Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: MD5A/110S -drive wat voor matriaal schroef en..

MD5A/110S -drive wat voor matriaal schroef en.. 06 mei 2014 06:55 #512366

MD5A/110S drive , heb de boot pas gekocht..
nieuwe zink anode er onder gedaan , schroef schoon maken ect ..
Maar wat voor aluminium / ijzer is de schroef..?
wat voor olie gebruik je het best voor deze motor,,,
heeft iemand een boekje over deze motor voor mij..
groeten , Klaas.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD5A/110S -drive wat voor matriaal schroef en.. 06 mei 2014 06:58 #512368

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Op dieseldokter.nl kan je een handleiding vinden.

erg gaat 15W40 in de motor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD5A/110S -drive wat voor matriaal schroef en.. 06 mei 2014 07:38 #512390

ik heb zelf ook een S110...de vaste schroef bij mij is van Alu.
De offeranode heb ik iets onedeler dan Alu genomen. Normaal gesproken wordt er een Alu anode gebruikt, ik heb er een Magnesium anode aan hangen zodat ik zeker weet dat die als eerste wordt "opgevreten". Dit jaar een klapper gemonteerd, deze is van Brons. Potentiaal verschil wordt hierdoor groter dus ik blijf nog maar bij mijn Magnesium anode.
Op zout water zal het wel een bruistablet gaan worden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD5A/110S -drive wat voor matriaal schroef en.. 06 mei 2014 08:14 #512404

De Optimaal schreef :
ik heb zelf ook een S110...de vaste schroef bij mij is van Alu.
De offeranode heb ik iets onedeler dan Alu genomen. Normaal gesproken wordt er een Alu anode gebruikt, ik heb er een Magnesium anode aan hangen zodat ik zeker weet dat die als eerste wordt "opgevreten". Dit jaar een klapper gemonteerd, deze is van Brons. Potentiaal verschil wordt hierdoor groter dus ik blijf nog maar bij mijn Magnesium anode.
Op zout water zal het wel een bruistablet gaan worden...

Ik zie hier weer een paar van de veelvoorkomende misvattingen.
Een aluminium schroef is net als de saildrive zelf niet van gewoon aluminium naar van een speciale aluminiumlegering ( bijv. Al-2.7Mg) die hoger op de galvanische reeks staat dan puur aluminium.
Daarom is een aluminium anode voor wisselend gebruik op zout en zoet water of op brak water prima.
Maar alleen op zoet water schijnt magnesium beter te zijn hoewel ik zelf en met mij velen jarenlang zonder problemen ook op zoet water me een zinkanode varen.
Ook zink staat nl nog onder aluminiumlegering in de galvanische reeks.

En , bij een bronzen schroef is juist vanwege een veel goter potentiaalverschil een aluminium of zinkanode beter dan een magnesiumanode.

En als derde is , vanwege de grotere geleidbaarheid , in zeewater een anode met een kleinere afstand in de galvanische reeks beter.

Maar een ding heb je in ieder geval goed; een magnesium anode zal op zeewater vrij snel weg zijn en moet je op een vaste zeewater ligplaats zeker niet gebruiken.
Ad

Bijlage Afbeelding1_2014-05-06.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 06 mei 2014 08:16 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD5A/110S -drive wat voor matriaal schroef en.. 06 mei 2014 09:49 #512436

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Ad, ik kan het niet beter uitleggen. ! Er bestaan veel verhalen, eerlijk gezegd veel te veel. :ohmy:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD5A/110S -drive wat voor matriaal schroef en.. 09 mei 2014 05:11 #513386

Legeringen zijn om materiaaleigenschappen te verbeteren (atomair niveau) staat los van electrlyse effecten (electronen niveau)
Atomen bestaan uit electronen/ protonen in de buitenste schil. Het aantal electronen/protonen in de buitenste schil van een atoom bepaald hoe het materiaal zich zal gedragen in de nabijheid van een ander materiaal.(electrolyse)
Het hoofdbestanddeel van een legering bepaald zijn soort.
Een saildrive is een mengsel van diverse metaalsoorten met als hoofdbestanddeel Alumunium. Het onedelste deel bepaald het electrolyse effect. (ketting is net zo sterk als de zwakste schakel...) Oppervlakte behandelingen (coaten, eloxeren, verven) kunnen beschermend/isolerend werken waardoor de corroderende eigenschappen van materialen verminderd kunnen worden....dus....plaatje van het periodiek systeem past niet in het verhaal van legeringen en electrolyse...Periodiek systeem gaat over de materialen in de pure vorm.

Saildrive's zijn gegoten Alulegeringen,..ter bescherming zijn deze dus voorzien van een mooie laag isolerende 2C laag. Test zelf even door met een scherp voorwerk een diepe kras te maken in je saildrive 2C beschermlaag, hang een Zn anode eraan en ga dan een seizoen varen. Waarschijnlijk dat de kras tegen die tijd dan een bloemkool achtige vlek is geworden....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD5A/110S -drive wat voor matriaal schroef en.. 09 mei 2014 06:46 #513406

De Optimaal schreef :
Legeringen zijn om materiaaleigenschappen te verbeteren (atomair niveau) staat los van electrlyse effecten (electronen niveau)
Atomen bestaan uit electronen/ protonen in de buitenste schil. Het aantal electronen/protonen in de buitenste schil van een atoom bepaald hoe het materiaal zich zal gedragen in de nabijheid van een ander materiaal.(electrolyse)
Het hoofdbestanddeel van een legering bepaald zijn soort.
Een saildrive is een mengsel van diverse metaalsoorten met als hoofdbestanddeel Alumunium. Het onedelste deel bepaald het electrolyse effect. (ketting is net zo sterk als de zwakste schakel...) Oppervlakte behandelingen (coaten, eloxeren, verven) kunnen beschermend/isolerend werken waardoor de corroderende eigenschappen van materialen verminderd kunnen worden....dus....plaatje van het periodiek systeem past niet in het verhaal van legeringen en electrolyse...Periodiek systeem gaat over de materialen in de pure vorm.

Saildrive's zijn gegoten Alulegeringen,..ter bescherming zijn deze dus voorzien van een mooie laag isolerende 2C laag. Test zelf even door met een scherp voorwerk een diepe kras te maken in je saildrive 2C beschermlaag, hang een Zn anode eraan en ga dan een seizoen varen. Waarschijnlijk dat de kras tegen die tijd dan een bloemkool achtige vlek is geworden....

Sorry dat ik je even moet corrigeren maar legeringen hebben toch echt een andere positie in de galvanische reeks dan de pure componenten.
Beste voorbeeld is nog rvs wat , afhankelijk van de samenstelling veeeel hoger staat dan ijzer of zink en toch voor het grootste deel(meestal meer dan 75%) uit ijzer bestaat.
En wat te denken van aluminiumbrons wat toch echt heel wat "edeler" is dan aluminium.
Dat de ketting even zwak is als de zwakste schakel gaat echt niet op bij legeringen.
Vandaar ook dat , althans op zoet water , er op een saildrive een zinkanode hoort te zitten ondanks dat zink wat edeler is dan puur aluminium.
Die lijstjes die ik gepost heb kloppen echt wel hoor.

Het leuke van legeringen is nou juist dat zelfs het toevoegen van geringe hoeveelheden de eigenschappen van de mengsels enorm kan veranderen , zowel op mechanisch als chemisch/fysisch gebied.

Kijk ook maar eens naar de aluminiumlegering waarvan aluminium jachten worden gemaakt.
Die kan , i.t.t. gewoon aluminium prima tegen zeewater , zelfs zonder verf!.
Toch bestaat die voor ca. 95% uit puur aluminium.
Ad
Laatst bewerkt: 09 mei 2014 06:57 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl