Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Evinrude 6pk - revisie

Evinrude 6pk - revisie 13 mei 2014 13:35 #514679

Hey iedereen,

Laatst kreeg ik een 6pk evinrude kortstaart uit 1993 in handen. Ziet er super uit, werkt goed, is goed onderhouden door een dealer en maar weinig en kortstondig gebruikt (tijdens de vakantie af en toe door de kinderen). Na gebruik ook altijd uit het water gehaald en gespoeld met zoet water door de koelkanaaltjes.

Toch valt hij soms stil als je vol-gas geeft. Daarna start hij wel weer op met 1 keer trekken, maar toch... Hierdoor, en ook omdat ik de motor van binnen en van buiten wat wil leren kennen, zou ik graag een revisie doen (of op z'n minst een groot onderhoud). Ik wil de motor graag gebruiken als motor voor een bijboot tijdens m'n rondje Atlantische oceaan, maar dan moet hij natuurlijk wel betrouwbaar zijn. Ook wil ik er onderweg (met de nodige onderdelen) zelf de eventuele problemen aan kunnen oplossen. Vandaar dus het idee om nu al voor vertrek de nodige "hands-on" ervaring op te doen.

Ik heb wel al de nodige ervaring met motoren en oplappen in het algemeen, maar dit is toch m'n eerste buitenboord. Vandaar even de volgende vragen:

- Heeft iemand een idee waar het stilvallen aan zou kunnen liggen?
- Waar kan ik de nodige documentatie vinden voor het reviseren van zo'n motor? Ik heb een volvo penta binnenboord in de boot, en daar is een "workshop manual" van. Los van alle zaken die ik in andere boeken heb over deze motor zou ik met die "handleiding" van de motor zelf denk ik al een heel eind komen. Niet te vinden online voor de evinrude...
- Zijn er misschien andere merken/motoren waar wél makkelijk de nodige info over te vinden is? De merken zullen onderling wel een beetje verschillen, maar een tweetakt buitenboord uit die periode lijkt me een redelijk "straight-forward" concept waar niet zo gigantisch veel van afgeweken wordt, niet...?

Ik vond wel 1 dealer die wat handleidingen had, maar hij wou er 50€ voor...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Evinrude 6pk - revisie 13 mei 2014 14:27 #514686

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
ik zal het brandstof filtertje eerst eens vervangen zit tussen de benzine leiding en carb.

Mocht dit niet helpen de carb even schoonmaken.

Heb je wat meer gegevens van de motor model nummer etc. zal ik eens kijken of ik wat kan vinden voor je.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Evinrude 6pk - revisie 13 mei 2014 14:30 #514688

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Evinrude 6pk - revisie 13 mei 2014 19:11 #514773

Ziet er heel interessant uit, maar vind mijn 6PK uit 1993 er niet tussen! Alleen maar zwaardere, vroegere, of latere motoren :s
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Evinrude 6pk - revisie 14 mei 2014 05:15 #514822

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 832
Ik heb wel een diditale versie van "Clymer's Evinrude/Johnson outboard shop manual" voor 2-40 pk motoren van 1973-1990.

heb je daar wat aan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Evinrude 6pk - revisie 14 mei 2014 06:55 #514843

Stilvallen bij vol gas betekent meestal te weinig brandstoftoevoer! Zeker als hij het daarna weer doet.

Wat er gebeurt is dat het brandstof niveau in de vlotterkamer niet snel genoeg wordt bijgevuld en die raakt langzaam te leeg en dan krijgt de motor geen benzine. Zodra hij afslaat loopt de vlotterkamer weer vol en loopt hij weer even.

Even brandstof slang lostrekken op carburateur, moet een flinke straal uitkomen.
Anders controleren:
- Filters, leidingen
- Ontluchting van de tank !! Dit is het vaak, makkelijk te controleren door even te varen zonder dop op de tank, als hij het dan blijft doen is het ontluchting.

Als er genoeg toevoer is dan zou ik het niveau van de brandstof in de vlotter bekijken, dat kan te laag zijn, heb ik met mijn motor ook gehad, kan je afstellen door lipje van vlotter te buigen meestal. Dat geeft ook dat effect, bij lagere toeren is het net genoeg. Afstellen moet wel volgens boekje, niet gewoon maar wat gaan buigen, komt vrij kritisch.

Let wel: ik heb geen verstand van buitenboordmotoren, alleen van die exemplaren met 2 wielen :-) dus misschien is het hier iets anders, staat wel in de shop manual.
iig zou ik bij deze klachten (als hij verder goed loopt) geen revisie overwegen.. Tenzij je dat gewoon een leuk project vindt natuurlijk.

succes
Laatst bewerkt: 14 mei 2014 06:56 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Evinrude 6pk - revisie 14 mei 2014 08:27 #514854

  • H3arth
  • H3arth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 188
heb je een losse tank?

dan zou ik ook even naar de brandstofpomp kijken voor je hem uit elkaar haalt.
Als je met vol gas varend merkt dat hij stil begint te vallen ga je zelf mee pompen met balpomp in de leiding. Blijft hij dan wel goed lopen is je brandstofpomp verdacht.

ik heb er overigens al diverse vervangen door brommer pompjes, die zijn veel goedkoper :cheer: ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Evinrude 6pk - revisie 14 mei 2014 16:18 #514985

Is een externe tank idd, en van dat brandstofpompje had ik al wel vaker gehoord (en zelf gedacht). Het zal hem 9 van de 10 in de brandstoftoevoer zitten ergens gezien de symptomen, en ik twijfel er niet aan dat ik het probleem makkelijk opgelost krijg (heb ook best wel wat ervaring met motors, de meeste ook met twee wielen ;)).

Mijn grote issue blijft echter de nodige documentatie. Mezelf kennende kom ik ergens strop te zitten in de eerste stadia van de heropbouw en zit ik dan met een kofferbak vol losse onderdelen om mee naar de dealer te rijden...

Verder doe ik het vooral om de motor wat beter te leren kennen. Ik ga ermee naar de carieb, en je kan er geld op zetten dat het ding daar problemen krijgt op de meest onmogelijke plek/tijd. Dan wil je niet in je rollende kuip met twee schroevendraaiers en een tangetje liggen uitzoeken hoe het nou allemaal in elkaar past...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Evinrude 6pk - revisie 14 mei 2014 16:59 #515008

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
Als je wat uit elkaar haalt heb je de beschrijving om het weer in elkaar te zetten,vrijwel alles is zo dat het zich zo ongeveer vanzelft wijst als het weer in elkaar moet.Als je dat niet kunt,beter het niet uit elkaar halen.
In de carieb zul je het meest problemen krijgen met de brandstoftoevoer en corosie.(water,vuil in brandstof en alles rot weg,breekt af of scheurt.)
En als iets goed is het zeker niet uit elkaar halen.
Bij bbm is het ook handig om te weten of ze langdurig tegen zout water kunnen,er zijn er een paar bij die intern doorrotten (bv 4t die opeens alle motorolie verspreid over het water)en een anode erop zetten.
Hier gaan bbmers maar weinig langer dan 10 jaar mee en dan heb je al een oudje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl