Ik denk dat je wat meer gegevens moet geven:
Wat ben je met de boot van plan: wereldreis, dag/weekendtochten, W Europa?
Budget: nieuwe motor of gereviseerd.
Electronisch speelgoed of betrouwbaarheid (gaan slecht samen, zeker op een zeilboot).
Ruwe schatting is dat je 65 a 75 pk nodig hebt.
Je kunt met het programmaatje
www.vicprop.com spelen - voer de gevraagde basisgegevens van de romp in en dan kun je verschiillende vermogens/toerentallen invoeren en zien wat er gebeurt.
Persoonlijk zou ik het simpel houden: geen turbo, die vervuilt alleen maar omdat hij zelden vermogen draait, mechanische (lijn) brandstofpomp en lage nokkenas met tuimelaars, dus geen bovenliggende nokkenas.
Ook geen riemgedreven nokkenas dus maar daar ben je met tuimelaars zowiezo vanaf. Praat eens met een ervaren dieselmonteur.
Vaste schroef op schroefas (desnoods vaanstandschroef) onder het motto "stop geen moeilijke toestanden op plaatsen waar je niet of slecht bij kan"!
Een perfecte en goedkope oplossing is een gereviseerde DAF zescilinder, ca 105 pk, goedkoop te krijgen, onverwoestbaar, draait probleemloos laag vermogen zonder te vervuilen (geen turbo dus), en is met relatief simpel gereedschap te onderhouden. Het is wel een flink blok, daar moet je ruimte voor hebben.
Als nieuwe motor is er bijvoorbeeld een Sole viercilinder van ca 65 pk, voldoet aan dezelfde criteria en bestaat uit een Mitsubishi blok, wat voordelen geeft voor wereldwijde onderdelenvoorziening. Bovendien is Mitsubishi goedkoop in onderdelen, in tegenstelling tot Volvo of Yanmar.
Maar nogmaals: wat zijn je doelstellingen.
Een zeilbootmotor draait normaal op kruisvaart maar een fractie van zijn vermogen, wat ouderwetsere motoren hebben daar geen problemen mee, een hoop nieuwerwetse wel. Van de Volkwagen Marine motoren hoor ik nog wel eens over problemen en dan ben je - zeker in het buitenland - aan de beren overgeleverd want je kan er zelf weinig mee.
Succes verder, Aad