Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: MD11C komt niet op toeren

Re: MD11C komt niet op toeren 22 apr 2014 17:14 #508341

Keep it Simple (and Stupid) dus...

zo heet mijn boot en als je op mijn draadjes zoekt: ik had hetzelfde en bij mij was het aangroei aan de schroef, kwam niet meer boven 2000 toeren uit.
www.zeilersforum.nl/index.php/...424713-weinig-toeren

succes,
Bas
douwe schreef :
Trekt de bedieningskabel de brandstof handel op de brandstofpomp wel naar vol? Direct op motor checken en eventueel afstellen.
Het is maar een losse opmerking. KISS oplossingen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD11C komt niet op toeren 10 mei 2014 08:57 #513671

  • dirkdeg
  • dirkdeg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Naar alles gecontroleerd te hebben ben ik toch ernstig gaann twijfelen of het ooit goed is geweest, vandaag toch de boot laten hijsen om de schroef te controleren, blijkt er een klapschroef van 17x14 Aan te zitten, gelukkig zat de originele schroef er nog bij (16x10) Dus die heb ik vervangen en nu lijkt alles in orde!
Allemaal hartelijk dank voor het meedenken!

Gr,

Dirk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD11C komt niet op toeren 10 mei 2014 09:27 #513679

Van wie stamt dan dat idee om een 16*10 inch te vervangen door een 17*14 inch?
Zelfs die 16* 10 lijkt al vrij fors.
Die persoon heeft er dan bar weinig van begrepen vrees ik. :ohmy:
een spoed van 14 inch past al zeker niet bij de rompsnelheid van een Optima , zeker niet bij 17 inch diameter.Tenzij er een keerkoppeling met een te grote vertraging op zit.
17*14 lijkt me meer iets voor een halfglijder motorboot.
Daar heb ik niet eens een berekening voor nodig. ;)

Gewoon zelf eens even rekenen met dit programma geeft een vrij goede berekening:
www.vicprop.com/displacement_size.php
Dan komt er voor die Optima 92 ongeveer 15*10 (tweeblads) of 14,5*9 (drieblads uit, ervan uitgaand dat er een standaard uitvoering van de MD11C op zit. Mzelfs maar et een 110S saildrive wordt het 14*8 resp. 13,5*8 .Met een 120S inderdaad 16*10 resp. 15,5*10( zit die er soms onder?)
Die 16*10 lijkt dus in sommige gevallen al te groot en zal waarschijnlijk dan de max. toeren van de motor niet helemaal halen.
De uitkomst komt vrijwel overeen met het aanvragen van een berekening bij bekende schroevenleveranciers en fabrikanten zo heb ik meermaals geconstateerd.

Overigens is de MD11 precies goed voor de rompsnelheid van een kleine 6,6 knoop op vlak water. Met de juiste schroef dan uiteraard.
Ad
Laatst bewerkt: 10 mei 2014 09:48 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD11C komt niet op toeren 10 mei 2014 09:47 #513685

  • dirkdeg
  • dirkdeg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Ik ben wel meer van dat soort dingen tegengekomen, ik heb hem ook al berekend, toen kwam ik ongeveer op 16x10 uit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD11C komt niet op toeren 10 mei 2014 09:55 #513690

dirkdeg schreef :
Ik ben wel meer van dat soort dingen tegengekomen, ik heb hem ook al berekend, toen kwam ik ongeveer op 16x10 uit!

Tja , er schijnen mensen te zijn die denken dat een grotere schroef de boot altijd sneller maakt.
Heelaas is het tegendeel het geval en is het nog bar slecht voor de motor ook vanwege het overbelasten.
Misschien zeilers die zijn overgestapt van een speedboot. :laugh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD11C komt niet op toeren 19 mei 2014 15:51 #516018

  • dirkdeg
  • dirkdeg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Ik kan een klapschroef 15x9 overnemen die past op de saildrive, volgens mij kom ik hiermee beter uit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD11C komt niet op toeren 20 mei 2014 08:06 #516257

dirkdeg schreef :
Ik kan een klapschroef 15x9 overnemen die past op de saildrive, volgens mij kom ik hiermee beter uit?

Hangt er van af welke saildrive je hebt en met welke overbrenging.
Want dat had je volgens mij nog niet geschreven.
Met een 120S is die schroef eigenlijk wat te klein en met een 110S te groot.
In het eerste geval dus vrijwel altijd een onderbelaste motor (behalve met golven of veel wind tegen)en lagere snelheid dan max. mogelijk met die motor en in het tweede geval een overbelaste motor als je probeert max. toeren te halen.
In beide gevallen een lagere snelheid dan met deze motor en een optimale schroef mogelijk.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD11C komt niet op toeren 23 mei 2014 09:23 #517375

Ik ben van een 17x11 vaste schroef naar een 16x11 klapschroef van VP overgegaan. Aandrijving is een MD11C met S110 saildrive. 16x11 klapper bevalt mij prima. Met de 17x11 vast neigde de motor om erg snel warm te lopen,..met de 16x11 in zijn geheel niet, ook niet bij langdurig vollast
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD11C komt niet op toeren 23 mei 2014 09:28 #517377

  • dirkdeg
  • dirkdeg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Ik ben er via documentatie van Dehler zelf achtergekomen dat hij origineel geleverd is met een 15x9, ik ga deze er dan maar onder zetten!,
Komt de motor wel volledig op toeren bij jou met de 16x11 schroef?

Gr,

Dirk
Laatst bewerkt: 23 mei 2014 09:33 door dirkdeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD11C komt niet op toeren 23 mei 2014 11:14 #517408

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Meet je de toeren over de schroefas?. Als je normaal 1200 rpm draait en voluit 1500 rpm zou je denken dat het toeren na de KK zijn.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD11C komt niet op toeren 23 mei 2014 12:20 #517437

  • dirkdeg
  • dirkdeg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Ik kan inmiddels al over de 2100 toeren draaien met een 16x10 schroef ,die 1500 max kwam door een veel te grote schroef (17x14) :blink: , ik verwacht als ik de schroef heb vervangen voor de originele maat 15x9 dat hij dan gewoon weer op de 2400 a 2500 komt!
Laatst bewerkt: 23 mei 2014 12:22 door dirkdeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD11C komt niet op toeren 23 mei 2014 21:20 #517580

2500 toeren is toch niet je toerental wat je gebruikt voor je kruissnelheid. Naar mijn idee is dat het max. toegestaan toerental! Zelf draai ik met mijn MD11C op kruissnelheid op 2000-2100 toeren.

Arjen
PM onder mijn boot zit een saildrive met een 16x11 klapschroef
Laatst bewerkt: 23 mei 2014 21:25 door Esperance.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD11C komt niet op toeren 24 mei 2014 07:13 #517622

  • dirkdeg
  • dirkdeg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Klopt, alleen vaar ik nu al op 1900rpm op de rompsnelheid. maar misschien heb jij een andere reductie op je saildrive, ik zie in het datablad van dehler dat die in 2 soorten geleverd zijn!,

Dirk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD11C komt niet op toeren 24 mei 2014 07:30 #517627

Esperance schreef :
2500 toeren is toch niet je toerental wat je gebruikt voor je kruissnelheid. Naar mijn idee is dat het max. toegestaan toerental! Zelf draai ik met mijn MD11C op kruissnelheid op 2000-2100 toeren.

Arjen
PM onder mijn boot zit een saildrive met een 16x11 klapschroef

Dat hangt allemaal af van het aantal pk's van de motor t.o.v. de pk's die nodig zijn voor de rompsnelheid.
Als je motor net genoeg pk's heeft om de rompsnelheid te halen dient de schroef zodanig te zijn uitgerekend dat je die rompsnelheid ook daadwerkelijk haalt bij max. pk /max. toeren.
Heb je echter een (veel) te grote motor dan heb je meer mogelijkheden.
Het beste is in dat geval een schroef waarvan de schroefcurve ( dat is het aantal pk's wat een schroef afhankelijk van het toerental in het water kan brengen) de motor(pk)curve precies kruist op de rompsnelheid.
Dat geeft dan het laagste brandstofverbruik en voorkomt dat de motor onderbelast of overbelast wordt.
Heb je daarentegen een te kleine motor zoals dat bij oudere boten vaak het geval is ( mijn dik drie ton zware boot had origineel ook maar een 7,5 pktje) wordt het anders. Dan hoort eerst te worden berekend welke snelheid de boot kan halen bij die te weinig pk's.
Bij die snelheid dient dan de sroef te worden berekend.
Dd diverse beschikbare berekeningsmethoden houden met dit soort zaken i.h.a. rekening .
Daarom geeft Vicprop bijv. ook altijd zowel de rompsnelheid en daarvoor benodigde pk's als de bereikbare snelheid bij de opgegeven pk's maar rekent de schroef alleen uit bij de opgegeven pk's en de bereikbare snelheid.

En wat die reductie van de VP saildrives betreft;
Met name toen de 110S nog net op de markt was is die i.p.v. met de verhouding 1,66 korte tijd geleverd met 2,15 . Dat was omdat de nieuwere motoren van VP een veel hoger toerental hadden (>=3100) dan de oude MD serie(2500-2600).
De nieuwere 120S saildrives hadden overbrengingen van ik meen 2 tot max. 2,39.
Dat geeft nogal wat combinaties die bij hetzelfde schip totaal verschillende schroeven geven.
Dezelfde motor in hetzelfde schip betekent daarom niet perse dezelfde schroef.
Daarom is het zeer belangrijk alle gegevens eerst precies vast te stellen en dan pas een schroef te bestellen.
Ad
Laatst bewerkt: 24 mei 2014 07:39 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD11C komt niet op toeren 24 mei 2014 10:00 #517658

Klopt allemaal.
Maar het ging er bij om dat het continu varen op het maximale toerental van 2500 niet goed is. Maar wat @dirkdeg zegt over het varen op 1900 toeren, klopt aardig met mijn idee. Het optimale werkpunt van de MD11C zal in de buurt van 1900-2200 toeren liggen. Maar dan alleen specifiek naar de motor zelf gekeken.

Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MD11C komt niet op toeren 24 mei 2014 11:46 #517695

Dat konstant op maximum toeren varen niet goed zou zijn is vaak onzin.
Veel motoren zijn gewoon op een bepaald toerental afgeregeld maar kunnen bst veel meer hoor.
Mijn Vetus M2C5 van 11 pk bij 3000 toeren werd ook verkocht als M2D5 van 13 pk en 3600 toeren.
In feite draai ik dus nooit hoger dan 80% van maximum toeren.
Voro de rest was hij exact hetzelfde ( behalve de stickers dan) wat je in het onderdelenboek kunt zien.
Grappig genoeg waren die 13 pk motoren wel weer duurder :huh:

Dat motoren op een bepaald toerental c.q. vermogen zijn afgesteld heeft vaak te maken met het feit dat sommige regels dat nodig maken.
Bijv. in Duitsland was lange tijd 5pk de grens voor een vaarbewijsplicht en tegenwoordig is dat 15 pk.
En er zijn diverse landen waar dat soort grenzen gehandhaafd worden.
Vandaar dat sommige zeiljachten net geen 15 meter lang zijn. ;)
Ad
Laatst bewerkt: 24 mei 2014 11:47 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl