Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Water in diesel, nu troebel..

Re: Water in diesel, nu troebel.. 01 mei 2014 03:16 #510878

Jawel, tank is boordevol.
Oorzaak is gevonden waar het water de tank in kwam. Via de vuldop..
Vorige eigenaar had dop afgeslepen omdat ie anders niet past. Gevolg was weldat er twee sleufjes ontstonden waar water vrij langs kan stromen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in diesel, nu troebel.. 01 mei 2014 05:42 #510918

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 621
CeesS, leuke proef met die diesel.

Nog een suggestie: Laat er eens een tampon in vallen en schut eens ...
je weet niet wat je ziet, weet ik.
suc6
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in diesel, nu troebel.. 01 mei 2014 10:36 #510983

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Spieboom schreef :
CeesS, leuke proef met die diesel.
Nog een suggestie: Laat er eens een tampon in vallen en schut eens ...
je weet niet wat je ziet, weet ik.
suc6

Ja zal ik zeker doen, moet er eerst een paar scoren. Volgens mij drijven die tampons, terwijl de rottigheid op de tankbodem ligt. Ik ben benieuwd, zal foto's maken van de operatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in diesel, nu troebel.. 01 mei 2014 16:13 #511068

Geinig, zal ik ook proberen. Zal zo foto's posten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in diesel, nu troebel.. 01 mei 2014 16:26 #511073

Gelukt, manmanman wat zetten die dingen uit....flessehals was te smal om makkelijk te verwijderen... Het werkt!
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in diesel, nu troebel.. 06 mei 2014 18:51 #512606

Morgen dag des oordeels... Komt de uitslag van de geteste verstuiver en hogedrukpomp. Motor loopt nog steeds niet.. Een 1-cilinder... Als voorgaande dingen allemaal in orde zijn moet ie toch gewoon starten en zijn werk doen?? Snap er geen moer meer van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in diesel, nu troebel.. 07 mei 2014 11:29 #512814

In mijn ervaring: hoe langer je moet zoeken, hoe lulliger de oplossing is:

Omdat er flink gesleuteld is:
- Krijgt de start-stop klep/solenoide wel spanning?(stekkertje los?)
Of bij handbediende motoren: staat de stopknop in de juiste stand?
Je kunt eventueel een verstuiverleiding iets lossen, starten en kijken of er wel diesel wordt gepompt. Verwacht geen druppels, een beetje zweten is alles wat je ziet.

- Eventuele gloeibougie weer aangesloten? Staat er wel spanning op?

- Kop is eraf geweest: kleptiming in juiste stand? Zuigt de motor wel lucht aan? Leg een schone plank op de luchtinlaat, kijk of deze wordt vastgezogen als je start.

- Veel gestart: mogelijk zit je waterslot vol water: geeft veel tegendruk. Laat deze even leeglopen, evt door slang los te maken.

- Als ik zelf foutzoek en echt wanhopig wordt dan spuit ik weleens wat deodorant in de luchtinlaat tijdens het starten. (NOOIT startpiloot/ether) Als de motor even pakt dan weet je dat de compressie op niveau is.

Succes met zoeken, ik ken het gevoel.....
Ik kan twijfelen, dus ik kan denken, denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in diesel, nu troebel.. 07 mei 2014 12:22 #512847

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Werkt de regulateur wel goed. Die bepaald de hoeveelheid brandstof die ingespoten moet worden om een gevraagd toerental te handhaven.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in diesel, nu troebel.. 07 mei 2014 13:09 #512867

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Aquaplanning, waarom geen startpiloot o.i.d. dat spul is ervoor bedoeld en werkt fantastisch. Geen bussen vol natuurlijk maar een snufje kan een motor onder bepaalde omstandigheden net even dat zetje geven waardoor hij start. wij maken er in ieder geval regelmatig gebruik van zonder daarvan ooit schade te hebben ondervonden. Als de kleptiming zeker klopt zou je ook in dit geval een indruk kunnen krijgen of het daadwerkelijk een dieselprobleem is of iets anders. Motor start op de startpiloot maar slaat direct weer af -> compressie goed, brandstof niet.(niet genoeg of niet het juiste tijdstip)
Motor start en blijft lopen -> Compressie slecht, gloei-inrichting stuk, startmotor te weinig toeren(electriciteitsprobleem), enz.
Maar dan weet je wel dat het niet aan de diesel ligt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in diesel, nu troebel.. 08 mei 2014 20:28 #513354

Dusss... Pomp was ok, verstuiver is behandeld.. Spul teruggeplaatst en starten....
Loopt niet mooi volgens monteur...
Ben gebeld en nu ga ik morgen maar eens op ziekenbezoek... Ze hebben de hele motor verwijderd en die ligt nu in de ziekenboeg van Steinhauzer. Heb nog steeds goede hoop dat de patient weer opknapt...help duimen... Dit wordt een duur grapje vrees ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in diesel, nu troebel.. 09 mei 2014 05:25 #513390

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Vigilanter schreef :
Dusss... Pomp was ok, verstuiver is behandeld.. Spul teruggeplaatst en starten....
Loopt niet mooi volgens monteur...
Ben gebeld en nu ga ik morgen maar eens op ziekenbezoek... Ze hebben de hele motor verwijderd en die ligt nu in de ziekenboeg van Steinhauzer. Heb nog steeds goede hoop dat de patient weer opknapt...help duimen... Dit wordt een duur grapje vrees ik.

In welk opzicht loopt de motor niet mooi?
Te veel herrie, onregelmatig toerental,stationair te snel of te langzaam,komt niet op toeren.
Loopt niet mooi is een beetje kort door de bocht!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in diesel, nu troebel.. 10 mei 2014 18:29 #513803

Ben op ' ziekenbezoek ' geweest bij de motor.
Zuigerveren moeten vervangen worden...ondertussen is nu de hele motor gereviseerd. Dinsdag wordt hij teruggeplaatst in de boot en ga ik komend weekend eerst een tank diesel weg stoken om terdege te testen...hoop dat de ellende dan achter de rug is en we kunnen gaan genieten.. En sparen om deze financiële tegenslag te boven te komen...
Ids
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in diesel, nu troebel.. 11 mei 2014 16:37 #514083

Rikken schreef :
Aquaplanning, waarom geen startpiloot o.i.d. dat spul is ervoor bedoeld en werkt fantastisch.

De motoren die ik heb opengetrokken en waarbij startpiloot is gebruikt hadden vrijwel allemaal schade van het detoneren. De harde tikken die je hoort als een motor start met startpiloot geven wel aardig aan wat er gebeurd in die arme cylinderkop. Waren meestal wel motoren waar veel startpiloot werd gebruikt, met een snufje heb ik geen ervaring.

Mijn sleutelervaring is wel met oudere motoren die voorgegloeid moeten worden, mogelijk gaat het bij moderne motoren beter omdat er geen hete gloeibougie is die het mengsel te vroeg ontsteekt.
Ik kan twijfelen, dus ik kan denken, denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in diesel, nu troebel.. 12 mei 2014 13:57 #514316

ook het probleem gehad dat de motor alleen met vel toeren wilde lopen.
Niemand kon iets vinden en een monteur kwam met heel dure ideeen
Totdat de motor in de sluis echt helemaal niets meer deed.
Komt er een motorbootje aan met een garage houder die wilde wel even kijken Na 20 minuten alles doorblazen en zuigen het probleem gevonden in de kraan om de diesel af te sluiten een grote prop bacterien slijm.
gebruik altijd trouw startron.k ben nu overgegaan op Grotamar hoop dat dit wel werkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in diesel, nu troebel.. 12 mei 2014 21:44 #514488

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Heb goede ervaringen met Grotamar, maar het belangrijkste is het voorkomen dat er water in je tank komt. Geen water = geen ellende met bacteriën & schimmels !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in diesel, nu troebel.. 15 mei 2014 20:21 #515348

Hoera!
Ben gebeld! Motor ligt er weer in en is gerepareerd..nou ja, compleet gereviseerd!
Alles is schoongemaakt, pakkingen vernieuwd, nieuwe zuiger, nieuwe zuigerveren, enz.
Morgen snel naar Lemmer om terdege te testen. Dit weekend veel motor- en zeiluren maken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in diesel, nu troebel.. 25 aug 2014 20:22 #545229

Paar maanden verder nu en supertevreden.
De motor start al als hij diesel ruikt en loopt als een zonnetje. Nog 10 uren varen op halve kracht, dan nog een laatste check en dan kan ik met een gerust hart in oktober de IJssel opvaren om in Enschede het interieur en exterieur aan te pakken. Deze zomer heerlijk gezeild en de boot goed leren kennen. De Koopmans is een heerlijke zeiler die stabiel is en ons nog niet in de steek gelaten heeft. Ruim genoeg, maar de indeling in de kajuit vind ik niet praktisch en comfortabel genoeg. Zo wil ik een uitschuifkeuken in de hondekooi maken, een tweepersoons bed overdwars, meer interieurlampen op led en een groter luik in de ruimte in de punt. Aan de buitenkant moet het zwemtrapje voorzien worden van bredere treden, een maststrijker maken met 12v bediening op lier, romp in hoogglans donkerblauw, dek wit. Heerlijk aan de knutsel aankomende winter! Vrijdag en zaterdag solo varen om de uren op de motor vol te maken... De monteur die de motor gereviseerd heeft zei dat de eerste 45-50 uren niet op volle kracht gevaren mag worden. Snijdt dat hout of kan ik dat met een korrel zout nemen? Tot nu toe 38 uur gemotord....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in diesel, nu troebel.. 25 aug 2014 20:43 #545246

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Vigilanter schreef :
Paar maanden verder nu en supertevreden.
De motor start al als hij diesel ruikt en loopt als een zonnetje. Nog 10 uren varen op halve kracht, dan nog een laatste check en dan kan ik met een gerust hart in oktober de IJssel opvaren om in Enschede het interieur en exterieur aan te pakken. Deze zomer heerlijk gezeild en de boot goed leren kennen. De Koopmans is een heerlijke zeiler die stabiel is en ons nog niet in de steek gelaten heeft. Ruim genoeg, maar de indeling in de kajuit vind ik niet praktisch en comfortabel genoeg. Zo wil ik een uitschuifkeuken in de hondekooi maken, een tweepersoons bed overdwars, meer interieurlampen op led en een groter luik in de ruimte in de punt. Aan de buitenkant moet het zwemtrapje voorzien worden van bredere treden, een maststrijker maken met 12v bediening op lier, romp in hoogglans donkerblauw, dek wit. Heerlijk aan de knutsel aankomende winter! Vrijdag en zaterdag solo varen om de uren op de motor vol te maken... De monteur die de motor gereviseerd heeft zei dat de eerste 45-50 uren niet op volle kracht gevaren mag worden. Snijdt dat hout of kan ik dat met een korrel zout nemen? Tot nu toe 38 uur gemotord....

Zou ik zeker niet met een korrel zout nemen. Zeker met nieuwe zuiger en veren is het belangrijk dat de zuigel, cylinder en veren op elkaar kunnen inslijten. Daar komt aardig wat warmte van vrij, die met wat pech een warmloper op zelfs vastloper kan veroorzaken. De zuiger zet dan te veel uit en loopt klem in de cylinderwand.
Nou heb jij er al heel wat uurtjes op zitten, maar maak het nou effe netjes af. Je mag ondertussen heus wel eens eventjes wat meer gas er op zetten, maar hou het kort. Langzaam opbouwen naar meer dan halfgas. Eerst effe 5 min, dan nog es 5 en zo rustig uitbouwen.

Overigens heb ik na de revisie van mijn motorfiets zelfs na 100 km de olie ververst, na 250 nog eens en bij 500 nogmaals. Dat was wel iets overdreven, maar de eerste twee keer zag ik wel kleine glimsels in de olie drijven. Dat was dus slijpsel van het indraaien. Kleine moeite, groot plezier zeg ik maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in diesel, nu troebel.. 25 aug 2014 21:43 #545265

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Houd komende tijd ook goed het oliepeil in de gaten. Als delen nog niet goed op elkaar ingesleten zijn kan een motor de eerste tijd beduidend meer olie gebruiken. Na verloop van tijd gaat alles beter passen en hoort dit olieverbruik ook terug te lopen. Bij gebruik van te goede moderne olie slijt er niets en blijft het olieverbruik hoog.(heb ik bij vrachtwagens ervaren die na 100.000 km nog steeds meer olie verbruikten dan normaal) In dat geval moet er een tijdje iets minder hoogwaardige (lees:de goedkoopste) olie in om de delen de gelegenheid te geven op elkaar in te slijten. Af fabriek wordt in nieuwe blokken soms ook wel 'inloopolie' in gedaan. Dit is om dezelfde reden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in diesel, nu troebel.. 26 aug 2014 06:17 #545312

Oké! Dank je wel voor de tips. Zal het netjes afmaken, kosten waren te hoog om nog een keer mee te moeten maken. Wanneer in de buurt van Lemmer een zeilboot gespot wordt die constant de motor bij heeft draaien tijdens het zeilen.... That's me.... La Mavare, voorheen Vigilanter....

Groet,
Ids
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl