Mephisto schreef :
vreemd, dat zeg je idd wel vaker valt me op henkvd, maar volgens mij ligt dat helemaal aan de tank waar het in zit - als je een tank hebt die goed afsluit en je draait de ontluchting dicht en schud hem even voor je hem weer gebruikt zodat de olie goed mengt dan gaat het probleemloos een winter zonder merkbaar terugloop van de kwaliteit. gewoon donker en koel bewaren.
ik heb zelf 2 tanks van quicksilver, die zijn van redelijk dik kunststof , 12 liter. daarmee nog nooit problemen gehad.
de plastimo 12 liter tank die ik had was een ander verhaal, maar die was dan ook niet dicht te krijgen.
maar zelfs een zwart 5 liter can die al 2 jaar stond was nog probleemloos verbruikbaar in de generator hier.
of ik heb geluk of het hangt echt af van de gebruikte tanks. volgens mij valt het reuze mee.
en aspen... dat is leuk voor de kantenmaaier en kettingzaag als het arbo technisch verplicht is maar niet in de buitenboordmotor, dat is wel een erg dure hobby,
ik vraag me af of de gebruikte oudere motoren wel goed tegen aspen kunnen want aspen en niet syntetisch rubber levert in de praktijk problemen op als het rubber opgezwollen is geweest door de moderne benzine. met wat pech kan je dus membramen en o-ringen gaan vervangen als je er op wil blijven draaien.
en TCW-3 is pure geldklopperij.
gewoon lekker action (techno) olie (api-TC) die is meer dan goed zat, ook voor watergekoelde buitenboord motoren en is ten minste een echte standaard die niet verzonnen is door fabrikanten om de olie extra duur te verkopen.
Ik gebruik mijn BB erg weinig en benzine kan goed 4 jaar oud zijn en inderdaad even schudden voor gebruik en dan loopt het motortje weer.
![B) B)](/media/kunena/emoticons/cool.png)
en er echt de goedkoopste benzine in die ik kan vinden van de witte pomp die overigens zijn benzine haalt uit exact dezelfde tank als de ¨merk¨ benzines.