De Optimaal schreef :
Legeringen zijn om materiaaleigenschappen te verbeteren (atomair niveau) staat los van electrlyse effecten (electronen niveau)
Atomen bestaan uit electronen/ protonen in de buitenste schil. Het aantal electronen/protonen in de buitenste schil van een atoom bepaald hoe het materiaal zich zal gedragen in de nabijheid van een ander materiaal.(electrolyse)
Het hoofdbestanddeel van een legering bepaald zijn soort.
Een saildrive is een mengsel van diverse metaalsoorten met als hoofdbestanddeel Alumunium. Het onedelste deel bepaald het electrolyse effect. (ketting is net zo sterk als de zwakste schakel...) Oppervlakte behandelingen (coaten, eloxeren, verven) kunnen beschermend/isolerend werken waardoor de corroderende eigenschappen van materialen verminderd kunnen worden....dus....plaatje van het periodiek systeem past niet in het verhaal van legeringen en electrolyse...Periodiek systeem gaat over de materialen in de pure vorm.
Saildrive's zijn gegoten Alulegeringen,..ter bescherming zijn deze dus voorzien van een mooie laag isolerende 2C laag. Test zelf even door met een scherp voorwerk een diepe kras te maken in je saildrive 2C beschermlaag, hang een Zn anode eraan en ga dan een seizoen varen. Waarschijnlijk dat de kras tegen die tijd dan een bloemkool achtige vlek is geworden....
Sorry dat ik je even moet corrigeren maar legeringen hebben toch echt een andere positie in de galvanische reeks dan de pure componenten.
Beste voorbeeld is nog rvs wat , afhankelijk van de samenstelling veeeel hoger staat dan ijzer of zink en toch voor het grootste deel(meestal meer dan 75%) uit ijzer bestaat.
En wat te denken van aluminiumbrons wat toch echt heel wat "edeler" is dan aluminium.
Dat de ketting even zwak is als de zwakste schakel gaat echt niet op bij legeringen.
Vandaar ook dat , althans op zoet water , er op een saildrive een zinkanode hoort te zitten ondanks dat zink wat edeler is dan puur aluminium.
Die lijstjes die ik gepost heb kloppen echt wel hoor.
Het leuke van legeringen is nou juist dat zelfs het toevoegen van geringe hoeveelheden de eigenschappen van de mengsels enorm kan veranderen , zowel op mechanisch als chemisch/fysisch gebied.
Kijk ook maar eens naar de aluminiumlegering waarvan aluminium jachten worden gemaakt.
Die kan , i.t.t. gewoon aluminium prima tegen zeewater , zelfs zonder verf!.
Toch bestaat die voor ca. 95% uit puur aluminium.
Ad