Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Impeller die 15 minuten "droog" kan draaien?

Impeller die 15 minuten "droog" kan draaien? 19 mei 2014 07:50 #515892

  • Lib3rty
  • Lib3rty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 101
Ik vond dit op het net. Zou het wat zijn?


link
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Impeller die 15 minuten "droog" kan draaien? 19 mei 2014 08:01 #515897

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Worden we bang gemaakt door een leverancier voor drooglopende impellers. Zolang er nog een spatje water in het huis zit zal het met drooglopen wel meevallen. Wat is het prijsverschil ten opzicht van een "normale" impeller? en ook hier zijn minder goede uitvoeringen in te vinden. VP heeft ooit een serie gehad die slecht was en deze rubbers waren niet goedkoop zoals bekend van VP.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Impeller die 15 minuten "droog" kan draaien? 19 mei 2014 08:09 #515902

Brandonite is een polyurethane. Van Polyurethane zijn er vele soorten. Slecht waterbestendig tot goed waterbestendig. Het materiaal is meestal sterker dan rubber, het normale materiaal van de impellers. In rubber kan men ook een wax vulkaniseren die de noodloopeigenschap verbeterd.
In dit geval is echter de polyurethane gevuld met een smeermiddel, hetgeen de mechanische eigenschappen van de polyurethaan niet ten goede komt. De vraag is dus: Is de betere droogloop eigenschap niet ten koste gegaan van de levensduur, dus de vermoeiing van de lamellen die steeds weer bij iedere omwenteling moeten ombuigen. De prijs zal ook wel hoger liggen.
gr,

Ger
Laatst bewerkt: 19 mei 2014 08:10 door Spirit of Mary.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Impeller die 15 minuten "droog" kan draaien? 19 mei 2014 08:44 #515920

Urethaan is net zoiets als epoxie. Chemici kunnen er bijna iedere eigenschap in leggen die ze willen.

Toch is NR vaak ongeslagen als het om vermoeiing gaat. Autobanden zijn nog steeds van NR op de meest belaste plaatsen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Impeller die 15 minuten "droog" kan draaien? 19 mei 2014 09:07 #515929

Nou , ik kan je wel vertallen dat voor sommige toepassingen polyurethaan het veruit wint van bijv. NR.
Ik heb zelf zeer goede ervaringen bij aandrijfrollen van bandfilters en filterpersen maar ook bij stuurrollen van die apparaten die constant wrijving hebben van de filter- en persbanden.
Toen er voor die apparaten PU beschikbaar kwam gaf dat een standtijd verbetering van soms weken naar vele maanden.

Maar ja , hoe dat in dit geval is zal alleen veelvuldig gebruik kunnen aantonen en dat zal nog wel even duren.
Het is in ieder geval zo dat bij veel toepassingen andere rubbersoorten worden vervangen door PU rubber.

Overigesn denk ik dat natuurrubebr gewoon goedkoper is dan de meeste synthetische rubbers .
Bovendien moeten autobanden bij de productie worden gevulcaniseerd waardoor zowel eigenschappen als hechting aan de versterkinsmaterialen hun uiteindelijke kwaliteit krijgen.
Ongevulcaniseerd is natururubber maar een plakkerig en slap "zooitje".
Met dan aan mijnheer Goodyear die dat uitvond.
En dat gaar neit met de (meeste) synthetische rubbers die hun eigenschappen doro polymerisatie krijgen.
Als je een autoband helemaal van synthetisch rubber zou willen maken heb je dus ook een heel ander productieproces nodig.
Ad
Laatst bewerkt: 19 mei 2014 09:19 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Impeller die 15 minuten "droog" kan draaien? 19 mei 2014 11:07 #515954

Ja er zijn inderdaad toepassingen waar een polyurethaan beter is. Andres zouden ze er weinig van verkopen.

En nee NR is wél één van de goedkopere rubbers, maar zeker niet de goedkoopste. Als je het hebt over "vermoeiing" bij rubber dan heb je het over HBU, scheursterkte en slijtweerstand. NR is daar één van de beste rubbers voor. Een Isopreen-, Styreen-, Polybutadieen-, Chloropreen-, Acrylnitrilbutadieennitril-, Acrylaat- of Epichloorhidrinerubber kan daar niet tegenop. Zelfs exotisher rubbers als Flour of Etheenpropeenrubbers zijn niet altijd beter.

(oh het is zo leuk scrabbelen met mij! ;) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Impeller die 15 minuten "droog" kan draaien? 19 mei 2014 21:10 #516163

Boarderbas,
Ik weet heel veel van rubber en vooral vermoeiing (bij pompmembranen), maar ik weet niet wat HBU is. Leg eens uit.
gr,
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Impeller die 15 minuten "droog" kan draaien? 19 mei 2014 21:24 #516166

  • zeiloor
  • zeiloor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Ik zie het nut er van niet in ,maar wil je je motor kapot hebben dan is het misschien een oplossing om je motor zonder koeling 15 minuten te laten draaien :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Impeller die 15 minuten "droog" kan draaien? 20 mei 2014 07:22 #516226

Spirit of Mary schreef :
Boarderbas,
Ik weet heel veel van rubber en vooral vermoeiing (bij pompmembranen), maar ik weet niet wat HBU is. Leg eens uit.
gr,
Ger

Ik ben wel geen BB maar YB maar goed... ;)
HBU = Heat Built Up ofwel de mate waarin het rubber opwarmt bij wisselende belasting.
Vooral bij autobanden belangrijk.
In feite een waarde die de mate van weerstand tegen vervorming van een rubber beschrijft.
Immers vervorming wordt omgezet in warmte.
Ad
Laatst bewerkt: 20 mei 2014 07:24 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Impeller die 15 minuten "droog" kan draaien? 20 mei 2014 07:28 #516230

douze points voor YB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Impeller die 15 minuten "droog" kan draaien? 20 mei 2014 07:36 #516239

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
zeiloor schreef :
Ik zie het nut er van niet in ,maar wil je je motor kapot hebben dan is het misschien een oplossing om je motor zonder koeling 15 minuten te laten draaien
Bij een binnen/buitenboord systeem met warmtewisselaar kan het je net een impeller schelen bij kort drooglopen, maar bij directe koeling moet je dat niet willen inderdaad...
Laatst bewerkt: 20 mei 2014 07:37 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Impeller die 15 minuten "droog" kan draaien? 20 mei 2014 11:42 #516349

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
HBU is geen PB bij NR in een VP onder ZO.
In ieder geval WMB.
En van scrabbelen hou ik ook niet :P
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Impeller die 15 minuten "droog" kan draaien? 20 mei 2014 14:46 #516412

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
De heren YB en BB komen ongeveer tot dezelfde conclusie als ook ik.

Zal best ok zijn, maar als ze niet goedkoper zijn, zie ik het nut niet zo.

Ik neem aan dat je je motortje pas start als hij water aan kan zuigen?

Dan loopt hij niet meer dan een paar seconden droog. Dus waar zou ik een kwartier voor nodig hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Impeller die 15 minuten "droog" kan draaien? 20 mei 2014 14:50 #516413

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Dus als je deze impeller PLUS de Speed Seal Life koopt, kun je je waterpomp bijna wel afkoppelen!! :woohoo:
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Impeller die 15 minuten "droog" kan draaien? 20 mei 2014 23:13 #516595

Yellow Boat schreef :
Spirit of Mary schreef :
Boarderbas,
Ik weet heel veel van rubber en vooral vermoeiing (bij pompmembranen), maar ik weet niet wat HBU is. Leg eens uit.
gr,
Ger

Ik ben wel geen BB maar YB maar goed... ;)
HBU = Heat Built Up ofwel de mate waarin het rubber opwarmt bij wisselende belasting.
Vooral bij autobanden belangrijk.
In feite een waarde die de mate van weerstand tegen vervorming van een rubber beschrijft.
Immers vervorming wordt omgezet in warmte.
Ad
OK daar hadden we niets mee te doen omdat onze pompmembranen 1 - 2 Hz lopen en aan beide zijden een vloeistof aanwezig is. Ik ken dat wel als je versnelde vermoeiingstesten gaat doen met kunststof onderdelen, maar ook met rubber onderdelen. Mogelijk ben ik de term niet tegengekomen omdat we veelal met Duitse partners werkten.
bedankt,

Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl