Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: MB OM 636 , revisie? Speciaal voor Fer...

MB OM 636 , revisie? Speciaal voor Fer... 11 feb 2014 23:27 #485798

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Mijn MB OM 636 rookt nogal. Het motortje willen we weer in gebruik nemen, maar voorafgaand willen we deze wel weer goed hebben.
Hij loopt keurig, start wel aardig. (Compressie kan beter denk ik.)
Loopt gewoon op alle cilinders. Geen zwarte rook, enkel blauwe rook. Olieverbruik.

De motor komt uit een 180d Ponton. We zijn van plan hem later te mariniseren. Nu eerst in orde maken. Fris maken.


Is het daarvoor toe aan een totale overhaul? Of volstaat een kleine revisie van een aantal onderdelen als zuigerveren (en honen) , kop nalopen, klepseals etc..?

Nou ben ik zelf niet bepaald gek op dit gebied, heb al best vaak aan automotoren gewerkt. Maar me nooit zo bezig gehouden met revisie enzovoort.
Ik weet dat de 636ers bijna niet kapot te krijgen zijn. Maar slijten doen ze wel als ieder ander blok. >Deze rookt alleen, loopt dus keurig verder.<

Met name Fer, maar misschien ook anderen weten mij vast wel wat te vertellen hierover. Wat er aan te komen zit bij mijn motor.

Geen rocket science aub.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 12 feb 2014 00:35 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MB OM 636 , revisie? Speciaal voor Fer... 12 feb 2014 00:00 #485800

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Bij het mariniseren van een automotor komt het een en ander kijken, waar Fer ongetwijfeld zijn licht op kan laten schijnen. Een aspect waar ik in een ver verleden mee te maken heb gehad is de noodzakelijke verzwaring van het vliegwiel. In de motorkruiser van mijn ouders lag een Mercedes, een van de vele die als tweedehands automotor met vrachtwagens vol uit Duitsland werden geïmporteerd. Vaak werden die redelijk gemariniseerd, maar het waren beruchte vreters van demperplaten en keerkoppelingen. Dat probleem is terug te voeren op een te licht vliegwiel. Een mogelijke oplossing is het verzwaren van het vliegwiel met een massaring.
Iemand die het probleem goed heeft beschreven is Henk Bos, zie o.a. hier. Er circuleren meer bijdragen van hem over het onderwerp.
En Google eens op 'verzwaard vliegwiel mercedes'
Laatst bewerkt: 12 feb 2014 00:04 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MB OM 636 , revisie? Speciaal voor Fer... 12 feb 2014 00:37 #485803

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Het verhaal van Henk Bos ga ik in het latere stadium, wanneer ik de boel ga mariniseren, best wel wat aan hebben denk ik.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MB OM 636 , revisie? Speciaal voor Fer... 12 feb 2014 07:05 #485821

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Zorg ook voor een extra oliekoeler voor de motorolie. Door het inbouwen mist de motor de carter koeling. In oorsprong was de rijwind een extra koeling langs het plaatstalen carter.
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MB OM 636 , revisie? Speciaal voor Fer... 12 feb 2014 08:22 #485841

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
hey eindelijk eens een echte motor op het forum :laugh:

je doet er verstandig aan om idd eerst de motor in goede conditie te krijgen en dan pas een hoop geld in een marinistatie set te steken, die overs compleet te koop is bij Drinkwaard.

waar te beginnen !!

ik zou eerst kijken of de regulateur wel geschikt is, je heb namelijk voor een boot een all speed regulateur nodig en deze zit er waarschijnlijk niet op
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MB OM 636 , revisie? Speciaal voor Fer... 12 feb 2014 16:13 #485937

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Kan daar weinig over vinden.
Deze motor geef je gas mee door de inlaatklep te bewegen, er loopt een leiding van het inlaatspruitstuk naar de pomp. Vacuumsysteem dus.

Is dat wat er anders is bij een gemariniseerde? En tevens een regulateur aanwezig die werkt aan de hand van toerentalverschillen door inschakelen of vrij zetten?
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 12 feb 2014 16:14 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MB OM 636 , revisie? Speciaal voor Fer... 12 feb 2014 16:56 #485951

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Fly-Tour schreef :
Kan daar weinig over vinden.
Deze motor geef je gas mee door de inlaatklep te bewegen, er loopt een leiding van het inlaatspruitstuk naar de pomp. Vacuumsysteem dus.

Is dat wat er anders is bij een gemariniseerde? En tevens een regulateur aanwezig die werkt aan de hand van toerentalverschillen door inschakelen of vrij zetten?

Bij Scheeps/boot diesels regel je het toerental via de regulateur.
Die geeft door aan de brandstofpomp hoeveel brandstof de motor nodig heeft om het gevraagde toerental te handhaven.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MB OM 636 , revisie? Speciaal voor Fer... 12 feb 2014 17:17 #485960

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
de om636 die we jaren lang in een 8 meter motorvlet hadden gaf exact dezelfde symptomen. blauw roken icm olie verbruiken.

de olie druk van de motor op de meter in het dashboard was erg laag. haalde de 2 bar niet meer.

ook de compressie was laag. verder spetterde de olie er uit bij de olie vuldop.

bij die motor heb ik voor we hem verkochten de zuigerveren vervangen. daarna drukte hij de meter weer de hoek in naar de 7 bar en was het roken en olie verbruiken over. ook spetterde hij niet meer vanuit de olie vuldop.

ik heb de motor enkel even met de spin in de frees voorzien van een nieuw hoonbeeld maar echt uithonen om overmaat zuigers/veren te kunnen plaatsen was niet nodig.

kosten waren toen uit mijn hoofd rond de 70 euro voor de setjess zuigerveren voor alle zuigers en een euro of 60 voor de pakkingset met koppakking en voetpakking. is al wel een paar jaartjes geleden...
Laatst bewerkt: 12 feb 2014 17:27 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MB OM 636 , revisie? Speciaal voor Fer... 12 feb 2014 17:56 #485967

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
douwe schreef :
Fly-Tour schreef :
Kan daar weinig over vinden.
Deze motor geef je gas mee door de inlaatklep te bewegen, er loopt een leiding van het inlaatspruitstuk naar de pomp. Vacuumsysteem dus.

Is dat wat er anders is bij een gemariniseerde? En tevens een regulateur aanwezig die werkt aan de hand van toerentalverschillen door inschakelen of vrij zetten?

Bij Scheeps/boot diesels regel je het toerental via de regulateur.
Die geeft door aan de brandstofpomp hoeveel brandstof de motor nodig heeft om het gevraagde toerental te handhaven.

Zonder dat ding kan je dus niet varen?

Ik weet hoe een regulateur werkt, bij onze sleepbootmotor regelt de regulateur het toerental bij wanneer er in vooruit geschakeld wordt. Maar daar praat je over hele grote koppelingen en hele grote schroeven.

Ik bedoel dus of het noodzakelijk is bij de MB OM 636.

Het kan namelijk bepalend zijn voor mijn hele plan. Mochten dingen als regulateurs etc. erg dure ingrepen worden, dan zoek ik naar een kant en klaar alternatief.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 12 feb 2014 18:07 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MB OM 636 , revisie? Speciaal voor Fer... 12 feb 2014 18:33 #485974

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
toerental regelen op de om636 hoe zat dat ook al weer..

er loopt een buis vanaf de luchtinlaat naar de brandstofpomp.
in de brandstofpomp zit een membraan met een pennetje die in en uit gaat.

het toerental wordt dus lucht gestuurd door de verschildruk gemeten over een beweegbare klep in het inlaat spruitstuk...

die beweegbare klep is de inlaatklep die jij bedoelt. gewoon standaard zoals het hoort op die motor

en dat systeem werkt verder prima zo
ik zou er niks aan veranderen.
Laatst bewerkt: 12 feb 2014 18:35 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MB OM 636 , revisie? Speciaal voor Fer... 12 feb 2014 18:48 #485986

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Fly-Tour schreef :
Kan daar weinig over vinden.
Deze motor geef je gas mee door de inlaatklep te bewegen, er loopt een leiding van het inlaatspruitstuk naar de pomp. Vacuumsysteem dus.

Is dat wat er anders is bij een gemariniseerde? En tevens een regulateur aanwezig die werkt aan de hand van toerentalverschillen door inschakelen of vrij zetten?

vacuumstsyeem kom je ook op scheepsmotoren tegen en werk, er hoeft daar aan niest worden vervanger.

ik zelf had dit ook op me DAF en het enige is dat een vacuümregulateur moeilijk is af te stelen en de motor eindelijk altijd wel een klein beetje zaag/haalt.

ik zelf ben een enorme fan van oude meuk maar persoonlijk zou ik er niet meer aan beginne om een motor van 50 jaar nog in te bouwen maar dat is een persoonlijk mening :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MB OM 636 , revisie? Speciaal voor Fer... 12 feb 2014 18:49 #485987

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Heb je nu in de boot ook al een OM636 staan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MB OM 636 , revisie? Speciaal voor Fer... 12 feb 2014 18:58 #485992

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6731
Best wel een zware motor voor een Fly tour,
had ook een OM 636 in een stalen boot, prima motor en tevens erg handig voor verwarming d.w.z. ook na uitzetten nog 1.5 uur warme boot

Ombouwen heeft weinig zin.
Jaap
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MB OM 636 , revisie? Speciaal voor Fer... 12 feb 2014 22:23 #486064

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Jaap zijn welbekende grap. :laugh:


Marinisatie in de zin van : uitlaatspruitstuk, keerkoppeling ipv. van bak, demperplaat toestand etcetera. Geen rocket sience. Daar kom ik wel uit.
Ik zit meer met de inhoudelijk technische zaken van de motor zelf.
Ik wil het zelf doen, aangezien we een complete werkplaats hebben waar dat prima kan.

Tja, motortje is wel 50 jaar oud, maar na wat revisie weer een prima blok, dus ja... Weggooien dan? Nee toch? Hij staat nu nutteloos te zijn in de zeecontainer..


Ik ga geen dikke/dure Volvo Penta of Yanmar kopen van 5k terwijl ik nog een leuk torrettje heb staan. Het is zo'n fijn en simpel motortje. Ik heb altijd al van heel simpel en betrouwbaar gehouden, en zuinig/ niet duur.



Dus: zuigerveren vernieuwen, lichtjes honen, kleppen/cilinderkop nakijken, lagers nalopen/vervangen? Zo'n beetje in die richting?
Als de motor er maar weer lekker een tijd tegenaan kan.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 12 feb 2014 22:27 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MB OM 636 , revisie? Speciaal voor Fer... 12 feb 2014 22:31 #486065

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Fer schreef :
Fly-Tour schreef :

ik zelf had dit ook op me DAF en het enige is dat een vacuümregulateur moeilijk is af te stelen en de motor eindelijk altijd wel een klein beetje zaag/haalt.

:)

Fer, denk jij dat een regulateur een hot item is? B) :P
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 12 feb 2014 22:32 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MB OM 636 , revisie? Speciaal voor Fer... 12 feb 2014 23:08 #486071

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Nee dat niet maar het is een apart ding.

Ik zou de motor in een opstelling even laten.open en ome kijken of hij mooie loopt en ja je meteen een compressie en lekt test doen


Lagereschalen zijn duur en lastig te krijgen , meten is weten en als het niet echt nodig is lekker zo laten.

Ik zou het nog simpeler houden en oliedruk meten en als deze goed is mag je aannemen dat je lager ook wel goed zijn. De motor zal toch geen honderden uren draaien in je boot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MB OM 636 , revisie? Speciaal voor Fer... 12 feb 2014 23:12 #486073

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Mooi lopen doet hij.
Starten : ook wel aardig.
Compressie zal ik binnenkort eens meten.

Maar het roken is wel aan de orde!
Er is dus olie die meekomt, ergens. Zuigers, of cilinderkop.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MB OM 636 , revisie? Speciaal voor Fer... 12 feb 2014 23:19 #486074

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Waarschijnlijk beide, met een lek test kan je horen waar de meeste compressie verloren gaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MB OM 636 , revisie? Speciaal voor Fer... 12 feb 2014 23:29 #486075

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
De kleppengeleiders zullen wel te ruim zijn waardoor olie naar de verbranding kamer komt , helaas had deze motor nog geen kleppenseals
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MB OM 636 , revisie? Speciaal voor Fer... 13 feb 2014 05:41 #486090

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
Als die nog te reviseren valt houd ik ook liever van oude motoren dan al dat nieuwe spul.

Vroeger was alles nog degelijk en bedoeld om lang mee te gaan tegenwoordig wordt het zo gemaakt om onderdelen te verkopen :evil:
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MB OM 636 , revisie? Speciaal voor Fer... 13 feb 2014 08:00 #486125

Geweldige motor, alleen wel veel lawaai.

Met een snelgloei setje al heel veel prettiger om te starten, zeker als je voor de wind op een brug afgaat. Je vervangt dan de gloei "haarspelden" door gloei "lippenstiftjes" en een voorschakelkastje. Starten in 2 sec ipv 2 minuten. koste destijds 100 euro of zo iets. Aanrader voor gebruik in een zeilboot.

Beetje opletten met het aparte smeerolie cartertje van de brandstofinjectiepomp. Dit zit niet in de kringloop van de motor. Als er diesel langs de plunjers lekt dan drukt dat de olie er via de overloop uit waardoor de smering minder wordt. Dit moet je met de hand bijvullen en regelmatig doen. Ik had daarvoor een slangetje op de overloop naar een flesje. Kon je controleren en ook bleef de bilge schoon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MB OM 636 , revisie? Speciaal voor Fer... 13 feb 2014 08:05 #486129

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
De pomp heet idd een apart carter dot weten veel eigenaren niet en toch blijven de motoren mooi lopen, sta soms versteld dat pomp soms jaren niet word gesmeerd en dit nauwelijks invloed heeft op de werkkring.

Standaard word er gewoon motorolie in gegooid maar moge de motor/pomp niet lekker reageren word er ook wel en HD olie gebruikt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MB OM 636 , revisie? Speciaal voor Fer... 14 feb 2014 08:57 #486433

  • alphons
  • alphons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Beste Karel / Fly tour /
Betreft de OM 636 van Daimler Benz.
Ik behoor zelf tot de groep oldtimers die nog in een MB 200 D hebben gereden waarin de OM 636 een tijdlang was gemonteerd.
Oud collega s hebben nog in de 180 D ponton gereden en maakten met deze motoren ca 900.000,00 km zonder noemenswaardige problemen. Bij 600.000km
volgde alleen een motorrevisie. De wagen reed dan weer 300.000 tot 400.000 km alvorens te worden ingeruild.
Afstanden jaarlijks tussen 120.000 en 150.000 km. waren heel normaal
Onderhoud vond plaats in de eigen garage van het bedrijf.
Dus over de kwaliteit van deze motoren behoeven we het niet te hebben.
Wat ik wel een minpunt heb gevonden destijds was de beperkte trekkracht van deze motor maar ik neem aan dat je de motor in je zeilboot wilt bouwen en niet in een sleepboot wilt gebruiken ;)
Wel zou ik nagaan of deze motor past in je boot want deze OM 636 is niet klein van afmetingen.
Als je de motor, die je nu hebt staan, wilt gaan reviseren zou het verstandig zijn eventueel met behulp van een expert na te gaan in hoeverre moet worden gereviseerd. Ook de brandstofpomp daarbij niet vergeten.
Als het gehele revisie programma moet worden doorlopen kon het wel eens zijn dat een moderne kant/klaarmotor minder duur is dan een complete revisie van de OM 636.
Nadere informatie is ook te vinden bij de oldtimer verenigingen van
Merceds Benz zie o.a. bij Google, uw vriend en helper ;)
Veel succes en laat ons weten hoe de keuze uitvalt en om welke redenen je de keuze maakt en eventuele foto s zijn uiteraard zeer welkom als het zover is.
Vr. Groet.
Alphons
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MB OM 636 , revisie? Speciaal voor Fer... 17 feb 2014 12:38 #487298

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Dat is duidelijke taal.

Die 636 past wel in mijn zeilboot, de motorruimte is best groot.

Het gewicht? Een 200 kg... We liggen toch te hoog nu zonder motor en het is sowieso al geen snelzeilende boot.

Een moderne kant en klaar motor zal niet gauw goedkoper zijn, de tweedehandsprijzen daarvan liggen over het algemeen goed hoog. Je moet zo'n goed tweedehandsje maar net tegen zien te komen voor weinig.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MB OM 636 , revisie? Speciaal voor Fer... 16 mrt 2014 12:27 #496116

  • om636
  • om636's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
om636 vrienden, ik heb alle boeken onderdelen en 50 jaar ervaring met deze motor. Verder heb ik vrijwel alle onderdelen nieuw en gebruikt voor de om636.Ook voor revisie dus

Uitlaat systeem of koelproblemen......... gewoon ff bellen

Ik heb zelfs hele nieuwe motor staan.Zie marktplaats

Alles wat ik weet deel ik graag met een ieder via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Of ik zelf zo,n motor in de boot hebt.......al 20 jaar dezelfde

vragen kan ook op 0650286633 alle advies is gratis

groet Hans met om636 als hobby
Laatst bewerkt: 16 mrt 2014 12:33 door om636. Reden: geen groet gezet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.215 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl