TimoDino schreef :
Bij mijn Vetus M2.05 zie je het carterpijpje uit het carter komen.
Het zit met een flexibele leiding op de carterpomp. Op de carterpomp zit een slangentule waar ik eenvoudig een slang op kan schuiven en de olie in een minuut of 2 leeg kan pompen in een oude olieflacon.
Ik heb het vermoeden dat het carterpijpje doorloopt naar achteren naar het laagste punt van het carter.
Op de foto is de carterpomp te herkennen aan de zwarte dop linksonder.
Ook is de flexibele leiding goed te zien al lijkt het op de foto of hij aan de koelwaterpomp vast zit.
Dank voor de verhelderende foto!
Ik heb een M2.06 uit '96 van de vorige eeuw.
Hier zat geen carterpomp op en olie wisselen door het gat van de peilstok was écht heel erg moeizaam. Zelfs met warme olie en zo'n Peltor extractor vacuum pomp. Dus ik heb op de carterplug (die bij mij onder het carter aan de achterkant zit) een banjo-bout met een stukje slang en een klein afsluitertje laten zetten. NU laat ik die slang zakken in de bilge (hij zit normaal omhoog met een ty-rap) Oliekan er onder en binnen 1 à 2 minuten loopt alle oude olie uit het blok. Schoon en simpel!
Ik zie trouwens ook op je foto dat de koelwaterpomp naar voren is verplaatst. Dat wordt bij mij de volgende verbetering van dezemotor, want ook impellor wisselen is klote van de bok bij het standaard blok.
Om even wat tegengas te geven aan alle mensen die hier roepen dat 15W40 minerale olie van de bouwmarkt of discounter goed genoeg is: ik gebruik al jaren een "merk"olie (in mijn geval Yanmar olie) en heb toch het idee dat de motor hier fijner (mooier "rond"lopen) op draait en ook komt deze olie er toch wat schoner uit als die goedkopere variant. Voor die éne keer olie verversen -vlak voordat het schip in winterslaap gaat- gebruik ik dan toch liever goed materiaal!