Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: evinrude 4 pk deluxe

evinrude 4 pk deluxe 10 jan 2014 13:34 #474929

  • Leplomp
  • Leplomp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 211
Ik heb een evinrude 4 pk deluxe die na lang sleutelen eindelijk goed loopt.
Maar hij koelt nog niet...

Ik durf hem niet langer dan twee minuten te laten lopen omdat er geen waterstraal uitkomt.
De impellor is goed en als ik met de compressor op de uitlaat blaas komen er bellen uit het water.
Kunnen deze bellen uit de schroef komen of komen ze uit het waterinlaatpunt?
Heeft zon oude motor al een thermostaat? Ik denk het wel maar kan hem niet vinden.
Hoelang kan hij ongeveer blijven lopen stationaur zonder waterstraal?
Wat gebeurt er als hij te heet word? Loopt hij dan vast?

Mvg, Lex
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: evinrude 4 pk deluxe 10 jan 2014 13:37 #474930

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5424
kijk eens of her koelkanaaltje van het controlestraaltje niet verstopt zit
gewoon doorprikken met een dun ijzertje of zo
dat moet bij mijn yamaha ook regematig
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: evinrude 4 pk deluxe 10 jan 2014 13:44 #474932

Zeker niet lang laten draaien zonder koeling nee, kan allerlei problemen geven zoals scheuren van het blok, scheuren koppakking, etc. Dure reparaties!

Ik zou het risico niet nemen, al kan 2 min missschien geen kwaad voor de motor.

Maar... Volgens mij kan je impellor er niet tegen om zonder water te draaien, dus weet je zeker dat deze (nog) goed is?

motor heeft zeker een thermostaat lijkt me, maar ik dacht dat die normaal er voor zorgt dat water niet langs de motor gepompt wordt, er zou dus nog steeds een waterstraal uitkomen.
Anders zou het systeem veel te veel druk opbouwen. 100% zeker weet ik dit niet, vast wel iemand anders die daar iets zinnigs op kan zeggen.

succes,
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: evinrude 4 pk deluxe 10 jan 2014 13:47 #474933

  • Leplomp
  • Leplomp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 211
Elk koelgaatje wat ik kon vinden heb ik met een koperdraadje "geveegd". En vervolgens met de cimpressor.
De impellor draait niet droog want die zit onder de waterlijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: evinrude 4 pk deluxe 10 jan 2014 13:57 #474936

weet je zeker dat de impellor draait? Dan moet het water toch ergens heen als hij onder water staat....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: evinrude 4 pk deluxe 10 jan 2014 14:02 #474938

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Kan je de impellor er uithalen en, zonder dat de motor loopt, er water onder (waterleiding)druk doorheen laten lopen?
Idem, maar dan als de motor loopt (want dan moet de thermostaat op een gegeven moment toch open gaan)?

Het zal een beetje knutselen zijn om een tuinslang op de waterinlaat aan te sluiten, maar dat moet met wat ducktape toch wel mogelijk zijn lijkt me.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: evinrude 4 pk deluxe 10 jan 2014 16:47 #475013

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 737
Ik heb een einrude 2,5 pk en ook daar is geen koelstraal, de handleiding heeft het over spray uit een blokje met meerdere gaatjes. Die spray is er ook, heel licht, ook na azijn in dat blokje
Vorig seizoen prima gedraaid tot die helaas wel vastliep maar pas na een tijd vol vermogen. Ik denk nog steeds door vervuiling voor de inlaat.
Na afkoelen liep hij weer.
Komt er weel een spray uit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: evinrude 4 pk deluxe 10 jan 2014 21:28 #475070

  • chaea
  • chaea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
De Evinrude 4 pk 2 cilinder deluxe schuifgas heeft geen controlestraal. Geldt ook voor de exact gelijke Johnson 4 pk 2 cilinder met schuifgas.
Daar is een reden voor, de motor heeft geen keerkoppeling waardoor achteruitvaren alleen kan door het omdraaien van de motor. Als je de motor omdraait zal een controlestraal in 8 van de 10 gevallen je boot in plassen ;)
Echter zitten halverwege de staart 6 gaatjes keurig in rij van 3 bij 3, daar sputtert de motor het koelwater uit, is heel weinig maar als de impeller goed is komt er echt sputterend water uit.
Groot nadeel van deze motortjes is dat gebruikers hierdoor vaak niet doorhebben dat de impeller versleten is, resultaat een warmloper.
Als je koelplaat verkleurt is, in jouw geval van blauw naar blauwbruin of zelfs blank dan is de motor al te warm geweest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: evinrude 4 pk deluxe 10 jan 2014 21:30 #475072

  • chaea
  • chaea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
BTW geen thermostaat aanwezig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: evinrude 4 pk deluxe 11 jan 2014 10:23 #475169

  • chaea
  • chaea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Nog een terugkoppeling, als je de 4 pk hebt met afneembare kap en keerkoppeling zit er wel een thermosstaat op, die zit bovenop de cilinder achter een lang driehoekig plaatje. Maar eigenlijk had je die wel moeten zien.
Heb je een typenummer?
Dan kan ik kijken welk model je precies hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: evinrude 4 pk deluxe 12 jan 2014 16:44 #475550

  • Leplomp
  • Leplomp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 211
BE4ROL00B Is het modelnummer.

De motor heeft volgens mij echt geen thermostaat en wel een keerkoppeling. Dus hij zou gewoon een controlestraal moeten hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: evinrude 4 pk deluxe 13 jan 2014 07:32 #475699

  • chaea
  • chaea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
B staat voor Belgiƫ
E voor Evinrude
4 =pk
R =handstart
O kan ik niet plaatsen (is het niet D want die staat voor Deluxe)
L Langstaart
0 Deze 2 moeten het bouwjaar aangeven maar komen op de lijst niet voor.
0 " "
B Geeft Evinrude aan als Not Applicable.

Motor is niet ouder dan 1980 want toendertijd waren de modelnummers heel anders, als het een donkerblauwe Deluxe is dan is het een jaren '90 model.
Maar dit alles gewoon ter info.

Deze motor heeft idd geen thermostaat, ik heb weleens bij een Johnson Seahorse de Thermostaat moeten vervangen maar dat was een 6 pk, deze behuizing kan je ook niet missen. Verder is het niet vreemd dat er geen thermostaat is, de kleiner modellen van andere merken hebben die ook niet.
Er moet dus wel een controlestraal zijn, bij bijv Yamaha, Suzuki, Mercury etc komt deze rechtstreeks uit het blok maar bij jouw Johnson durf ik het niet te zeggen. Maar heel simpel uit te sluiten, loopt er een koelslangetje weet je genoeg. Doorblazen kan een verkeerd beeld geven, lucht heeft veel minder weerstand dan water.
Dus het is goed mogelijk dat je ergens een verstopping hebt, veelal een ophoping van kalk. Ander euvel wat er aan de hand kan zijn is cavitatie door je impeller of in het pomphuis. (bij Suzuki een veelvoorkomend euvel).Je kan heel simpel controleren of er koeling door het blok gaat, dit door de kop wat los te draaien, is er wel koeling dan zal er water uitkomen.

Wat overigens ook nog mogelijk is, en gebeurt vaker dan je denkt, is na het plaatsen van de impeller deze niet te borgen op de as. Dan draait de impeller niet mee!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl