svalk schreef :
douwe schreef :
Hoeveel andere VP eigenaren hebben dezelfde problemen?
De spline op mij VP 2020 zag er na 18 jaar trouwe dienst nog prima uit.
Ik vraag me dus eerder af of de motor en de saildrive wel recht tegen elkaar aangebouwd zijn. Zoniet dan gaat de boel wringen en zal de spline slijten en inslaan.
Je kunt weinig fout doen bij het monteren van de saildrive tegen de motor behalve te weinig vet gebruiken en saildrive is er denk ik minimaal 4x afgeweest dus dan zouden alle monteurs de saildrive er niet goed tegenaan gehangen hebben.
![B) B)](/media/kunena/emoticons/cool.png)
Die monteurs zullen het best goed hebben gedaan. Er zit of een pasrand of paspennen die ervoor zorgen dat de zaak altijd precies hetzelfde op elkaar past.Ik neem tenminste aan dat dat ook bij deze motor zo is .
![:unsure: :unsure:](/media/kunena/emoticons/unsure.png)
Daar kun je amper wat fout bij doen.
Alleen, als de
plaats van die paspennen of pasrand niet heel precies klopt krijg je dus
altijd dat probleem , afhankelijk van hoeveel draaiuren , ook bij de beste monteur.
Wat ook nog kan is teveel speling tussen de splineas van de saildrive en de spline van de motor.
Niet helemaal uniek want ik heb iets vergelijkbaars ooit meegemaakt met een splineverbinding van een grote pneumatisch bediende klep onder een reactor.De standaard uitvoering was na 100 keer of zo kapot en de speciaal op maat gemaakte was na vele duizenden cycli nog prima.
En juist het feit dat dit een specifiek probleem lijkt te zijn voor dit type van VP wijst m.i. op een fabricage/design fout.
Gezien het feit dat jij kennelijk niet de enige bent met dat probleem zou dat best eens de reden kunnen zijn.
En destijds waren dat soort designs neem ik aan nog geen computer producten waar op de 1/100 mm geproduceerd kunnen worden.
Ad