Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: kroonwiel Honda versleten?

kroonwiel Honda versleten? 16 aug 2014 15:48 #541507

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Zeilers,
omdat wij als beginners uiteraard genaaid werden met onze buitenboordmotor, denken we nu dat een der kroonwielen uit de versnellingsbak is versleten.
Het betreft een Honda BF50L, bouwjaar ongeveer 1985, 5pk, langstaart.
Dit is de propelleras met het tandwiel voor de achteruit:

In de vooruit draait de as met een rotgang rechtsom. Maar het kroonwiel voor de achteruit draait altijd met een rotgang linksom.
Vreemd genoeg zijn deze twee op elkaar gelagerd met een bronzen bus, zo lijkt het. Dit is de bronzen bus:

Tja wat nu?
De as is lichtelijk krom maar deze krijg ik wel recht.
De schroef is in onbalans, een nieuwe koop ik voor €60.
De speling tussen as en bronzen bus is ongeveer 0,5mm, dat is te veel.
Kan ik in het tandwiel een nieuwe bronzen bus laten persen?
Ik vind het maar een klotesysteem met die bronzen bus. Of ik begrijp iets niet.
Input welkom.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 16 aug 2014 15:57 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kroonwiel Honda versleten? 16 aug 2014 15:58 #541511

naaldlager zou best kunnen....geen idee of die in die maat te leveren is, en als dat zo is kan de firma Brammer deze wel leveren.

www.brammer.nl/

ik koop er ook mijn lagertjes en afdichtingen, ook hebben ze mooi meegedacht tijdens de revisie van mijn farymann a30m
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kroonwiel Honda versleten? 16 aug 2014 16:01 #541512

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Brons heeft door het lood wat er in zit een smerende werking. Dat zou ik niet vervangen door ander materiaal. Is het lager nog wel goed?. Kijk maar uit met het rechtmaken van de as, gaat niet makkelijk en verhitten moet je vergeten als je niet thuis bent in warmtebehandeling.

Naast brammer heeft SKF wel een online catalogus. Daar haalt Brammer ook veel lagers vandaan als dealer.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 16 aug 2014 16:02 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kroonwiel Honda versleten? 16 aug 2014 16:02 #541513

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
Ziet er uit of het allemaal is aangetast door water.

Kan je het coupler blok nog heen en weer bewegen met het uit stekende deel op de as, dat is een pen die het coupler blok beweegt afhankelijk van vooruit vrij of achteruit koppelt deze het vooruit tandwiel , geen van beide of het achteruit tandwiel aan de schroefas.
Daarmee is direct verklaard waarom deze altijd de andere kant op draait.
De voor en achter uit tandwielen draaien altijd als de motor loopt je koppelt met de coupler een van de tandwielen aan de schroefas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kroonwiel Honda versleten? 16 aug 2014 16:05 #541516

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Het lager achter het tandwiel ziet er niet uit als een naaldlager.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kroonwiel Honda versleten? 16 aug 2014 16:24 #541520

Proost schreef :
Het lager achter het tandwiel ziet er niet uit als een naaldlager.

Hij vroeg ook niet of het een naald lager was, maar of hij niet van die bronzenbus afkon ;-)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kroonwiel Honda versleten? 16 aug 2014 16:48 #541527

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
En waarom zou je een principe wat in elk staartstuk gebruikt wordt willen veranderen? Dat je de pech hebt een kromme as te hebben en een staartstuk waar daardoor ook water in heeft gestaan is nog geen reden dit principe te wijzigen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kroonwiel Honda versleten? 16 aug 2014 18:56 #541545

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Proost schreef :
Is het lager nog wel goed?
Volgens mij is het kogellager nog keigoed, zo goed als nieuw zou ik willen zeggen.
De as hebben we rechtgeduwd in de bankschroef met drie blokjes hout. Twee aan de voorkant en een aan de achterkant en dan maar knijpen met die bekken. De as in de boormachine zelfs met de schroef er op draait nagenoeg wiebelvrij.
Het couplerblok werkt prima, daar is niks mis mee.

Water? Wat bedoel je daar mee?
Bij ons zat er geen water in, ook geen olie maar wel slagroom:
;)
Inmiddels had mijn maat een subliem idee: we hebben de bronzen bus met soldeertin opgehoogd. Nu gaan we nog zachtjes veilen totdat de as past en dan hopen we dat het houdt tot het eind van het seizoen.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kroonwiel Honda versleten? 16 aug 2014 19:19 #541559

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
water + staartolie = slagroom
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kroonwiel Honda versleten? 16 aug 2014 21:02 #541572

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
En zo nieuw ziet dat kogellager er ook niet uit. Is maar een paar €€, zou het gelijk vervangen. Slagroom betekent ook afdichtingen vervangen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kroonwiel Honda versleten? 16 aug 2014 21:26 #541580

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
dat bronzen busje draait altijd onbelast mee!
hoge draaiweerstand x weinig belasting = klein vermogensverlies
busje is prima oplossing.
als de kroonwielen nog over de as heen schuift zal ik het eerder in de afstelling zoeken dan in een bronzen busje.
heb je een werkplaatsboek oid?
kroonwielen zien er nog prima uit trouwens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kroonwiel Honda versleten? 16 aug 2014 21:47 #541593

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Proost schreef :
En zo nieuw ziet dat kogellager er ook niet uit.
Dat is ná het solderen. Alles ziet er vernacheld uit na verhitting met S39. Geloof me, dat lager is in orde.
Een nieuwe keerring hebben we liggen, deze gaat er in in de winter.
Eigenlijk moet de complete versnellingsbak vervangen of gereviseerd worden.fransb schreef :
dat bronzen busje draait altijd onbelast mee!
Hoe bedoel je dat? Het gekke van deze constructie vind ik dat alle radiale krachten door het bronzen busje worden opgevangen en doorgegeven aan het hoofdlager. Het busje krijgt dus dezelfde krachten te verwerken als het hoofdlager. Onbegrijpelijk :ohmy:
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 16 aug 2014 21:53 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kroonwiel Honda versleten? 16 aug 2014 22:23 #541598

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Is niet waar, die krachten zijn niet hetzelfde, dat bronzen busje is alleen maar een zogenaamd steunlagertje. Heeft als doel dat einde op zijn plaats te houden. Daarom kan het zo uitgevoerd worden met een bronzen bus. Als echte drager zou het een ander type lagering hebben.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kroonwiel Honda versleten? 17 aug 2014 00:53 #541615

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
De radiale kracht, voortkomend uit de slingering van de as, is in het busje en het kogellager hetzelfde. De as hoort niet te slingeren, daarvoor had je me al gewaarschuwd in een ander draadje.
Hoe dan ook, het zaakje is gammel en opgelapt en wij gaan varen met het gas hooguit iets boven stationair.
Als er een vers staartstuk voorbij komt op Marktplaats kijk ik of dat de investering waard is want eigenlijk willen we een kleiner motortje.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl