Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vervanging VP voor Lombardini

Vervanging VP voor Lombardini 18 feb 2014 12:11 #487736

  • Goza
  • Goza's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 51
Geacht forum,

Op mijn Contest 36 komt er een nieuwe motor ter vervanging van de Volvo Penta MD3B met een links draaiend schroef 17x11.
Er is gekozen voor een Lombardini LDW1404M met een keerkoppeling TMC60.
Tot zover geen probleem.
Maar ik zit met de volgende vragen:

- De oude keerkoppeling had een reductie van 1,9:1 Bij de nieuwe kan ik kiezen tussen 2,5:1 en 2:1

- De flexibele koppeling moet ik ook vervangen. Welke koppeling is het meest geschikt.

- Kan ik de bestaande schroef blijven gebruiken.


Ik ben van plan de motor zelf in te bouwen en vraag me af of ik nog iets vergeten ben. Heb al wel de vragen en antwoorden van het onderwerp "Waterlock en zwanenhals" gelezen en ga bekijken hoe dat hier opgelost kan worden.

Johan
geen leven zonder water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging VP voor Lombardini 18 feb 2014 12:23 #487741

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Als je dezelfde schroef houdt, moet je kijken naar de toerentallen van de schroefas bij de oude en de nieuwe motor. Als je snelheid ok was met de oude motor, weet je hoe snel de schroefas draaide.
De nieuwe heeft waarschijnlijk een hoger toerental. Dat zul je dan moeten compenseren met een grotere overbrengingsverhouding.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging VP voor Lombardini 18 feb 2014 12:32 #487745

Je oude motor heeft maximaal 2500 rpm en je nieue max. 3600.
Het vermogen ontloopt elkaar niet zoveel 936 en 40 pk)
Als je dezelfde schroef wilt gebruiken heb je theoretisch vanwege dat hogere toerental een overbrenging nodig van 2,7.
Vanege het wat hogere vremogen zou je eigenlijk ook een wat grotere schroef nodig hebben maar omdat sowieso met een overbrenging van 2,5 wat harder draaien zal als met de oude aandrijving compenseert dat wel dat wat hogere vermogen.
Ik denk daarom dat een 2,5 overbrenging prima zal gaan.
Ik vrees alleen dat je bij de Lombardini waarschijnlijk een rechtsdraaiende schroef nodig hebt maar dat zou je bij de leverancier moeten navragen.

V.w.b. die overbrenging zal ik het nog eens preceis uitrekenen.

Ik heb er even aan gerekend en die 17 inch diameter klopt precies voor die schroef en die VP van 36pk maar maar ik vind die spoed van je oude schroef wel erg groot moet ik zeggen.
Ik kom eerder op iets van 9 inch.
Om wat voor schip gaat het?
En haalde je met de oude motor wel het amximum toerental?
Ad
Laatst bewerkt: 18 feb 2014 12:45 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging VP voor Lombardini 18 feb 2014 12:40 #487750

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Oude motor max toerental van 2700 toeren per minuut en KK reductie van 1,9:1, nieuwe motor max 3600 toeren per minuut en KK reductie van 2,5:1 ligt niet uit elkaar. Gewoon je schroef houden.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 18 feb 2014 12:41 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging VP voor Lombardini 18 feb 2014 12:48 #487755

MD3B is volgens de manual max. 2500 rpm bij 36 pk.

@Proost;
Ben het op zich met je eens maar ik bereken met diverse programma's (ook de ingewikkelde) nooit een schroef van 11 inch maar een van ca. 9 inch.
Het is niet ondenkbaar dat de bestaande schroef niet de juiste is.
Ps. Zojuist gecheckt met de data van de Contest 36 en het blijkt dus wel de juiste te zijn.
Maar hoe het zit met de draairichting kan ik heelaas niet vinden op de Lombardini website.
Ook niet of de KK ook "andersom" belast mag/kan worden.
Ad
Laatst bewerkt: 18 feb 2014 13:27 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging VP voor Lombardini 18 feb 2014 12:49 #487756

  • Shedi
  • Shedi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 194
Is de draairichting van beide motoren wel gelijk? Zo niet, dan moet je een andere schroef!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging VP voor Lombardini 18 feb 2014 13:03 #487761

Shedi schreef :
Is de draairichting van beide motoren wel gelijk? Zo niet, dan moet je een andere schroef!

Het gaat om de draairichting van de schroefas .
Die van de motor is meestal wel rechtsom net als de VP maar na de KK hangt uiteraard af van het type KK.
Op de Lombardini website kan ik trouens noch de draairichting noch de schroefasdraairichting vinden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging VP voor Lombardini 18 feb 2014 13:07 #487764

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging VP voor Lombardini 18 feb 2014 13:26 #487771

Ik zie zojuist dat het om een Contest 36 gaat.
dat maakt het een stuk duidelijker.
Er komt inderdaad voor de oude motor een schroef uit van 17*10,7 inch :woohoo:
Voor de nieuwe motor met een KK van 2,5 zou de ideale schroef er een zijn van 17*9,8 inch .
Eigenlijk zou de oude schroef een beetje teveel spoed hebben dus maar die ene inch valt wel mee hoor.
Je zou hem nog kunnen laten aanpassen (als het een nromale schroef is tenminste), dat gaat op deze schaal prima .
Als dat mogelijk is zou een KK met een verhouding 2,7 nog beter zijn.
In beide gevallen heb ik het over een drieblads schroef.

Blijft het mogelijke probleem van de draairichting.
Maar dat kan de leverancier toch wel zeggen?
Je kunt het immers aan de motor met KK simpel zien door de krukas met de hand een stukje de juiste kant op te draaien.
Ad
Laatst bewerkt: 18 feb 2014 13:29 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging VP voor Lombardini 18 feb 2014 15:40 #487798

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Ad, als je die link had gezien, het volgende:

Dubbele PTO mogelijkheid op de krukas

PTO mogelijkheid op de distributie linksom draaiend

Is dit niet waar het om gaat?.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 18 feb 2014 15:41 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging VP voor Lombardini 19 feb 2014 01:39 #488008

  • Goza
  • Goza's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 51
Hartelijk dank heren voor de reacties.

Ik was niet van plan mijn schroef te vervangen en gezien de reacties is dat ook niet nodig denk ik.
Belangrijk is dat de reductie klopt. Zelf dacht ik aan 2:1 omdat de oude 1.9:1 was, maar had geen rekening gehouden met het hogere toerental. Dus 2,5:1
Voor wat betreft de draairichting van de motor ga ik me nog informeren. De door Proost gebruikte term "dubbele PTO" zegt me nog even niets.
Wel is door de leverancier aangegeven dat bij links draaiende schroef de extra koelpijp moet worden gebruikt. Of dan het volledige vermogen gebruikt kan worden is mij nog onduidelijk. Ergens heb ik gelezen dat het dan naar 80% gaat.
Even afgezien van de technische details. De motor wordt gebruikt om de marina uit en in te varen en onderweg voor het laden van de accu´s. Daarvoor heeft deze motor een dynamo van 120 ampère. Lijkt mij, dat gezien vorenstaande 80% ook geen probleem is.

Johan
geen leven zonder water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging VP voor Lombardini 19 feb 2014 07:57 #488043

Proost schreef :
Ad, als je die link had gezien, het volgende:

Dubbele PTO mogelijkheid op de krukas

PTO mogelijkheid op de distributie linksom draaiend

Is dit niet waar het om gaat?.

PTO betekent "Power Take Of"en is bedoeld om daar bijv. een estra pomp of dynamo of koelcompressor op te zetten.
De een kan dus op de krukas en de andere op de diistributieaandrijving doie de halve toeren van de krukas heeft.
Maar beide zeggen niks over de draairichting van de schroef, Dat wordt bepaald door de aansluiting aan de uitgang van de keerkoppeling.
Over dat koelpijp bij een linksdraaiende schroef;
kennelijk gaat er dan vrij veel vermogen verloren in de keerkoppeling wat moet worden weggekoeld dan bij een , kennelijk dus normale (!), rechtsdraaiende schroef, waarschijnlijk omdat er een extra as wordt aangedreven waarddoor er ook meer tandwielen belast gaan draaien.
Dat zou ik in ieder geval noot doen want dan gebruik je de "achteruit" van de keerkoppeling voor "vooruit" en daar is hij eigenlijk niet voor gebruikt.

Op dat antwoord van de leverancier blijkt in ieder geval wel dat er normaliter een rechtse schroef op moet.Zover zijn we nu dus wel.

Overigens, denken dat je die motor altijd alleen voor in en uitvaren van de haven gebruikt is echt een drogreden.
Vroeger of later zul je een keer op een kanaal moeten varen ( een keer naar de Oostzee door het NOK of zo) of langere tijd op zee met de motor bij of puur op de motor tegen
wind en golven op moeten varen.
En juist dan moet de motor flink werken.
Als tweede ; alleen een dyndamo van 120 ampère maximaal (en dat doet hij vrijwel nooit) aandrijven met een 40pk motor betekent dat je die motor zwaar onderbelast en dat komt de levensduur bepaald niet ten goede.

Nee , gezien alle nadelen van dat omgekeed gebruiken van de keerkoppeling zou ik gewoon een nieuwe schroef kopen .
En zo duur zijn die niet , voor iets van €300-400 heb je al een drieblads bronzen schroef en voor €782 al een klapschroef!
www.segelladen.de/Inhalt-unter...RadicePropeller.html
PS. Heelaas zijn de passende drieblads schroeven daar niet in 17*10 inch maar dan kun je eventueel ook een 16*13inch of 15*13 inch nemen.
Overigens is de West-europese vertegenwoordiger van Radice (dat is de fabrikant van deze schroeven) Allpa.nl en daar kun je ook wel een 17*10 inch bestellen.
Ad
Laatst bewerkt: 19 feb 2014 08:05 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging VP voor Lombardini 19 feb 2014 08:12 #488050

  • wimpy
  • wimpy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Kijk eens op www.nauticshop24.de voor ( klap) schroeven. Verzendkosten E. 14,95. Kocht een Gori ( klap ) schroef 16,5 x 13 met 20% korting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging VP voor Lombardini 19 feb 2014 14:58 #488245

  • Goza
  • Goza's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 51
Ad,
Bedankt voor de mooie uitleg. Ben weer een beetje wijzer geworden.

Natuurlijk heb je gelijk wat betreft het gebruik van de motor alhoewel we hier op de oceaan geen kanalen hebben :)
Maar tijdens een storm wegblijven van de kust of bij medische noodzaak snel naar een haven varen zou natuurlijk wel voor kunnen komen. Dat is ook de reden om geen lichtere motor te kopen.

Over een extra dynamo werd al nagedacht. De 120 ampère voor de verlichtingsbatterijen en bv een 35 ampère voor de startaccu, maar dat is niet mijn eerste zorg.

Wat betreft de schroef nog een volgende vraag. De schroefas heeft een diameter van 30mm. Bij aanschaf van een nieuwe schroef en uitgaande van de standaard reductie van 2,5:1 blijft dan de maat van de schroef 17x10?

Johan
geen leven zonder water
Laatst bewerkt: 19 feb 2014 15:07 door Goza.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging VP voor Lombardini 19 feb 2014 16:10 #488275

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
De diameter van de schroefas geef je op bij de bestelling maar ook de cone verhouding, het tapse deel waar de schroef komt te zitten.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging VP voor Lombardini 19 feb 2014 16:25 #488276

  • Goza
  • Goza's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 51
Dat zou betekenen dat ik hem pas kan bestellen als de boot uit het water gaat. Verzendtijd indien op voorraad ca twee weken.
geen leven zonder water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging VP voor Lombardini 20 feb 2014 08:35 #488474

Goza schreef :
Ad,

Wat betreft de schroef nog een volgende vraag. De schroefas heeft een diameter van 30mm. Bij aanschaf van een nieuwe schroef en uitgaande van de standaard reductie van 2,5:1 blijft dan de maat van de schroef 17x10?

Johan

Op zich heeft de schroefasdiameter alleen te maken met het toerental en het vermogen.
En wel zo dat een hoger toperental weer een dunnere schroefas toelaat. Immers , het gaat om het koppel op de as .

Zoals ik al schreef is de ideale 3-blads schroef voor jouw nieuwe 40pk motor en een KK van 2,5 een 17*9,8 (10 dus) .
Mijn programma rekent trouwens ook de benodigde schroefasdiameter (en nog veel meer) uit en geeft in dit geval bij de nieuwe situatie voor normaal rvs minimaal 28,575 mm. Dus die 30 mm van jouw is voldoende.

Maar goed trouwens dat je niet een nog grotere motor habt gekozen want boven de 50 pk was de schroefas al net iets te dun geweest. :ohmy:
Ad
Laatst bewerkt: 20 feb 2014 08:40 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging VP voor Lombardini 20 feb 2014 19:48 #488743

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Goza schreef :
Geacht forum,

Op mijn Contest 36 komt er een nieuwe motor ter vervanging van de Volvo Penta MD3B met een links draaiend schroef 17x11.
Er is gekozen voor een Lombardini LDW1404M met een keerkoppeling TMC60.
Tot zover geen probleem.
Maar ik zit met de volgende vragen:

- De oude keerkoppeling had een reductie van 1,9:1 Bij de nieuwe kan ik kiezen tussen 2,5:1 en 2:1

- De flexibele koppeling moet ik ook vervangen. Welke koppeling is het meest geschikt.

- Kan ik de bestaande schroef blijven gebruiken.


Ik ben van plan de motor zelf in te bouwen en vraag me af of ik nog iets vergeten ben. Heb al wel de vragen en antwoorden van het onderwerp "Waterlock en zwanenhals" gelezen en ga bekijken hoe dat hier opgelost kan worden.

Johan

Ik heb dezelfde motor, alleen onder Deutz label uitgebracht, type FM1008. Ik heb er een hurth of ZF koppeling achter staan met een rechtse 17" schroef met een spoed van 10", maar dat is iets te zwaar voor de motor.
Koppeling is 1:2,5
Ik heb wel een tipplaatschroef met hoger rendement.
Als je documentatie wil of werkplaats handboek dan even een P.B.

Volgens ISO1535 geeft de motor 26Kw (35,3Pk) bij 3600rpm, maar volgens ISO3046 geeft die motor maar 22Kw (30PK) bij 3600RPM.

Het is een rustige betrouwbare motor met vroege common-rail techniek, voor zover ik er verstand van heb.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 20 feb 2014 20:04 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging VP voor Lombardini 20 feb 2014 22:00 #488802

  • Goza
  • Goza's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 51
Ad,

Ben ik blij dat jij zo´n mooi programma hebt en het voor mij wilde uitrekenen, anders had ik straks met een goede motor en een verkeerde schroef gezeten.
Het nadeel is dat ik moet wachten tot de boot op de kant gaat om de maten op te nemen. Het voordeel is dat ik rustig kan kijken waar te bestellen. Hier op de Azoren hebben we die zeker niet. Maar misschien op het vasteland.
En nee, een zwaardere motor wil ik zeker niet. Met deze ben ik al verplicht om de boot af en toe te gebruiken als speedboot :evil:


WADnWIND,

Goed te lezen dat ik niet de enige ben die gekozen heeft voor een Lombardini. Heb deze motoren hier al meerdere keren horen draaien. Weliswaar niet in een boot, maar ze komen hier vooral voor bij tractoren en stroomgeneratoren. De kenmerken: rustig, makkelijk te onderhouden, reserveonderdelen zijn goed verkrijgbaar en niet duur, zijn voor mij ook pluspunten om voor deze motor kiezen.

Johan
geen leven zonder water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl