Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: borging schroefas keerkoppeling

borging schroefas keerkoppeling 19 jan 2014 21:38 #478068

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1932
Een kennis van mij in de haven heeft wat problemen met de schroefas. Bij het demonteren / loshalen uit de keerkoppeling bleek dat de koppelplaat (heet dat zo?) de as vastklemt d.m.v. een 6 tal inbusbouten. Daarnaast is er ook nog sprake van een soort borgbout (ca m8)die loodrecht op as ingedraaid is en in een verdieping in de as zit.
Ik snap het mechanisme daarvan niet. Volgens mij is de klemverbinding zeer stijf. De bout doet dus niets. Zodra de klemverbinding zou gaan slippen krijgt de bout alles te dragen en ik geloof nooit dat die dat aankan.
Is dit een normale uitvoering? Bij mij zit er alleen een klemverbinding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: borging schroefas keerkoppeling 20 jan 2014 07:31 #478104

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
heb je een foto van de situatie?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: borging schroefas keerkoppeling 20 jan 2014 07:34 #478105

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
wij hebben een zelfde systeem. Alleen was de bout niet doorgevoerd!
Je ziet op de as dat de as al gedraaid heeft in de die koppelplaat zoals je 't noemt (ken ook de juiste naam niet).
Niet veel, dus er is geen schade, maar die pin moet wel sterk genoeg zijn en heeft dus wel degelijk nut. Zeker als zoals bij ons de schroefas met schroef eraan ruim past tussen buitenlager en roer :-)
Als je as draait en zit los in dat stuk, vaar maar's achteruit, die komt gewoon los en in slechtste geval verlies je je schroefas.
Gewoon borgen dus.

edit: waarschijnlijk bedoel je dit:
Laatst bewerkt: 20 jan 2014 07:37 door vanpupi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: borging schroefas keerkoppeling 20 jan 2014 08:19 #478124

Zoiets wil wel eens gebeuren als de betreffende klemkoppeling niet op de juiste maat is gemaakt of net iets te groot is ( of bijv de as ooit wat is afgedraaid om hem weer netjes te maken)..
En dat niet alleen bij schroefassen hoor.
Na het aantrekken (momentsleutel!) moet er bij de pijlen nog een goed zichtbare spleet zitten (min. 1 mm of zo).
Als daar geen spleet meer zit klemt de koppeling niet goed en kan hij om de as gaan draaien.
Overigens staat dat ook altijd in de handleidingen van die dingen.
Ad

Bijlage Afbeelding1_2014-01-20.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 20 jan 2014 08:23 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: borging schroefas keerkoppeling 20 jan 2014 08:54 #478135

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
Valt een schroefas te maken dan?

ik heb hier nog een 25mm as liggen waar de kant van het eindlager bij de schroef dus ingesleten is. Valt dit nog af te draaien of past er dan geen enkele eindlager meer omheen?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: borging schroefas keerkoppeling 20 jan 2014 09:12 #478139

pieter2 schreef :
Een kennis van mij in de haven heeft wat problemen met de schroefas. Bij het demonteren / loshalen uit de keerkoppeling bleek dat de koppelplaat (heet dat zo?) de as vastklemt d.m.v. een 6 tal inbusbouten. Daarnaast is er ook nog sprake van een soort borgbout (ca m8)die loodrecht op as ingedraaid is en in een verdieping in de as zit.
Ik snap het mechanisme daarvan niet. Volgens mij is de klemverbinding zeer stijf. De bout doet dus niets. Zodra de klemverbinding zou gaan slippen krijgt de bout alles te dragen en ik geloof nooit dat die dat aankan.
Is dit een normale uitvoering? Bij mij zit er alleen een klemverbinding.


Dit is een zgn Hardy koppeling
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: borging schroefas keerkoppeling 20 jan 2014 11:37 #478182

jessejohn schreef :
Valt een schroefas te maken dan?

ik heb hier nog een 25mm as liggen waar de kant van het eindlager bij de schroef dus ingesleten is. Valt dit nog af te draaien of past er dan geen enkele eindlager meer omheen?

Ik weet niet welke maten er bschikbaar zijn maar in principe kan dat natuurlijk.
Overigens is afdraaien en dan een bus op krimpen uiteraard ook een mogelijkheid.Ook opspuiten is een mogelijkheid.
Maar of dat loont?
Zo duur is een nieuwe schroefas nou ook weer niet.
Trouwens gelijk een goed moment om over te stappen naar Duplex rvs i.p.v. 316 rvs.
Tenminste , als je op zee vaart/ligt.
Is nog veel sterker ook (2 maal).
Maar dat zou een heel ander topic zijn.
Ad
Laatst bewerkt: 20 jan 2014 11:38 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: borging schroefas keerkoppeling 20 jan 2014 13:21 #478212

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Om op de vraag van TS terug te komen: een (M8) borgbout op een klemkoppeling heeft wel degelijk zin.
Een klemkoppeling gaat nooit zomaar ineens slippen, dat begint met hele kleine stukjes, tijdens voor- en achteruit schakelen.
Vooral met conuskeerkoppelingen moet de schroef in een fractie van een seconde van stilstand op stationair toerental gebracht worden wat gedurende deze (zeer korte) tijd een koppel geeft wat het normale vaarkoppel ver overschrijdt. Een niet goed klemmende askoppeling geeft dan een heel klein beetje mee, wat ook een klein beetje slijtage geeft.
Door deze cumulatieve slijtage gaat de klemkoppeling steeds losser zitten totdat de klemkracht niet meer voldoende is om het nominale vaarkoppel over te brengen en de het zaakje ook axiaal gaat verschuiven - i.e. de schroefas gaat voor- en/of achteruit bewegen.
Een M8 bout heeft - afhankelijk van de kwaliteit - een afschuifsterkte van ca. 1000 kg, wat op een 30 mm as een koppel geeft van 150 Nm.
Dit is ongeveer het nominale askoppel van 30 pk bij 1500/min.
De bout is hier overigens niet voor bedoeld, hij voorkomt het begin van het slijtageproces, waar hij in het geval van een slippende klemkoppeling alleen het kleine beetje koppel hoeft te leveren wat de klemkoppeling te kort komt en aldus zorgt dat er geen beweging en dus slijtage op gaat treden.

Er zijn overigens twee soorten klemkoppelingen: die van het plaatje een stukje terug, bestaande uit twee cilindrische helften die met bouten op elkaar geklemd worden, en het type wat klemt door twee conische bussen met bouten in elkaar te trekken.
Van de laatste is de klemkracht veel hoger, en hier wordt normaal gesproken nooit een borgbout voor toegepast.

Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: borging schroefas keerkoppeling 20 jan 2014 16:02 #478237

Heb het ook gehad, omdat budget niet toereikbaar was voor een nieuwe kop. Heb ik er een spi in laten zetten(borgimbus deed niet veel) en daarna slipte hij voor en achteruit.

Toen ipv de imbus een m8bout erdoorheen gezet. Die slipt voorlopig niet meer!
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.150 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl