henkvd schreef :
Alles moet dan wel bestand zijn in je uitlaat systeem tegen de temperatuur van je uitlaatgassen die ca 350 graden met gemak zullen kunnen halen.
Een uitlaatspruitstuk wordt zelf bij een auto makkelijk roodgloeiend en daar wordt hij nog wel gekoeld door de rijwind.
Theoretisch gaat een droge uitlaat wel maar praktisch vrijwel onuitvoerbaar en erg duur omdat je ook een complete stalen uitlaat moet laten maken inclusief demper(s) en flexibele stalen slang tussen motor en uitlaat.( een droge uitlaat zal daarom niet rumoeriger zijn dan een natte hoor)
En omdat die uitlaat veeel heter wordt dan die onder een auto vanwege het ontbreken van rijwind en de noodzakelijke isolatie moet het ook nog eens speciaal daarvoror geschikt materiaal zijn.
Vergeet het daarom liever.
Overigens , als de motor het altijd goed gedaan heeft denk ik eerder aan te nauwe slangverbindingen , een te kleine buitenafsluiter , slechte of te kleine ( nieuwe?) waterpomp of gewoon ergens een verstopping in de uitlaatslang door een dichtgeklapte binnenwand wat , vooral bij goedkopere uitlaatslangen nog wel eens wil gebeuren.
Nog een vraag; is er soms ook een nieuwe warmtewisselaar bij de revisie in gekomen?
Dan zou het zomaar kunnen dat het daar aan ligt.
Had bijv. de oude 2 of meer "passes) en de nieuwe minder dn zal hij ook bij dezelfde koelwaterheoveelheid veel minder capaciteit hebben.Die is nl. evenredig met het oppervlak maar omgekeerd (meer dan) omgekeerd evenredig met het aantal passes.
Ik heb er voor mijn werk genoeg aan gerekend en ook gedesigned om te weten waarover ik schrijf.
En verkijk je er niet op; dat soort vergissingen komen bij de "besten" voor.
De oude types van de Beta 20 had dat probleem bijv.(google er maar eens op) en daarvoor hebben ze inderdaad later de warmtewisselaar moeten redesignen.
Ad