Nu ik aan het nadenken ben over de motor van de grote boot is lijkt het me handig om ook na te denken over het brandstof-systeem.
In de tekening staan 3 brandstoftanks met een totale inhoud van 598 liter, waaronder een dagtank van 64 liter. De bak- en stuurboordtank (223 resp. 301 liter) zitten op gelijke hoogte als de motor en de dagtank zit boven de motor.
Ik stel me het praktische gebruik als volgt voor: de motor wordt (altijd) gevoed vanuit de dagtank. De dagtank wordt gevuld vanuit de andere tanks.
Het tanken zou naar mijn idee op twee punten moeten, direct de dagtank vullen en de stuurboordtank. Mogelijk is het ook om het met een enkel vulpunt te doen en vandaar zowel naar de dagtank als naar de stuurboordtank te gaan.
Om Murphy minder kans te geven zou ik alleen aan stuurboord brandstof willen tanken en aan bakboord uitsluitend drinkwater.
Om de dagtank en de bakboord tank te kunnen vullen is er een verbinding tussen de tanks nodig (manifold, sorry geen NL-woord voorhanden). Ik kan me dan voorstellen dat er in de SB-tank een pomp komt die druk zet op dat manifold. Door dan een klep/afsluiter open te zetten wordt de brandstof dan naar de dagtank danwel de BB tank gepompt. Hetzelfde geldt dan voor de BB Tank een pomp om naar het manifold te pompen en een afsluiter om de brandstof te ontvangen.
De dagtank heeft (ook) een aanzuigpomp om brandstof uit het manifold te zuigen. Dat manifold bevindt zich onder de hoofdtanks en zou in geval van storing van beide pompen door de zwaartekracht gevuld kunnen worden.
Ik realiseer me dat dit niet de briljante eenvoud is van mijn huidige bootje, 1 tank in de kiel en motor zuigt het er uit..
Wat nog niet in dit schema staat is mogelijk brandstofgebruik door andere apparaten, zoals mogelijk een kachel of generator (als die er komt). Die zouden dan wat mij betreft uit de stuurboordtank gevoed kunnen worden, of misschien beter vanuit het manifold..
In eerste instantie zal er -als het zover is- voornamelijk in en om Nederland mee gevaren worden en lijkt me het vullen van de grote tanks (nog) niet zinvol, tenzij er een stop op een rondje Helgoland is, want de diesel is wel érg goedkoop daar..
Wat vinden jullie van dit ontwerp en hoe zou dit ontwerp verbeterd kunnen worden?
Bijlage Fuelschema.png niet gevonden