De DV8: "ïk heb em zelf ook".
Er zit inderdaad een alternator (wisselstroom-dynamo) op met een vrij klein vermogen van 210 W. Deze zit verstopt achter of in het vliegwiel. Wat je wel moet kunnen zien zitten is de gelijkrichter/spanningsregelaar. Dit blokje kastje met koelribbetjes zit aan de achterzijde van de cilinder, juist onder de elektrische multi-stekker.
Het wel/niet laden van de accu is vrij eenvoudig te meten met een multi-meter. Met de motor draaiend op een toerental van wat hoger dan stationair zou je tussen de accupolen minstens 13.5V moeten meten. Bij de accu in rust (dat is niet meteen nadat de motor uit staat, maar geruime tijd later) is dat onder de 13V.
Een gewone handleiding van de DV8 heb ik nog niet kunnen vinden. Ik heb er wel een van de iets nieuwere DV 10L - dezelfde motor, maar dan met 10 pk. Dit is overigens een heel andere motor dan de veel zwaardere DV10 (zonder L).
Groeten,
Coen