Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: volvo penta mb2a saildrive stuk; wat nu?

volvo penta mb2a saildrive stuk; wat nu? 20 feb 2014 08:34 #488473

  • FlorisV
  • FlorisV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
Hi Guys,

Ik ben de trotse eigenaar van een FS 26 uit 1985.

Mijn inbouw mb2a met saildrive is vorig seizoen overleden. Na olie gelekt te hebben uit het staartstuk (kwam onder de boot vandaan en was motorolie), wilde hij helemaal niet meer starten. De monteurs in de haven (Naarden) krijgen hem met geen mogelijkheid gestart, ook niet met starteten (gas).

Nu heb ik me op dit forum uitgebreid ingelezen en heb ik drie opties gedestilleerd uit al het deskundige advies. Een nieuwe (diesel) motor inbouwen is te duur en derhalve geen optie.

1: Stoeltje achterop maken en buitenboord erop. Meest eenvoudige optie maar niet goed voor waarde van de boot. Wat doe ik met de oude motor? Verwijderen en gat dichtlamineren? Of schroef er af en lekker laten zitten?

2: Specialist Eerland uit Apeldoorn (vroeger Harderwijk) heeft aangeboden de motor een gratis diagnose te geven. Daarvoor moet ik hem wel zelf helemaal (incl. saildrive staart) uitbouwen en naar Apeldoorn brengen. Dan zit ik dus met een gat in de boot als het seizoen begint. Daarnaast is het onduidelijk of dat ouwe ding nog te repareren is. Optie 1 kan dan alsnog, maar ik heb wel een gaatje te lamineren in de romp.

3: Motor vervangen door een lopende motor uit een buitenboord Honda 7.5 / 10 van voor 2003. Ik lees tegenstrijdige berichten op het forum. Sommige geven aan dat het makkelijk is (zonder aanpassingen aan motor of blok). Anderen zeggen dat het niet 100% past, met dus het risico dat het mij zelf niet lukt. Ik vind dit een interessante optie omdat én het staartstuk niet uit de boot hoeft (mislukt het, kan ik de BB weer in elkaar zetten en optie 1 alsnog uitvoeren en lekker varen in het seizoen) én, als het wel lukt, de waarde van de boot behouden blijft en ik lekker met een inboard kan varen.

Ik hoor graag wat jullie in mijn plaats zouden doen. Andere ideeën dan bovenstaande zijn uiteraard welkom.

Alvast bedankt voor een reactie,

Floris
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta mb2a saildrive stuk; wat nu? 20 feb 2014 08:49 #488478

Al gekeken naar een nieuwe gereviseerde motor? Misschien past dat net in je budget en heb je een hoop minder werk (vooral als je dezelfde terug kan vinden). Maar als je hem niet gaat gebruiken zou ik hem ook weghalen, is even wat werk maar dan heb je wel weer extra bergruimte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta mb2a saildrive stuk; wat nu? 20 feb 2014 08:59 #488479

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
De aanpassingen aan de honda motor op de mb2a zitten voornamelijk op het startstuk. Het blok vervangen is dus geen probleem.

Je motor keuze is redelijk breed. De b100 bf100 bf75 en bf8a zijn hetzelfde bovenblok. De oudere b75 met lagere cilinder inhoud is qua opbouw iets anders maar past ook gewoon.

mooiste keus is een cdi variant want er zijn geen contactpunten en bobines meer te krijgen voor de typen met contactpunt via de dealer.

via alternatieve kanalen is er wel aan puntjes te komen. er is een replica contactpunt voor een honda motorfiets blokje die 1 op 1 past. mocht je die nodig hebben PB me dan even.

verder heb ik nog wat service manuals voor je op mijn dropbox gezet die het besluit gaan vergemakkelijken:

Service manual Honda B75-B100-BF100-BF8A
Workshop Manual Volvo Penta MB2a-50s
Laatst bewerkt: 20 feb 2014 09:29 door hypervisor. Reden: handleidingen toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta mb2a saildrive stuk; wat nu? 20 feb 2014 09:33 #488498

  • FlorisV
  • FlorisV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
Bedankt voor de reacties, heren!

Hyper, als ik het goed begrijp kan ik dus, zelfs als de boot in het water ligt, gewoon het blok van een van de genoemde Honda motoren bovenop de saildrive staart schroeven (met wat hulp van een techneut uiteraard)?

Daarnaast heb ik vorig jaar motorolie uit de staart of uit de uitlaat verloren. Moet ik daar nog rekening mee houden (klopt, ik weet bijna niets van motoren)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta mb2a saildrive stuk; wat nu? 20 feb 2014 09:38 #488500

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Ik denk dat de aangedragen opties voor het vervangen van de motor zeker de beste zijn
Je hebt blijkbaar meerdere keuzes daarbij als je het gat dicht moet maken gaat er ook een hoop materiaal inzitten om dat goed/netjes te doen (epoxy/glasweevsel) die kosten ben je dus ook nog kwijt (daarmee komt het bedrag van een ruilmotor misschien wat dichterbij
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta mb2a saildrive stuk; wat nu? 20 feb 2014 09:39 #488501

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Hoi Floris,

Ik heb even gekeken op explosie tekeningen van marinepartseurope.com

Voor wat ik kan zien, is dit een viertakt benzine motortje.

Kan niet waar zijn dat hij niet aan de gang te krijgen is.

Als hij gewoon rond gaat, is de eerst volgende zet om de carburateur en de ontsteking eens nader te bekijken.

Een van de twee, of allebei moet een probleem hebben.

De expertise hierover zou ik eerder zoeken bij iemand die bedreven is met auto's of brommers, dan bij diesel monteurs.

Een andere motor plaatsen zal wellicht kunnen. Maar dat dit zonder aanpassingen kan, is onwaarschijnlijk. Kun je een link naar de forum artikelen plaatsen waar dit beschreven wordt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta mb2a saildrive stuk; wat nu? 20 feb 2014 09:46 #488505

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
ja je kan gewoon een ander blok er op schroeven als hij in het water ligt. mits je even een prop in de in en uitgaande waterslangen doet als je ze los haalt. voorkeur is toch dus om het gewoon op de kant te doen.

maar de eerste zaak is dus zorgen dat je staartstuk goed is voor je gaat vervangen aan het blok.

die staart heeft verder geen enkele connectie met de olie kanalen in de motor

dus moet je alle keerringen en pakkingen controleren van de keerkoppeling onder in het staartstuk. ik verwacht zelf dat het dekeerring van de uitgaande as is.

aangezien het staartstuk daarvoor toch helemaal uit elkaar moet zou ik ze gelijk vervangen.

kosten indicatie als je ook gelijk de impeller mee neemt is rond de 80 euro onderdelen.

ook moet er nieuwe staartstukolie in. gewoon zo'n tube voor buitenboord motoren.

qua starten... ik zou eerst beginnen met te controleren of hij wel vonkt als je hem aantrekt zo nee: preventief nieuwe bougies monteren. dan nog niet? de CDI en bobine controleren. daarna kijken of ie start.

daarna de carburateur reinigen en naar de standaard waardes in de handleiding zetten en vooral het grove filter bovenop de benzine pomp niet vergeten schoon te maken (is die nog wel goed?)

dan zou ie in theorie gewoon moeten lopen.
Laatst bewerkt: 20 feb 2014 10:01 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta mb2a saildrive stuk; wat nu? 20 feb 2014 10:05 #488515

  • FlorisV
  • FlorisV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
Nogmaals bedankt voor de reacties!

@Joop: dat is al gechecked. Zelfs met "starteten", gas wat direct in de cilinder wordt gespoten, start ie niet. En hij vonkt wel!

@Hyper: uit jouw beschrijving concludeer ik dat de motorolie dus uit de uitlaat lekte. Wat zou er aan de hand zijn met de motor als dat gebeurt?

Daarnaast is de staartolie en impeller vorig seizoen vervangen. Is dat dan echt weer nodig? Ik kom liever niet aan de staart natuurlijk...die er af halen, met de waterdichte afsluiting die er tussen zit is iets waar ik me liever niet aan waag. Bovendien begrijp ik dat die rubber afsluitring niet meer verkrijgbaar is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta mb2a saildrive stuk; wat nu? 20 feb 2014 10:10 #488520

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
nee, denk dat het staartolie is geweest die uit je koppeling is gekomen tussen een keerring(afdichting rond de as)door.

dat je de staartolie en impeller al vervangen hebt zegt niks in dit geval.
probleem is dat er een keerring onder de impeller zit en die moet ook gecontroleerd, dus je moet soiso die 2 pakkingen vervangen. de impeller kan je dan wel behouden.

heb je gezien welke kleur de olie had toen het er uit kwam tijdens het verwisselen? ik vermoed wit.

en idd de rubberen afdichting is niet meer verkrijgbaar. maar dat betekend niet dat je hem niet na kan maken...
Laatst bewerkt: 20 feb 2014 10:11 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta mb2a saildrive stuk; wat nu? 20 feb 2014 10:15 #488523

  • FlorisV
  • FlorisV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
De olie kwam uit de olietank van het blok. Die was bijna leeg na een rondje varen. Verder inhoud niet wit/stroperig ofzo.

Ik heb alleen olie in het water gezien achter de boot. Ik vermoed dat dat dus olie was die uit de uitlaat van de motor kwam (zit in de spiegel).

Mocht de staart nog in orde zijn en vol olie zitten kom ik er liever niet aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta mb2a saildrive stuk; wat nu? 20 feb 2014 10:20 #488526

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
ok.. dan zou ik toch het membraan van de benzinepomp eens gaan controleren. maar dan moet je ook een oliespoor op de kop hebben naar beneden de bilge in.

ook zou de motor dan heel erg gerookt moeten hebben en je bougies moeten minstens zwart van de olie zijn. dat lijkt me dus vrij sterk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta mb2a saildrive stuk; wat nu? 20 feb 2014 10:21 #488527

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Floris, je schreef dat de carburator gechecked is. Bedoel je daarmee dat deze helemaal schoongemaakt is, ook de naalden er uit en zo?. Er zijn al een paar posts geweest die deze richting opgaan. Als er vonk is kan het bijna niet anders dan aan de brandstoflijn liggen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta mb2a saildrive stuk; wat nu? 20 feb 2014 10:27 #488530

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
FlorisV schreef :

@Joop: dat is al gechecked. Zelfs met "starteten", gas wat direct in de cilinder wordt gespoten, start ie niet. En hij vonkt wel!

Dat zegt niks. In de open lucht moet hij een vonk van ongeveer een cm kunnen trekken, anders gebeurt er aan t eind van de compressie nog niks. En die start spuitbussen heb ik wel van gehoord, maar heb er nooit mee gewerkt. Bovendien kun je daarmee ook zo een teveel aan gas in de cilinder spuiten. Dan doettie het ook niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta mb2a saildrive stuk; wat nu? 20 feb 2014 10:32 #488537

  • FlorisV
  • FlorisV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
hypervisor schreef :
ok.. dan zou ik toch het membraan van de benzinepomp eens gaan controleren. maar dan moet je ook een oliespoor op de kop hebben naar beneden de bilge in.

ook zou de motor dan heel erg gerookt moeten hebben en je bougies moeten minstens zwart van de olie zijn. dat lijkt me dus vrij sterk.

Motor liep juist heel mooi, vreemd genoeg. Maar de olietank liep dus leeg het water achter de boot in. Dat moet echt de uitlaat geweest zijn, verder geen opties volgens mij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta mb2a saildrive stuk; wat nu? 20 feb 2014 10:34 #488540

  • FlorisV
  • FlorisV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
Proost schreef :
Floris, je schreef dat de carburator gechecked is. Bedoel je daarmee dat deze helemaal schoongemaakt is, ook de naalden er uit en zo?. Er zijn al een paar posts geweest die deze richting opgaan. Als er vonk is kan het bijna niet anders dan aan de brandstoflijn liggen.

Ja, de monteurs van ShipShape in Naarden hebben de carb schoongemaakt. Wat ze precies allemaal gedaan hebben weet ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta mb2a saildrive stuk; wat nu? 20 feb 2014 10:58 #488552

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
FlorisV schreef :
hypervisor schreef :
ok.. dan zou ik toch het membraan van de benzinepomp eens gaan controleren. maar dan moet je ook een oliespoor op de kop hebben naar beneden de bilge in.

ook zou de motor dan heel erg gerookt moeten hebben en je bougies moeten minstens zwart van de olie zijn. dat lijkt me dus vrij sterk.

Motor liep juist heel mooi, vreemd genoeg. Maar de olietank liep dus leeg het water achter de boot in. Dat moet echt de uitlaat geweest zijn, verder geen opties volgens mij?

de motor kan niet via de uitlaat lekken zonder dat er andere symtomen zijn.
overmatig roken en olie op de bougies dus. dan met je denken aan verbrande kleppen of versleten zuigerveren. mooi lopen kan dus niet. maar is snel genoeg te achterhalen door een compressietest uit te voeren.

lekkage van olie is doorgaans de onderste keer ring van de krukas (moet motor voor van het staartstuk gehaald worden), de oliepomp onderop het blok (wederom moet motor voor van de staart) of de keerring onder de brandstofpomp en het membraan van de brandstofpomp zelf. veel andere plekken zijn er niet op dit blok.

Alleen via de onderste keerring van de krukas kan er olie in het staartstuk komen dus dat kan een optie zijn om te bekijken. dat heeft echter niks met het startprobleem te maken.

voor die klus moet de staart van het blok gescheiden worden.

die keerring kan je zo bij als je het carter (bij de buitenboord versie het bovenste deel van de staart) los haalt van het blok. de keerring ligt op het carter deel. dat is de enige plek waar olie echt de staart in kan lekken.

maar als je zo ver bent met sleutelen dan heb je het blok op de werkbank liggen en dan zou ik gelijk alle pakkingen, o ringen en keerringen doen op de koppakking na.

dat stuk moet bij jou sowieso goed zijn, want die heb je ook nodig als je besluit er een ander blok op te kopen. dat deel zal je moeten hergebruiken. maar ik denk dat je met die keerring je probleem wel getackled hebt qua lekken.

voor onderdelen zou ik persoonlijk even naar een goede honda dealer gaan, ik kom zelf voor onderdelen altijd in alphen aan den rijn bij schellingerhoudt
Laatst bewerkt: 20 feb 2014 11:06 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta mb2a saildrive stuk; wat nu? 20 feb 2014 14:17 #488645

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Als ik het zo lees moet de motor linksom of rechtsom toch uitgebouwd worden. Dan zou ik het meteen goed doen, de hele motor er uit inclusief staartstuk en het gat tijdelijk dichtlamineren met wat hechthout, glasweefsel en epoxy. Dat is niet vreselijk moeilijk en je slijpt of zaagt het er ook zo weer uit als de motor weer terugkomt. Tot die tijd eventueel een BB motor achterop op een tijdelijke steun (let wel op diefstalgevoeligheid uiteraarrd).

Laat de motor reviseren of ruil hem voor een gereviseerde motor, dan heb je weer een flinke tijd een betrouwbare motor. Van half werk krijg je alleen maar spijt.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta mb2a saildrive stuk; wat nu? 20 feb 2014 15:53 #488666

Een snelle analyse van de mogelijke oorzaken alvorens je een hoop kosten en moeite erin gaat steken vind ik het beste.
Met snelle analyse bedoel ik je de vraag stellen waarom de motor niet loopt.
In jou geval hebben we het over een 4 takt benzine motor.
Voor een benzine motor gelden de 4 basis ingredienten.
1.) krijgt de motor brandstof ?
2.) krijgt de motor wel lucht
3.) heb je voldoende compressie (zuigerveren en kleppen op lekkage testen)
4.) heb je ontsteking.

Als je aan de bovengenoemde 4 voorwaarden voldoet is het de vraag of dat de tijden en verhoudingen kloppen. punt 1 en 2 (brandstof en lucht) moeten in de juiste verhouding vermengd worden, en punt 4 (ontsteking) moet op het juiste moment de vonk leveren.

Deze basisgegevens kun je aan boord al achterhalen nog voordat je de boel gaat demonteren. Aan de hand van de uitkomst van de analyse heb je een redelijke indicatie waar je de storing moet zoeken en wat er mogelijk vervangen moet worden. (heb je ook gelijk een redelijke prijsindicatie)
Als blijkt dat je zuigerveren de oorzaak zijn, dan zou een set nieuwe veren al de oplossing kunnen zijn, zijn het lekkende kleppen, dan waarschijnlijk opnieuw inslijpen en ga zo maar door.
Benodigdheden,
a.) Compressie en lekmeter
b.) bougie vonk tester
c.) kannetje olie
d.) pen en papier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta mb2a saildrive stuk; wat nu? 20 feb 2014 17:47 #488708

Het is al weer zo'n 30 jaar gelden dat het blokje van onze 2mba vervangen moest worden. Ik heb geprobeerd om de motor te vervangen door een Hondablok . Helaas lukte mij dit niet omdat de aansluiting van het staartstuk en de saildrive verschillen.
Het dicht maken van het gat in de romp is eenvoudig. Gewoon de afdichting de dikke O-ring gebruiken en daar boven op een rvs-plaat voor de afdichting. De plaat stevig op de O-ring klemmen.
Het gat in de romp kan dan wel of niet tijdelijk worden gedicht. Het uitbouwen van de motor is simpel. Ik deed dit voor elke winter: Schroef demonteren. Alle aansluitingen van de motor loshalen. Motorsteunen losdraaien. De motor omhoog tillen en dan een halve slag draaien en er uit tillen. Voor mij was het een half uurtje werk. Deze motor staat bekent om zijn startproblemen, Bij mij was dit altijd de onderste bougie die vervuilde.

Cor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta mb2a saildrive stuk; wat nu? 20 feb 2014 18:22 #488721

  • Baak
  • Baak's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 134
Ik heb precies hetzelfde gehad met dit type motor. Uiteindelijk gekozen voor BB optie. Ik wilde beslist geen inboard benzine meer, maar een inboard diesel viel buiten buget en was m.i. het bootje niet meer waard. De vaareigenschappen met BB zijn wel minder, maar voor onderhoud e.d. hoeft de boot niet uit het water.
Ik vond onderdelen voor de MB2 erg duur, voordeel hiervan is dat de oude motor nog wat opbrengt als je hem weg doet. Via MP heb ik er nog €210,- voor gevangen.
Baak

maxi 77
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta mb2a saildrive stuk; wat nu? 20 feb 2014 18:28 #488723

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
klopt, de carter is anders, dat is normaal het deel waar de spiegel montage klem aan zit.

verder is de motor identiek.

Daarom zeg ik ook dat dit deel absoluut goed moet zijn als je er een ander blok op wil zetten alleen dat is in dit geval niet zo. want laat in dat stuk nou net de keerring van de krukas zitten die waarschijnlijk lekt. dit is namelijk de enige plek waar uit olie de staart in kan lekken

Het ontstekings en benzine stuk kan nooit echt spannend zijn, er is tenslotte vonk. ik zou dus nog een keertje de carburateur goed schoon maken, echt helemaal uit elkaar en in elkaar.

Dan instellen op de standaard waardes uit de handleiding (zie mijn eerdere post) en de kans is heel erg groot dat de motor het weer doet.

Het beste kan de TS nu de motor in het geheel uitbouwen en naar een Honda dealer brengen om de keerring van de krukas die in de carter geperst zit te laten vervangen en natuurlijk om te kijken waarom de motor niet start

Alle andere speculaties zijn helemaal niet aan de orde aangezien de motor voorheen perfect gedraait heeft maar alleen olie lekte.

Ik heb de TS een goed adres doorgegeven die ook alle onderdelen op voorraad heeft. (schellingerhoudt in Alphen aan den Rijn)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta mb2a saildrive stuk; wat nu? 20 feb 2014 18:58 #488734

bij nader inzien kan ik me de motor voor de geest halen,...vorig jaar had een kennis van mij ook een probleem van olie uit de saildrive tijdens het varen met ook een MB2...Bleek de opsluiting van zijn schroeflager aan gort te liggen dus...ineenkeer was hij de olie uit zijn staartstuk kwijt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta mb2a saildrive stuk; wat nu? 20 feb 2014 19:06 #488735

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
klopt, maar dat staat niet in contact met het motorblok. in dit geval dus niet het probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta mb2a saildrive stuk; wat nu? 21 feb 2014 09:22 #488913

  • FlorisV
  • FlorisV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
Ok, ik ga over e.e.a. nadenken, nogmaals bedankt voor alle reacties!

Een steun voor extra buitenboord kan geen kwaad in ieder geval.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta mb2a saildrive stuk; wat nu? 14 juni 2020 11:18 #1173499

Oud draadje, maar voor wie er nog een heeft - Eerland in Apeldoorn onderhoudt ze ook nog steeds en heeft alle onderdelen in huis. Kan ook de rubber ringen nog leveren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl