Botervis schreef :
Hoe hoog mag dat slangetje dan gaan? Als het naar de kuip moet dan moet het namelijk z'n 30cm omhoog lopen. Het water loopt dan toch terug?
Geen enkel probleem.Al laat je het slangetjes in de masttop uitkomen( komt er gegarandeerd nooit water uit. Zo lang er maar geen "zakken" in zitten.Misschien wel een idee voor een beluchter zonder klepje waar desondanks nooit water uitkomt.
![:woohoo: :woohoo:](/media/kunena/emoticons/w00t.png)
Alleen heb je uiteraard geen controlestraaltje meer.
Het is nl alleen de bedoeling dat er geen water
uitkomt als de motor loopt.Alleen moet het slangetje dan wel op afschot lopen naar het klepje aan de ene kant en naar de kuip aan de andere kant. Mag dus best een heel eind omhoog lopen zolang er maar geen "zakken"in zitten.
Stopt de motor dan moet uiteraard eventueel water in het afvoerslangetje ( wat er natuurlijk eigenlijk bij een goede werking niet in kan komen vanwege dat rubber klepje) eest teruglopen voordat de beluchter lucht aanzuigt.
Dat klepjezorgt er nl. voor dat er maar naar één kant wat door kan , of dat nou lucht of water is.
Er kan dus als hij goed werkt alleen lucht of water
in ( richting koelwaterpomp en motor ) maar niet
uit.
Daarom heet het ook een
beluchter en geen
ontluchter zoals wel op CV installaties zit.
Eigenlijk zou een betere benaming "hevelbreker"zijn want dat is precies de functie van dat ding.
Bij een beluchter zonder klepje is het wat simpeler maar dan kan er uiteraard lucht/water in beide richtingen. Voor de werking als hevelbreker maakt dat echter helemaal niks uit.
Ad