Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: messing schaafsel asafdichting

messing schaafsel asafdichting 23 apr 2014 19:43 #508709

  • TimoDino
  • TimoDino's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
2 dagen voor onze meivakantie zie ik bij het plaatsen van de bilgepomp wat schitteren in de bilge onder de motor.
Nadere inspectie leert dat de flexibele koppeling en de asafdichting tegen elkaar aan schuren.
Nu zat daar al niet veel ruimte tussen maar nu zit het blijkbaar tegen elkaar aan en slijpen de bouten van de flexibele koppeling tegen de messing bus van de as afdichting aan.

Nu heb ik nog geen idee hoe dit in elkaar steekt maar hoe zou het kunnen komen dat de boel elkaar nu raakt en wat moet er gebeuren om dit op te lossen. Waar kan ik vinden hoe dit in elkaar steekt.

Duidelijk is dat in plaats van zeilen, er geklust moet worden dit weekeinde. De boot zal er wel uit moeten voor deze klus.

Dompkruiser 770 "GISZMO"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: messing schaafsel asafdichting 23 apr 2014 20:29 #508719

De as afdichting zit met een flexibele verbinding op de askoker, de slang met aan beide zijden de dubbele slangklem.
Wat kan de reden zijn dat de beide delen, de asafdichtingsunit en de motor met keerkoppeling en flexibele koppeling? naar elkaar toe zijn gekomen waardoor ze elkaar raken.
1 De asafdichtingsunit is iets uit de slangverbinding gekomen ondanks de dubbele slangklemmen.
2 De motor als geheel met koppeling is naar achter geschoven, mogelijk door slechter geworden dempingsrubbers.
3 De as die uit de keerkoppeling komt is iets naar buiten gekomen vooral bij achteruit varen.
De laatste mogelijkheid ligt niet zo voor de hand.
Ik zou proberen door de beide slangklemmen die het dichtst bij de motor zitten iets te lossen en met behulp van 2 grote schroevendraaiers de asafdichting verder in de slang te wurmen, waardoor er weer speling ontstaat. Mogelijk krijg je tijdens het wrikken en wurmen iets lekkage, maar dat is niet erg. Omdat je zo weinig speling hebt kan de zaak toch niet uit elkaar schieten. De asafdichting moet ook niet te ver in de slang, omdat je anders te weinig flexibiliteit overhoud voor de zelfinstelling/uitlijning van de afdichting. Als je voldoende speling hebt (5 - 10 mm) de slangklemmen weer goed aandraaien.
Mogelijk dat je tijdens het voorruit varen geen contact had omdat de druk op de motorunit dan naar voren is. Bij het achteruit varen trekt de as aan de motorunit en bij wat slechtere dempers komt de unit te ver naar achter waardoor de zaak gaat raken. Bij 5 - 10 mm zou je geschat voldoende speling moeten hebben. Even klussen (geen weekend)en dan lekker gaan varen.
gr,
Ger
Laatst bewerkt: 23 apr 2014 20:32 door Spirit of Mary.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: messing schaafsel asafdichting 23 apr 2014 20:29 #508721

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
TimoDino,
Geen echte ervaring met deze afdichting, maar kun je niet heel simpel de slang van de schroefasafdichting iets (paar mm) inkorten. Klem los. Ring iets verder inschuiven naar achter, klem weer vast. Zeker voor zoiets simpels niet uit het water gaan.
Succes.
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: messing schaafsel asafdichting 24 apr 2014 21:11 #509059

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
99 tegen 100 dat het rubber van de flexibele koppeling gebroken is.
Koppeling is een Centa M 127 (Exalto) of Uniflex 13 bij Vetus - Centa is de fabrikant. De koppeling is doorslagvast dus blijft aandrijven bij gebroken rubber, maar krijgt wel wat meer axiale speling.
Heb precies hetzelfde gehad.

Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: messing schaafsel asafdichting 25 apr 2014 07:09 #509131

  • TimoDino
  • TimoDino's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
Aad77 schreef :
99 tegen 100 dat het rubber van de flexibele koppeling gebroken is.
Aad

Ik heb einde van het seizoen een lijn in de schroef gehad, kan dat de redden zijn geweest dat hij is gebroken?
En zo ja kun je alleen het rubber vervangen of moet de hele koppeling vervangen worden?
Dompkruiser 770 "GISZMO"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: messing schaafsel asafdichting 25 apr 2014 08:17 #509149

  • TimoDino
  • TimoDino's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
Zojuist bij de boot geweest en het zou kunnen dat je gelijk hebt.
Ik zie dat het rubber ongeveer een centimeter uit de koppeling steekt.

Weet iemand of je alleen dat rubber kunt krijgen of alleen een hele koppeling. Ik kan het rubber alleen niet vinden.



Dompkruiser 770 "GISZMO"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: messing schaafsel asafdichting 25 apr 2014 13:04 #509218

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
TimoDino schreef :
Aad77 schreef :
99 tegen 100 dat het rubber van de flexibele koppeling gebroken is.
Aad

Ik heb einde van het seizoen een lijn in de schroef gehad, kan dat de redden zijn geweest dat hij is gebroken?
En zo ja kun je alleen het rubber vervangen of moet de hele koppeling vervangen worden?

Dat zou zeer goed kunnen. Dan heb je daarna toch niet veel meer gevaren? Heb ooit het zelfde gehad met een lijn in de schroef. Rubber was in één klap finaal af. Gigantische brandlucht bovendien.
Ik had ruimte genoeg om hem, in het water liggend, te vervangen.

De foto' s bekijkend vraag ik me af of je er mee opschiet de boot uit het water te halen. De koppeling zit op je schroefas die niet meer verder naar achter te schuiven is. Motor moet mogelijk los en naar voren. Of van achter optillen zodat je de koppeling onder de motor van de as kunt schuiven.

Eerste stap is dus te kijken of de koppeling inderdaad af, of bijna af, is.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: messing schaafsel asafdichting 25 apr 2014 17:44 #509287

  • TimoDino
  • TimoDino's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
In de oplossing van Petervdw zag ik wel wat, maar die strande op dat de tule van de asafdichting zo ongeveer gefuseerd was met de rubberen slang. Tevens zie ik totaal niet dat dit heft bewogen of verplaatst is geweest.

De motorsteunen zijn in prima staat.

Maar de opmerking van Aad77 deed mij vermoeden dat het rubber van de flexible koppeling het probleem moest zijn. Er steekt een rand rubber uit de koppeling.

Vanmiddag dus toch maar de boot uit het water laten halen en de flexibele koppeling er tussen uit gehaald. Een klote klus want er is geen ruimte om hem er tussenuit te halen.

De slang moest er aan geloven, en die was inderdaad versmolten met de tule. Maar ik had nu voldoende ruimte. Inspectie leert dat deze nog 2 com kan opschuiven waarschijnlijk precies genoeg om de boel later weer te monteren.

Nu ik de flexibele koppeling bekijk zie ik niets vreemds, hij is niet stuk en er zit nergens een scheurtje in.

Dus resumé: aan de asafdichting is niets vreemds te zien en aan de flexibele koppeling is niets vreemds te zien. Hoe kan het dan dat ze tegen elkaar aanlopen? Ik snap er niets van!



Dompkruiser 770 "GISZMO"
Laatst bewerkt: 25 apr 2014 17:44 door TimoDino.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: messing schaafsel asafdichting 25 apr 2014 21:30 #509336

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Het rubber van de koppeling zit gevulcaniseerd tussen de beide koppelinghelften en wordt op torsie belast. Als het rubber scheurt laat meestal de verbinding tussen rubber en metaal los op een van beide helften, aan de buitenkant zie je daar niets van. (Daarom is het rubber ook niet los verkrijgbaar, de koppeling is een geheel).
Tekening en gegevens zijn te vinden op www.centa.info/data/products/4.../cf-marine-04-09.pdf

Als je de omtrekring aan de schroefaskant losmaakt moeten de beide koppelinghelften onwrikbaar aan elkaar blijven zitten, in alle richtingen, anders is het rubber kapot.

De Centaflex M is een centrerende koppeling, waarschijnlijk heb je een enkel gelagerde schroefas: lager bij de schroef en de andere kant het keerkoppelinglager via de centrerende flexibele koppeling.
De afdichting is gelagerd op de as zelf, en (kleine) uitlijnverschillen worden door het stukje slang tussen afdichting en schroefaskoker opgevangen. Dit stukje mag dus niet te kort worden, er moet minimaal 1, liefst 2 cm ruimte tussen de koker en de afdichting zitten om te kunnen bewegen - zet ze dus NIET tegen elkaar.

Succes, Aad

NB op de middelste foto hierboven lijkt het of het rubber aan de koppelingzijde niet aan het huis vastzit. Het lijkt ook of het rubber aan de askant meer naar buiten steekt dan volgens de tekening zou moeten.
Ook nog mogelijk dat de koppeling de afdichting heeft meegenomen en dat daardoor de slang op de tule is gefuseerd.
Mocht de koppeling niets mankeren wordt het een Sherlock Holmes oplossing: als alle andere mogelijkheden geelimineerd zijn moet hetgene wat overblijft, hoe onwaarschijnlijk ook, de oorzaak zijn.
Laatst bewerkt: 25 apr 2014 21:56 door Aad77.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: messing schaafsel asafdichting 26 apr 2014 12:34 #509412

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Koppeling ziet er inderdaad goed uit. De nokken op het schroefas deel zitten keurig midden tussen de nokken op de ring.
Ik zie zo gauw geen afwijkingen in het rubber.
Tijd voor SH. ;)
Het kan dus haast niet anders dan dat de gland naar voren is gekomen.
Als je de tweede foto in de eerste post bekijkt zie duidelijk dat de slang t.g.v. torsie is vervormd. Waar die grote kracht vandaan komt ?????
Kan ook zijn dat de slang gewoon te slap is en geleidelijk aan is getordeerd. Draait de as dan plotseling de andere kant uit, zal de gland naar voren gedrukt worden. (Heb je trouwens een rechtse schroef?)
Een aanwijzing dat de slang te slap is zie ik ook in het diep in het rubber getrokken zijn van de slangklemmen.
Je schrijft dat je niet ziet dat de gland uit de slang is geschoven (en daardoor naar voren is gekomen). Dat is ook niet op de foto te zien maar hoe zit het aan de kant van de schroefaskoker? Het lijkt wel of daar wat ruimte zit.

Misschien als je de slang hebt vervangen het probleem is opgelost.
Je kunt trouwens nog een mm of 5 ruimte winnen door enkele gangen van de schroefdraad van de gland af te halen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: messing schaafsel asafdichting 26 apr 2014 13:42 #509418

  • TimoDino
  • TimoDino's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
Tja dat de slang getordeerd is klopt wel dat komt door de bouten die ertegen aan zitten.

Maar inderdaad nu ik de slang verwijderd heb voelt hij wat verweekt aan.

Status: Ik heb een andere z.g.a.n. koppeling kunnen bemachtigen. Wat je ziet is dat de afstand tussen ring en rubber een paar mm groter is dan bij de oude. Bij die van mij zit het er bijna tegenaan. je ziet op een van de foto's ook dat de ring tegen het rubber heft gewreven.

Een nieuwe slang en binnelager is ook al onderweg nu alleen het vetkoord nog.
Wordt vervolgd.


Inmiddels omdat de boot toch op de kant staat, ben ik begonnen met de onderzijde van de boot kaal te halen, dat zou ik eigenlijk aan het einde van het seizoen gaan doen. maar je moet van een nood een deugd maken nietwaar!



Dompkruiser 770 "GISZMO"
Laatst bewerkt: 26 apr 2014 13:45 door TimoDino.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl