Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Van verbranding naar elektrisch?

Van verbranding naar elektrisch? 20 apr 2014 14:42 #507611

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1865
Ik overweeg mijn buitenboordmotor in te ruilen voor een elektrische buitenboordmotor. Niet van mijn zeilbootje, maar van mijn grachtenbootje. Ik probeer nu uit te zoeken hoeveel lbs ik nodig heb, en wat voor accu's. Nog best lastig allemaal. Maar er zijn hier vast mensen die mij kunnen helpen.

Er hangt nu een 4pk Mercury 4 takt achter. Ik vaar vrijwel constant op een laag vermogen (net iets lager dan de stand waarop je de motor start). Mijn motor slaat overigens bij hele lage toeren regelmatig af, maar dat is een ander verhaal :)

Het bootje is van staal, zonder dek of iets dergelijk. Een meter of 5,5 lang, en we varen er wel eens met een man of 7 a 8 op (maar meestal met 2 tot 4).

De belangrijke vragen zijn natuurlijk: hoeveel lbs heb je nodig en hoeveel accucapaciteit. Ik zit te kijken naar een Minn Kota 55 lbs, maar weet niet zeker of dit voldoende vermogen levert.

Het bepalen van de juiste accu('s) is op dit moment niet goed mogelijk omdat ik niet weet hoeveel vermogen ik nodig heb. Ik lees dat elektrische motoren juist in de lage toeren meer vermogen geven, dus dat klinkt hoopvol :)

Heeft iemand hier ideeën over? Tips voor goede websites? Een link met info voor leken als ik?

EDIT: wat betreft de prijs, de korting op het liggeld in Amsterdam bij elektrisch varen is in mijn geval maar liefst 230 euro per jaar!

PS: het gaat dus om een motorbootje, maar ik ben wel een zeiler. Dat mag toch wel dan, op het Zeilersforum? B)
Laatst bewerkt: 20 apr 2014 14:44 door Pjetrow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van verbranding naar elektrisch? 20 apr 2014 14:47 #507612

Er zijn 2 forum leden die met een EBBM varen Sunday en Peper.

Ze kunnen jou hier alles over vertellen.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van verbranding naar elektrisch? 20 apr 2014 15:33 #507628

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1865
Ja, van hun weet ik het. Die hebben van die fancy Torqeedo's, geloof ik. Dat is voor mij een te grote investering. Maar ze weten vast ook heel veel van de andere opties. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van verbranding naar elektrisch? 20 apr 2014 16:03 #507642

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Bij deze...
(Ik wist niet eens dat de Torqeedo 'fancy' was... Heb ik ook eens iets 'fancy's!' M'n €Xr is dat zeker niet! :lol: )
Ik weet niet het aantal ponden stuwkracht dat een 4pk 4-takt in het water oplevert, dus ik ga even uit van de 1 op 1 vervanging van jouw Mercury.
Vier pk is 2.982799 kW (volgens Igor Pavlow, nee niet van dat hondje!)
Een 2kW Torqeedo zou beslist genoeg zijn.
Je gebruikt het volle vermogen nooit, zeg je. (Echt niet? Dat is wel belangrijk, want anders kom je tekort op het moment dat je dit wilt gebruiken)
Een Min Kota (de zwaarste uitvoering) komt net niet aan 1kW (950W) Nu weet ik niet zeker, maar ik meen dat deze motoren alleen in 12V worden geleverd. Het zijn eigenlijk motoren voor achter de visboot op een meertje. Je kunt ze zo langzaam laten draaien dat je op de stroom toch 'stilligt'.
Aangenomen dat deze 1kW genoeg is (bootgewicht tot 400kg en dat is dan met passagiers), dan kun je met een 100Ah lood-zwavelzuur accu van 12V een half uur 'volle pot' varen (uitgegaan van 50% ontlading). Is dat voldoende?
Er zijn 12V 230Ah accu's, (heb ik in de 'aanbieding', maar ze wegen wel 65kg per stuk.) Daarmee zou je dan een uur op volle kracht kunnen varen. Is dat voldoende?
Dus je moet rekening houden met de duur van je vaart. Als 'escape' zou je een acculader en een goedkoop 230V 2-takt aggregaatje mee kunnen nemen, dan kun je in de 'pauze' weer iets bijladen.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.106 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl