douwe schreef :
Jan Westerink schreef :
Kan het kloppen dat mijn oude Volvo Penta MD 5A geen start relais heeft, maar alle stroom door het contactslot gaat?
Deze vraag gewoon voor de zekerheid én vanwege de vervolgvraag, hoeveel stroom loopt er dan door het contactslot als ik start?
Want ik wil het slot verplaatsen en een startknop op die plek inbouwen, maar dan is het wel handig te weten wat die knop aan moet kunnen.
Met groet,
Jan
Ik weet niet hoeveel precies, maar het is wel veel.
Kijk maar eens naar de doorsnee van je accukabels! Die zijn daar op berekend.
Door het contactslot gaat
alleen de stroom naar de startsolenoid ( dat is in feite het eigenlijke startrelais) op de startmoter.Dat is maximaal 5-10 ampère .
In de voeding van het contactslot zit de speciale Volvo penta zekering (met twee reservezekeringen)van 15 ampère die bovenop de motor zelf zit.
De stroom voor de startmotor zelf die 100 ampère of meer kan bedraagt gaat echt niet door je contactslot hoor.
Kun je trouwens precies nakijken in de handleiding van de MD5A en op onderstaand schema.
drive.google.com/file/d/0B0vn-...MUU/edit?usp=sharing
Ik heb er zelf jaren een gehad en eigenlijk nooit problemen met contactslot of startmotor gehad.
Ad
Bijlage MD5A_2014-05-11.jpg niet gevonden