Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Tandenkrans, vertanding, demperplaat etc.

Tandenkrans, vertanding, demperplaat etc. 08 mei 2014 04:56 #513029

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Ik heb ook nog hier in Volvoland ook nog eens wat rondgevraagd en inderdaad de pitting komt door vocht en openstaande kleppen want het gaat alleen om de uitlaatkleppen. De oorzaak van de versleten tandkrans is een fout ontwerp en ligt in het feit dat er geen demping is van de uitgaande as van de motor. Schijnt meer voor te komen bij de VP2003, alleen denkt men vaak de oorzaak te moeten vinden in de 120S omdat juist die ingaande tandkrans is versleten maar komt doordat deze as geofferd wordt t.o.v. de motor uitgaande as.
De tip over tweetaktolie en afkoppelen van de uitlaat slang neem ik ter harte al is het kwaad al geschied.

Afgesplitst uit het topic "Draai uren dieselmotoren"
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 09 mei 2014 18:28 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 08 mei 2014 05:41 #513037

Toch raar.
Bij de koppeling van mijn Vetus zit er ook geen echte demperplaat tussen de motor en de oude 110S saildrive.
Dat was rrouwens wel bij de oorspronkelijke MD5A het geval , daar zat een rubber koppeling tussen.
Toch zag e.e.a. er prima uit toen ik die motor in 2008 heb overgeet van mijn oude boot naar de nieuwe die ook een MD5A ahd met een 100S.
En omdat er een speciaal verloopstuk zit tussen de saildrive en de Vetus ging dt ding ook mee.(zie plaatje nummer 1)
En destijds had die nieuwe combinatie er ook al zo'n 1300 draaiuren op zitten ( inmiddels zijn het er 1700).
Maar , zoals ik al schreef , wel bij montage Molykotevet erop.
Misschien eerder een kwestie van een onvoldoende uitlijning bij de 2003 tussen motor en saildrive door dat , voor elk motortype andere, tussenstuk ?
Ik ga toch eens kijken hoe dat zit bij de 2003/120S
Ik neem aan dat het gaat om onderdeel 7 op dit plaatje?
www.marinepartseurope.com/nl/v...726000-44-11747.aspx
Wordt een duur grapje vrees ik . :ohmy: :sick:
Ad

Bijlage Naamloos_2014-05-08.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 08 mei 2014 05:49 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 08 mei 2014 07:49 #513092

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
svalk schreef :
Ik heb ook nog hier in Volvoland ook nog eens wat rondgevraagd en inderdaad de pitting komt door vocht en openstaande kleppen want het gaat alleen om de uitlaatkleppen. De oorzaak van de versleten tandkrans is een fout ontwerp en ligt in het feit dat er geen demping is van de uitgaande as van de motor. Schijnt meer voor te komen bij de VP2003, alleen denkt men vaak de oorzaak te moeten vinden in de 120S omdat juist die ingaande tandkrans is versleten maar komt doordat deze as geofferd wordt t.o.v. de motor uitgaande as.
De tip over tweetaktolie en afkoppelen van de uitlaat slang neem ik ter harte al is het kwaad al geschied.

Daar is conserveringsolie voor.
www.epc.shell.com/Docs/GPCDOC_...40002702294_28BC.pdf
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 08 mei 2014 14:43 #513232

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Yellow Boat schreef :
Toch raar.
Bij de koppeling van mijn Vetus zit er ook geen echte demperplaat tussen de motor en de oude 110S saildrive.
Dat was rrouwens wel bij de oorspronkelijke MD5A het geval , daar zat een rubber koppeling tussen.
Toch zag e.e.a. er prima uit toen ik die motor in 2008 heb overgeet van mijn oude boot naar de nieuwe die ook een MD5A ahd met een 100S.
En omdat er een speciaal verloopstuk zit tussen de saildrive en de Vetus ging dt ding ook mee.(zie plaatje nummer 1)
En destijds had die nieuwe combinatie er ook al zo'n 1300 draaiuren op zitten ( inmiddels zijn het er 1700).
Maar , zoals ik al schreef , wel bij montage Molykotevet erop.
Misschien eerder een kwestie van een onvoldoende uitlijning bij de 2003 tussen motor en saildrive door dat , voor elk motortype andere, tussenstuk ?
Ik ga toch eens kijken hoe dat zit bij de 2003/120S
Ik neem aan dat het gaat om onderdeel 7 op dit plaatje?
www.marinepartseurope.com/nl/v...726000-44-11747.aspx
Wordt een duur grapje vrees ik . :ohmy: :sick:
Ad

Bijlage Naamloos_2014-05-08.jpg niet gevonden


Ad, toen ik eea uit elkaar haalde zat alles goed in het vet en kan niet de oorzaak zijn. Er is me hier een plaat aangeboden met een demper erop. Vaak is het ook een plaat net zoals een koppelingsplaat maar dan met alleen de veren.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 08 mei 2014 16:24 #513273

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
svalk schreef :
(..) De oorzaak van de versleten tandkrans is een fout ontwerp en ligt in het feit dat er geen demping is van de uitgaande as van de motor. Schijnt meer voor te komen bij de VP2003, alleen denkt men vaak de oorzaak te moeten vinden in de 120S omdat juist die ingaande tandkrans is versleten maar komt doordat deze as geofferd wordt t.o.v. de motor uitgaande as.
(..)
Een versleten spline-as is inderdaad het gevolg van een constructiefout, op de Victoire-site staat het probleem en de oplossing goed beschreven.

edit : op de Westerly-site staat nog meer nuttige info.

edit (2) : Henk Bos heeft heeft probleem goed beschreven, meestal ontstaat een dergelijk probleem door een te licht vliegwiel. Zie hier
Laatst bewerkt: 08 mei 2014 16:56 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 08 mei 2014 16:56 #513285

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Ok CeesS, hier heb ik tenminste iets aan. De tandkrans op de foto ziet er precies uit als mijn as. Bedankt ! Ondertussen ben ik aardig klaar met Volvo Penta. :ohmy:

Bijlage tandkrans120Sversltenfoto.jpg niet gevonden

Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 08 mei 2014 17:08 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 08 mei 2014 18:14 #513320

svalk schreef :
Ok CeesS, hier heb ik tenminste iets aan. De tandkrans op de foto ziet er precies uit als mijn as. Bedankt ! Ondertussen ben ik aardig klaar met Volvo Penta. :ohmy:

Bijlage tandkrans120Sversltenfoto.jpg niet gevonden


Het gaat hier dus over de spline as ofwel vertande as. Als je dit tandkrans noemt is dat verwarrend. Ik dacht steeds dat het over de vertanding ging in de keerkoppeling. Of is deze ook uitgeslagen?
gr,

Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 08 mei 2014 19:17 #513339

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
ok, mijn fout, ik heb die benaming van iemand overgenomen maar we praten inderdaad over de inkomende as in de saildrive die in de as van de motor gaat. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 09 mei 2014 05:39 #513395

CeesS schreef :
svalk schreef :
(..) De oorzaak van de versleten tandkrans is een fout ontwerp en ligt in het feit dat er geen demping is van de uitgaande as van de motor. Schijnt meer voor te komen bij de VP2003, alleen denkt men vaak de oorzaak te moeten vinden in de 120S omdat juist die ingaande tandkrans is versleten maar komt doordat deze as geofferd wordt t.o.v. de motor uitgaande as.
(..)
Een versleten spline-as is inderdaad het gevolg van een constructiefout, op de Victoire-site staat het probleem en de oplossing goed beschreven.

edit : op de Westerly-site staat nog meer nuttige info.

edit (2) : Henk Bos heeft heeft probleem goed beschreven, meestal ontstaat een dergelijk probleem door een te licht vliegwiel. Zie hier

Hé , dat zijn twee hele mooie PDFjes. :woohoo:
Weer wat voor mijn verzameling "vervelende motorproblemen".
Heeft Fer die eigenlijk al?
In ieder geval erg bedankt voor die links. ;)

Dat van een te licht vliegwiel kan ik me bij de 2003 eigenlijk moeilijk voorsteleln want dat ziet er op de tekening best fors uit..
Maar ik heb het natuurlijk nog nooit in de handen gehad.
Ad
Laatst bewerkt: 09 mei 2014 05:48 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 09 mei 2014 06:52 #513408

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Tandkrans heeft waarschijnlijk een verkeerde warmtebehandeling gekregen en dat geldt dan waarschijnlijk voor de hele serie. Dan krijgen alle daarmee uitgevoerde motoren dezelfde problemen. De demping zal daar niets aan verbeteren.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 09 mei 2014 07:36 #513421

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
@Ad : in de tekening ziet het vliegwiel er idd robuust uit. Lichte vliegwielen kwamen nog wel eens voor bij onoordeelkundig gemariniseerde motoren, zoals de Mercedes in de boot van mijn ouders in de jaren zeventig van de vorige eeuw. Daar waren de demperplaten niet aan te slepen.

@Proost : Volvo heeft impliciet toegegeven dat het oorspronkelijke ontwerp zonder demperplaat niet deugde door later wel een demperplaat in te bouwen. Het had VP gesierd als ze voor bestaande motoren met problemen een modificatie hadden aangeboden. In de autoindustire zijn terugroepacties gebruikelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 09 mei 2014 08:17 #513436

CeesS schreef :
@Ad : in de tekening ziet het vliegwiel er idd robuust uit. Lichte vliegwielen kwamen nog wel eens voor bij onoordeelkundig gemariniseerde motoren, zoals de Mercedes in de boot van mijn ouders in de jaren zeventig van de vorige eeuw. Daar waren de demperplaten niet aan te slepen.

Kan natuurlijk ook liggen aan de manier waarop onacceptabele trillingen worden gereduceerd in die motoren .
De verschillen bijv. tussen de balanceergewichten op de krukas met bijv. de Mitsubishi's (Vetus) is best duidelijk.
Kubota (bijv. Beta) heeft zelfs een aparte balanceeras als ik me niet vergis.
Ad
Vetus

Bijlage MITSUBISHI.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 09 mei 2014 08:38 #513442

Yellow Boat schreef :
CeesS schreef :
@Ad : in de tekening ziet het vliegwiel er idd robuust uit. Lichte vliegwielen kwamen nog wel eens voor bij onoordeelkundig gemariniseerde motoren, zoals de Mercedes in de boot van mijn ouders in de jaren zeventig van de vorige eeuw. Daar waren de demperplaten niet aan te slepen.

Kan natuurlijk ook liggen aan de manier waarop onacceptabele trillingen worden gereduceerd in die motoren .
De verschillen bijv. tussen de balanceergewichten op de krukas met bijv. de Mitsubishi's (Vetus) is best duidelijk.
Kubota (bijv. Beta) heeft zelfs een aparte balanceeras als ik me niet vergis.
Ad
Vetus

Bijlage MITSUBISHI.jpg niet gevonden

Ad je vergelijkt hier wel een tweecilinder (Vetus) qua fot met een driecilinder (VP). Dat is natuurlijk geheel iets anders betreffende balancering van de krukas. Hier zou ik nu niet direct een conclusie uit willen trekken. Dat VP niet scheutig is met erkennen van fouten is bekend. Overigens in de after market strategie van VP hadden ze hier weer een aardig slaatje uit kunnen slaan door een ombouwset aan te bieden met hun bekende woekerprijzen.
gr
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 09 mei 2014 08:50 #513444

Spirit of Mary schreef :
Ad
Vetus
Ad je vergelijkt hier wel een tweecilinder (Vetus) qua fot met een driecilinder (VP). Dat is natuurlijk geheel iets anders betreffende balancering van de krukas. Hier zou ik nu niet direct een conclusie uit willen trekken. Dat VP niet scheutig is met erkennen van fouten is bekend. Overigens in de after market strategie van VP hadden ze hier weer een aardig slaatje uit kunnen slaan door een ombouwset aan te bieden met hun bekende woekerprijzen.
gr
Ger[/quote]

Dat weet ik wel maar de 2 en zelfs de 1 cilinder van dezelfde serie ziet er net zo uit hoor.Ik neem tenminste aan dat die plaatjes een beetje "natuurgetrouw"zijn.
Waren dat trouwens destijds nog hun eigen motoren of al niet meer en zo niet van welke fabrikant waren die?
Ad

Laatst bewerkt: 09 mei 2014 08:53 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 09 mei 2014 08:52 #513446

Zouden de mods dit topic kunnen splitsen, zodat het makkelijker terug te vinden is later. De problemen met de as en vertanding gaan niet over draaiuren van een dieselmotor.
Steef (Team Zeilersforum.nl)
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 09 mei 2014 08:54 #513447

Sea Force One schreef :
Zouden de mods dit topic kunnen splitsen, zodat het makkelijker terug te vinden is later. De problemen met de as en vertanding gaan niet over draaiuren van een dieselmotor.

Prima idee !
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandenkrans, vertanding, demperplaat etc 09 mei 2014 09:23 #513454

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
De colleges verbrandingsmotoren liggen al lang achter me ...je moet qua trillingen onderscheid maken tussen traagheidskrachten die door de bewegende delen worden opgewekt, en de oneenparigheid in de rotatie die ontstaat door de cyclische aandrijfkrachten gedurende de rotatie van de krukas, in combinatie met de verschillende onderdelen die worden aangedreven. De laatste categorie wordt zo veel mogelijk gecompenseerd met vliegwielmassa en demperplaten. Deze oneenparigheid veroorzaakt de slijtage van o.a. splines in de aandrijflijn.
De eerstgenoemde categorie trillingen treedt alleen bij bepaalde motorconfiguraties op, sommige motorconfiguraties (zoals een 4-cilinder boxermotor) zijn van nature volledig gebalanceerd. Waar dat niet het geval is, kunnen balansassen ingezet worden.
Kijk eens hier en hier
Laatst bewerkt: 09 mei 2014 18:30 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandenkrans, vertanding, demperplaat etc 09 mei 2014 18:16 #513572

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Het is me helemaal duidelijk en we zitten dus mooi met een ontwerpfout . De vraag is welke motor heeft dit soort fouten niet ? Zoals eerder gezegd ben ik klaar met VP ( duur en slechte kwaliteit ) als je ergens de hoofdprijs voor moet betalen verwacht ik ook kwaliteit van materiaal en ontwerp want er zijn nogal wat mankementen op te noemen van deze vp2003 zo heb ik begrepen van de diverse vp monteurs.
Ik heb alle info een beetje doorgelezen maar zie mezelf er nog geen demperplaat tussen zetten maar valt misschien erg mee.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 09 mei 2014 18:29 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tandenkrans, vertanding, demperplaat etc. 09 mei 2014 19:25 #513579

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Hoeveel andere VP eigenaren hebben dezelfde problemen?
De spline op mij VP 2020 zag er na 18 jaar trouwe dienst nog prima uit.
Ik vraag me dus eerder af of de motor en de saildrive wel recht tegen elkaar aangebouwd zijn. Zoniet dan gaat de boel wringen en zal de spline slijten en inslaan.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 09 mei 2014 19:29 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tandenkrans, vertanding, demperplaat etc. 09 mei 2014 20:44 #513590

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
In een grijs verleden deed ik ook Mercedes (180 en 190 D) ombouwen voor in bootjes.
Die demperplaten mankeerde vaak iets aan. De slechtste die ik ooit trof was door het klinken van de platen de spline ongeveer 1,2 mm uit het hart komen te staan. Daar scoor je heel slecht mee, want bij motorenrevisie is het altijd jouw schuld als het niet deugt, hoewel je er niets aan kan doen. Sindsdien haalde ik altijd het vliegwiel eraf, op de draaibank controle of nieuw van de pasrand. De demperplaten passend in het vliegwiel met daarbij controle of de kern (vastzetten) wel centrisch zat. Als nu ook het aanbouwhuis nog zuiver is gemaakt, zodanig dat de pasranden voor en achter zuiver tov elkaar zitten is het redelijkerwijs niet meer mogelijk dat er uitlijnproblemen zijn. Goed uitlijnen is het behoud van de demperplaat. Later waren er demperplaten (wel duurder) met een soort nylon vulstuk, die het wel veel beter deden. Demperplaten zijn er om variaties in het aandrijfmoment te dempen, maar ze kunnen uitlijnfouten meestal heel slecht verdragen.
Vooral tegen het afnemen van het vliegwiel waren altijd veel bezwaren, maar alleen dan kun je de demperplaat goed pasmaken en monteren.
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tandenkrans, vertanding, demperplaat etc. 09 mei 2014 20:44 #513591

douwe schreef :
Hoeveel andere VP eigenaren hebben dezelfde problemen?
De spline op mij VP 2020 zag er na 18 jaar trouwe dienst nog prima uit.
Ik vraag me dus eerder af of de motor en de saildrive recht tegen elkaar aangebouwd zijn. Zoniet dan gaat de boel wringen en zal de spline slijten en inslaan.

Zover mij bekend heeft de VP 2020 net als de rest van de 20 serie een demperplaat, waardoor de problemen met de spline as zich niet voordoen. De 20 serie motoren is sowieso een flinke verbetering t.o.v. de 2000 serie. De 2000 serie schijnt een ramp te zijn zie hier: www.info-center-online.com/boa...olvopenta2000eng.htm (Geen eigen ervaring). Wel vreemd is dat er weinig wordt gemeld over problemen met de spline as. Wel iets over veel gearbox problemen. Mogelijk slaat dit dan op de spline as.
gr,
Ger
Laatst bewerkt: 09 mei 2014 20:48 door Spirit of Mary.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tandenkrans, vertanding, demperplaat etc. 09 mei 2014 23:16 #513604

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
Toen ik mijn vorige boot heb verkocht en op zoek was naar een andere wou ik pertinent geen vp meer,het blokje op zich was nog niet zo slecht(perkins 100 serie - vp 2030 ) maar de troep die penta eraan hing was een ramp,een riser van dik 600 dollar die niet op zee te gebruiken is,doorgerotte waterpomp,barstende rubbermanchette van de warmtewisselaar ,warmtewisselaar waar die manchette om de haverklap afsprongen en alle onderdelen waren belachelijk duur
(keerringetje van de waterpomp kost bij vp rond de $40).,ben niet alleen daarin want in de carieb word nog maar weinig gebruik gemaakt van vp.(staan pagina's vol met problemen op internet.)
Nadat ik de boot verkocht heb is bij de nieuwe eigenaar ook de demperplaat gesneuveld.(ik geloof dat die zei dat die iets van $800 koste.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tandenkrans, vertanding, demperplaat etc. 10 mei 2014 04:42 #513612

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
douwe schreef :
Hoeveel andere VP eigenaren hebben dezelfde problemen?
De spline op mij VP 2020 zag er na 18 jaar trouwe dienst nog prima uit.
Ik vraag me dus eerder af of de motor en de saildrive wel recht tegen elkaar aangebouwd zijn. Zoniet dan gaat de boel wringen en zal de spline slijten en inslaan.

Je kunt weinig fout doen bij het monteren van de saildrive tegen de motor behalve te weinig vet gebruiken en saildrive is er denk ik minimaal 4x afgeweest dus dan zouden alle monteurs de saildrive er niet goed tegenaan gehangen hebben. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tandenkrans, vertanding, demperplaat etc. 10 mei 2014 04:48 #513615

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
snoopy schreef :
Toen ik mijn vorige boot heb verkocht en op zoek was naar een andere wou ik pertinent geen vp meer,het blokje op zich was nog niet zo slecht(perkins 100 serie - vp 2030 ) maar de troep die penta eraan hing was een ramp,een riser van dik 600 dollar die niet op zee te gebruiken is,doorgerotte waterpomp,barstende rubbermanchette van de warmtewisselaar ,warmtewisselaar waar die manchette om de haverklap afsprongen en alle onderdelen waren belachelijk duur
(keerringetje van de waterpomp kost bij vp rond de $40).,ben niet alleen daarin want in de carieb word nog maar weinig gebruik gemaakt van vp.(staan pagina's vol met problemen op internet.)
Nadat ik de boot verkocht heb is bij de nieuwe eigenaar ook de demperplaat gesneuveld.(ik geloof dat die zei dat die iets van $800 koste.)

Ja daar ga ik ook tegenaan lopen ik hoorde hier al bedragen van 1500 euris voor zo'n asje en daar zal waarschijnlijk nog wel een lagertje bijkomen dus reken maar uit. Heeft iemand nog een goede tip hoe je aan een dergelijke as kunt komen op een geschiktere manier ?

Enfin, ik weet in ieder geval weer waar ik een beetje op moet gaan letten als ik bij Boot Dusseldorf rond loop en kan in ieder geval misschien een paar slimme vragen stellen. Op termijn (ong.5 jaar ??) wil ik ook de motor gaan vervangen dus wil de spline vervanging zo lang mogelijk uitstellen
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 10 mei 2014 04:49 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tandenkrans, vertanding, demperplaat etc. 10 mei 2014 05:45 #513624

svalk schreef :
douwe schreef :
Hoeveel andere VP eigenaren hebben dezelfde problemen?
De spline op mij VP 2020 zag er na 18 jaar trouwe dienst nog prima uit.
Ik vraag me dus eerder af of de motor en de saildrive wel recht tegen elkaar aangebouwd zijn. Zoniet dan gaat de boel wringen en zal de spline slijten en inslaan.

Je kunt weinig fout doen bij het monteren van de saildrive tegen de motor behalve te weinig vet gebruiken en saildrive is er denk ik minimaal 4x afgeweest dus dan zouden alle monteurs de saildrive er niet goed tegenaan gehangen hebben. B)
Die monteurs zullen het best goed hebben gedaan. Er zit of een pasrand of paspennen die ervoor zorgen dat de zaak altijd precies hetzelfde op elkaar past.Ik neem tenminste aan dat dat ook bij deze motor zo is . :unsure: Daar kun je amper wat fout bij doen.
Alleen, als de plaats van die paspennen of pasrand niet heel precies klopt krijg je dus altijd dat probleem , afhankelijk van hoeveel draaiuren , ook bij de beste monteur.
Wat ook nog kan is teveel speling tussen de splineas van de saildrive en de spline van de motor.
Niet helemaal uniek want ik heb iets vergelijkbaars ooit meegemaakt met een splineverbinding van een grote pneumatisch bediende klep onder een reactor.De standaard uitvoering was na 100 keer of zo kapot en de speciaal op maat gemaakte was na vele duizenden cycli nog prima.
En juist het feit dat dit een specifiek probleem lijkt te zijn voor dit type van VP wijst m.i. op een fabricage/design fout.
Gezien het feit dat jij kennelijk niet de enige bent met dat probleem zou dat best eens de reden kunnen zijn.
En destijds waren dat soort designs neem ik aan nog geen computer producten waar op de 1/100 mm geproduceerd kunnen worden.
Ad
Laatst bewerkt: 10 mei 2014 05:56 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.203 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl