Nachtvlinder schreef :
Wat gebeurt er eigenlijk als je motor op fexibele steunen staat, je hebt geen stuwdruklager en je gaat varen? Motor vertrimt dan zichtbaar. Moet je dat effect nog meenemen?
Dat heeft zeker effect. Maar als de motor in achteruit gaat is het effect omgekeerd, en als je onder helling gaat varen is het effect zijwaarts ook nog eens aanwezig door zwaartekracht.
Bij de meeste motoren zijn de voorste en achterste steunen echter op dezelfde hoogte, en staan vaak in hetzelfde vlak als de schroefas. Hierdoor heeft de fabrikant het effect al zoveel mogelijk weggegnomen, want nu schuift het hele blok met as en al wat naar voren. Ideaal is het niet, maar er is verder niet veel wat je daar aan kan doen.
Een starre verbinding tussen je as en je keerkoppeling geeft nu eenmaal een kwetsbaardere opstelling als eentje waarbij je een stuwdruklager en een homokineet toepast. Dat maakt de isntallatie wel gelijk een stuk duurder, en neemt meer ruimte in. Echter voor motoren van meer dan 50pk vind ik het toch de mooiste oplossing en zou zelf niet anders overwegen.
Wat je ook nog kunt doen is een "drivesaver" monteren. Dat is een plaatje van nylonachtig materiaal dat tussen de twee flensen in gaat, en dat neemt een deel van de trillingen van de motor naar de schroefas weg, en in geval van iets in de schroef, dan scheurt het nylon gewoon af, en worden je as, schroef, uithouder en keerkoppelig voor schade behoed. Afhankelijk van de maat koten die ringen 50 tot wel 500 euro. Ze zijn semi-flexibel, maar schijnen geen meetbaar vermogen van de motor op te nemen waardoor de efficienty gehandhaaft kan blijven.
zie hier voor wat meer info (er zijn ook andere fabrikanten van overigens):
www.gcsmarine.com/content/drivesavers/drivesavers