Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: schroef grootte

schroef grootte 01 aug 2014 16:51 #536981

hallo allemaal,
onlangs polderschuit te water gelaten en bleek de schroef te klein veel vermogen weinig snelheid.
schuit is 7.5 meter lang met een gewicht van 900 kg en word aangedreven door een renault marine 42 pk dtr met hurth 150 koppeling . nu is de vraag hoe groot mijn schroef moet zijn ?

gr. arjen B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroef grootte 01 aug 2014 16:58 #536982

Hoi Arjen,

Welkom. Er is hier al heel veel over schroeven geschreven - gebruik de zoekfunctie eens!
In de basis kun je meestal een goede indicatie krijgen via www.vicprop.com. Daar staat een macro op die op basis van de door jou genoemde gegevens (en wat meer) de basis diameter x spoed berekent.

Als je er niet uitkomt: laat maar weten - of ga naar een specialist ;)
Laatst bewerkt: 01 aug 2014 16:59 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroef grootte 01 aug 2014 18:45 #537002

Probleem is bij het gebruik van de calculators van Vicprop in dit geval dat deze motor van maar liefst 42 pk veeeeel te groot is om die romp op rompsnelheid te krijgen.
Zelfs al is dit zeker geen planeerboot zal hij dat toch gaan proberen..
Dat betekent dat je een programma nodig hebt dat de rompvorm er bij betrekt om te bepalen hoe ver je komt met de snelheid.
En dat is bepaald niet simpel.
Gebruik je echter dit programma http://www.vicprop.com./displacement_size.php voor semiverdringers en verdringers zoals onze zeilboten dan haal je mogelijk ( met de nadruk op mogelijk!) 14 of 15 knopen i.p.v. de rompsnelheid van ongeveer 5,8 knopen die je al met 6 pk halen.
Alleen zul je ongeveer 6 keer zoveel diesel gebruiken voor die 15 knopen.
Zou maar eens gaan zoeken naar een andere motor i.p.v. een andere schroef.

Overigens kan ik de schroefmaat niet zeggen want die hangt ook af van de vertraging van de keerkoppeling.

Heel anders zou het zijn als het een semiplanerende romp zou zijn want dan haal je wel iets van 20-22 knopen met datzelfde verbruik

Maar meer wordt het zeker niet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroef grootte 01 aug 2014 19:54 #537013

@Arjenpost,

Wat is de snelheid van de schuit?
Die 900 kg is een ongeladen gewicht?
Wat is - was het geladen gewicht.
Is motor en schroef het oorspronkelijk ingebouwde?
Wat is motortoer toerental?
Wat is diam, spoed en toerental van de schroef?
Wat is-was het geladen verbruik per uur?
Wat is het verbruik bij die 900 kg per uur?

Het is goed mogelijk dat die 42pk nodig waren voor een geladen schuit.
Daarbij zou een verbruik van 7 tot 10 ltr per uur passen.
Leeg zou de schuit niet echt veel harder varen, maar een passend verbruik zou 2 a 3 ltr per uur kunnen zijn, passend bij een vermogen van8 a 12 pk.

Meer vermogen is niet evenredig meer snelheid.
Het overschot wordt in golfvorming omgezet wanneer je sneller wilt dan waarvoor de schuit is gebouwd.

De motor levert niet meer vermogen dan door de schroef wordt gevraagd.
Het toerental van een diesel(?) is door de regelaar begrensd.
Bij eenzelfde toerental kan het brandstof verbruik zeer veel verschillen hierdoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroef grootte 02 aug 2014 05:07 #537045

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 821
een polderschuit, dat lijkt mij een platbodem.
dan is de diameter van de schroef toch behoorlijk beperkt door het schroefraam.
of de afstand schroefas-bodem.

in dat geval zou ik die diameter tegen het maximum aan kiezen (als dat niet extreem veel te groot is natuurlijk), en de spoed berekenen.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroef grootte 02 aug 2014 05:25 #537046

Je dient inderdaad te dimensioneren naar een situatie dat de motor niet continu onderbelast is, wat lastig zal zijn.

Wellicht de schroef dusdanig kiezen dat schroefcurve de vermogenscurve al kruist op 50% van max rpm en bijbehorend vermogen? Dan gebruik je nooit het maximum vermogen van de motor en zou je het max toerental kunnen begrenzen op 50% van die uit de datasheet van de motor.

Heb wel eens een planerend skutsje gezien (gesleept achter een zware speedboot). Zou je deze schuit niet in plane kunnen krijgen met die 40 pk? Rond het midden is ie er ondiep en vlak genoeg voor (en heeft een laag gewicht tov lengte), denk dat het achterschip (uittreehoek) echter te bol is. En sowiezo kan vicprop daar weinig mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroef grootte 03 aug 2014 19:52 #537372

B) bedankt allemaal voor jullie reactie ,
in principe hebben jullie allemaal gelijk alleen is het lastig om jullie theoretische info om te zetten in de praktijk . dus heb ik een grotere schroef (33 cm ) gemonteerd en het stabilisatie blad vergroot en hij gaat nu als de brandweer. of de verhoudingen kloppen weet ik niet maar hij draait lekker (renault dtr 40 benzine).
gr arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl