Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Opzet brandstofsysteem

Opzet brandstofsysteem 10 feb 2014 18:48 #485459

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Nu ik aan het nadenken ben over de motor van de grote boot is lijkt het me handig om ook na te denken over het brandstof-systeem.

In de tekening staan 3 brandstoftanks met een totale inhoud van 598 liter, waaronder een dagtank van 64 liter. De bak- en stuurboordtank (223 resp. 301 liter) zitten op gelijke hoogte als de motor en de dagtank zit boven de motor.

Ik stel me het praktische gebruik als volgt voor: de motor wordt (altijd) gevoed vanuit de dagtank. De dagtank wordt gevuld vanuit de andere tanks.

Het tanken zou naar mijn idee op twee punten moeten, direct de dagtank vullen en de stuurboordtank. Mogelijk is het ook om het met een enkel vulpunt te doen en vandaar zowel naar de dagtank als naar de stuurboordtank te gaan.

Om Murphy minder kans te geven zou ik alleen aan stuurboord brandstof willen tanken en aan bakboord uitsluitend drinkwater.

Om de dagtank en de bakboord tank te kunnen vullen is er een verbinding tussen de tanks nodig (manifold, sorry geen NL-woord voorhanden). Ik kan me dan voorstellen dat er in de SB-tank een pomp komt die druk zet op dat manifold. Door dan een klep/afsluiter open te zetten wordt de brandstof dan naar de dagtank danwel de BB tank gepompt. Hetzelfde geldt dan voor de BB Tank een pomp om naar het manifold te pompen en een afsluiter om de brandstof te ontvangen.

De dagtank heeft (ook) een aanzuigpomp om brandstof uit het manifold te zuigen. Dat manifold bevindt zich onder de hoofdtanks en zou in geval van storing van beide pompen door de zwaartekracht gevuld kunnen worden.

Ik realiseer me dat dit niet de briljante eenvoud is van mijn huidige bootje, 1 tank in de kiel en motor zuigt het er uit..

Wat nog niet in dit schema staat is mogelijk brandstofgebruik door andere apparaten, zoals mogelijk een kachel of generator (als die er komt). Die zouden dan wat mij betreft uit de stuurboordtank gevoed kunnen worden, of misschien beter vanuit het manifold..

In eerste instantie zal er -als het zover is- voornamelijk in en om Nederland mee gevaren worden en lijkt me het vullen van de grote tanks (nog) niet zinvol, tenzij er een stop op een rondje Helgoland is, want de diesel is wel érg goedkoop daar..

Wat vinden jullie van dit ontwerp en hoe zou dit ontwerp verbeterd kunnen worden?

Bijlage Fuelschema.png niet gevonden

Laatst bewerkt: 10 feb 2014 18:51 door stadjer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opzet brandstofsysteem 10 feb 2014 18:59 #485467

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Maak je het niet nodeloos ingewikkeld? Sb en bb tank verbinden met een leiding, eventueel met kraan ertussen, wet van de communicerende vaten doet de rest. Van 1 vd tanks een leiding ( van bovenuit tot een paar cm boven de bodem ivm vuil) met een handpomp naar je dagtank. Klaar, geen stroom nodig, werkt altijd.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opzet brandstofsysteem 10 feb 2014 19:01 #485469

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Mee eens, het KISS principe volgen dus.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opzet brandstofsysteem 10 feb 2014 19:11 #485471

  • metar
  • metar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 228
Denk er wel aan dat de afsluiter tussen de tanks dicht staat tijdens het zeilen. Als het schip helling maakt zal de ene tank ook overhevelen naar de andere waardoor deze over kan lopen ;)
Je kunt de wind niet veranderen maar wel de stand van de zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opzet brandstofsysteem 10 feb 2014 19:20 #485481

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
ik zou ze onderling niet zomaar verbinden als je ver weg gaat.
stel je tankt er in verweggistan er een vol. blijkt het achteraf niet zo frisse diesel te zijn. hou je in elk geval de andere tank nog schoon.
(zelfde principe als voor grote watertanks)
als je dan toch wil koppelen, een kraan er tussen.

en dit snap ik niet;
"Om Murphy minder kans te geven zou ik alleen aan stuurboord brandstof willen tanken en aan bakboord uitsluitend drinkwater."

edit; nog even gelezen; ik denk dat je de vuldoppen SB/BB water<>diesel gescheiden wilt houden. Dacht even aan de SB/BB diesel tank...
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Laatst bewerkt: 10 feb 2014 19:22 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opzet brandstofsysteem 10 feb 2014 19:34 #485493

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Haal het woord 'eventueel' maar weg uit mijn post, kraan moet er inderdaad tussen.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opzet brandstofsysteem 10 feb 2014 19:39 #485495

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Als je die beluchter hoog genoeg maakt met eventueel een terugslagklep ertussen, kan er toch geen diesel uitkomen?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opzet brandstofsysteem 10 feb 2014 19:42 #485496

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Dus als ik bovenstaande lees en dan terugkijk naar mijn schema zit ik wel op de goede weg maar mogelijk wat ingewikkelder dan nodig is..

Tanks gescheiden houden kan inderdaad door afsluiters te gebruiken. Op die manier is dan ook onfrisse diesel opgesloten te houden, hoe kom je dan weer van die diesel af? Overboord pompen op zeeniveau is niet oké en de 2 km hoogte om het helemaal te laten verstuiven zit er ook niet in...

Inderdaad vuldop water aan bakboord (daar zitten ook de grootste watertanks) en de brandstof aan stuurboord.

Hoe zou ik eea aan moeten passen om de 'vuile' diesel apart te houden? Stel ik tank 250 liter en de nieuwe brandstof gaat in de stuurboord tank. Met die diesel zou ik dan de dagtank deels kunnen vullen wanneer die leeg is, dan blijkt het bagger te zijn. Als ik dan slim was had ik niet de hele tank gevuld maar er maar een paar liter ingedaan. Dan heb ik mogelijk nog een volle bakboordtank over waarmee ik de dagtank kan vullen..
Laatst bewerkt: 10 feb 2014 19:43 door stadjer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opzet brandstofsysteem 10 feb 2014 19:48 #485497

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
In de verbinding tussen de 2 tanks aan iedere kant een afsluitkraan. Daar tussenin een aftapkraan, zodat je iedere tank apart kunt aftappen vwb water/vuil.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Laatst bewerkt: 10 feb 2014 19:48 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opzet brandstofsysteem 10 feb 2014 19:50 #485498

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Ik denk dat dit ind. ingewikkelder is dan nodig, heb je nog last van de ijle lucht ? of ga je er ipv een zeil vleugels aanmaken, dan snap ik het wel ;-)

overigens: 600 liter diesel die allen hoger dan de motor geplaatst zijn, dat is toch wel een hoop gewicht op een relatief lichte boot

Waarom plaats je de tanks niet lager ?
Laatst bewerkt: 10 feb 2014 19:51 door Toxiq.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opzet brandstofsysteem 10 feb 2014 20:33 #485518

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
dit heb ik gelezen; "De bak- en stuurboordtank (223 resp. 301 liter) zitten op gelijke hoogte als de motor en de dagtank zit boven de motor."

of ze lager kunnen zegt het verhaal niet
wel dat ze (de grote tanks) niet boven de motor zitten
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opzet brandstofsysteem 10 feb 2014 20:39 #485520

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Was juist zo blij met die dikke lucht.. Mis trouwens wel de boatshow hier, die begint donderdag :-(

Alleen de dagtank zit hoger dan de motor, de rest op gelijke hoogte en dat is zo goed als onderin..

Ik weet ook niet of ik het nodeloos ingewikkeld maak. Ingewikkeld wel, maar nodeloos... Ingewikkeld is trouwens ook relatief...


Bijlage ScreenShot2014-02-10at22.37.16.png niet gevonden




Ik kijk er niet naar uit om om de zoveel tijd met de hand brandstof rond te moeten pompen om de tanks in balans te houden, of overal luiken en deurtjes open te trekken om kranen open en dicht te zetten. Dus zoek ik wel enige luxe wat dat betreft, een enigszins automatiseerbaar systeem met een manual fallback. Het moet voor de mrs. ook leuk blijven en die is wat minder technisch onderlegd..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opzet brandstofsysteem 11 feb 2014 19:57 #485758

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
stadjer schreef :
Nu ik aan het nadenken ben over de motor van de grote boot is lijkt het me handig om ook na te denken over het brandstof-systeem.

In de tekening staan 3 brandstoftanks met een totale inhoud van 598 liter, waaronder een dagtank van 64 liter. De bak- en stuurboordtank (223 resp. 301 liter) zitten op gelijke hoogte als de motor en de dagtank zit boven de motor.

Ik stel me het praktische gebruik als volgt voor: de motor wordt (altijd) gevoed vanuit de dagtank. De dagtank wordt gevuld vanuit de andere tanks.

Het tanken zou naar mijn idee op twee punten moeten, direct de dagtank vullen en de stuurboordtank. Mogelijk is het ook om het met een enkel vulpunt te doen en vandaar zowel naar de dagtank als naar de stuurboordtank te gaan.

Om Murphy minder kans te geven zou ik alleen aan stuurboord brandstof willen tanken en aan bakboord uitsluitend drinkwater.

Om de dagtank en de bakboord tank te kunnen vullen is er een verbinding tussen de tanks nodig (manifold, sorry geen NL-woord voorhanden). Ik kan me dan voorstellen dat er in de SB-tank een pomp komt die druk zet op dat manifold. Door dan een klep/afsluiter open te zetten wordt de brandstof dan naar de dagtank danwel de BB tank gepompt. Hetzelfde geldt dan voor de BB Tank een pomp om naar het manifold te pompen en een afsluiter om de brandstof te ontvangen.

De dagtank heeft (ook) een aanzuigpomp om brandstof uit het manifold te zuigen. Dat manifold bevindt zich onder de hoofdtanks en zou in geval van storing van beide pompen door de zwaartekracht gevuld kunnen worden.

Ik realiseer me dat dit niet de briljante eenvoud is van mijn huidige bootje, 1 tank in de kiel en motor zuigt het er uit..

Wat nog niet in dit schema staat is mogelijk brandstofgebruik door andere apparaten, zoals mogelijk een kachel of generator (als die er komt). Die zouden dan wat mij betreft uit de stuurboordtank gevoed kunnen worden, of misschien beter vanuit het manifold..

In eerste instantie zal er -als het zover is- voornamelijk in en om Nederland mee gevaren worden en lijkt me het vullen van de grote tanks (nog) niet zinvol, tenzij er een stop op een rondje Helgoland is, want de diesel is wel érg goedkoop daar..

Wat vinden jullie van dit ontwerp en hoe zou dit ontwerp verbeterd kunnen worden?

Bijlage Fuelschema.png niet gevonden


Zuigafsluiter op grote tanks.
Een pomp installeren waarmee je op alle tanks kunt pompen. De z.g. "Trimpomp"
Groffilter/waterafscheider voor "trimpomp"
Mogelijkheid om rond te pompen over grote tanks om via groffilter water en verontreinigingen uit de tanks te kunnen halen.
Dagtank vullen en zodra vol, laten overlopen in de tank waaruit gepompt wordt.Dus een overflow te maken op de dagtank naar de grote tanken.Dan kun je rond blijven pompen zonder bang te zijn dat je de olie via de ontluchting van de dagtank aan dek pompt
Centrale ontluchting via een van de grote tanks.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 11 feb 2014 21:31 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opzet brandstofsysteem 12 feb 2014 05:21 #485809

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Bedankt, ga ik uitzoeken :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl