Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Circulatiepomp VP 2003

Circulatiepomp VP 2003 20 apr 2014 19:15 #507718

  • BC72
  • BC72's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Beste mede-zeilers,

heeft iemand een idee wat de beste route is om te bewandelen ? :)
Ik heb een VP 2003 uit 1988. Deze wordt enerzijds gekoeld middels de zeewaterpomp (impeller) voor de motorolie en de uitlaatgassen, en anderzijds middels een koelvloeistof circulatiesysteem.
Dit systeem wordt aangedreven door de circulatiepomp (niet te verwarren met de zeewaterpomp) die aan de voorkant van het blok aangedreven wordt door de as middels een v-snaar (naast ook de dynamo).
De v-snaar staat op de juiste spanning, maar de circulatiepomp draait niet mee. Gevolg, is dat de motor oververhit is geraakt en automatisch stopte. Ik heb vervolgens het blok laten afkoelen. Het viel me op dat er geen koelvloeistof meer in het vat zat. Na bijvullen met water, liep er wel het eea weg, maar nu zit er voldoende water in, in het vat en loopt ook niet meer weg (geen lek ?).

De bottom-line is dat ik zit te denken om de circulatiepomp te reviseren (uiteraard aftappen koelvloeistof, spoelen, hervallen). Wat zie ik hier over het hoofd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Circulatiepomp VP 2003 20 apr 2014 20:12 #507732

Ik denk dat je een groter probleem hebt.
Je circulatie systeem is om een of andere reden leeg gelopen (lek?)
Het circulatie systeem wordt gekoeld door het zeewater via een warmtewisselaar. Na de warmtewisselaar gaat dit zeewater door de uitlaat naar buiten, waardoor ook de uitlaatgassen gekoeld worden. Er wordt door het zeewater geen motorolie gekoeld. Dat je circulatie pomp niet draait ondanks dat de V-snaar op spanning staat betekent dat deze is vastgelopen, waarschijnlijk doordat er geen water (koelvloeistof) meer in het circulatie systeem aanwezig was. Deze pomp zal dus stuk zijn.
Erger is dat je motor oververhit is geraakt en vanzelf gestopt is. Dit is waarschijnlijk een vastloper geweest. Als de motor is afgekoeld kan dit weer losraken, maar er zal hoogstwaarschijnlijk inwendige schade zijn, zoals gegroefde cilinderwanden, versmeerde zuigerveergroeven, waardoor de zuigerveren niet meer vrij bewegen, etc. Ik verwacht dus grotere schade dan alleen de circulatiepomp.
Je zou na revisie of nieuwe circulatiepomp kunnen zien hoe de motor start, of er blauwe rook uit de uitlaat komt of dat er overdruk ontstaat in het carter, allemaal tekenen van zuiger en cilinderwand beschadigingen. Succes.
gr,

Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Circulatiepomp VP 2003 21 apr 2014 08:02 #507805

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Vermoedelijk uitgelopen lager van koelwaterpomp waardoor je koelvloeistof weggelekt is door de as afdichting.
Hoe lang heeft de motor zonder koelwater gedraaid? Geen temperatuur alarm gehad?
Ik zou in ieder geval even proberen de motor te tornen om er achter te komen of de hele motor idd. vast staat. Zo niet, dan pomp verwisselen en op hoop van zegen draaien.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 21 apr 2014 08:14 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Circulatiepomp VP 2003 21 apr 2014 09:13 #507823

  • BC72
  • BC72's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Bedankt voor de antwoorden.

De motor slaat vanzelf af als een bepaalde temp wordt bereikt. Ik heb hem daarna laten afkoelen, koelvloeistof bijgevuld (water).

Daarna vlak voor de box: rolreef in, motor snel aan en in ca. 10 sec. de box in gevaren onder motor. Deze loopt. Ik zag ook geen vreemde rook of andere zaken. Geen vastloper.

Ik ga de circulatiepomp reviseren, mocht dat niet lukken een nieuwe erop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Circulatiepomp VP 2003 21 apr 2014 09:53 #507832

BC72 schreef :
Bedankt voor de antwoorden.

De motor slaat vanzelf af als een bepaalde temp wordt bereikt. Ik heb hem daarna laten afkoelen, koelvloeistof bijgevuld (water).

Daarna vlak voor de box: rolreef in, motor snel aan en in ca. 10 sec. de box in gevaren onder motor. Deze loopt. Ik zag ook geen vreemde rook of andere zaken. Geen vastloper.

Ik ga de circulatiepomp reviseren, mocht dat niet lukken een nieuwe erop.

