Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Yamaha 9.9 AE probleem tussen idle en halfgas

Yamaha 9.9 AE probleem tussen idle en halfgas 27 juli 2014 16:05 #535573

  • hans1948
  • hans1948's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Motor 1986) start prima. Na opwarmen presteert hij tussen halfgas en volgas uitstekend. Echter, tussen stationair en half gas loopt hij onregelmatig en verliest toerental. Gashendel verder open zettten helpt niet (direct). Het duurt dan ongeveer een minuut voordat hij zich herpakt. Probleem is daarna niet over, maar herhaalt zich.
Nieuwe bougies en carburateur (en sproeiers) schoongemaakt. Olie nieuw en op niveau. Benzine nieuw.
Het gevoel is dat de brandstof toevoer hapert bij een lager toerental, maar keenelijk wel voldoende is voor stationair. Maar misschien zit het probleem wel ergens anders? Ik heb al gelezen over problemen veroorzaakt door de cdi, maar zou deze ook dit probleem kunnen veroorzaken en gelijktijdig wel goed kunnen presteren tussen half en volgas?
Laatst bewerkt: 27 juli 2014 19:01 door hans1948. Reden: typefout door te weinig letterruimte
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha 9.9 AE probleem tussen idle en halfgas 27 juli 2014 20:27 #535627

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
@ Hans, ik zou zeggen van niet, dit lijkt me eerder een probleem van de carburateur, de kanaaltjes zijn nogal al klein en goed schoonmaken gaat alleen goed in een ultrasoon reiniger, tevens kan het membraam onder in de carburateur lek zijn, een nogal afwijkend systeem tov een gangbare carburateur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha 9.9 AE probleem tussen idle en halfgas 27 juli 2014 21:26 #535642

  • hans1948
  • hans1948's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Henk, dank voor je reactie. De carburateur heb ik grondig schoongemaakt. Daar vermoed ik het probleem dus niet. Of de pomp op de motor goed werkt weet ik niet, maar bij flink vermogen heb ik geen probleem en is de pomp dus kennelijk krachtig genoeg.
Ik heb ook ergens gelezen dat het probleem kan zitten in de balg bij de tank waarmee je de benzine oppompt richting motor. Als de klep daarvan lekt zou de benzine terugstromen naar de tank. (bijvoorbeeld als de pomp niet krachtig genoeg pomt, denk ik dan).
Tenzij iemand nog een andere zienswijze heeft ga ik dus eerst de pomp en de balg maar checken en/of vervangen. De uitkomst zal ik melden. Onder in de carburateur heb ik overigens geen membraam ontdekt, maar dat kan misschien per type carburateur verschillen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha 9.9 AE probleem tussen idle en halfgas 27 juli 2014 22:09 #535658

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867


nr 30 is het membraam, vormt een acceleratie pomp vanuit stationair.

Je zou de brandstof lucht verhoudng is kunnen proberen af te stellen, motor warm draaien en schroef 13 eerst indraaien tot deze niet verder gaat ( let op niet hard aandraaien maar heel voorzichtig indraaien, aanlopen is stoppen) en 3 tot 3,5 slag uitdraaien en kijken of de motor beter op pakt. Brandstof pomp lijkt uitgesloten en ook de de rest, motor loopt vol gas goed.
Laatst bewerkt: 27 juli 2014 22:09 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha 9.9 AE probleem tussen idle en halfgas 28 juli 2014 11:04 #535749

  • hans1948
  • hans1948's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Henk, die tekening ken ik. Dit is een tekening van een caburateur van latere datum met aan de bovenzijde een electrisch geregelde choke.
De door jou aangewezen membraam met nr 30 zit bij mij niet onderin de carburateur (vlotterkamer) maar bovenin op de plek waar je op de tekening de electrisch aangestuurde choke ziet zitten.
De pilotschroef die jij bedoelt, heb ik op fabrieksinstelling staan (3 toeren uit gedraaid vanaf de aanslag). Bijgaand een foto (bovenaanzicht) van mijn carburateur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha 9.9 AE probleem tussen idle en halfgas 28 juli 2014 11:14 #535754

  • hans1948
  • hans1948's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Met de foto ging iets mis. Krijg hem er niet als bijlage bij gestopt.
Heb hem al wel verkleind, maar dat helpt niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha 9.9 AE probleem tussen idle en halfgas 28 juli 2014 11:27 #535758

Lijkt me absoluut carburateur.

Normaal heeft een carb verschillende mechanisme die het mengsel regelen (stationair schroef, stationair sproeier, hoofdsproeier en naald). Afhankelijk van hoeveel gas je geeft is het een ander setting die het mengsel bepaald (stationair schroef en sproeier bij geen/weinig gas, stand van de naald bij half gas, hoofdsproeier bij vol gas.

Weet je zeker dat de stand van de naald goed is? Misschien verzet bij uit en in elkaar halen? Luchtschroef niet te ver dicht?

En hoe heb je de sproeier schoongemaakt als ik vragen mag? Met perslucht? Of doorgestoken met een naald (dat laatste is niet zo'n goed idee).

Wat je kan doen is hem op een stand zetten waar hij slecht loopt en dan een klein beetje choke geven. Gaat hij dan beter lopen dan heeft hij te weinig brandstof.
Dan: Sproeier controleren, luchtschroef afstellen en als dat niet helpt sproeiernaald hoger zetten.

Als dat niet helpt zet hem dan op de stand dat hij slecht loopt en zet de benzinekraan dicht. Hij zal even blijven lopen todat de vlotter leeg is. Als hij naar het einde (dus vlak voor afslaan) opeens beter gaat lopen krijgt hij teveel brandstof.
Sproeier bekijken, naald lager zetten, luchtschroef afstellen.

Succes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha 9.9 AE probleem tussen idle en halfgas 28 juli 2014 12:22 #535770

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
Zal eens kijken of ik een beschrijving heb van jouw carburateur, dat is ook weer een speciaaltje met een choke die niet zo eenvoudig werkt ( dacht 3 meet leidinkjes )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha 9.9 AE probleem tussen idle en halfgas 28 juli 2014 14:09 #535787

  • hans1948
  • hans1948's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Dank voor je uitgebreide reactie.
Klinkt allemaal erg logisch. Even voor de helderheid: met de naald bedoel je de pilotschroef met aan de onderzijde de punt? Die heb ik afgesteld NADAT de carburateur weer was gemonteerd.
Inderdaad de sproeiers doorgeprikt.

We gaan alles nog maar eens nalopen en zal de uitkomst melden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha 9.9 AE probleem tussen idle en halfgas 28 juli 2014 14:11 #535788

  • hans1948
  • hans1948's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Zou mooi zijn als je die hebt. De membraam was overigens kapot en heb ik vervangen. Zo'n ding kost ca 85 euro en dat zie je er niet aan af.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha 9.9 AE probleem tussen idle en halfgas 28 juli 2014 14:13 #535789

  • hans1948
  • hans1948's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Overigens is 'choke geven' niet te doen want je kunt dat mechanisch niet aanpakken. Het enige dat ik in dat geval kan doen is de lucht inlaat iets afdekken. Minder lucht en gelijkblijvende hoeveelheid benzine en dus een rijker mengsel....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha 9.9 AE probleem tussen idle en halfgas 29 juli 2014 15:22 #536117

  • hans1948
  • hans1948's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Zo, allen nog bedankt voor het reageren. Het heeft mij geholpen in mijn zoektocht.
Voordat ik eventueel de carburateur weer onderhanden zou nemen heb ik nog twee dingen gedaan.
1- een nieuwe balg geplaatst en
2- de pilotscrew nauwkeurig ingeregeld.

Na het plaatsen van de balg hoorde ik de benzinepomp niet meer tikken. Een bijkomend voordeel, maar toch niet de reden van de storing tussen stationair en half gas.

Iets sneller dan stationair begon het probleem opnieuw.
Ik heb de gashendel niet verplaatst en toen de kap afgenomen (motor hangt in een bun).
Ik merkte onmiddellijk dat hij meer toeren ging maken.
Dat betekent dat de aanzuiging van de zuurstof via het handvat in de kap kennelijk enige hinder ondervindt.
Dat maakt het afstellen wel iets moeilijker, omdat je het resultaat van de afstelling moet testen met de kap erop. Je kunt die 2 dingen niet gelijktijdig doen.
In ieder geval trok ik de conclusie dat hij dus kennelijk iets 'te rijk' stond. Ik heb de pilotscrew uiteindelijk staan op 1,75 draai (vanaf de aanslag). Dat is veel nauwer dan de fabriek opgeeft (3 plus/min 1).
Mijn eerste test doorstaat hij nu goed. Uiteraard doe ik dat nog een keer, ook onder andere omstandigheden, om te checken of hij keurig blijft draaien in elk gewenst toerental.

Mocht er een kink in de kabel komen dan meld ik dat.
Nogmaals dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha 9.9 AE probleem tussen idle en halfgas 30 juli 2014 08:06 #536324

  • vribo
  • vribo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 392
Beste Hans,

voordat je verder gaat met afstellen wil ik je adviseren om de aanzuiging van vrije lucht erst te verbeteren.
kijken waardoor de aanzuiging slecht verloopt.
zit er wel een aanzuigopening in de un?
is de kap misschien te oed geisoleerd?

daarna kan je verder gaan mt de afstelling.

we hebben indertijd met onze Midget 20 ook enkele jaren met een Yamaha 9.9 in de bun gevaren zonder problemen.

waar gaan de uitlaatgassen naar toe?
komen die uit in de bun of heb je een slangetje gemonteerd zodat deze buiten de romp worden geblazen.
er bestaat en speciaal Yamaha hulpstuk waarmee dat mogelijk is.

succes.

groetjes,

Dirk
Je moet zeilen
op de wind van vandaag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha 9.9 AE probleem tussen idle en halfgas 30 juli 2014 11:49 #536372

  • hans1948
  • hans1948's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Dag Dirk,

Je gedachte om eerst het probleem van de aanzuiging van lucht te verbeteren klopt. Ik krijg hem bij nader inzien toch niet goed afgesteld.
Toen ik deze boot vorig najaar kocht zat er geen afdekking op het gat van 30x40 tussen de bun en de kuip. "Schone" lucht kon dus via die kant naar binnen. Omdat het geluid van de motor irriteerde heb ik daar een plaatje teakhout voor gemaakt. Aan de achter/onderzijde van de bun is de opening op zich groot genoeg, maar het kleine uitlaatpijpje eindigt ook daar. Dus uitlaatgassen worden meegezogen.
De kap ziet er aan de binnenkant normaal uit.

Toch is het een wereld van verschil om de motor met of zonder kap te horen draaien (en het liefst ook nog zonder afdekking naar de kuip.

Ik ga nu dus broeden op een aanpassing voor verse lucht rechtstreeks naar de motor, zonder het nadelige effect van de kap respectievelijk de bun.

Groet,

Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha 9.9 AE probleem tussen idle en halfgas 31 juli 2014 20:40 #536806

  • hans1948
  • hans1948's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
zo, ik heb de kantelbare kunststof afdekplaat aan de voorkant van de motor verwijderd. Voor het overige niets veranderd. Dus bovendeksel op de bun en de teakhouten afdekplaat tussen de bun en de kuip. Hij doet het aanmerkelijk beter. Een heel enkele keer een geringe inzinking van het vermogen, maar in vergelijk met de situatie daarvoor kun je nog nauwelijks van een probleem spreken..
Het kan niet te maken hebben met de beschikbare hoeveelheid zuurstof, want bij half en volgas is er geen enkel probleem.
Kennelijk is er bij een kwart gas een vorm van onderdruk dat invloed heeft op het functioneren van de carburateur.

Natuurlijk is dit niet de meest gewenste oplossing.

Voorlopig laat ik het zo, er moet immers ook gevaren worden!

Nogmaals allen dank voor het meedenken.
Groet,
Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha 9.9 AE probleem tussen idle en halfgas 09 aug 2014 11:55 #538934

  • hans1948
  • hans1948's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Dacht ik dat ik het lek boven had.....
Maar nee, het probleem is niet weg en doet zich nog op dezelfde wijze voor. Onderdruk (onder de kap door het aanzuigen van lucht) is dus niet de veroorzaker. Wel nam het wegnemen van de kap eerder het probleem weg.
Nog even een omschrijving van het probleem:
Indien de gashendel wordt geplaatst op een toerental iets hoger dan stationair (maar minder dan half gas), draait hij in het begin goed, maar gaat na enkele minuten minder toeren maken tot ongeveer stationair. Meer gas geven leidt niet tot een reactie, anders dan dat je hoort dat er meer lucht wordt aangezogen. Zet je de hendel langzaam terug in stationair, dan kun je na ongeveer een minuut met succes opnieuw gas geven en reageert hij uitstekend. Zet je hem daarna opnieuw in een stand als eerder beschreven, dan herhaalt het probleem zich.
Ra,ra.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl