Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Buitenboordmotor reviseren

Buitenboordmotor reviseren 03 apr 2014 11:12 #501833

Hey iedereen,

Ben aan het rondkijken om een BB te kopen om aan een bijboot te hangen later. 4-6pk lijkt me voldoende voor wat ik op het oog heb, en heb al verschillende kandidaten van verschillende merken voorbij zien komen.

Momenteel valt m'n oog op een 6pk evinrude die wel start, maar niet echt vlot draait. In elk geval was ik van plan de motor (welke ik dan ook ga kopen) een grote beurt te geven en wat "te leren kennen" van binnen.

Valt dit mee/makkelijk zelf te doen? Zijn onderdelen makkelijk te vinden? (ik hoorde wel eens dat veel van die motoren eigenlijk kettingzaagmotoren zijn die wat zijn omgebouwd?) en belangrijkst van al, zijn hier ploftekeningen/manuals/guides voor te vinden?

Alvast bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Buitenboordmotor reviseren 03 apr 2014 11:18 #501835

6 pk op een bijbootje zit je al tegen vaarbewijs en registratie aan(net wel,net niet)

bespaar je alle ergernis en elende en koop een nieuwe 2 pk,dan weet je zeker dat hij het gewoon doet

groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Buitenboordmotor reviseren 03 apr 2014 11:26 #501837

Idee is om bijboot/motor te gaan gebruiken in de Caraib. Moet ook met een beetje stroming/golfslag van de ankerplek naar het strand en terug kunnen dus. Vandaar de 4-6pk, de 6pk die ik op het oog heb is gewoon vlakbij te koop, ziet er goed uit en kost een 200€. Daarvoor koop je weinig nieuws, en ik wil er in elk geval zelf zoveel mogelijk van weten/aan kunnen prullen voor vertrek. Je kan er immers geld op zetten dat het ding vroeg of laat kuren krijgt die je dan zelf op moet weten te lossen onderweg...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Buitenboordmotor reviseren 03 apr 2014 11:34 #501838

Dat zouden dan wel zware kettingzagen zijn.... Zou hooguit voor 2pk kunnen gelden, die dan ook nog eens luchtgekoeld is...

Ik zou vanwege het gewicht gewoon een 2 takt motortje zoeken, zeker als je iets goedkoops zekt. Kan weinig aan kapot, makkelijk zelf te repareren ook, nieuwe bougies nieuwe staartolie en een nieuwe impeller en die dingen lopen over het algemeen altijd.

Heb zelf de beste ervaringen met Mercury / Mariner maar andere merken zullen vast ook goed zijn en exploded view tekeningen zijn aardig te vinden over t algemeen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Buitenboordmotor reviseren 03 apr 2014 11:36 #501840

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
pantaleimon schreef :
6 pk op een bijbootje zit je al tegen vaarbewijs en registratie aan(net wel,net niet)

bespaar je alle ergernis en elende en koop een nieuwe 2 pk,dan weet je zeker dat hij het gewoon doet

groeten
Frank
Dan zit je weer te rotzooien met zo'n vaste ingebouwde tank waar je maar een drie kwartier op kan varen, en 'm vervolgens weer moet bijvullen. :evil: Ik spreek uit ervaring: het is nogal irritant.
Benzine morsen enzovoort..

Zo'n motor is leuk om vanaf je ankerplek op de rustige en kalme watertjes even naar de kant te motorren.

Losse tank aansluiting is er (meestal) pas vanaf 4 pk.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 03 apr 2014 11:39 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Buitenboordmotor reviseren 03 apr 2014 11:38 #501841

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
of er onderdelen voor te krijgen zijn hangt echt van het merk af.

qua ervaring - onderdelen voor honda, yamaha mercury en mariner zijn het best verkrijgbaar. honda is het goedkoopst met de onderdelen. probeer wel een motor van na 1980 te kopen liefst met CDI ontsteking
Laatst bewerkt: 03 apr 2014 11:42 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Buitenboordmotor reviseren 03 apr 2014 12:02 #501844

Fly-Tour schreef :
pantaleimon schreef :
6 pk op een bijbootje zit je al tegen vaarbewijs en registratie aan(net wel,net niet)

bespaar je alle ergernis en elende en koop een nieuwe 2 pk,dan weet je zeker dat hij het gewoon doet

groeten
Frank
Dan zit je weer te rotzooien met zo'n vaste ingebouwde tank waar je maar een drie kwartier op kan varen, en 'm vervolgens weer moet bijvullen. :evil: Ik spreek uit ervaring: het is nogal irritant.
Benzine morsen enzovoort..

Zo'n motor is leuk om vanaf je ankerplek op de rustige en kalme watertjes even naar de kant te motorren.

Losse tank aansluiting is er (meestal) pas vanaf 4 pk.

ik spreek ook uit ervaring,en een zware motor van het moederschip op de bijboot tillen is geen pretje
maar als je veel grote stukken wil varen is een 2pk te licht,ik heb er zelf nooit een probleem mee gehad allen het duurt veel langer voor je ergens bent
wij gebruikte op het laatst de bbmotor helemaal niet meer en gingen we roeien


maar wij zeilen alleen nog maar in Griekenland en daar zijn de afstanden niet zo groot(denk ik)

ik merk wel dat ik vreselijk oftoppic aan het gaan ben

maar de ts heeft wel gelijk dat hij de motor wil kennen en door hem te reviseren weet je wel wat je hebt
en kun je hem altijd weer repareren
Laatst bewerkt: 03 apr 2014 12:14 door pantaleimon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Buitenboordmotor reviseren 03 apr 2014 12:17 #501846

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Precies, denk aan gewicht!

Van een dikke 20 kilo van moederschip naar bijboot tillen was ik snel genezen. Na een zoektochtje kwam ik uit bij de mercury / mariner 3,3pk. Die had de beste pk per kilo verhouding die ik kon vinden (3,6 kilo per pk) zonder toch een niet al te oud motortje zijn en waarvan onderdelen nog prima te krijgen zijn. Ook nog een vrijloop.

Yamaha malta is een goed alternatief, iets zwaarder maar ook meer motor (gas geven met knuppel ipv schuifje).

De oude Johnson / evinrude 4pk 2 cilinders (hele andere motor dan de grotere 4,5 tot 6pk's!) zijn ook erg licht qua gewicht maar daar heb ik er twee van gehad met veel ellende. Contactpuntjes, warmlopers, falende veren van trekkoord etc. Deels door ouderdom en wellicht te voorkomen met een goede beurt en/of revisie maar toch blijf ik er even vandaan :P

Losse tank aansluitingen zijn met een beetje moeite op veel motoren te klussen. daar zou ik met niet al te druk over maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Buitenboordmotor reviseren 03 apr 2014 12:22 #501847

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840

Dit is een plaatje van mijn eerste zelfgebouwde bootje. Lengte 10 voet, dus dik 3 meter. Met het motortje van Yamaha haalde ik met halfgas al de 10 km/h. Het verbruik ( viertakt dus alleen benzine) was 1 tankje per uur. Bijvullen deed ik uit een 5liter jerrycan. Alles was goed te tillen. Ik zou voor een bijboot nooit meer Pk's nemen dan 2,5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Buitenboordmotor reviseren 03 apr 2014 17:33 #501941

Als ik zo'n prachtige "rigid" bijboot had als die uit je foto zou ik helemaal geen motor nemen maar gewoon roeien! Probleem is dat het een rubberboot moet zijn in mijn geval ivm plaats (er zijn alternatieven, maar veel te duur). En rubberboten zonder harde bodem (dus RIB's uitgesloten) krijg je met geen stokken vooruit. Vandaar dat ze zelden geroeid worden voor langere tijd en dat je wat meer pk nodig hebt :(.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Buitenboordmotor reviseren 04 apr 2014 10:07 #502115

het roeien valt best mee met de rubberboot(wel keihard oppompen)
hier een verhaaltje over de bijboot op onze site
pantaleimon.wordpress.com/2013/05/18/de-bijbootrace/
groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.138 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl