Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Speling op zuigerarm

Speling op zuigerarm 11 feb 2014 07:16 #485587

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
Hoi,

Wie kan mij vertellen of onderstaande mag? Zie het filmpje.

Speling Zuigerarm
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Laatst bewerkt: 11 feb 2014 07:17 door jessejohn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Speling op zuigerarm 11 feb 2014 07:51 #485596

  • metar
  • metar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 228
Je moet even opletten of zuigerarm (drijfstang) niet heen en weer meeschuift op de krukas. Als hij dat niet doet is er te veel speling op het krukaslager. :(
Je kunt de wind niet veranderen maar wel de stand van de zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Speling op zuigerarm 11 feb 2014 08:27 #485604

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Niets mis mee,

dit heeft een drijfstang altijd en naarmate de lagers meer slijten zal het erge worden., ook dan is het niet erg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Speling op zuigerarm 11 feb 2014 09:24 #485612

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Axiale speling, dus in de richting van de as, mag een drijfstang best hebben.

Radiale speling, dus in de werkrichting, niet. Maar: de speling die daar toelaatbaar is, is op deze manier niet te voelen. Die zit in het bereik van enkele 100ste mm's. Dat is alleen op een meetbank goed te meten, of met plastic gauges.

Ik ga er van uit dat er niks aan de hand is: echt te veel speling op die plek, maakt een geweldig kabaal bij een lopende motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Speling op zuigerarm 11 feb 2014 10:49 #485628

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Dit soort lagers is de meest eenvoudige uitvoering van lagers. Eigenlijk zijn het schalen zonder beweegbare delen zoals de kooi of rolling element zoals een kogel rol of naald. Dat maakt het tevens minder gevoelig voor enige slijtage.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Speling op zuigerarm 11 feb 2014 12:48 #485649

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
Ok maar wat is jullie advies bij deze?

Zo laten of toch nieuwe lagerschaaltjes zoeken en monteren?

De cilinder, kop, zuigerveren en een nieuwe pakking op maat wordt al geregeld. Ik doe het liever goed dus niet dat ik over een tijdje weer alles los moet trekken.

Als het absoluut geen kwaad kan dan houd ik het zo, zijn er twijfels over dan heb ik toch liever nieuwe lagerschaaltjes. Zullen wel niet de hele wereld kosten.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Speling op zuigerarm 11 feb 2014 13:42 #485660

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
In theorie moet een big end glijlager vervangen worden als de zuigerveren of zuiger of alletwee vervangen word omdat er een andere drukopbouw is en het lager dan anders zal inlopen.
In praktijk word dat veel minder gedaan omdat er maar weinig problemen mee zijn je zou ze los kunnen halen en kijken of er geen loopsporen inzitten en bij twijvel vervangen.
Wel weer met het juiste moment vastzetten.
Laatst bewerkt: 11 feb 2014 13:43 door snoopy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Speling op zuigerarm 11 feb 2014 13:48 #485662

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Zoveel techneuten zoveel meningen.

Ik zou de big end lagers alleen loshalen om te vervangen. Zo duur zijn ze niet, en als je toch de moeite neemt om ze los te halen... etc.

Dan zijn het vrij dunne schalen die in de drijfstang en kap passen. Daar zitten ze onder lichte voorspanning in. Als je ze loshaalt, is er ook een risico dat je ze niet precies op dezelfde plek terugkrijgt. Van mijn ouwe heer heb ik geleerd om ze niet terug te zetten.

Als je er makkelijk bij kunt, zou ik het even doen. Anders fijn laten zitten. Dit is meestal niet de component die echt versleten is. Dit is echt een robuuste constructie die heel wat kan hebben.

Overigens: dat er veel verschillende meningen over zijn, ook onder goede techies, betekent ook meteen dat het niet vreselijk veel uitmaakt. Over de essentiele dingen zijn ze het wel eens. Die gaan gewoon fout als je t verkeerd doet.
Laatst bewerkt: 11 feb 2014 13:50 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Speling op zuigerarm 11 feb 2014 14:36 #485674

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
Ik kan er makkelijk bij. Blok ligt los.
Waar ik mee zit is om de juiste dikte van de schalen te zoeken.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Speling op zuigerarm 12 feb 2014 08:50 #485845

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
snoopy schreef :
In theorie moet een big end glijlager vervangen worden als de zuigerveren of zuiger of alletwee vervangen word omdat er een andere drukopbouw is en het lager dan anders zal inlopen.
In praktijk word dat veel minder gedaan omdat er maar weinig problemen mee zijn je zou ze los kunnen halen en kijken of er geen loopsporen inzitten en bij twijvel vervangen.
Wel weer met het juiste moment vastzetten.
Vreemd verhaal over andere drukopbouw :huh:
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Speling op zuigerarm 12 feb 2014 10:11 #485860

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
Douwe,zo geleerd op de mts motorvoertuigen in enschede,moet ik mijn schoolgeld terugvragen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Speling op zuigerarm 12 feb 2014 10:44 #485869

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
Nou ik heb in ieder geval voor de zekerheid nieuwe lager schaaltjes besteld, kosten ook niet de hele wereld en ik kan er nu nog netjes bij.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Speling op zuigerarm 12 feb 2014 11:02 #485870

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Da's altijd een goed plan!

Maar serieus: Wat kan er veranderen?

Het enige wat invloed kan hebben is een andere hoek van de zuigerpen tov de krukas. Die kan veroorzaakt worden door een verschil tussen de zuigers, en een scheefstand van de cilinder.

De zuigers staan onder dergelijk krappe toleranties, dat ik me daar niet zoveel bij kan voorstellen.

Scheefstand kan veroorzaakt worden door het niet netjes verwijderen van pakkingmateriaal voor hermontage. Dat kan nog wel gebeuren. Maar dat heeft niks met nieuwe zuigers te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Speling op zuigerarm 12 feb 2014 11:15 #485875

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
het is al ff geleden hoor die mts maar daar leerde je dat je altijd de lagerschalen van de drijfstang moest vervangen als je zuigerveren,zuiger verving omdat (als ik het goed onthouden heb) het pv diagram veranderde en daarmee de vlaktedruk icm met het aantal graden krukasverdraaiing.
Maar het is al 20 jaar geleden het is me bijgebleven omdat ik na mijn opleiding wel vaker zuigers,veren etc gewisseld heb en eigenlijk maar weinig lagerschalen terwijl we dat wel "geleerd" kregen.
Maar ik kan ernaast zitten hoor die leraar had wel vaker vreemde uitspraken en ik vind het intresant maar onderbouw dat dan wel anders komt dat wat minder over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Speling op zuigerarm 12 feb 2014 13:36 #485910

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Hoi Snoopy,

De redenen om de lagerschalen te vervangen kunnen zijn:

1: Ze zijn versleten. De speling is te groot. Daardoor valt de oliedruk in het lager (deels) weg, en ontstaat er contact met de krukas.
2: De richting van de kracht verandert. Daardoor moeten ze opnieuw inlopen en daarna zijn ze versleten. Zie 1.

De grootte van de kracht doet niks af aan de kwaliteit van de lagering. Die was nieuw goed, en moet dat daarna nog steeds zijn.

Het zou ook wat zijn. Een cilinder eraf tillen is nog wel eens gebeurd meestal, maar om bij de bigendlagers te komen moet er vaak heel veel uit elkaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Speling op zuigerarm 12 feb 2014 14:09 #485920

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
Vooropgesteld,ik vind het ook erg overdreven om big end lagers bij elke reparatie te vervangen en zou dus nooit bij elke zuiger of zuigerveren wissel de lagers vervangen maar ze slijten wel (in)
Bij overbelasting of dat nu door een te zware belasting bij lag toerental of een te hoog onbelast toerental zal er meer slijtage plaatsvinden aan resp. de bovenkant of de onderkant van het glijlager daarin zit ook een grens waarna ze vervangen moeten worden.
Die leraar gaf er een grafiekje bij ik kan het helaas niet meer vinden maar de druk in een cilinder verschilt nogal bij elk toerental maar ook de druk op het glijlager wisselt en dus ook de slijtage en het punt waarop de meeste slijtage is oftwel waar de grootste druk is.(en dat punt schijnt dus niet hetzelfde te blijven bij een andere druk op de zuiger en die verandert als je de zuigerveren wisselt))
De oliefilm tussen de kruktap en glijlager is niet 100% anders zou dat lager nooit slijten.
Zelf vond ik ook altijd wat vergezocht maar dat ook glijlagers in moeten lopen heb ik later wel meegemaakt met een klant die meende dat zijn nieuwe gsxr750 er wel tegen moest kunnen om gelijk na aankoop op de duitse autoweg langdurig volgas te rijden,toen het 2de blok in poeier liep is de garantie vervallen.(lagerschade)
De 2de reden die jij op geeft is eigenlijk wat ik(of eigenlijk die leraar zei) alleen bedoel ik dan de kracht rechtstreeks op de krukas die verandert en jij waarschijnlijk zoals je eerder zei een scheve belasting.
Je zei eerder al,in techniek zijn er veel verschillende meningen en dat blijkt en bij het laatste motorblok waarbij ik de zuigerveren heb vervangen heb ikook de schaaltjes gewoon laten zitten overigens moesten daar de drijfstangen wel los om erbij te komen.(bij de zuiger dan he en de glijlagers zagen er perfect uit).
Bij de meeste auto en scheepsmotoren hoeft alleen de carterpan eraf om erbij te komen dat is niet veel werk.
Laatst bewerkt: 12 feb 2014 14:10 door snoopy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Speling op zuigerarm 12 feb 2014 14:38 #485923

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Ieder lager moet inlopen, zo simpel is dat.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl