Het rubber van de koppeling zit gevulcaniseerd tussen de beide koppelinghelften en wordt op torsie belast. Als het rubber scheurt laat meestal de verbinding tussen rubber en metaal los op een van beide helften, aan de buitenkant zie je daar niets van. (Daarom is het rubber ook niet los verkrijgbaar, de koppeling is een geheel).
Tekening en gegevens zijn te vinden op
www.centa.info/data/products/4.../cf-marine-04-09.pdf
Als je de omtrekring aan de schroefaskant losmaakt moeten de beide koppelinghelften onwrikbaar aan elkaar blijven zitten, in alle richtingen, anders is het rubber kapot.
De Centaflex M is een centrerende koppeling, waarschijnlijk heb je een enkel gelagerde schroefas: lager bij de schroef en de andere kant het keerkoppelinglager via de centrerende flexibele koppeling.
De afdichting is gelagerd op de as zelf, en (kleine) uitlijnverschillen worden door het stukje slang tussen afdichting en schroefaskoker opgevangen. Dit stukje mag dus niet te kort worden, er moet minimaal 1, liefst 2 cm ruimte tussen de koker en de afdichting zitten om te kunnen bewegen - zet ze dus NIET tegen elkaar.
Succes, Aad
NB op de middelste foto hierboven lijkt het of het rubber aan de koppelingzijde niet aan het huis vastzit. Het lijkt ook of het rubber aan de askant meer naar buiten steekt dan volgens de tekening zou moeten.
Ook nog mogelijk dat de koppeling de afdichting heeft meegenomen en dat daardoor de slang op de tule is gefuseerd.
Mocht de koppeling niets mankeren wordt het een Sherlock Holmes oplossing: als alle andere mogelijkheden geelimineerd zijn moet hetgene wat overblijft, hoe onwaarschijnlijk ook, de oorzaak zijn.