Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Verstuiver Bukh DV10 verwijderen

Verstuiver Bukh DV10 verwijderen 06 feb 2014 17:55 #484186

Heeft iemand ervaring met het verwijderen van een verstuiver uit een bukh dv10. Bij een warme motor komt er diesel uit de uitlaat. Gelukkig niet al te veel maar als je stilligt ligt er toch wel een dunne film diesel op het water. Kleppen zijn recent gesteld. Er is mij verteld dat dit dan waarschijnlijk aan de verstuiver ligt. Maar voordat ik het ding kan laten testen moet het er eerst uit. Is dat lastig, heb ik speciaal gereedschap nodig, andere zaken waar ik aan moet denken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstuiver Bukh DV10 verwijderen 06 feb 2014 18:02 #484193

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Niet lastig en je heb wel om hem weer terug te plaatsen een momentsleutel nodig.

je heb een indirect ingespoten motor en dan moet je de brandplaat ook vervangen dit is meestal een koperen ring.


als je nog vragen heb hoor ik het wel
Laatst bewerkt: 06 feb 2014 19:20 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstuiver Bukh DV10 verwijderen 06 feb 2014 18:23 #484205

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
en als je moeite heb om die te vinden,
de motensleutel van Fer is hetzelfde als een momentsleutel ;)
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstuiver Bukh DV10 verwijderen 06 feb 2014 19:00 #484217

Nog twee vraagjes:
- op welk moment moet ik de sleutel instellen?
- waar is zo'n brandplaat verkrijgbaar? moet ik daarvoor bij een Bukh dealer zijn of zijn die bij een willekeurige motorenwinkel te verkrijgen?

Maar misschien nog belangrijker voordat ik de boel uit elkaar haal:
Kan het inderdaad aan de verstuiver liggen dat er diesel uit de uitlaat komt??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstuiver Bukh DV10 verwijderen 06 feb 2014 19:10 #484223

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Bij de dealer kan je ze kopen en dan weet je zeker dat je de juiste hebt, kost niet veel.

weet het moment niet uit me hooft maar is 7a8 kgm

een slecht verkende verstuiver kan voor diesel op het water zorgen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstuiver Bukh DV10 verwijderen 06 feb 2014 19:23 #484231

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Hier onder even een plaatje hoe het allemaal in elkaar zit.





In de handleiding van je motor zal ook het een en ander zijn beschreven, moge je die niet hebben ga dan even naar me site
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstuiver Bukh DV10 verwijderen 07 feb 2014 06:28 #484316

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12167
Fer schreef :
7a8 kgm
Bij de meeste momentsleutels staat de eenheid Nm er op. In bovengenoemd voorbeeld moet je dan 70 à 80 Nm instellen. 1 kgf = 10 N
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstuiver Bukh DV10 verwijderen 07 feb 2014 07:21 #484334

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Veel momentsleutels hebben ook de kg/m naast de Nm aanduiding. En mocht je toch moeten omrekenen, er zijn convert sites genoeg. Hoef je maar in te tikken en je ziet het resultaat.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstuiver Bukh DV10 verwijderen 07 feb 2014 08:22 #484358

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Peerd Parmant schreef :
Heeft iemand ervaring met het verwijderen van een verstuiver uit een bukh dv10. Bij een warme motor komt er diesel uit de uitlaat. Gelukkig niet al te veel maar als je stilligt ligt er toch wel een dunne film diesel op het water. Kleppen zijn recent gesteld. Er is mij verteld dat dit dan waarschijnlijk aan de verstuiver ligt. Maar voordat ik het ding kan laten testen moet het er eerst uit. Is dat lastig, heb ik speciaal gereedschap nodig, andere zaken waar ik aan moet denken?

Misschien een domme vraag maar heb je al een lektest of een compressietest uitgevoerd? Als je klepzittingen niet meer afdichten heb je ook diesel op het water liggen, althans dat was bij mij het geval. Bij een lektest komen alle problemen aan het licht en bij de compressietest weet je nog niet alles maar vaak geeft dit al voldoende inzicht wat er aan de hand is B) B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstuiver Bukh DV10 verwijderen 07 feb 2014 08:37 #484368

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12167
Proost schreef :
Veel momentsleutels hebben ook de kg/m naast de Nm aanduiding. En mocht je toch moeten omrekenen, er zijn convert sites genoeg. Hoef je maar in te tikken en je ziet het resultaat.
Nou.. de meeste momentsleutels die ik ken hebben geen kgf.m (kilogramforce-meter; kg/m klopt sowieso niet) naast de Nm, maar lb.ft, oftewel de pound-foot als tweede eenheid.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstuiver Bukh DV10 verwijderen 07 feb 2014 08:50 #484372

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstuiver Bukh DV10 verwijderen 07 feb 2014 08:55 #484379

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12167
Zoals ik eerder al schreef: 1 kgf = 10 N, dus de kgf.m waarde gewoon met 10 vermenigvuldigen om Nm te krijgen. Dat is nauwkeurig genoeg voor dit doel. Maar ik ken geen recente momentsleutels waar nog kgf.m op staat.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 07 feb 2014 09:19 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstuiver Bukh DV10 verwijderen 07 feb 2014 09:08 #484384

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
in de oudere documentatie staat wel kgm dus makkelijk om te weten hoeveel n dat dan is.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstuiver Bukh DV10 verwijderen 16 feb 2014 13:54 #486963

Met welke moer moet ik de verstuiver er uitdraaien. Ben net even wezen kijken maar ik denk eigenlijk aan de moer waar nummer 26 bij staat (in het berichtje van Fer)
Laatst bewerkt: 16 feb 2014 13:55 door Peerd Parmant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstuiver Bukh DV10 verwijderen 16 feb 2014 16:10 #486998

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Peerd Parmant schreef :
Met welke moer moet ik de verstuiver er uitdraaien. Ben net even wezen kijken maar ik denk eigenlijk aan de moer waar nummer 26 bij staat (in het berichtje van Fer)

Klopt! Die moer is het verstuiverhuis die je uit de voorkamer schroeft.
Maar is de diesel die jij op het water ziet drijven niet gewoon een vettige aanslag ui de uitlaat die mee komt met de uitlaatgassen?
Dat is n.l. met mijn Farymannetje, ondanks een nieuwe verstuiver,wel het geval.
Als er een hele slechte verstuiver in de motor zit, zodat de brandstof niet verbrand, komt er ook diesel in je carter. Een 1 cilinder motor zal dan niet eens gaan lopen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 16 feb 2014 16:18 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstuiver Bukh DV10 verwijderen 17 feb 2014 08:23 #487191

douwe schreef :
Als er een hele slechte verstuiver in de motor zit, zodat de brandstof niet verbrand, komt er ook diesel in je carter. Een 1 cilinder motor zal dan niet eens gaan lopen.

Diesel kan alleen in je carter komen door lekke zuigerveren.
En met een slechte verstuiver (maar niet zo slecht dat de motor niet meer wil starten uiteraard) krijg je wel degelijk diesel op het water en meestal ook witte tot lichtgrijze rook en stinken de uitlaatgassen naar diesel.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstuiver Bukh DV10 verwijderen 17 feb 2014 09:03 #487211

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
Als er een hele slechte verstuiver in de motor zit, zodat de brandstof niet verbrand, komt er ook diesel in je carter. Een 1 cilinder motor zal dan niet eens gaan lopen.

Diesel kan alleen in je carter komen door lekke zuigerveren.
En met een slechte verstuiver (maar niet zo slecht dat de motor niet meer wil starten uiteraard) krijg je wel degelijk diesel op het water en meestal ook witte tot lichtgrijze rook en stinken de uitlaatgassen naar diesel.
Ad

Met een verstuiver die niet verstuift en waar het verbrandingsproces dus niet plaats vind komt er absoluut diesel in je carter, ook al zijn de zuigerveren nog in goede conditie. Je merkt dat dan vrij snel doordat je oliepeil op gaat lopen en je dus z.g. brandstof verdunning krijgt van de smeerolie.
Het gaat dan meestal om een motor met meerdere cilinders, waarvan een verstuiver echt totaal verrot is(b.v. afgebroken verstuivertip)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 17 feb 2014 09:04 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstuiver Bukh DV10 verwijderen 17 feb 2014 10:28 #487233

douwe schreef :
Met een verstuiver die niet verstuift en waar het verbrandingsproces dus niet plaats vind komt er absoluut diesel in je carter, ook al zijn de zuigerveren nog in goede conditie.

Maar vertel me dan eens hoe die diesel in je carter terecht komt als dat niet langs de zuigerveren gaat?
Ik heb zelf al eens zeer slecht starten en dieselvlekken op het water door een slechte verstuiver gehad op mijn toenmalige MD5A maar van diesel in het carter echt niks gemerkt.
Nieuwe nozzle was voldoende om het probleem te verhelpen.

Maar misschien weet Fer hier meer over te vertellen?

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstuiver Bukh DV10 verwijderen 17 feb 2014 12:55 #487310

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
De diesel komt wel degelijk langs de zuigerveren.
Die sluiten n.l niet 100 % af want er is altijd nog een slotopening
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstuiver Bukh DV10 verwijderen 17 feb 2014 16:53 #487387

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
Met een verstuiver die niet verstuift en waar het verbrandingsproces dus niet plaats vind komt er absoluut diesel in je carter, ook al zijn de zuigerveren nog in goede conditie.

Maar vertel me dan eens hoe die diesel in je carter terecht komt als dat niet langs de zuigerveren gaat?
Ik heb zelf al eens zeer slecht starten en dieselvlekken op het water door een slechte verstuiver gehad op mijn toenmalige MD5A maar van diesel in het carter echt niks gemerkt.
Nieuwe nozzle was voldoende om het probleem te verhelpen.

Maar misschien weet Fer hier meer over te vertellen?

Ad

Als je diesel in je carter krijgt dan komt dit meestal doordat er een schuur in het membraam zit van de opvoerpomp, via de zuigerveren kan ook maar vraag me af of dit echt waarneembaar is omdat een zeilboot motor maar weinig uren draait en er maar zeer kleine hoeveelheden diesel via de slots van de zuiger zullen gaan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstuiver Bukh DV10 verwijderen 24 mrt 2014 05:36 #498483

Fer schreef :
Hier onder even een plaatje hoe het allemaal in elkaar zit.





In de handleiding van je motor zal ook het een en ander zijn beschreven, moge je die niet hebben ga dan even naar me site
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstuiver Bukh DV10 verwijderen 24 mrt 2014 05:40 #498485

Heb gisteren de verstuiver eruit gedraaid. Alleen kwam onderdeel 24 (plaatje Fer) ook mee. Onderdeel 25 ben ik echter niet tegengekomen (of het ligt nu ergens onder de motor). Is dat een speciale pakking?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstuiver Bukh DV10 verwijderen 24 mrt 2014 07:42 #498505

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Onderdeel 25 is een koperen ring.

Dezer ring zal nog wel in de kop zitten omdat deze rong meestal redelijk vast is geplat om de kop .


De ring moet ten alle tijden worden vervangen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstuiver Bukh DV10 verwijderen 24 mrt 2014 18:37 #498665

Jammer, de verstuiver laten testen en die werkt nog prima. Dus dan is het wat anders.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstuiver Bukh DV10 verwijderen 24 mrt 2014 20:31 #498714

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1588
svalk schreef :
Misschien een domme vraag maar heb je al een lektest of een compressietest uitgevoerd?

Wat is het verschil tussen een lektest en compressietest?

Ik zit ook een beetje met een koud-langzaam startende bukh, en zou dat best willen laten oplossen, maar een bedrijf bij mij in de buurt zei dat je dan toch al snel aan een volledige revisie zit als je dat wilt oplossen (en dus bijbehorend aantal €€€€). :blink:
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Laatst bewerkt: 24 mrt 2014 20:32 door MoonRiver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl