Esperance schreef :
2500 toeren is toch niet je toerental wat je gebruikt voor je kruissnelheid. Naar mijn idee is dat het max. toegestaan toerental! Zelf draai ik met mijn MD11C op kruissnelheid op 2000-2100 toeren.
Arjen
PM onder mijn boot zit een saildrive met een 16x11 klapschroef
Dat hangt allemaal af van het aantal pk's van de motor t.o.v. de pk's die nodig zijn voor de rompsnelheid.
Als je motor net genoeg pk's heeft om de rompsnelheid te halen dient de schroef zodanig te zijn uitgerekend dat je die rompsnelheid ook daadwerkelijk haalt bij max. pk /max. toeren.
Heb je echter een (veel) te grote motor dan heb je meer mogelijkheden.
Het beste is in dat geval een schroef waarvan de schroefcurve ( dat is het aantal pk's wat een schroef afhankelijk van het toerental in het water kan brengen) de motor(pk)curve precies kruist op de rompsnelheid.
Dat geeft dan het laagste brandstofverbruik en voorkomt dat de motor onderbelast of overbelast wordt.
Heb je daarentegen een te kleine motor zoals dat bij oudere boten vaak het geval is ( mijn dik drie ton zware boot had origineel ook maar een 7,5 pktje) wordt het anders. Dan hoort eerst te worden berekend welke snelheid de boot kan halen bij die te weinig pk's.
Bij die snelheid dient dan de sroef te worden berekend.
Dd diverse beschikbare berekeningsmethoden houden met dit soort zaken i.h.a. rekening .
Daarom geeft Vicprop bijv. ook altijd zowel de rompsnelheid en daarvoor benodigde pk's als de bereikbare snelheid bij de opgegeven pk's maar rekent de schroef alleen uit bij de opgegeven pk's en de bereikbare snelheid.
En wat die reductie van de VP saildrives betreft;
Met name toen de 110S nog net op de markt was is die i.p.v. met de verhouding 1,66 korte tijd geleverd met 2,15 . Dat was omdat de nieuwere motoren van VP een veel hoger toerental hadden (>=3100) dan de oude MD serie(2500-2600).
De nieuwere 120S saildrives hadden overbrengingen van ik meen 2 tot max. 2,39.
Dat geeft nogal wat combinaties die bij hetzelfde schip totaal verschillende schroeven geven.
Dezelfde motor in hetzelfde schip betekent daarom niet perse dezelfde schroef.
Daarom is het zeer belangrijk
alle gegevens eerst precies vast te stellen en dan pas een schroef te bestellen.
Ad