FlorisV schreef :
hypervisor schreef :
ok.. dan zou ik toch het membraan van de benzinepomp eens gaan controleren. maar dan moet je ook een oliespoor op de kop hebben naar beneden de bilge in.
ook zou de motor dan heel erg gerookt moeten hebben en je bougies moeten minstens zwart van de olie zijn. dat lijkt me dus vrij sterk.
Motor liep juist heel mooi, vreemd genoeg. Maar de olietank liep dus leeg het water achter de boot in. Dat moet echt de uitlaat geweest zijn, verder geen opties volgens mij?
de motor kan niet via de uitlaat lekken zonder dat er andere symtomen zijn.
overmatig roken en olie op de bougies dus. dan met je denken aan verbrande kleppen of versleten zuigerveren. mooi lopen kan dus niet. maar is snel genoeg te achterhalen door een compressietest uit te voeren.
lekkage van olie is doorgaans de onderste keer ring van de krukas (moet motor voor van het staartstuk gehaald worden), de oliepomp onderop het blok (wederom moet motor voor van de staart) of de keerring onder de brandstofpomp en het membraan van de brandstofpomp zelf. veel andere plekken zijn er niet op dit blok.
Alleen via de onderste keerring van de krukas kan er olie in het staartstuk komen dus dat kan een optie zijn om te bekijken. dat heeft echter niks met het startprobleem te maken.
voor die klus moet de staart van het blok gescheiden worden.
die keerring kan je zo bij als je het carter (bij de buitenboord versie het bovenste deel van de staart) los haalt van het blok. de keerring ligt op het carter deel. dat is de enige plek waar olie echt de staart in kan lekken.
maar als je zo ver bent met sleutelen dan heb je het blok op de werkbank liggen en dan zou ik gelijk alle pakkingen, o ringen en keerringen doen op de koppakking na.
dat stuk moet bij jou sowieso goed zijn, want die heb je ook nodig als je besluit er een ander blok op te kopen. dat deel zal je moeten hergebruiken. maar ik denk dat je met die keerring je probleem wel getackled hebt qua lekken.
voor onderdelen zou ik persoonlijk even naar een goede honda dealer gaan, ik kom zelf voor onderdelen altijd in alphen aan den rijn bij schellingerhoudt