Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Staart / schroef demonteren Mercury 4.5PK (blauwb)

Staart / schroef demonteren Mercury 4.5PK (blauwb) 01 apr 2014 16:52 #501312

Ik ben een oude 4.5 PK buitenboordmotor van Mercury (blauwband) aan het repareren.
Het staart stuk in nu uit elkaar maar de schroef as draait echter verre van soepel (zit een soort tik in) en ik wil dus de lagers na kijken. Er zit achter de schroef echter een stopper / moer met 4 gleuven er in. Weet iemand waar ik gereedschap kan krijgen om deze los te halen?

Alvast bedankt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staart / schroef demonteren Mercury 4.5PK (blauwb) 01 apr 2014 18:26 #501363

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
je weet zeker dat dat niet vanuit de impeller pomp komt? dat hoort wat stroef te gaan.

die moer is een kroonmoer.
die kan je loshalen met een kroonmoersleutel of dop.

maar dan moet je wel de maat weten van de kroonmoer, dat kan je opmeten met een schuifmaat.

hier heb je een voorbeeld van een dop www.jurgensmotorsport.nl/bikes...ts-kroonmoerdop.html

en hier van een sleutel
www.jurgensmotorsport.nl/bikes...ts-kroonmoerdop.html
Laatst bewerkt: 01 apr 2014 18:40 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staart / schroef demonteren Mercury 4.5PK (blauwb) 01 apr 2014 19:20 #501393

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
Tik zou heel normaal kunnen zijn als je nu precies de verkeerde kant op draait aan de schroef, de tandwielen zijn zo gemaakt dat in vooruit de motoras de schroefas meeneemt.
Als je aan de schroefas draait dan tikken de tandwielen van de clutch over elkaar, dat is normaal.


In de achteruit moet je dit niet waarnemen, de clutch is daar recht gestoken en kent dat fenomeen niet.

Nog beter je moet de schroefas makkelijk rond kunnen draaien als je het staartstuk in z'n vrij zet.

Voor je de boel uit elkaar haalt dit eerst onderzoeken, daarna de staartolie bekijken of er water in zit.

Uit elkaar halen is vooralsnog niet nodig.
Laatst bewerkt: 01 apr 2014 19:25 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staart / schroef demonteren Mercury 4.5PK (blauwb) 01 apr 2014 20:51 #501416

Bedankt voor uw reactie. Ik denk niet dat het door de simpeler komt dat ziet er allemaal redelijk goed uit maar ik ga het allemaal eens dubbel checken voor ik iets los haal :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staart / schroef demonteren Mercury 4.5PK (blauwb) 01 apr 2014 20:53 #501418

Super bedankt henkvd. Dat wist ik niet ga het e.a. nog eens stap voor stap doorlopen voor ik ik het geheel uit elkaar haal!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staart / schroef demonteren Mercury 4.5PK (blauwb) 13 apr 2014 17:00 #505357

Nieuwe vraagje. Nu ik alles heb schoon gemaakt / vervangen wilde ik het staartstuk weer terug plaatsen dit gaat echter niet helemaal goed. Blijf ongeveer 2 cm ruimte houden.
Ik heb al geprobeerd met de vooruit/neutraal/achteruit hendel te spelen en hierdoor valt het staart stuk wel iets verder in de motor maar ik blijf een kleine kier houden en ik loop vast op iets aan de binnenzijde? Ik vermoed of op de schakelstang of op de aandrijfstang.
Heeft er iemand nog advies?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staart / schroef demonteren Mercury 4.5PK (blauwb) 13 apr 2014 18:00 #505391

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
Het staartstuk terug plaatsen bij deze motor is lastig.
Zet het staartstuk in z'n vooruit en de bediening op de motor ook.

Werk de staart omhoog, dan loop je op een gegeven moment vast, laat iemand het vliegwiel draaien en blijf proberen, uiteindelijk lukt het ( gaat alleen meestal niet vanzelf )
lukt het niet een stukje laten zakken en opnieuw beginnen.

Dan zit het hele spul eindelijk op z'n plek en ontdek je dat, voor- achter- uit neutraal niet goed zit, laat de staart een heel klein stukje zakken en zet de hendel op de motor in de juiste stand, als het goed is kan het staartstuk dan zo weer omhoog.

hulpmiddelen een klein beetje vet op de schakel- en motor- as vertanding, niet te veel en niet bovenop de as, alleen aan de zijkant.

conclussie: niet opgegeven al lijkt het hopeloos.
Laatst bewerkt: 13 apr 2014 18:04 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.140 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl