er alles van.

Dat is nu net het verschil tussen watersport in nederland en belgie :)

Bedankt voor de link, ik zal wel contact opnemen met die mensen in NL.
The sea transport us, but it also transforms us.
It represents a doorway to the world - and to our innermost selves - open to anyone with the determination and courage to walk through.
Beth A. Leonard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BMW D7 onderhoud en onderdelen 26 aug 2014 17:13 #545669

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
voor echt alle onderdelen kan je hier terecht.
bmwmarine.com/parts.html
ook voor de onderdelen die met de waterkoeling te maken hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BMW D7 onderhoud en onderdelen 26 aug 2014 20:58 #545786

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Mephisto schreef :
sae30 is een olie die bij elke temperatuur even dik blijft.
Juist niet.
Monograde olie is volgens mij gespecificeerd voor 100°C.
Kouder zal die dikker zijn en warmer dunner.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BMW D7 onderhoud en onderdelen 26 aug 2014 22:21 #545810

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
www.answers.com/Q/What_is_the_...30_oil_and_10w30_oil

Neen want je moet het tov een 10 w 30 bekijken. Sae 30 blijft als een 30 gedragen ongeacht de temperatuur. Maar 10 w 30 gedraagt zich koud als een 30 en warm een 10. Met 10 kan ie wel eens te dun worden om de motor voldoende te smeren

Dat ie 30 blijft is de constante factor. Een 15 w 40 wordt koud zelfs nog dikker.

De invloed verder is in dit geval niet van toepassing omdat de 10 w 30 en 30 in de winter koud beiden zich hetzelfde gedragen en dus net zo dik zijn.
Laatst bewerkt: 26 aug 2014 22:22 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BMW D7 onderhoud en onderdelen 26 aug 2014 23:05 #545819

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
So when it gets really cold that 30 weight oil gets really thick.
in tegenstelling tot wat jij beweert. ;)
Mephisto schreef :
Maar 10 w 30 gedraagt zich koud als een 30 en warm een 10.
Het is andersom.
Bovendien heeft het getalletje van "10W" niks te maken met de 30 die daarachter staat omdat het twee verschillende schalen zijn.
Stel je hebt een 25W25. Dat betekent niet dat de viscositeit zowel warm als koud hetzelfde is. De schalen zijn verschillend.
;)
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 26 aug 2014 23:18 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BMW D7 onderhoud en onderdelen 27 aug 2014 06:13 #545839

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Hoe hoger het getal Hoe dikker de olie en hoe lager Hoe dunner. Dat is exact wat ik aangeef. De w geeft winter aan. Een 10 w 30 gedraagt zich koud gewoon als 30 maar als de motor op temperatuur is als een 10. Daarmee kan hij wel eens te dun worden om nog goed te smeren.

Nogmaals de dikte koud boeit niet in dit geval. Die is bij beiden 30 koud.

Waar jij op doelt is de v.i. viscositeit index. Hoe hoger dit getal hoe minder invloed de temperatuur heeft op de dikte van de olie. Een sae 30 met een v.i. van 190 heeft bijna geen last van de temperatuur en zal dan ook redelijk konstant van dikte zijn
Laatst bewerkt: 27 aug 2014 06:19 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BMW D7 onderhoud en onderdelen 27 aug 2014 06:49 #545852

Multigrade olie, zoals 10W40 is juist bedoeld om in een breder temperatuurbereik te gebruiken dan een singlegrade olie.
Singlegrade is SAE 30 of SAE 20, dus met één getal.

Toen er nog geen multigrades waren moest je 's zomers een andere SAE gebruiken dan in de winter.

Die SAE 30 is dus in de winter erg dik en in de zomer goed.

Omdat je met een boot 's winters meestal niet vaart is een singlegrade te doen. Maar als je je motor met SAE30 's winters wilt starten moet je een héle goeie accu hebben.

Uit het onderhoudsboekje van mijn BMW 1 cilinder motorfiets:
SAE 30 : 0 tot 30 graden Celcius.
SAE 20W50 : -10 tot 50 graden Celcius.

Moraal van het verhaal: gebruik wat de fabrikant voorschrijft. Maar toen het voorschrift voor de motor van de topic starter werd geschreven bestonden multigrades pas net.
Ik kan twijfelen, dus ik kan denken, denk ik.
Laatst bewerkt: 27 aug 2014 06:52 door Aquaplanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.138 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl