It Paradyske schreef :
Hoe diep zit dat seal?
Als dat seal erg ondiep zit, kan dan door onderdruk (Wet van Bernoulli ) er lucht worden aangezogen via de ontluchtingsslang?
De vraag is waar die slang op aangesloten zit.
Ik heb zelf een watergesmeerde schroefas met een Vetus afdichting. Die hadden van meet af aan een dergelijke slang. Bij mij zit die aangesloten op de beluchter van het watercircuit dat ook de uitlaat koelt. Van die beluchter gaat er een slang naar buiten (de feitelijke ontluchting), naar de uitlaat en naar de schroefasafdichting. Bij een draaiende motor krijgt de schoefasafdichting dus water van boven en door de overdruk komt er ook altijd druppelsgewijs water uit de ontluchting.
Ik zet de keerkoppeling tijdens het zeilen ook altijd in de achteruit om de schroef vast te zetten. Onder andere omdat de afdichting bij niet-draaiende motor dus geen water van boven krijgt. Wat in theorie geen enkel probleem zou moeten zijn, omdat het in principe niet meer is dan een ontluchting..
--
stegman