Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Elektrisch probleem 2GM20

Elektrisch probleem 2GM20 30 mei 2014 22:36 #519819

  • hoff27
  • hoff27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
In mijn boot heb ik een 2e hands maar nette Yanmar ingebouwd, waar ooit een oude md7a zat.

Na het ombouwen van de fundatie, saildrive en ander geknutsel, heb ik de motor er vorige week in gezet. Toen ik de motor kocht, kwam deze met kabelboom en B type motorpaneel. Twee stekkers aansluiten en klaar.. De kabelboom zit al aangesloten aan de motor, en lijkt in orde.

Echter toen ik de accukabels aansloot, startte de motor direct. zonder dat de sleutel in het paneel zat, of iemand de startknop indrukte. Opzich natuurlijk geweldig, dat de motor na ruim een jaar stilstaan soepel aanslaat. Maar toch wat onhandig.

op een rij:
- toen ik de motor kocht, ruim een jaar geleden, van een gepensioneerde dieselmonteur uit zeeland, startte deze zoals het hoort, dus kabelboom aansluiten, accu aansluiten, en starten met paneel.
- sindsdien heeft ie in mijn woonkamer gestaan, tot de boot zover was.
- De motor is over het algemeen in zeer goede staat, weinig uren, en de bekabeling ziet er aardig uit
- het paneel ziet er wat verweerd uit
- ik heb het blok gespoten, maar wel de kabels en connectoren afgeplakt
- na het starten van de motor moet je de kabel weer van de accu halen, anders blijft de startmotor gewoon doorstarten.
- Wanneer je start, dus de stroom aansluit met de sleutel wel omgedraaid, klinkt het bekende piepje, maar verder geen lichtjes.
- De accukabel zijn aangesloten zoals in de handleiding.
- Ik heb niet aan de kabelboom of het paneel gezeten.

Tips iemand? misschien iets met de relais in de startmotor, maar ik weet eigenlijk niet zo goed waar die zit en hoe het precies werkt, of iets mis in de kabels/paneel.

alvast bedankt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch probleem 2GM20 30 mei 2014 23:03 #519821

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Op de start motor zit een dunne ader aangesloten.( op de bendix)
Daar staat een 12 volt spanning op als je de start knop indrukt.
Staat hier een continu spanning op dan zou ik nog eens goed naar de stekkers en contra stekkers kijken
Misschien wat gewisseld?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch probleem 2GM20 31 mei 2014 01:43 #519826

  • Eaglemis
  • Eaglemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 93
Beste Hoff27,

Als ik het verhaal goed begrijp: Zodra je de accukabels aansluit start de motor ongeacht de stand van de sleutel en zonder indrukken van de startknop. De accu moet losgekoppeld worden om de startmotor te stoppen.

Nagaan of dit komt doordat het startrelais bekrachtigd wordt of dat het relais blijf hangen.

Stappenplan:
1- Koppel de 12 voltkabel (dikke kabel) die vanaf de accu op de startmotor zit los.
2- Dunne kabeltje op het startrelais aansluiten. Meet of je spanning hebt op de aansluiting van het startrelais. Als de sleutel op UIT stand staat en als je de startknop indrukt. Je moet dan 0 volt meten op het startrelais. (tussen het startrelais en aarde)
3- Dunne kabeltje op het startrelais aansluiten. Meet of je spanning hebt op de aansluiting van het startrelais. Als de sleutel op AAN stand staat en als je de startknop INDRUKT. Je moet nu 12 volt meten. (tussen het startrelais en aarde). Als je de starknop los laat moet je weer 0 volt meten.

Als de spanningen in geval 2 en 3 respectievelijk 0 en 12 Volt zijn is de aansluiting van het contactslot en de startknop in orde.

Als je motor toch start lijkt het erop dat het startrelais blijf hangen in de startstand waardoor de motor start ongeacht de sleutelstand en de startknop, zodra je de dikke Accukabel op de startmotor aansluit. Soms help een tikje met de hamer op het startrelais om hem weer gangbaar te krijgen (binnenwerk weer terug te laten springen door de veerdruk) . Anders het relais er afhalen en schoonmaken zodat hij weer gangbaar is.

Hoop dat dit je helpt als eerste check om mee te beginnen.

MVG
Arend
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch probleem 2GM20 31 mei 2014 03:23 #519828

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Het is al vaker gezegd maar als je, zoals in jou geval, genoodzaakt bent de startmotor te stoppen door de accu los te maken haal dan even de V-snaar van de wisselstroom dynamo er af. Dan kun je, zonder de kans op een kapotte diode, naar hartelust experimenteren.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch probleem 2GM20 31 mei 2014 09:07 #519869

  • hoff27
  • hoff27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Het is inderdaad hoe je het beschrijft Arend.
Ik ga vandaag aan de slag met jullie tips. En zal jullie op de hoogte houden.

Vorige week hebben we inderdaad als eerste de snaar van de dynamo gehaald, om toch even een proefvaartje te kunnen maken. Voorlopig maar even opladen aan de walstroom
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.119 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl