Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bukh DV20

Bukh DV20 26 apr 2014 04:46 #509347

  • BartB
  • BartB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 11
Zeilvrienden,

Ik heb een Bukh DV20 uit het jaar kruik. Loopt altijd, verder geen klachten. Bij het starten gebeurt er wat vreemds.

Eerst doe ik de sleutel in het massaslot. Dan de sleutel in het contact en starten. Dan hoor ik een tik bij ik denk de startmotor. Daarna kan ik niet meer starten. Als ik de sleutel weer uit en in het massaslot doe kan ik weer starten. Dan krijg ik ofwel weer een tik of de startmotor gaat draaien.

Soms start hij wel in een keer, soms moet ik vier keer de sleutel uit en in het massaslot doen. Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 26 apr 2014 04:47 #509348

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Gecorrodeerde contactjes ergens?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 26 apr 2014 06:33 #509366

Wat is eigenlijk een "massaslot"?
Als ik dit zo hoor lijkt het bijna of het startrelais (niet de solenoid op de startmotor maar een extra relais wat vaak tussen startslot en startmotor zit) blijft hangen.
Dat zou je dan moeten vervangen.
Maar zonder te meten kun je dat eigenlijk niet weten.
(vrij naar "meten is weten" ;) ).
Uiteraard kan er ook ergens gewoon een los of gecorrodeerd contact zitten en dat los je alleen op door die allemaal na te lopen.
Startproblemen waarbij de startmotor wel klikt maar niet gaat draaien zijn vaak te wijten aan ingebrande contacten in de startersolenoid.
Daar kun je zelf wat aan doen maar anders kost het een nieuwe starter solenoid.
Daarover is op dieseldokter.nl genoeg over te vinden maar ok hier is er al heel veel over geschreven.
Overigens , heb je een ahndboekje met daarin het E-schema?
Zo niet dan is er hier wel een:
www.motoren.ath.cx/Download.ph...me=/bukh/DV10-20.pdf
En eventueel ( als je al wat sleutelervaring hebt) ook een workshop manual:
www.motoren.ath.cx/Download.ph..._Workshop_Manual.pdf
In de laatste staat ook een moooi opengewerkt plaatje van de startmotor.(pag P7)

Ad
Laatst bewerkt: 26 apr 2014 06:36 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 26 apr 2014 08:27 #509384

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Ruilstartmotor, een oplossing die veel ellende bespaart.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 26 apr 2014 08:38 #509385

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
Wat is eigenlijk een "massaslot"?

of


Een hele beste reputatie hebben deze schakelaars op de lange duur niet, je zou hem kunnen bypassen door beide kabels op 1 van de terminals te plaatsen om de schakelaar uit te sluiten, voordat je de startmotor onderhanden gaat nemen.
Laatst bewerkt: 26 apr 2014 08:43 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 26 apr 2014 08:52 #509386

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Ik had hetzelfde probleem met een Bukh DV20.
Was vocht in de Bendix van de startmotor. Een spuitje WD40 erin en het was opgelost.

Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 26 apr 2014 09:17 #509390

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 737
Dat had ik ook met een dv24
Achterop zit bedrading met zon kabelscheontje of schuifje. Was losgetrild, de ene keer maakte die wel contact de andere keer niet goed. Contactjes even nalopen, schoonmaken of vernieuwen en dan pas aan moeilijker dingen gaan denken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 26 apr 2014 09:36 #509393

henkvd schreef :
Wat is eigenlijk een "massaslot"?

of


Een hele beste reputatie hebben deze schakelaars op de lange duur niet, je zou hem kunnen bypassen door beide kabels op 1 van de terminals te plaatsen om de schakelaar uit te sluiten, voordat je de startmotor onderhanden gaat nemen.

Maar zoiets zit toch normaliter in de pluskabel?
Tenminste , daar zitten ze bij mij , voor elke accu een.
Als er alleen een in de min zit heb je nog steeds overal spanning op staan , ook als je hem uitschakeld.
Ad
Laatst bewerkt: 26 apr 2014 09:36 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 26 apr 2014 10:41 #509400

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
Of je hem nu in de plus of de min zet, dat maakt toch helemaal niets uit !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 26 apr 2014 11:48 #509407

  • alphons
  • alphons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Beste BartB,
in bijna alle gevallen betreft het in het door jouw geschilderde geval een mankement aan het startrelais van de startmotor.
De meest makkelijke oplossing is het demonteren van de startmotor van het motorblok en deze startmotor naar een gespecialiseerd bedrijf brengen ter controle.
Meestal wordt het startrelais vervangen en deze startmotor doet zijn werk weer.
In eerste instantie echter nagaan of de aansluitingen van de startmotor nog goed zijn en vrij van corrosie.
Verder geeft Yellow boat perfect aan wat te doen is in het beschreven geval.
Veel succes en laat ons weten hoe het probleem is opgelost want ik heb
ook nog een complete Bukh DV 20 liggen in mijn werkplaats die nog op herstel van zijn gezondheid wacht.
Vr. groet,
Alphons
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 26 apr 2014 12:32 #509411

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
henkvd schreef :
Of je hem nu in de plus of de min zet, dat maakt toch helemaal niets uit !


Zetten ze daarom de onderbreker in vrachtwagens op de min of zou het toch wat uitmaken?. Als je "denkt" dat alles uitstaat kan je niet in de problemen komen wanneer je de min gebruikt. Zelfs vastbakken wordt genoemd door de plus te gebruiken als onderbreker.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 26 apr 2014 13:29 #509417

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
De min word tegenwoordig gebruikt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 26 apr 2014 16:25 #509443

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
@Fer
tegenwoordig?
dat zit bij ons al 35 jr zo

waarom eigenlijk? :S
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 27 apr 2014 10:55 #509593

  • fdr
  • fdr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
het probleem, zo te lezen, zit hem in de accuschakelaar.(al of niet via de min of plus) ik zou die vervangen ..8 euri. Korsluiten als proef kan ook, maar...het is pas voorseizoen en het euvel treedt af en toe op...kortsluiten en dan na een weekje constateren dat de accu door lekstroom of een vergeten lampje dood is, kost wel wat meer
groeten fdr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl