Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Olie verversen

Re: Olie verversen 19 feb 2014 04:54 #488015

Is niet wat laat om nu olie te wisselen? Het wordt geadviseerd dit voor de winterperiode doen.
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie verversen 19 feb 2014 15:31 #488259

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Hurley Ruud schreef :
Is niet wat laat om nu olie te wisselen? Het wordt geadviseerd dit voor de winterperiode doen.
rr

Beter laat dan nooit, maar inderdaad is wisselen aan einde van vaarseizoen beter, dan gaat de motor met verse schone olie de winterstop in.
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie verversen 19 feb 2014 15:43 #488263

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Over de olie.

Geen idee of het nog uitmaakt of je auto of speciale boten olie gebruikt. Een bootmotor lijkt me koeler te blijven. Dat kan wel uitmaken. Ook kan zou ik me kunnen voorstellen dat maritieme olie beter met water om kan gaan.

Iig wel olie voor dieselmotoren gebruiken. Want die is wel echt anders. De verontreinigingen die in de olie komen zijn anders, dus de dopes die het vuil zwevend houden ook.
Laatst bewerkt: 19 feb 2014 15:45 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie verversen 19 feb 2014 19:13 #488346

  • Brassman
  • Brassman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 632
Wij hebben ook een VP 2002 aan boord, en die zal best op een goedkopere (diesel)olie kunnen draaien, maar in de saildrive wordt dezelfde olie als voor de motor voorgeschreven.

Is zo'n goedkopere versie ook goed voor de saildrive?
Catch that Wind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie verversen 19 feb 2014 19:48 #488353

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
zolang je er geen synthetische olie in doet moet het goed gaan, maar ik denk toch dat er in duurdere olie van een bekend merk toevoegingen zitten die de levensduur van de motor positief beinvloeden, en dan maken die paar tientjes op jaarbasis mij niet uit. dus ik gebruik geen goedkoopste olie.
In de keerkoppeling van volvo gaat dezelfde olie, ik neem aan in de saildrive ook maar staat vast wel in de instructieboekjes of dat klopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie verversen 19 feb 2014 20:28 #488367

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Joop66 schreef :
Over de olie.

Geen idee of het nog uitmaakt of je auto of speciale boten olie gebruikt. Een bootmotor lijkt me koeler te blijven. Dat kan wel uitmaken. Ook kan zou ik me kunnen voorstellen dat maritieme olie beter met water om kan gaan.

Echt niet, als er wat water bijkomt dan wordt het direct emulsie. :lol:

Iig wel olie voor dieselmotoren gebruiken. Want die is wel echt anders. De verontreinigingen die in de olie komen zijn anders, dus de dopes die het vuil zwevend houden ook.
dit geldt volgens mij alleen voor synthetische olietypen. Je kunt in principe gewoon de goedkoopste minerale olie gebruiken zolang die maar aan de vereiste specs voldoet.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 19 feb 2014 20:29 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie verversen 19 feb 2014 20:34 #488369

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
precies je kan gewoon goedkopere olie gebruiken, enkel de specs zijn interessant.

de meeste maritieme standaarden hebben geen enkel raakvlak met de door de fabrikant van de motor opgegeven standaard omdat ze al in de gewone standaard al lang opgenomen zitten.

Dat is dus enkel door fabrikanten verzonnen om de olie duurder te kunnen verkopen.

deze discussie is er een tijd geleden ook geweest over 2 takt meng oliën

juist doordat je goedkopere olie gebruikt is er geen reden meer om het gewoon te verwisselen zodat je altijd gewoon met verse olie vaart. dan hoef je je helemaal geen zorgen meer te maken dat de dopes verlopen.
Laatst bewerkt: 19 feb 2014 20:37 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie verversen 20 feb 2014 07:38 #488452

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
hypervisor schreef :
precies je kan gewoon goedkopere olie gebruiken, enkel de specs zijn interessant.

de meeste maritieme standaarden hebben geen enkel raakvlak met de door de fabrikant van de motor opgegeven standaard omdat ze al in de gewone standaard al lang opgenomen zitten.

Dat is dus enkel door fabrikanten verzonnen om de olie duurder te kunnen verkopen.

deze discussie is er een tijd geleden ook geweest over 2 takt meng oliën

juist doordat je goedkopere olie gebruikt is er geen reden meer om het gewoon te verwisselen zodat je altijd gewoon met verse olie vaart. dan hoef je je helemaal geen zorgen meer te maken dat de dopes verlopen.

Precies, gewoon ieder najaar keurig verversen en nooit geen problemen.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie verversen 20 feb 2014 12:58 #488613

  • TimoDino
  • TimoDino's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
Bij mijn Vetus M2.05 zie je het carterpijpje uit het carter komen.
Het zit met een flexibele leiding op de carterpomp. Op de carterpomp zit een slangentule waar ik eenvoudig een slang op kan schuiven en de olie in een minuut of 2 leeg kan pompen in een oude olieflacon.

Ik heb het vermoeden dat het carterpijpje doorloopt naar achteren naar het laagste punt van het carter.

Op de foto is de carterpomp te herkennen aan de zwarte dop linksonder.
Ook is de flexibele leiding goed te zien al lijkt het op de foto of hij aan de koelwaterpomp vast zit.

Dompkruiser 770 "GISZMO"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie verversen 20 feb 2014 14:09 #488640

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Brassman schreef :
Wij hebben ook een VP 2002 aan boord, en die zal best op een goedkopere (diesel)olie kunnen draaien, maar in de saildrive wordt dezelfde olie als voor de motor voorgeschreven.

Is zo'n goedkopere versie ook goed voor de saildrive?

Is nog minder een probleem dan met de motor. Geen verbranding gassen b.v.!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie verversen 20 feb 2014 14:40 #488651

douwe schreef :
Brassman schreef :
Wij hebben ook een VP 2002 aan boord, en die zal best op een goedkopere (diesel)olie kunnen draaien, maar in de saildrive wordt dezelfde olie als voor de motor voorgeschreven.

Is zo'n goedkopere versie ook goed voor de saildrive?

Is nog minder een probleem dan met de motor. Geen verbranding gassen b.v.!

Ik heb veel jaren mijn MD5A "gevoerd" met goedkope motorolie van de Hema of de Gamma :lol: en nu al 11 jaar en 1700 draaiuren mijn Vetus.
Beiden zaten/zitten aan een VP 110S saildrive.
Nooit problemen ermee, althans niet wat de oliesoort betreft.

@ TimoDino;
Goh , das handig! Alleen jammer dat de huidige Vetus motoren ( nou ja , al een jaar of 15) dat niet meer hebben en ook nog eens de peilstokopening op een bepaald onhandige plek zit. :(
Ad
Laatst bewerkt: 20 feb 2014 14:43 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie verversen 20 feb 2014 15:11 #488653

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
douwe schreef :
Brassman schreef :
Wij hebben ook een VP 2002 aan boord, en die zal best op een goedkopere (diesel)olie kunnen draaien, maar in de saildrive wordt dezelfde olie als voor de motor voorgeschreven.

Is zo'n goedkopere versie ook goed voor de saildrive?

Is nog minder een probleem dan met de motor. Geen verbranding gassen b.v.!

Motorolie in de motor is de belangrijkste koeling van de motor en heeft dus heel wat te verduren. In de saildrive moet het alleen smeren en vraagt dus niet zoveel bijzonders. Olie in de saildrive hoef je ook maar 1x in de 3 jaar te vervangen en komt er net zo uit als het erin is gegaan of misschien iets bruiner.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie verversen 20 feb 2014 15:49 #488664

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
svalk schreef :
Motorolie in de motor is de belangrijkste koeling van de motor en heeft dus heel wat te verduren. In de saildrive moet het alleen smeren en vraagt dus niet zoveel bijzonders. Olie in de saildrive hoef je ook maar 1x in de 3 jaar te vervangen en komt er net zo uit als het erin is gegaan of misschien iets bruiner.
Ik houd voor de saildrive zelf 1 keer in de 2 jaar aan. Wel heel regelmatig na een stuk varen controleren op "mayonaise" aan de peilstok.

Jeroen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie verversen 20 feb 2014 16:11 #488672

zo'n olie extractor,...ook ideeaal om de laatste restjes bilgwater mee op te zuigen.
Alle bilgen bij mij in de boot hebben een slangetje van 6x9 die naar de trap loopt in de kajuit. Zodoende kan ik van een centraal punt in 1 keer alle bilgen leegzuigen met de extractor. Wel de vaccumslang overzetten naar de slang van de bilgen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie verversen 20 feb 2014 16:58 #488679

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
svalk schreef :
Precies, gewoon ieder najaar keurig verversen en nooit geen problemen.

>altijd problemen dus :whistle:
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie verversen 20 feb 2014 23:47 #488835

Heb ( meer dan 10 jaar geleden) eens in de USA zo'n losse impeller
pompje gekocht die ze daar gebruiken om de smeerolie uit hun automotor
te pompen. Aan de ene kant een dunne stevige slang die je in de oliepeilstok opening stopt en aan de andere kant gewone slang die je in het blik voor de gebruikte smeerolieopvang stopt. Op het pompje sluit je
je (draadloze) boortol aan en draaien maar. Wel opletten als je klaar bent en de slangen van het pompje haalt op olie die uit de slangen en het pompje kan lopen. Weet niet zeker of dat hier in Nederland te koop is. Vind het handiger dan met m'n apart bijgeleverde V.P. (koperen)
smeeroliepomp te doen.Eindig altijd met een stel "lamme klauwen" B) .

Groeten,K.Brouwer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie verversen 21 feb 2014 04:48 #488839

K.Brouwer schreef:
Vind het handiger dan met m'n apart bijgeleverde V.P. (koperen) smeeroliepomp te doen.Eindig altijd met een stel "lamme klauwen"
Op mijn Kubota zit ook zo'n "koperen" pompje. Heb geen last BAM lamme klauwen. Zorg er voor dat je de olie er met een warme motor uitpompt. Dan is ie lekker dun en is het er zo uit.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie verversen 26 feb 2014 22:46 #490842

Deze koperen handpomp moet eerst in twee delen uit elkaar geschroeft
worden,dan het losse pijpgedeelte boven de peilstokinlaat weer aan het pompgedeelte vastschroeven en dan in de peilstokhouder geplaatst worden,
dit omdat je de gehele pomp daar niet in één keer hierboven krijgt ( tikkie krap allemaal).
Dan breng je je arm over het kleppendeksel die dan klem zit tussen dat deksel en bovenkant "motorruimte" en dan kun je dus alleen pompen door ALLEEN je pols heen en weer te bewegen. Na 2,5 ltr weggepompt te hebben
heb je echt "geen klauw" meer over :woohoo: .De omschrijving hoe ik de 0,3 ltr uit de keerkoppeling pomp ( heb je daar ook een apart pompje opzitten?) zal ik je maar besparen B) . Dat die olie goed warm moet zijn is mij al bekend voor ik dat schip kocht (1978 ;) ).

Groeten,K.Brouwer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie verversen 27 feb 2014 06:00 #490852

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
svalk schreef :

Motorolie in de motor is de belangrijkste koeling van de motor en heeft dus heel wat te verduren. In de saildrive moet het alleen smeren en vraagt dus niet zoveel bijzonders. Olie in de saildrive hoef je ook maar 1x in de 3 jaar te vervangen en komt er net zo uit als het erin is gegaan of misschien iets bruiner.

Dit is gedeeltelijk onzin.

Motor olie en tandwiel olie is fundamenteel ander spul.

Motor olie staat bloot aan zeer hoge temperaturen, en vervuiling door de verbrandingsgassen die langs de zuigerveren lekken. Bovendien kan het "besmet" raken met brandstof. Ook is olie voor benzine motoren anders dan voor diesel motoren. De vervuiling is anders, maar ook de piekdrukken overal.

Tandwielolie staat daar minder aan bloot. Daarentegen wordt door de hoge druk tussen de tandflanken de olie gekraakt. Dat vergt andere eigenschappen.

Voor de SD110S heeft het Volvo Penta behaagt om die voor motorolie te ontwerpen. Maar dat wil niet zeggen dat die olie het daarin niet zwaar heeft. Alleen op andere eigenschappen dan in een motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie verversen 27 feb 2014 06:39 #490858

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
olie voor benzine en diesel motoren anders? Op de verpakking staat dat het geschikt is voor benzine en diesel motoren. Ben nog geen olie tegen gekomen waar dit niet opstaat.

Welke olie in een keerkoppeling moet hangt er ook vanaf. Bij mijn arona o.a. staat de keerkoppeling in verbinding met de motor en geniet dezelfde olie.

Bij de Sole Mini moet ook weer hetzelfde olie in als op het blok.

Goed kijken wat er voorgeschreven wordt dus.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie verversen 27 feb 2014 06:53 #490863

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Joop66 schreef :
svalk schreef :

Motorolie in de motor is de belangrijkste koeling van de motor en heeft dus heel wat te verduren. In de saildrive moet het alleen smeren en vraagt dus niet zoveel bijzonders. Olie in de saildrive hoef je ook maar 1x in de 3 jaar te vervangen en komt er net zo uit als het erin is gegaan of misschien iets bruiner.

Dit is gedeeltelijk onzin.

Motor olie en tandwiel olie is fundamenteel ander spul.

Motor olie staat bloot aan zeer hoge temperaturen, en vervuiling door de verbrandingsgassen die langs de zuigerveren lekken. Bovendien kan het "besmet" raken met brandstof. Ook is olie voor benzine motoren anders dan voor diesel motoren. De vervuiling is anders, maar ook de piekdrukken overal.

Tandwielolie staat daar minder aan bloot. Daarentegen wordt door de hoge druk tussen de tandflanken de olie gekraakt. Dat vergt andere eigenschappen.

Voor de SD110S heeft het Volvo Penta behaagt om die voor motorolie te ontwerpen. Maar dat wil niet zeggen dat die olie het daarin niet zwaar heeft. Alleen op andere eigenschappen dan in een motor.

Er it geen verschil in de taken van motorolie in een motor of in een saildrive. Anders zou je de olie niet voor beide onderdelen mogen gebruiken. De temperatuur in een motor is wat hoger maar daar het je het wel mee gehad. In de saildrive / koppeling zitten toch ook frictiedelen die warmte geven of was je die vergeten? Hoe verklaar je anders dat de olie na verloop van tijd bruin wordt ? :ohmy:
En olie kraken tussen tandwielen is geen gedeeltelijke onzin maar 100% onzin. :(
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie verversen 27 feb 2014 07:06 #490866

  • Hielkoos
  • Hielkoos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 457
TimoDino schreef :
Bij mijn Vetus M2.05 zie je het carterpijpje uit het carter komen.
Het zit met een flexibele leiding op de carterpomp. Op de carterpomp zit een slangentule waar ik eenvoudig een slang op kan schuiven en de olie in een minuut of 2 leeg kan pompen in een oude olieflacon.

Ik heb het vermoeden dat het carterpijpje doorloopt naar achteren naar het laagste punt van het carter.

Op de foto is de carterpomp te herkennen aan de zwarte dop linksonder.
Ook is de flexibele leiding goed te zien al lijkt het op de foto of hij aan de koelwaterpomp vast zit.


Dank voor de verhelderende foto!
Ik heb een M2.06 uit '96 van de vorige eeuw.
Hier zat geen carterpomp op en olie wisselen door het gat van de peilstok was écht heel erg moeizaam. Zelfs met warme olie en zo'n Peltor extractor vacuum pomp. Dus ik heb op de carterplug (die bij mij onder het carter aan de achterkant zit) een banjo-bout met een stukje slang en een klein afsluitertje laten zetten. NU laat ik die slang zakken in de bilge (hij zit normaal omhoog met een ty-rap) Oliekan er onder en binnen 1 à 2 minuten loopt alle oude olie uit het blok. Schoon en simpel!

Ik zie trouwens ook op je foto dat de koelwaterpomp naar voren is verplaatst. Dat wordt bij mij de volgende verbetering van dezemotor, want ook impellor wisselen is klote van de bok bij het standaard blok.

Om even wat tegengas te geven aan alle mensen die hier roepen dat 15W40 minerale olie van de bouwmarkt of discounter goed genoeg is: ik gebruik al jaren een "merk"olie (in mijn geval Yanmar olie) en heb toch het idee dat de motor hier fijner (mooier "rond"lopen) op draait en ook komt deze olie er toch wat schoner uit als die goedkopere variant. Voor die éne keer olie verversen -vlak voordat het schip in winterslaap gaat- gebruik ik dan toch liever goed materiaal!
Hielkoos schippert Jeanneau SO26 "Zeekat" op de Westeinder en ommelanden. Slootjevaren is ook fijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie verversen 27 feb 2014 07:36 #490875

Joop66 schreef :


Voor de SD110S heeft het Volvo Penta behaagt om die voor motorolie te ontwerpen. Maar dat wil niet zeggen dat die olie het daarin niet zwaar heeft. Alleen op andere eigenschappen dan in een motor.

Dat was oorspronkelijk inderdaad zo maar een tijdje geleden geleden is er een wijziging van Volvo Penta uitgegaan dat in al hun saildrives gewone motorolie wordt aanbevolen.
Dat is trouwens hier al vaker ter sprake geweest.
www.zeilersforum.nl/index.php/...alle-s-drives#380356
Hier heb je het officiele document van VP:
www.marinepartsexpress.com/saildriveoilchange.pdf
Overigens geldt dat ook voor diverse van de VP keerkoppelingen.
www.marine-moteurs.com/pub/img/poster-inverseur.pdf

Ad
Laatst bewerkt: 27 feb 2014 07:36 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie verversen 27 feb 2014 09:19 #490898

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Hielkoos schreef :
Ik zie trouwens ook op je foto dat de koelwaterpomp naar voren is verplaatst. Dat wordt bij mij de volgende verbetering van dezemotor, want ook impellor wisselen is klote van de bok bij het standaard blok.

Om even wat tegengas te geven aan alle mensen die hier roepen dat 15W40 minerale olie van de bouwmarkt of discounter goed genoeg is: ik gebruik al jaren een "merk"olie (in mijn geval Yanmar olie) en heb toch het idee dat de motor hier fijner (mooier "rond"lopen) op draait en ook komt deze olie er toch wat schoner uit als die goedkopere variant. Voor die éne keer olie verversen -vlak voordat het schip in winterslaap gaat- gebruik ik dan toch liever goed materiaal!

Zoals je zelf zegt: het is enkel een idee. Wat van belang is bij motorolie is de juiste viscositeit (15W40, 10W50 enz...) en de juiste API classificatie. Voor dieselmotoren is de C classificatie van belang. In principe, hoe verder de letter na de C in het alfabet staat hoe hoger de kwaliteit van de olie. De motortjes in onze zeilboten worden echter tov moderne autodiesels heel licht belast en kunnen perfect lopen met olie van gemiddelde tot lage kwaliteit. Bij dure oliën betaal je de naam, net zoals je bij een Lacoste betaalt voor het logo op je polo en niet voor de kwaliteit van de polo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.211 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl