Ik loop toch al een tijdje mee in dat gebied, maar metalen resultaten van smeerolie analyses worden in ppm aangegeven en hebben een onderverdeling in diverse metaal soorten. Het slaat op het monster, de olie dus.
En niet direct op een hoeveelheid in mg. En waarom zou je?
Die milligrammen zou je nl moeten omrekenen en afzetten tegen het gewicht van de metaalsoort die in de motor wordt gebruikt. Juist vanwege de aanwezigheid van ppm's van metaal soort X kan aangegeven worden (door de specialist) of en in welke mate er slijtage is aan een onderdeel.
Naast de ppm voor metalen zijn er uiteraard nog andere stoffen, zoals water, glucol, roet etc die worden vaak wel in massa of volume uitgedrukt (van het oliemonster) Ook visociteit wordt bepaald. Er kan een advies uitkomen dat olie nog goed is en langer gebruikt kan worden, maar dat is voor kleinere motoren niet zo interessant.
In sommige gevallen zelfs een gericht reparatieadvies.
Bij jaarlijks, of twee jaarlijkse analyse, bij ongeveer zelfde aantal draaiuren kan het wel een beeld geven of de slijtage stabiel is of toeneemt. En je hoeft niet te sleutelen.., of te laten sleutelen.
Lang meegelopen of niet maar ik denk dat Ad wel degelijk gelijk heeft. Op ieder analyse rapport kan PPM staan maar er staat altijd aangegeven wat die PPM inhoud want anders zegt het je helemaal niets.
![B) B)](/media/kunena/emoticons/cool.png)