Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Volvo Penta MD5A zonder startrelais?

Volvo Penta MD5A zonder startrelais? 10 mei 2014 17:54 #513791

Kan het kloppen dat mijn oude Volvo Penta MD 5A geen start relais heeft, maar alle stroom door het contactslot gaat?

Deze vraag gewoon voor de zekerheid én vanwege de vervolgvraag, hoeveel stroom loopt er dan door het contactslot als ik start?

Want ik wil het slot verplaatsen en een startknop op die plek inbouwen, maar dan is het wel handig te weten wat die knop aan moet kunnen.

Met groet,
Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta MD5A zonder startrelais? 11 mei 2014 05:03 #513858

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Jan Westerink schreef :
Kan het kloppen dat mijn oude Volvo Penta MD 5A geen start relais heeft, maar alle stroom door het contactslot gaat?

Deze vraag gewoon voor de zekerheid én vanwege de vervolgvraag, hoeveel stroom loopt er dan door het contactslot als ik start?

Want ik wil het slot verplaatsen en een startknop op die plek inbouwen, maar dan is het wel handig te weten wat die knop aan moet kunnen.

Met groet,
Jan

Ik weet niet hoeveel precies, maar het is wel veel.
Kijk maar eens naar de doorsnee van je accukabels! Die zijn daar op berekend.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta MD5A zonder startrelais? 11 mei 2014 05:28 #513868

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Door je contactslot gaat alleen de stroom om de bendix te bekrachtigen. De stroom om je startmotor rond te draaien niet.
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta MD5A zonder startrelais? 11 mei 2014 05:43 #513875

douwe schreef :
Jan Westerink schreef :
Kan het kloppen dat mijn oude Volvo Penta MD 5A geen start relais heeft, maar alle stroom door het contactslot gaat?

Deze vraag gewoon voor de zekerheid én vanwege de vervolgvraag, hoeveel stroom loopt er dan door het contactslot als ik start?

Want ik wil het slot verplaatsen en een startknop op die plek inbouwen, maar dan is het wel handig te weten wat die knop aan moet kunnen.

Met groet,
Jan

Ik weet niet hoeveel precies, maar het is wel veel.
Kijk maar eens naar de doorsnee van je accukabels! Die zijn daar op berekend.


Door het contactslot gaat alleen de stroom naar de startsolenoid ( dat is in feite het eigenlijke startrelais) op de startmoter.Dat is maximaal 5-10 ampère .
In de voeding van het contactslot zit de speciale Volvo penta zekering (met twee reservezekeringen)van 15 ampère die bovenop de motor zelf zit.
De stroom voor de startmotor zelf die 100 ampère of meer kan bedraagt gaat echt niet door je contactslot hoor.
Kun je trouwens precies nakijken in de handleiding van de MD5A en op onderstaand schema.
drive.google.com/file/d/0B0vn-...MUU/edit?usp=sharing
Ik heb er zelf jaren een gehad en eigenlijk nooit problemen met contactslot of startmotor gehad.
Ad

Bijlage MD5A_2014-05-11.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 11 mei 2014 05:49 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta MD5A zonder startrelais? 11 mei 2014 09:04 #513969

Bedankt heren, voor jullie antwoorden. Onderdeel 30 in het schema zal dan het relais zijn en inderdaad twee draden naar het contactslot zijn op zo'n 15 A. berekend. De 15 A. zekering heeft inderdaad een mooi systeem, bij doorbranden gewoon het stekkertje een volgend contact opschuiven en de volgende al ingebouwde zekering pakken.

Een startknop die op 15 Ampére berekend is moet dus voldoende zijn. Ook nog een aan uit knop er naast en het eigenlijke slot kan naar binnen in de kajuit geplaatst worden.

Alles zat van buitenaf heel mooi weggewerkt achter een luikje, maar met gevolg dat er binnen naast het kajuitdeurtje een enorme uitstekende 'pukkel' van gekutseld hout zit. Daar ben ik niet zo blij mee en ik wil hem behoorlijk gaan verkleinen. Twee schakelaars zullen een stuk minder ruimte innemen dan het grote contactslot! Nu ook nbog even kijken of ik de controle lampjes door led's kan vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta MD5A zonder startrelais? 11 mei 2014 09:22 #513974

Jan Westerink schreef :
Nu ook nbog even kijken of ik de controle lampjes door led's kan vervangen.

Bij de andere weet ik niet zeker ( maar ik vrees dat het daarbij ook niet gaat vanwege de zoemer die eraan hangt) maar het laadcontrolelampje kun je zeker niet vervangen door een LED.
Daar gaat nl ook bij het starten de bekrachtigingsstroom van de alternator/dynamo door.
Met een LED zal die stroom waarschijnlijk veel te laag zijn waardoor de alternator niet meer werkt.
Hoe dat precies gaat kun je beneden zien.
Ad
Laatst bewerkt: 11 mei 2014 09:25 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl