Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Staartstuk van Honda BF8 buitenboordmotor lekt

Staartstuk van Honda BF8 buitenboordmotor lekt 20 feb 2014 21:18 #488792

Goedenavond,

Het staartstuk van mijn Honda BF 8, 8pk buitenboordmotor uit 1996 lekt. Ik merkte het aan olie die ik op het water zag drijven toen ik ging zeilen. Bij nadere inspectie zag ik een scheur in de behuizing van het staartstuk (zie foto's). Ik dacht dit op te kunnen lossen met een tweedehands staartstuk (bv bij Hans Pel), maar nergens te vinden. Heeft iemand een idee of dit gerepareerd kan worden? De motor is verder nog in prima staat.

www.flickr.com/photos/robbertbakker/10066052426/
www.flickr.com/photos/robbertbakker/10066107803/
Laatst bewerkt: 20 feb 2014 21:32 door robbertbakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staartstuk van Honda BF8 buitenboordmotor lekt 20 feb 2014 21:24 #488795

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
ik zie geen foto, maar als dit om het bovendeel gaat waar de bevestiging ook aan zit kan het idd een lek carter zijn. komt het uit de gaatjes ernaast lopen dan zou ik de oliepomp of de benzine pomp verdenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staartstuk van Honda BF8 buitenboordmotor lekt 20 feb 2014 21:34 #488797

De foto's staan erop. Zoals je ziet gaat het om de behuizing zelf. Trouwens geen idee hoe dit zo is ontstaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staartstuk van Honda BF8 buitenboordmotor lekt 20 feb 2014 21:41 #488798

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
ai echt de behuizing van de keerkoppeling.
ik heb zelf gemerkt dat dit een heel erg brosse aluminium legering is.

ik had bij monteren van de kant waar de schroefas naar buiten komt ook een breukje in een hoek waar de bout zit. was vergeten de vul plug er uit te halen, en doordat de lucht niet weg kon brak die hoek af tijdens het aandraaien.

ik heb de hoek nagemaakt van een vers stukje aluminium en er aan gelast met het tig apparaat.

ik zou hem volledig demonteren, tandwielen er uit halen en hem met remmenreiniger ontvetten (van binnen en buiten)
dan V vormig uitdremelen en laten tig lassen bij een aluminium vakzaak in de buurt.
Laatst bewerkt: 20 feb 2014 21:45 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staartstuk van Honda BF8 buitenboordmotor lekt 20 feb 2014 21:58 #488800

Dank je wel voor je reactie. Is dit naar jouw gevoel wel een duurzame oplossing, of blijft het een zwakke plek? Zijn de tandwielen redelijk eenvoudig te demonteren, of heb je speciaal gereedschap nodig?
Laatst bewerkt: 20 feb 2014 21:59 door robbertbakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staartstuk van Honda BF8 buitenboordmotor lekt 20 feb 2014 22:00 #488803

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
is eenvoudig te demonteren,geen speciaal gereedschap nodig, enkel dopje 10 en een punttangetje om de spie uit de schakelhandel te trekken bovenaan. je moet alleen even uitkijken met het taz lager achterin de keerkoppeling.

de enige reden voor volledige demontage is het taz lager, die zou ik niet durven verhitten.

en ja dat is een duurzame oplossing.

maar als je dat toch doet zou ik gelijk ff de keerringen mee vervangen. dan kan je ook de schakelstang en het asje waar je impeller en het bovenste wiel van je bak aan zitten er uit halen. is met wat voorzichtigheid ook goed te doen.

de as met tandwiel vanaf boven kan je naar beneden toe er uit schuiven als je het impeller huis er ook even af schroeft en de keerring die daar onder zit kan je er uit trekken met een keer ring trekker, kan je zelf maken door een oude schroevendraaier van 0,8 cm breed uit te slijpen zodat je een haakje hebt. die tik je er recht in met een kunststof hamer en dan scheef trekken en voorzichtig ertegen tikken is even een beetje wurmen maar hij komt vanzelf

oude keerringen wel even bewaren, dan kan je daar de nieuwe mee er in tikken.

daarna kan je het taz lager er uit halen.

de benodigde pakkingen voor het impellerhuis, en de 3 keerringen kan je bij een honda outboard dealer gewoon kopen. kosten ongeveer 25 euro

om het keerringetje van de schakelstang weer heel te monteren kan je een stukje teflon tape om de schroefdraad aan de bovenkant draaien.

zie deze handleiding:
Service manual Honda B75-B100-BF100-BF8A

daar staat alle info in.
Laatst bewerkt: 20 feb 2014 22:20 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staartstuk van Honda BF8 buitenboordmotor lekt 21 feb 2014 15:42 #489035

Dank je wel voor alle info. Ik ga het proberen en laat wel horen of het lukt. Wat is trouwens een taz lager?

Groet,
Robbert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staartstuk van Honda BF8 buitenboordmotor lekt 21 feb 2014 16:14 #489044

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Dit is wat Honda een TAZ lager noemt:

Bijlage Input_shaft_thrust_needle_bearing_STCK208_AXK5070.jpg niet gevonden


oftewel een naaldlager.

Hier ligt het kroonwiel dat om de uitgaande as zit op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staartstuk van Honda BF8 buitenboordmotor lekt 22 feb 2014 17:56 #489312

Ik heb vandaag het zaakje gedemonteerd. Viel niet mee om de schakelstang van bovenaf los te krijgen. Uiteindelijk de hele schakelhendel er maar uitgehaald. Daarna het impellerhuis, de schroef, en de hele schroefas eruit.

Wat me opviel was dat er nog volop staartstukolie, met een mooie blauwe kleur, inzat. Terwijl ik toch bijna zeker weet dat er olie uit de scheur in de behuizing kwam. Zie de foto's hieronder. Heb je een idee hoe dat kan?

Groet,
Robbert

www.flickr.com/photos/robbertbakker/12701415645/
www.flickr.com/photos/robbertbakker/12701412155/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staartstuk van Honda BF8 buitenboordmotor lekt 22 feb 2014 18:01 #489314

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
de scheur zit in het traject van de schakelstang. vermoedelijk dus wat olie wat vanuit de bak mee omhoog is getrokken. de oliefilm om de schakelstang heeft voorkomen dat het water in je bakolie is gekomen.

verder geeft een druppel olie best nog wel een grote vlek op het water.
Laatst bewerkt: 22 feb 2014 18:07 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staartstuk van Honda BF8 buitenboordmotor lekt 23 feb 2014 09:21 #489429

hypervisor schreef :
verder geeft een druppel olie best nog wel een grote vlek op het water.

Één druppeloplie is ongeveer 0,05 milliliter.
Als je van die "mooie" kleuren ziet is er sprake van een zogenaamde interferentie en is de dikte maximaal ongeveer 300 nanometer ofwel 0,3 mu ofwel o,ooo3 mm!
Dat geeft ongeveer een oppervlak van 500m2 ofwel een doorsnede van 25 meter. :ohmy:
Ad
Laatst bewerkt: 23 feb 2014 09:23 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staartstuk van Honda BF8 buitenboordmotor lekt 28 feb 2014 14:28 #491270

Ik ben nu op zoek naar de keerringen, maar kom nog rubbers om de asjes tegen. Moet ik die eerst verwijderen? Zitten nl. vast en die om de aandrijfas is doorgesleten.
Ook heb ik veel prut moeten wegkrabben. Is dit normaal?

Zie foto.

www.flickr.com/photos/robbertbakker/12835859805/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staartstuk van Honda BF8 buitenboordmotor lekt 28 feb 2014 14:46 #491282

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
die rubbers om de assen zijn onderdeel van de keerringen. en die prut is kalk en troep uit het water.

ik zou ze idd verwijderen en nieuw plaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staartstuk van Honda BF8 buitenboordmotor lekt 28 feb 2014 19:30 #491369

Nogmaals dank voor alle tips. Ik vraag nog maar even door:

Kan de schakelstang uit het staartstuk worden getrokken, zodra de keerring is verwijderd? Ik heb het idee dat het deel dat tegen de tandwielen drukt breder is. Of zit dit erop geschroefd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staartstuk van Honda BF8 buitenboordmotor lekt 20 mrt 2014 14:27 #497471

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Ja dat kan. er zit een soort vorkje onder de schakelstang. de nieuwe keerring moet van bovenaf over de stang geschoven worden.

daarom melde ik dit al eerder: om het keerringetje van de schakelstang weer heel te monteren kan je een stukje teflon tape om de schroefdraad aan de bovenkant draaien.
Laatst bewerkt: 20 mrt 2014 14:39 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl