Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Motorolie: analyse en kleur.

Re: Motorolie: analyse en kleur. 10 mrt 2014 15:22 #494366

  • PietO
  • PietO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
Proost schreef :
Ben toch benieuwd hoe en waarmee die test uitgevoerd is.

Even om deze vraag nog te beantwoorden zoals beloofd: de test is uitgevoerd met het -redelijk bekende- olie analyse systeem "Spectroil Q100".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorolie: analyse en kleur. 10 mrt 2014 16:27 #494374

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Ah, Spectro is een bekende firma. Heb zelf destijds gewerkt met een spectrometer door Spectro vervaardigd. Als de test volgens het boekje ;) gedaan hoef je niet te twijfelen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorolie: analyse en kleur. 10 mrt 2014 16:48 #494386

  • PietO
  • PietO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
Proost schreef :
Als de test volgens het boekje ;) gedaan hoef je niet te twijfelen.

Zoals hiervoor reeds doorgenomen, kan je zo'n test ALTIJD beter/nauwkeuriger/zinvoller uitvoeren als de methode in mijn geval. Hij is echter zeker volgens de specificaties uitgevoerd door mensen die daar dagelijks mee werken. Ik heb mijn lering getrokken en zal dit jaar nog een analyse laten doorvoeren, en daarnaast op zoek gaan naar specifieke additieven die motorslijtage bij koudestart/lange stilstand mogelijk verbeteren (Fin25 . . . ).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorolie: analyse en kleur. 10 mrt 2014 17:07 #494396

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Blue Loeks Marine schreef :
Ik loop toch al een tijdje mee in dat gebied, maar metalen resultaten van smeerolie analyses worden in ppm aangegeven en hebben een onderverdeling in diverse metaal soorten. Het slaat op het monster, de olie dus.

En niet direct op een hoeveelheid in mg. En waarom zou je?
Die milligrammen zou je nl moeten omrekenen en afzetten tegen het gewicht van de metaalsoort die in de motor wordt gebruikt. Juist vanwege de aanwezigheid van ppm's van metaal soort X kan aangegeven worden (door de specialist) of en in welke mate er slijtage is aan een onderdeel.
Naast de ppm voor metalen zijn er uiteraard nog andere stoffen, zoals water, glucol, roet etc die worden vaak wel in massa of volume uitgedrukt (van het oliemonster) Ook visociteit wordt bepaald. Er kan een advies uitkomen dat olie nog goed is en langer gebruikt kan worden, maar dat is voor kleinere motoren niet zo interessant.
In sommige gevallen zelfs een gericht reparatieadvies.

Bij jaarlijks, of twee jaarlijkse analyse, bij ongeveer zelfde aantal draaiuren kan het wel een beeld geven of de slijtage stabiel is of toeneemt. En je hoeft niet te sleutelen.., of te laten sleutelen.

Lang meegelopen of niet maar ik denk dat Ad wel degelijk gelijk heeft. Op ieder analyse rapport kan PPM staan maar er staat altijd aangegeven wat die PPM inhoud want anders zegt het je helemaal niets. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorolie: analyse en kleur. 11 mrt 2014 21:39 #494945

Klopt je moet een referentie hebben, de aandachtswaarden en kritische waarden zijn dan ook in ppm.
Soms aangegeven op de analyse zelf. Maar vaker bekend bij de lezer van de analyse. Die weet dan dus genoeg.



svalk schreef :
Blue Loeks Marine schreef :
Ik loop toch al een tijdje mee in dat gebied, maar metalen resultaten van smeerolie analyses worden in ppm aangegeven en hebben een onderverdeling in diverse metaal soorten. Het slaat op het monster, de olie dus.

En niet direct op een hoeveelheid in mg. En waarom zou je?
Die milligrammen zou je nl moeten omrekenen en afzetten tegen het gewicht van de metaalsoort die in de motor wordt gebruikt. Juist vanwege de aanwezigheid van ppm's van metaal soort X kan aangegeven worden (door de specialist) of en in welke mate er slijtage is aan een onderdeel.
Naast de ppm voor metalen zijn er uiteraard nog andere stoffen, zoals water, glucol, roet etc die worden vaak wel in massa of volume uitgedrukt (van het oliemonster) Ook visociteit wordt bepaald. Er kan een advies uitkomen dat olie nog goed is en langer gebruikt kan worden, maar dat is voor kleinere motoren niet zo interessant.
In sommige gevallen zelfs een gericht reparatieadvies.

Bij jaarlijks, of twee jaarlijkse analyse, bij ongeveer zelfde aantal draaiuren kan het wel een beeld geven of de slijtage stabiel is of toeneemt. En je hoeft niet te sleutelen.., of te laten sleutelen.

Lang meegelopen of niet maar ik denk dat Ad wel degelijk gelijk heeft. Op ieder analyse rapport kan PPM staan maar er staat altijd aangegeven wat die PPM inhoud want anders zegt het je helemaal niets. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl