Iedereen erg bedankt voor de antwoorden!
Het probleem (nou ja, DIT probleem) is opgelost: het asje wat in de arm van de keerkoppeling zit, waar de kabel aangrijpt is vervangen.
De handel van het gas proberen los te halen, maar dat lukte ook na het losdraaien van het imbusboutje niet, maar toch gesmeerd: loopt weer lekker!
Gezien dat de slang van de wierfilter tegen de kabel aanloopt: deze ga ik een ander plaatsje geven, weer meer in de buurt waar ie origineel hing. (verplaatst in verband met noodgreep motor overhitting tijdens reis)
Oeps! Groene limonade in de bildge: ook de thermostaat is losgeweest bij het zoeken naar het probleem: de pakking lekt: nieuwe besteld.
Een half uur zitten worstelen met de dop van de koeling: bleek te moeten worden ingedrukt tijdens verdraaien, maar de slag die ik moest maken was onverwacht groter dan gedacht. Weer wat geleerd!
Al met al heb ik toch wel de smaak nu te pakken van zelf (mechanisch)sleutelen: de enige manier om het allemaal betaalbaar te houden en goed te houden. De nieuwe wierpot is door een bedrijf gemonteerd: de slotbouten die aan de voorkant waren dusdanig afgeslepen met schuine hoek dat met een beetje geluk je er een slagaderlijke bloeding van kan oplopen als je op volle zee aan het sleutelen bent.
Goed, in totaal drie dagen verder, twee keer extra op en neer met de auto, maar toch een erg goed gevoel!