Dan heb je een goede temperatuur beveiliging die volgens mij zelden voorkomt.
gr,
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Circulatiepomp VP 2003 21 apr 2014 11:18 #507849

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
idd mooi systeem en erg mazzel hoor

vraag me af waar de koevloeistof is gebleven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Circulatiepomp VP 2003 21 apr 2014 11:21 #507852

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
De pomp draai niet mee zeg je dus deze staat vast en de v-snaar slipt dan?

het is een heel simpel systeem poelie op een as met daar op een waaier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Circulatiepomp VP 2003 21 apr 2014 13:04 #507877

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Fer schreef :
idd mooi systeem en erg mazzel hoor

vraag me af waar de koevloeistof is gebleven

De interkoeler kan bijv. lek zijn of mijn eerdere post betreffende de shaftseal van de pomp, maar dan moet de koelvloeistof in de bilge van de boot liggen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Circulatiepomp VP 2003 21 apr 2014 13:11 #507880

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
idd

Ik lees nergens dat het heeft gelekt.

Zou me daar toch even in verdiepen waarom er geen koelvloeistof meer in de tank zat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Circulatiepomp VP 2003 21 apr 2014 14:24 #507897

  • Ersten
  • Ersten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Als dat systeem bestaat, wil ik het ook :) Hoe werkt het? Solenoid via temp alarm?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Circulatiepomp VP 2003 21 apr 2014 14:30 #507898

Ersten schreef :
Als dat systeem bestaat, wil ik het ook :)

je hebt het al; het heet 'vastlopen' :evil:
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Circulatiepomp VP 2003 22 apr 2014 14:54 #508299

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Ersten schreef :
Als dat systeem bestaat, wil ik het ook :) Hoe werkt het? Solenoid via temp alarm?

Zo'n beveiligingsunit kun je extra kopen op de VP's.
Kost zo'n Eur 1100.
Motor stopt dan automatisch bij te hoge koelwatertemperatuur, te lage smeeroliedruk en vermoedelijk ook bij "overtoeren"
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Circulatiepomp VP 2003 22 apr 2014 16:13 #508313

  • BC72
  • BC72's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Dus ik aan de slag met de circulatiepomp, maar pijpje 17 zit behoorlijk vast. Voordat ik deze los ga wrikken (fixeren pijpje en dan pomp eruit draaien), wil ik zeker weten of ik niets beschadig. Volgens mij niet als ik zo kijk naar het schema.

www.marinepartseurope.com/en/v...726000-26-11639.aspx
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Circulatiepomp VP 2003 22 apr 2014 16:27 #508320

  • Ersten
  • Ersten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Zoals je vast al bij de andere pijpjes hebt gezien, zit het pijpje met een rubber ringetje aangedrukt. Deze kan een beetje vast zitten, maar moet zonder beschadigingen los te halen zijn. Of je moet echt ruig gaan wrikken. Een goede oplossing heb je zelf al bedacht. Wel de rubbertjes vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Circulatiepomp VP 2003 22 apr 2014 18:19 #508363

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Het is echt en K systeem dan met die pijpjes in rubber maar ze zijn verder niet geborgd

We kijken graag mee dus houw je fototoestel bi de hand :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Circulatiepomp VP 2003 23 apr 2014 06:13 #508469

  • BC72
  • BC72's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Idd echt een K systeem :) met een bijbehorende prijsje voor het revisiesetje 240 euries ... :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Circulatiepomp VP 2003 23 apr 2014 06:28 #508476

Wat je daaraan kunt veranderen en veel goedkoper maken heb ik al eens hier ergens beschreven.
Kort samengevat:
Schroefdraad tappen in die gaten en slangpilaren gebruiken of pijpjes erin lijmen met "kneedbaar/vloeibaar metaal" wat er ook is (zelfs in de bouwmarkt) voor hogere temperaturen.
Ja , ik weet dat veel mensen daar huiverig voor zijn maar reparties aan motordelen met kneedbaar metaal wordt vaak met veel succes gedaan.
Op Bootbeurzen (vooral die in Duisland) staat er altijd een stand van met erg interessante voorbeelden.
Voordeel van pijpjes ( kun je trouwens die oude K-pijpjes voor gebruiken) inlijmen is dat die veel minder vernauwing hebben dan slangpilaren.
Dan kun je (vrijwel ?)al die peperdure K... pijpjes door slangverbindingen vervangen.
Heb ik ooit bij mijn oude MD5A gedaan .
Ad
Laatst bewerkt: 23 apr 2014 06:38 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.151 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl