Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: renault marine couach rc11d

renault marine couach rc11d 14 apr 2014 07:09 #505542

Beste allemaal,

Misschien kan iemand ons helpen met het volgende probleem:

Onze 35 jarige oude renault marine couach rc11d in onze Friendship 28 start en loopt prima. Manouvreren en stationair draaien is geen probleem.
Echter, na enig duurgebruik, omgeveer een kwartier draaien, slaat hij af bij het terugbrengen van het toerental. Dit is erg lastig bij het aanleggen bij sluizen ed.
Vervolgens start hij wel weer, maar blijft dan snel afslaan bij lage toeren.
2 verschillende monteuren van verschillende jachthavens hebben al meegekeken, maar nog niks kunnen vinden. De temperatuur blijft goed en ook het toerental zou goed zijn.

Iemand enig idee?

Vriendelijke groet, Femke Stegmann en Nick Vinken
Laatst bewerkt: 14 apr 2014 07:10 door nickvinken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renault marine couach rc11d 14 apr 2014 07:25 #505554

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Klinkt als lucht in je diesel systeem, of als een vacuum in de diesel aanvoer.

Heb je een beluchter op je tank( dop)?

Hoe oud zijn je slangen, aansluitingen, pakkingkjes?

Vaar anders eens met je dop los of er af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renault marine couach rc11d 14 apr 2014 16:05 #505757

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
Als het vacuum trekken van de tank zou zijn, dan mis je ook (veel) vermogen wanneer je niet langzaam draait. Daar lees ik niets over, dus dat lijkt me niet de oorzaak. Ook bij lucht in de diesel zou het torretje niet op toeren moeten komen.
Een kwartier is netaan genoeg om 'm warm te draaien denk ik. Ik zou het dus eerder in een afstelling bij warme motor zoeken, of toch plaatselijk te weinig koeling en dus iets teveel uitzetting ergens van ofzo. Zijn de kleppen gesteld? Komt er wel voldoende koelwater uit stromen? Directe of indirecte koeling? Gaskabel goed gesteld?

Ik ken de motortjes niet zo goed: zit er iets van koudestart verrijking op? Dan kan het zijn dat hij koud daarop loopt, en er gewoon te weinig brandstof wordt toegevoerd als hij warm is.
Het zijn erg oude motortjes, en er is amper nog een schroef voor te krijgen. Niet teveel investeren dus in de reparatie, dat is bij Couaches tegenwoordig al snel weggegooid geld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renault marine couach rc11d 14 apr 2014 16:28 #505777

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
is het stationeer toerental gemeten?

weet je waar deze nu op staat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renault marine couach rc11d 15 apr 2014 17:07 #506153

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
ik heb ook zoiets gehad.
Na een tijd varen liep de motor stationair onregelmatig en als de motor echt warm was viel hij uit bij lage toeren.
Dit had toen te maken met te weinig koeling, de koelwaterleiding zat vol met troep zodat het koelwater teveel geknepen werd.
Dit is toen opgelost door de koelwater leiding door te spoelen met een fles bottom cleaner.
Nu is mijn koelwater handwarm, en er is geen stoom meer.

hoe is het gesteld met het koelwater?

ik verklaar alleen de juiste temperatuur niet, mijn temperatuurmeter gaf wel een verhoging aan, nog geen rood gebied. Na het schoonmaken blijft de meter op koud staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renault marine couach rc11d 15 apr 2014 17:25 #506164

Dank allemaal voor het meedenken!

- Het toerental stationair is gemeten, en was goed volgens de monteur (de waarde weet ik echter niet, ga ik nog eens achteraan). Wat kan het echter kwaad om deze nog iets op te hogen?

- het koelwater is en blijft lauw/warm (of 'pislauw' zoals ook wel gezegd wordt ;) ) bij hogere toeren. Maar dit kan natuurlijk nog steeds te weinig zijn voor een warme motor. Misschien is de temperatuur idd niet té hoog, maar wel hoog genoeg om af te slaan. Het idee van de geknepen koelwaterslang kan zeker, ga ik proberen!

- Het ontluchtings verhaal klinkt iets minder waarschijnlijk, omdat de kracht behouden blijft bij het varen met hogere toeren: Met de dop open varen is wel iets wat ik zeker ga proberen als de rest niet werkt!

Ik ga het proberen en houd jullie op de hoogte! Nogmaals dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renault marine couach rc11d 15 apr 2014 17:43 #506179

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ophogen kan binnen de gestelde waarde die de fabriekend heeft opgegeven , een te hoog stationeer toerental is schadelijk voor je keerkoppeling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: renault marine couach rc11d 15 apr 2014 18:24 #506206

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
wat ook nog kan is onvoldoende ontluchting van de diesel leiding.
bij mijn boot is de tank hoger geplaatst dan de motor.
wat ik normaal dan doe om te ontluchten is schroefje 2 even een beetje los halen met draaiende motor VOORZICHTIG ivm de draaiende delen.
dat lost het bij mij op.
je ziet dan belletjes ontsnappen.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.148 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl